Werk & Studie alle pijlers

Twijfel: SJD of P&A

08-01-2012 22:01 12 berichten
--
Alle reacties Link kopieren
Op sommige hogescholen heb je meeloopdagen, zou dat niet wat voor je zijn?
Misschien moet je eens vacature sites doorploegen. Kijk eens wat veel gevraagd wordt. Qua richting en competenties (wat een AFSCHUWELIJK woord, maar schijnt hip te zijn)

En kijk dan wat er bi jou past. Helpt je misschien een keuze te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik studeer SJD.. maar wat wil je nu precies weten? Of er wiskunde in voorkomt? Nee, slechts wat klein rekenwerk als je het over bijvoorbeeld uitkeringen of schuldhulpverlening hebt. Talen krijg ik helemaal niet, pas bij het kiezen van je Minor krijg je hier eventueel mee te maken.



Over P&A kan ik niets zeggen, maar ik vind SJD een erg leuke studie. Het is wel een studie die ontzettend breed is opgezet, wat aan de ene kant fijn is als je nog niet weet wat je precies wilt doen maar aan de andere kant betekent het ook dat je soms dingen moet doen je minder leuk vind.



Als je nog vragen hebt, stel ze gerust..
Iedereen bedankt voor de tips!



@linda89 ik vr aag me in hoeverre je samen moet werken, omdat ik gehoord heb dat er veel projecten zijn. Ik ben soms wat verlegen en vind het daarom best eng om dan voor een klas iets te moeten doen zoals een gesprekje. Maar toch lijkt me deze studie wel heel erg leuk omdat ik hbo rechten te veel gericht vond op het 'zakelijke' gebied. En ik vraag me ook af of er veel verschil zit tussen de hoge scholen omdat ik las dat er verschil in lessen was, ik weet niet in welke stad jij studeerd en hoe de lesvormen een beetje zijn? Ben namelijk bang dat het teveel stampwerk is voor mij qua leren..
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bang dat je onder prsentaties etc. voor een groep echt niet uitkomt, maar het went echt. Ik lag vroeger twee weken van te voren wakker van het idee, en nu is dat meer "gezonde spanning" geworden.



En nogmaals, bij de Hogeschool Utrecht waar ik naartoe ga worden meeloopdagen georganiseerd, en bij andere hogescholen vast ook. Dat is echt de perfecte gelegenheid om vragen aan medestudenten en docenten te stellen van de studie en de school die jij op het oog hebt. Ook over de hoeveelheid projecten, stampwerk etc...
Alle reacties Link kopieren
Ik studeer in Utrecht. Je hebt ongeveer 3 vakken per periode, en vier periodes in het jaar. Meestal is de verdeling zo dat je één sociaal vak hebt (sociologie, psychologie of gespreksvoering), één rechtsvak (iedere periode één of een paar rechtsgebieden) en één vak waar deze twee vakken samenkomen binnen een project of thema.



Je moet inderdaad redelijk veel samenwerken, minstens bij één vak per periode. Hierbij komt het soms voor dat je moet presenteren voor de klas, en bij gespreksvoering zul je sowieso voor de klas moeten. Ik denk dat dit iets zal zijn waar je overheen moet, want ik denk dat dit bij P&A niet minder zal zijn. Ik was hier in het begin ook totaal niet blij mee, verlegen en onzeker, en over een paar weken ga ik voor een groep van 150 man staan; het valt dus echt te leren.



Voor alle vakken waar je echt voor moet leren is er sowieso altijd een hoorcollege en een werkcollege. Zodat je dat wat je hoort tijdens een hoorcollege nog toe gaat passen tijdens zo'n werkcollege. Ik vind het persoonlijk niet veel stampwerk, maar ik leer dan ook vrij gemakkelijk. Er zijn wel wat vakken waar je veel voor moet leren, maar voor de vakken op juridisch gebied geldt sowieso altijd dat je tijdens de schriftelijke tentamens je wettenbundels mag gebruiken.



En, zoals Caro al aangaf, er worden veel open dagen/avonden en meeloopdagen georganiseerd, en ik zou het sowieso aanraden om hier naartoe te gaan.



edit: Ik praat nu voornamelijk over de eerste twee jaar. In het derde jaar ga je namelijk het hele jaar op stage, en het vierde jaar volg je je minor die je zelf kunt kiezen en studeer je af. (als alles volgens planning gaat)
Hier dan een ex P&A studente. Sinds juni afgestudeerd, dus ik ben er klaar mee-;).



P&A is een studie die met name gaat over relaties, belangen en veranderingen in organisaties. Hoe omgaan met medewerkers, maar ook met directie. Als P&O medewerker zit je vaak overal middenin en dat is een lastige positie.



De studie zelf is niet al te lastig, qua rekenen etc.

Ja, je moet een loonstrook kunnen berekenen, daar komt rekenwerk bij kijken. In welke schijf valt welk loon, loonheffing etc. Als rekenen je ligt ukt dit makkelijk. Vind je rekenen wat lastiger dan kost het wat meer moeite, maar je hebt veel trucjes om het onder de knie te krijgen.



Ik vond de opleiding erg leuk. Je moet gesprekken voeren tijdens de lessen, terwijl anderen toekijken. EN ja, af en toe ga je dan flink op je b*k, maar he! Dat doet iedereen!

Presentaties horen erbij, soms iedere week wel 1. En ook daar wen je aan. Ik heb de opleiding gevolgd aan het Saxion in Enschede.



En ook hier is er een hoor-en werkcollege voor ieder vak. De meeste vakken zijn verplicht om te volgens via een hoorcollege en dat is maar goed ook. Arbeidsrecht is zo'n vak waar veel mensen moeite mee hadden, maar ga je er goed voor zitten, luister je goed in de hoorcollege's en is het een interesse van je, dan is het goed te doen. ( Ik ben een arbeidsrecht gek, dus ik heb makkelijk praten! )



Laat je goed inlichten, loop mee en veel succes met je keuze!
Op de meeste hogescholen verandert de opleiding P&A naar PM (Personeelsmanagement). Het grootste verschil is dat PM veel meer gericht is op de bedrijfskundige/strategische invalshoek.



Rekenen kwam wel terug in een aantal vakken, zoals hierboven al genoemd het berekenen van een loonstrook, maar ook meer algemeen bedrijfskundige kengetallen (liquiditeit, solvabiliteit etc.).



Bij mij op de opleiding was het zo dat we per blok 2 vakken (per week 1x hoorcollege, 1x werkcollege per vak), 1 training (1x per week, bv. conflicthantering) en een project hadden. Het project was een grote opdracht, die deed je samen met 5 klasgenoten. Je deelde hiervoor zelf je tijd in.



In 4 jaar heb ik misschien 5 keer een klassikale presentatie moeten geven. Niks om je zorgen over te maken.
quote:susanh schreef op 09 januari 2012 @ 09:14:

Op de meeste hogescholen verandert de opleiding P&A naar PM (Personeelsmanagement). Het grootste verschil is dat PM veel meer gericht is op de bedrijfskundige/strategische invalshoek.



Rekenen kwam wel terug in een aantal vakken, zoals hierboven al genoemd het berekenen van een loonstrook, maar ook meer algemeen bedrijfskundige kengetallen (liquiditeit, solvabiliteit etc.).



Bij mij op de opleiding was het zo dat we per blok 2 vakken (per week 1x hoorcollege, 1x werkcollege per vak), 1 training (1x per week, bv. conflicthantering) en een project hadden. Het project was een grote opdracht, die deed je samen met 5 klasgenoten. Je deelde hiervoor zelf je tijd in.



In 4 jaar heb ik misschien 5 keer een klassikale presentatie moeten geven. Niks om je zorgen over te maken.



Wat grappig dat een opleiding dan nog zo verschillend is. Wij hadden per blok soms wel 8 vakken, waar ook 8 tentamens voor gedaan moesten worden. Daarnaast voor de helft van de vakken ook een project doen ( in 2 of 4-tallen).



Volgens mij was het jaar waar ik in zat het studiejaar waarin een nieuw curriculem werd ingesteld. Dit bleek niet zo'n succes ( iedereen mocht doorstromen naar het tweede jaar, ook al had je maar 20 studiepunten). Hierna is het curriculum weer aangepast en ten opzichte van mijn opleidingsjaar totaal veranderd.
quote:Chantilly21 schreef op 09 januari 2012 @ 09:33:

[...]





Wat grappig dat een opleiding dan nog zo verschillend is. Wij hadden per blok soms wel 8 vakken, waar ook 8 tentamens voor gedaan moesten worden. Daarnaast voor de helft van de vakken ook een project doen ( in 2 of 4-tallen).



Volgens mij was het jaar waar ik in zat het studiejaar waarin een nieuw curriculem werd ingesteld. Dit bleek niet zo'n succes ( iedereen mocht doorstromen naar het tweede jaar, ook al had je maar 20 studiepunten). Hierna is het curriculum weer aangepast en ten opzichte van mijn opleidingsjaar totaal veranderd.Wow dat is wel een heel verschil ja. Op welke hogeschool heb jij gezeten? (ikzelf Hanze HS in Groningen)
quote:susanh schreef op 09 januari 2012 @ 09:39:

[...]



Wow dat is wel een heel verschil ja. Op welke hogeschool heb jij gezeten? (ikzelf Hanze HS in Groningen)Het Saxion in Enschede.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven