Doe jij de deur open voor 3 koningen?

06-01-2012 20:07 60 berichten
Zo juist kwamen hier wat mensen aan de deur om te zingen. Het bleek dat wij zo'n beetje de enige waren die open deden van heel de straat. We kopen er niet speciaal snoep voor maar we houden er min of meer wel rekening mee dat er kinderen aan de deur kunnen komen om te zingen. Vaak komen er dan geen kinderen, hooguit iemand voor een goed doel.



Vroeger toen ik zelf nog aan 3 koningen deed werd er in de eerste buurt waar ik woonde altijd wel open gedaan en kreeg je altijd wel iets maar dat was een buurt met heel veel kinderen. Bij de 2de buurt deden heel veel mensen niet open terwijl je gewoon zag dat ze thuis waren of werd gewoon de deur voor je neus weer dicht gegooid of was het "ja erg mooi maar ik heb niks voor jullie".

Dat vond ik altijd zo jammer omdat ik het zo leuk vond om te doen, niet zozeer om het snoep trouwens maar gewoon het hele idee met mooie lampion, kroontje en tafellaken als cape langs de deuren.



Nu vraag ik me dus af: Doen jullie open? En zo ja, geef je dan iets?

En als je kinderen hebt: Doen die aan 3 koningen?



Even een aanpassing: Ik dacht dat het in heel Nederland een traditie was maar blijkbaar kent een bepaald deel het maar dus voor de mensen die het niet kennen: Het is een hele oude traditie waar kinderen op 6 januari langs de deuren gaan om liedjes te zingen en daarvoor krijgt men snoep of geld. meer info
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zo jammer dat er tegenwoordig vrijwel geen driekoningen meer wordt gezongen. Wij keken er als kind inderdaad enorm naar uit! Samen met beste vriendjes en vriendinnetjes verkleden, origineel liedje instuderen (hier géén nieuwe hoed) en aanbellen en zingen maar...



Vandaag zijn wij met een selectie van mijn koor geweest om geld op te halen voor onze nieuwe productie... nou, dat is een geweldig bedrag voor 3 uur zingen geworden! Ik vind het nog steeds heel leuk... helaas weinig koningkjes gezien op straat.

Er zijn inderdaad veel mensen die niet open doen. Toppunten vandaag: kind sprong op omdat ze ons buiten hoorde zingen, werd duidelijk verteld dat ze níet naar het raam mocht lopen om te kijken. Daarnaast hadden we nog een vrouw die speciaal de lammellen omhoog deed om ons weg te jagen (incl. boze blikken en hand gebaren).
Alle reacties Link kopieren
quote:bunnerbobbelien schreef op 06 januari 2012 @ 20:23:

En als antwoord op je vraag: ja natuurlijk doe je open. Waarom kinderpret verpesten?





Ik zie niet in wat er zo natuurlijk aan is. Nu vieren ze in Rotterdam blijkbaar geen drie Koningen, maar genoeg kinders aan de deur (schoolsponsorlopen/scoutingkoeken/zelfs een verdwaalde Halloween 'Trick or Treat'). Mag ik daar vriendelijk voor bedanken zonder kinderhartjes te willen breken?



Ik ben waarschijnlijk een heuze Scrooge wat dat betreft, want ik heb een gruwelijke hekel aan ongevraagd mensen aan deur om te collecteren/evangaliseren/verkopen/enz. enz.
quote:gsleutel schreef op 06 januari 2012 @ 23:40:

Toppunten vandaag: kind sprong op omdat ze ons buiten hoorde zingen, werd duidelijk verteld dat ze níet naar het raam mocht lopen om te kijken. Daarnaast hadden we nog een vrouw die speciaal de lammellen omhoog deed om ons weg te jagen (incl. boze blikken en hand gebaren).



Echt zo jammer! Vind het ook zo jammer dat het langzaam aan het verdwijnen is omdat ik het vroeger als kind zo leuk vond en we op school vaak ook nieuwe liedjes leerden. En je maakte natuurlijk afspraken wie met wie liep en als je elkaar onderweg tegen kwam liep je wel eens samen wat ook heel gezellig was. Een keer was een vrouw zo blij dat ik en mijn broertje een ander liedje zongen omdat ze al de hele dag dat standaard liedje had gehoord.



Maar ik denk dat het langzaam verdwijnt omdat ouders geen tijd/zin hebben om te lopen maar ze de kinderen ook niet alleen willen laten lopen. En daarnaast hebben mensen vaker zoiets van we doen niet open i.v.m. die irritante collecte bussen of verkopers etc. terwijl dit naar mijn idee wat anders is.



Bij Halloween kwam er volgens mij ook eentje aan de deur hier en toen hadden we wel zoiets van huh?! Omdat dat niet gevierd wordt maar die kreeg gewoon een snoepje voor de moeite omdat we het toevallig in huis hadden. Op andere dagen moeten ze echt niet komen zingen want dan heeft men pech.
quote:bunnerbobbelien schreef op 06 januari 2012 @ 20:23:

En als antwoord op je vraag: ja natuurlijk doe je open. Waarom kinderpret verpesten?



Omdat ik niets voor die kinderen in huis heb, als hun ouders niet zo bijdehand zijn om een week van te voren even een briefje door de bus te gooien dat ik wat moet kopen.

Dat deden ze in mijn oude buurt altijd met St Maarten.

Dan vond ik het nog onzin, maar goed, dan was ik iig voorbereid.
Zijn er serieus ouders die dat doen? Ik weet niks van Sint Maarten verder maar het lijkt me sterk dat dat een onderdeel is van de traditie. Jammer dat zulke mensen het verpesten voor de rest.
Ik dacht altijd dat de Driekoningen iets van de katholieken was. Ik ben van huis uit katholiek en met de/of eigenlijk de dag na de 3 koningen tuigden we de kerstboom af. En we hadden thuis een kerststalletje en daar kwamen de Driekoningen dan bij te staan. Dat zingen met Driekoningen ken ik niet. Ik woon in Drenthe
Alle reacties Link kopieren
Ik kom uit brabant en heb daar alleen sint maarten gevierd. Mijn huidige collega's uit het westen en noorden kennen dat niet. Die kennen juist 3 koningen.



Leek me ook logisch, want voor sint maarten gebruikten wij uitgeholde suikerbieten van lokale boer. En voor 3 koningen hoef je alleen wat verkleedspullen van zolder te halen. En inderdaad dan stuurde de school, niet eens de ouders, een bericht aan alle dorpsbewoners, om aan te kondigen dat we langs zouden komen. Het teruggeven deden wij met palmpasen: beurse appels aan een kruis voor de oudjes en zieken.



Ik dacht dat sint maarten katholiek was en 3 koningen protestants. Ik heb ook wel eens koningen in frankrijk zien lopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom ook uit Brabant (Noord-Oost) en wij kenden vroeger wel driekoningen. Met vriendinnetjes verkleed en zingend de deuren langs om geld op te halen voor het goede doel (bij ons stichting 'mensen in nood'), maar doet men opeens aan Sint Maarten. Da's bij ons echt iets van de laatste jaren.



Mijn moeder (in Brabant) en vader (in Arnhem) deden het vroeger ook en dan met een soort pot (naam is me even ontschoten) meet een darm eromheen die veel herrie maakte. Edit: een foekepot.



We hebben het dan over jaren 80 en begin jaren 90 (voor mij) en jaren 50 voor mijn ouders. En we zijn allemaal RK opgevoed.



Ben wel benieuwd waar alle Brabanders vandaan komen/wonen die St Maarten vieren...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel van driekoningen gehoord, maar niet dat er dan kinderen langs de deuren gaan en liedjes zingen. Ik heb op een hoop plekken in het land gewoond, maar ik heb dit nooit meegemaakt.

Ik zal dus ongetwijfeld opendoen. Tenzij ik niet gekleed ben om de deur open te doen (badjas ofzo... kan ook een onbekende man voor de deur staan), doe ik sowieso wel open. Maar snoep heb ik nooit in huis (tictacjes zijn vast niet geschikt, of wel?)



Maar ik weet dat dat met collecteren ook wel gebeurd, dat ze je zien staan en niet open doen.

Maar ach... dan haal ik mn schouders gewoon op. Moeten die mensen toch weten... tis hun deur.
Alle reacties Link kopieren
Driekoningen ken ik niet, wel Sintmaarten.

We hebben een hekel aan alle vormen van geschooi aan de deur, maar met Sintmaarten zitten we klaar met minimarsjes e.d.





In onze buurt lopen niet veel kindertjes, maar bijna alle huishoudens zitten klaar met een schaal snoep, of zelfs zakjes snoep of kleingeld.

En er zijn twee stomme juffrouwkikkerbillen in de buurt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven