Actueel
alle pijlers
Wat wordt er zoal gestemd?
woensdag 27 februari 2008 om 15:08
Wat ik al schreef, ik vind het niet erg dat er geld gaat naar mensen die het minder hebben dan ik. Ik vind het alleen niet logisch dat koopkracht bij mensen die net iets boven modaal (is ook nog niet rijk hoor) tot ver boven modaal weggenomen wordt. Je moet de economie juist laten rollen zodat er meer geld en ook meer werkgelegenheid vrijkomt om die groep meer kansen te geven.
En nee, ik ben niet van mijn lease autostoel te rukken aangezien dat mijn brood is. Meer asfalt tot op zekere hoogte, maar de automobilist steeds meer laten betalen is onzin. Ik moet dat kreng rijden, kan het niet met de trein.
Ze maken alles duurder, maar zetten er niets tegenover. Maak dan het openbaar vervoer gratis. Dat zet zoden aan de dijk. Dan help je ook nog eens de mensen waarvoor welk vervoer dan ook niet te betalen is. Want ook de trein is belachelijk duur.
Wat die vuilnisman betreft, hij verdiend wellicht minder, maar mss is hij wel heel gelukkig met zijn baan? En dan is er ook nog zoiets als opleiding en studie. Menig meer verdiendende persoon heeft jaren lang gestudeerd. Daar staat een beloning tegenover.
En dan zijn er natuurlijk mensen die de kansen op studeren nooit hebben gehad. Laat de economie rollen, dat creeert meer banen en met die banen kunnen een hoop kinderen weer studeren etc.
Het leven (uitzonderingen daargelaten) bestaat uit keuzes maken. Geen waarde oordeel over de keuzes die mensen maken, echter hangen er consequenties aan vast. Bij de kinderen thuis blijven heeft als voordeel stabiliteit voor die koters, heeft als nadeel minder geld. Niet studeren heeft als voordeel op je 16e al geld verdienen, heeft als nadeel dat je op je 40e niet veel meer verdiend. Om even wat extremen te noemen.
En nee, ik ben niet van mijn lease autostoel te rukken aangezien dat mijn brood is. Meer asfalt tot op zekere hoogte, maar de automobilist steeds meer laten betalen is onzin. Ik moet dat kreng rijden, kan het niet met de trein.
Ze maken alles duurder, maar zetten er niets tegenover. Maak dan het openbaar vervoer gratis. Dat zet zoden aan de dijk. Dan help je ook nog eens de mensen waarvoor welk vervoer dan ook niet te betalen is. Want ook de trein is belachelijk duur.
Wat die vuilnisman betreft, hij verdiend wellicht minder, maar mss is hij wel heel gelukkig met zijn baan? En dan is er ook nog zoiets als opleiding en studie. Menig meer verdiendende persoon heeft jaren lang gestudeerd. Daar staat een beloning tegenover.
En dan zijn er natuurlijk mensen die de kansen op studeren nooit hebben gehad. Laat de economie rollen, dat creeert meer banen en met die banen kunnen een hoop kinderen weer studeren etc.
Het leven (uitzonderingen daargelaten) bestaat uit keuzes maken. Geen waarde oordeel over de keuzes die mensen maken, echter hangen er consequenties aan vast. Bij de kinderen thuis blijven heeft als voordeel stabiliteit voor die koters, heeft als nadeel minder geld. Niet studeren heeft als voordeel op je 16e al geld verdienen, heeft als nadeel dat je op je 40e niet veel meer verdiend. Om even wat extremen te noemen.
woensdag 27 februari 2008 om 15:22
Ik houd netto nog veel meer koopkracht over dan iemand die minder verdienen hoor. Ik ben ruim tevreden met wat ik overhoud voor 40 uur per week werk. Het geld dat via de belasting bij minder bedeelden terecht komt, komt volgens mij ook weer terecht in de economie, maar dan door iemand anders uitgegeven.
Dan moet jij het juist met mij eens zijn dat veel mensen die niet voor hun werk in de auto zitten (alleen als woon-werk verkeer) moeten worden gestimuleerd om bv. dichter bij hun werk te gaan wonen. Jij bent iemand die er het meest last van heeft! Ik woon op 5 minuten fietsen van mijn werk, dus files zullen mij in principe jeuken (gecharcheerd)
Maar als je het goedkoper gaat maken zul je de belastingen elders weer moeten verhogen. Het geld moet toch ergens vandaan komen!
Omdat ik het stomtoevallige geluk heb geboren te zijn met een bepaalde intellectuele capaciteit heb ik kunnen studeren ja. Als je dat niet kan, heb je dan minder recht op geluk?
Ik ben het trouwens met je eens dat geluk niet voornamelijk uit geld komt.
Er zijn banen genoeg op het moment!
Ja, maar niet alle keuzes worden door jezelf gemaakt. Je sociale omgeving waarin je opgroeit, je intellectuele capaciteiten, etc. zijn ook dingen die je leven beïnvloeden maar waar je niet zelf voor gekozen hebt.
Ik heb het niet over nivellering en vind het prima dat sommigen veel verdienen en anderen weinig. Maar als ik zie dat er zoveel tweeverdieners zijn die in dure huizen wonen met een dure bak voor de deur, terwijl er ook mensen zijn die even hard werken en nog maar net de huur kunnen ophoesten, dan vind ik het niet meer dan logisch dat ik die mensen help.
woensdag 27 februari 2008 om 15:27
Wat me tegenstaat in Groenlinks is dat er vaak van die rijke grachtengordeltypes names Groenlinks actief zijn. Neem bijvoorbeeld miljonair Paul Rosemuller of
Als je veel geld hebt is het wel heel makkelijk om milieubewust te leven en links te zijn vind ik...
Op zich vind ik dan wel weer het mooie aan de SP dat dat voornamelijk mensen zijn met een arbeidersachtergrond. Maar de SP neemt te weinig verantwoordelijkheid vind ik.
Als je veel geld hebt is het wel heel makkelijk om milieubewust te leven en links te zijn vind ik...
Op zich vind ik dan wel weer het mooie aan de SP dat dat voornamelijk mensen zijn met een arbeidersachtergrond. Maar de SP neemt te weinig verantwoordelijkheid vind ik.
woensdag 27 februari 2008 om 15:34
Dat is dan heel nobel van je Frenk. Ik vind dat ik met de belasting die ik al betaal meer dan genoeg bijdraag en daar hoeft niet nog meer van af.
Dichterbij werken is voor heel veel mensen niet mogelijk. Anders zouden ze dit wel doen.
Sommige mensen hebben meer geluk dan anderen kwa capaciteiten, dat klopt. Dat is het leven. Het is niet zo dat er helemaal geen kansen zijn voor die mensen. Ja, ze hebben minder te besteden dan ik, ik draag belastingtechnisch ook wat meer bij dan zij. Er is in dit landje meer mogelijk dan vele zich beseffen, maar dat vergt een stuk eigen verantwoording.
Te veel zorg dood intitiatief bij mensen. (en dan heb ik het uiteraard niet over mensen die echt niet kunnen werken of iets dergelijks, daar hoort een vangnet voor te zijn. Werd daar minder misbruik van gemaakt, was daar ook meer geld voor)
Dichterbij werken is voor heel veel mensen niet mogelijk. Anders zouden ze dit wel doen.
Sommige mensen hebben meer geluk dan anderen kwa capaciteiten, dat klopt. Dat is het leven. Het is niet zo dat er helemaal geen kansen zijn voor die mensen. Ja, ze hebben minder te besteden dan ik, ik draag belastingtechnisch ook wat meer bij dan zij. Er is in dit landje meer mogelijk dan vele zich beseffen, maar dat vergt een stuk eigen verantwoording.
Te veel zorg dood intitiatief bij mensen. (en dan heb ik het uiteraard niet over mensen die echt niet kunnen werken of iets dergelijks, daar hoort een vangnet voor te zijn. Werd daar minder misbruik van gemaakt, was daar ook meer geld voor)
woensdag 27 februari 2008 om 15:36
Ja, dat is waar.
Maar bijvoorbeeld roepen dat mensen meer biologisch vlees/groente moeten kopen is heel makkelijk als je dat kan betalen bedoel ik.
En een moderne, energiezuinige en schone auto is ook wel wat duurder dan een tweedehandsauto van 15 jaar oud, die vervuilender is. Mensen kopen zo'n auto niet omdat ze niet begaan zijn met het milieu zeg maar :P
woensdag 27 februari 2008 om 15:38
Dat vind ik ook. Ik ben heel tevreden met het huidige belastingstelsel.
Ik denk dat je dat onderschat. Dat er genoeg mensen zijn die wel als alternatief hebben om te verhuizen, maar dit uit sociaal oogpunt (buurt, kinderen, woonplezier) niet doen.
Dat is begrijpelijk, maar het is wel een keuze die als consequentie heeft dat je reistijd langer is en je in de file staat. Als je dat vindt opwegen, dan is daar niets op tegen.