Doe jij de deur open voor 3 koningen?

06-01-2012 20:07 60 berichten
Zo juist kwamen hier wat mensen aan de deur om te zingen. Het bleek dat wij zo'n beetje de enige waren die open deden van heel de straat. We kopen er niet speciaal snoep voor maar we houden er min of meer wel rekening mee dat er kinderen aan de deur kunnen komen om te zingen. Vaak komen er dan geen kinderen, hooguit iemand voor een goed doel.



Vroeger toen ik zelf nog aan 3 koningen deed werd er in de eerste buurt waar ik woonde altijd wel open gedaan en kreeg je altijd wel iets maar dat was een buurt met heel veel kinderen. Bij de 2de buurt deden heel veel mensen niet open terwijl je gewoon zag dat ze thuis waren of werd gewoon de deur voor je neus weer dicht gegooid of was het "ja erg mooi maar ik heb niks voor jullie".

Dat vond ik altijd zo jammer omdat ik het zo leuk vond om te doen, niet zozeer om het snoep trouwens maar gewoon het hele idee met mooie lampion, kroontje en tafellaken als cape langs de deuren.



Nu vraag ik me dus af: Doen jullie open? En zo ja, geef je dan iets?

En als je kinderen hebt: Doen die aan 3 koningen?



Even een aanpassing: Ik dacht dat het in heel Nederland een traditie was maar blijkbaar kent een bepaald deel het maar dus voor de mensen die het niet kennen: Het is een hele oude traditie waar kinderen op 6 januari langs de deuren gaan om liedjes te zingen en daarvoor krijgt men snoep of geld. meer info
Alle reacties Link kopieren
Dat is grappig ik ken juist een limburgs drie koningen liedje, dus ik weet zeker dat het in limburg ook is, maar ik woonde toen ik klein was in brabant en daar deden we er niks mee.
Alle reacties Link kopieren
Ah, het antwoord staat er al..

Die beneden-rivierse mensen grijpen ook elk excuus aan om zich vol te proppen ;)

Aan onze kant gingen we gewoon stug door met turf steken
Ik kwam vanmiddag thuis en zag dat ze aan het begin van de straat aan het zingen waren, leuk dacht ik....

maar hier hebben ze alleen een kaartje in de bus gegooid dat ik mijn gift kan overmaken, dat ga ik dus niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Cultuurbarbaren Drie koningen bestaat al minstens zo lang als Sint Maarten. Traditie in het zuiden van het land.
quote:wionn schreef op 06 januari 2012 @ 20:19:

Ah, het antwoord staat er al..

Die beneden-rivierse mensen grijpen ook elk excuus aan om zich vol te proppen ;)

Aan onze kant gingen we gewoon stug door met turf stekenIn Groningen propten wij ons op 11 november aardig vol hoor, daar kon geen turf tegenop.
Wat grappig dat het blijkbaar meer iets is voor onder de rivieren en dat veel mensen het niet kennen. Ik dacht dat is gewoon iets typisch Nederlands. Het is niks nieuws. Ik ben er mee opgegroeid en mijn moeder deed het ook als kind.
Alle reacties Link kopieren
En als antwoord op je vraag: ja natuurlijk doe je open. Waarom kinderpret verpesten?
Alle reacties Link kopieren
Ook nog nooit van gehoord.
Ik dacht dat de drie koningen alleen in Spanje bezig waren. Komen ze tegenwoordig ook naar Nederland? Willen ze met Sint en de Kerstman concurreren? Ik wist dat de economie heel slecht in Spanje was, maar hier komen snoepjes bedelen lijkt me heel erg
Alle reacties Link kopieren
Nog nooit van gehoord, terwijl ik toch een groot deel van mij jeugd in het zuiden van Nederland (Zeeland) heb doorgebracht. Sint Maarten deden we ook niet aan.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
quote:hiesje schreef op 06 januari 2012 @ 20:19:

Dat is grappig ik ken juist een limburgs drie koningen liedje, dus ik weet zeker dat het in limburg ook is, maar ik woonde toen ik klein was in brabant en daar deden we er niks mee.





Typisch, ik ben in Brabant opgegroeid en dat was als kind zijnde zo ongeveer het feest van het jaar . Wachten tot het ging schemeren en dan langs de deuren, geschminkt, met een lampion en verkleed en maar zingen voor snoep. Bij thuiskomst meteen de buit inventariseren. Was echt erg leuk. Vind het jammer dat ze het in mijn wijk niet doen (te weinig kinderen in die leeftijd).



je wist trouwens ook snel genoeg waar je moest zijn voor het betere snoep (in plaats van de mandarijnen ).
Alle reacties Link kopieren
Hier in Vlaanderen is Driekoningen voor zover ik weet de enige dag dat je zingende kinderen voor je deur kan aantreffen. Hier wordt denk ik geen snoep gegeven maar geld, en lampionnen worden ook niet gebruikt. Gewoon overdag en 3 verklede kinderen waarvan 1 zwart geschminkt



Oh, en Driekoningentaart eten. Ik vroeg me vandaag nog af of jullie dat in NL ook doen
Alle reacties Link kopieren




op 3 koningen hoor je toch je kerstboom weer af te tuigen?

anders brengt het ongeluk, zeggen ze...
Als wij na een ronde door de buurt weer thuis kwamen gooiden mijn broertje in ik onze zakken leeg op tafel en gooiden we alles wat we beide niet lekker vonden meteen weg. De rest werd geruild of gewoon afgegeven.

En er waren inderdaad altijd bepaalde adressen waar je van de vieze dingen kreeg. Ik vond mandarijnen wel lekker maar soms kreeg je van die taaie meusli repen, taaie schuimpjes en dat soort snoep waarvan je je afvroeg of het nog wel goed was.
Alle reacties Link kopieren
quote:Iskra schreef op 06 januari 2012 @ 20:58:

Hier in Vlaanderen is Driekoningen voor zover ik weet de enige dag dat je zingende kinderen voor je deur kan aantreffen. Hier wordt denk ik geen snoep gegeven maar geld, en lampionnen worden ook niet gebruikt. Gewoon overdag en 3 verklede kinderen waarvan 1 zwart geschminkt



Oh, en Driekoningentaart eten. Ik vroeg me vandaag nog af of jullie dat in NL ook doen



Inderdaad, hier in Vlaanderen is driekoningen heel normaal:

Driekoningen driekoningen, geef mij nen nieuwen hoed, etc...



Ik deed het als kind ook altijd, en bijna iedereen gaf wel iets van snoep of klein muntje. Het is ook de enige keer dat kinderen vroeger aan de deur kwamen. Tegenwoordig heb ik het idee dat driekoningen wat in de vergetelheid begint te geraken, en halloween zijn opmars maakt. Maar hier zijn ze vandaag ook aan de deur geweest, en ik geef altijd iets. Als ze tenminste moeite hebben gedaan om zich leuk te verkleden.
Alle reacties Link kopieren
Ja, bij ons stonden ze met Kerstmis aan de deur

Voor de rest niemand gezien (maar ik zit ook wel op kot, hier komen ze niet )
Alle reacties Link kopieren
Hier ook Brabant en natuurlijk heb ik vroeger 3 koningen gezongen, Leuk!

Hier komen helaas niet meer zoveel kinderen zingen maar voor degen die kwamen hadden we snoepzakjes gemaakt.

Leuk! Mijn dochtertje vond 't ook helemaal leuk.



Ik ken dan weer geen Sint Maarten jammer genoeg.

Ik ben een kneuterd, ik vind al dat soort dingen leuk.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
In het land van mijn man, krijg je kadootjes met Drie Koningen. Ik dacht dat het in nederland alleen de dag was waarop de kerstboom ECHT weg moet.



Ik woon trouwens boven de rivieren en dat hele sint maarten is ook nieuw voor mij, volgens mij doen ze dat hier pas sinds een jaar of 2/3
Alle reacties Link kopieren
Ik woon toch al mijn hele leven in Brabant, maar hier in de buurt wordt niks met drie koningen gedan, ook niet met Sint Maarten trouwens.
Alle reacties Link kopieren
quote:janna2 schreef op 06 januari 2012 @ 21:48:

Ik woon toch al mijn hele leven in Brabant, maar hier in de buurt wordt niks met drie koningen gedan, ook niet met Sint Maarten trouwens.



Ik ook uit Brabant, maar bij ons in de straat werd het alleen gedaan door een gezindat uit Tilburg kwam, daar was het traditie, bij ons niet.

Zeer regionaal dus
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
3 koningen, is dat niet zo dat je iets (weet even niet meer precies wat) ergens in een taart mee bakte en als iemand dat dan in z'n taartpunt had iets bijzonders had? Zo'n vaag iets wat nu door m'n hoofd gaat, heb ook geen idee hoe ik eraan kom



Ken de verhalen van zowel Driekoningen als Sint Maarten niet, wordt aan allebei niet gedaan hier (Groene Hart). Misschien in de dorpen maar in de steden heb ik het nog nooit gehoord in ieder geval.

Mochten ze nou toch hier aan de deur staan zingen (dat wil zeggen, voor de intercom bij de voordeur beneden :P) doe ik de deur voor ze open en ga ik voor ze bij mijn eigen voordeur zijn heeeeeeeel hard zoeken naar iets lekkers voor ze!
.
Alle reacties Link kopieren
quote:sinas schreef op 06 januari 2012 @ 22:53:

[...]

Ook krijg je dan een eierkoek en als je geluk hebt zit er een boon in en heb je een prijs gewonnen.



[...]

Goed, een boon dus. En dan een prijs. En taart, eierkoek - ik zat in de buurt
Alle reacties Link kopieren
Hier is het echt een taart (frangipane, met bladerdeeg) en daar wordt een boon of een ander voorwerp in meegebakken. Je eet met een aantal mensen van de taart, tot iemand de boon heeft. Die is dan de koning(in) die dag en krijgt de kroon (die standaard bij de taart zit )
Alle reacties Link kopieren
Nee! We hebben al Halloween, Sint Maarten, Sinterklaas en kerst gehad. Het is wel goed met ze!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven