Werk & Studie alle pijlers

Leuk hostel beginnen: ook al lang in je hoofd?

09-11-2011 22:30 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai!



Tijdens mijn backpack-reizen door Nieuw-Zeeland, Australie, Costa Rica en Panama raakte ik helemaal enthousiast over het idee om een leuk hostel te runnen. In NL kende ik alleen de oersaaie stayokay's en jeugdherbergen met zeil op de vloer, stalen stapelbedden en goedkoop brood als ontbijt. Al jaren spookt het idee in mijn achterhoofd om een supergezellig hostel te runnen in Nl, bv Utrecht.

Wie o wie, herkent zich in dit verhaal?? Heeft iemand ervaring met het opzetten van zo'n hostel? Of heb je precies dezelfde plannen en zoek je ook een buddy om een plan te maken...richting uitvoering? Ik ben benieuwd!

Grtjs Janne

wolkje2011@live.nl
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me nog best lastig een hostel in Utrecht. Lastiger dan in een goedkoop buitenland. In Utrecht zit je met een duur pand en NL'se strenge regels.
Alle reacties Link kopieren
Wat borderwalk zegt: dat die stapelbedden er staan en het goedkope brood heeft een goede reden...als mensen maar 25 euro max per nacht betalen, kun je niet veel meer voor ze doen als het pand al zoveel kost, er elke dag iemand de hele dag moet zijn (loon), schoongemaakt moet worden, ingekocht, gewassen, horecavergunningen, belastingen e.d.



Ik ken je droom, had hem ooit ook, maar heb het laten schieten. Laat je goed voorlichten bij de belastingdienst, KvK, vakverenigingen en ga eens praten met wat hosteleigenaren.



Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Er zijn in NL best veel andere hostels hoor, Google maar eens goed. In Amsterdam zijn er tientallen, alhoewel ik de meeste niet als supergezellig zou bestempelen. Maar dat ligt natuurlijk ook aan de gasten. De meeste mensen die naar Amsterdam komen en een goedkope plek zoeken, zijn jongeren die komen zuipen en drugs gebruiken.

Ik zou een heel gedegen marktonderzoek (laten) doen om te lijken of er behoefte is aan een

beter/gezelliger hostel, wat dan zeer waarschijnlijk ook duurder is. Die hostels in NL zijn niet voor niks zo natuurlijk. Meer sfeer=meer onderhoud=duurder. Hetzelfde geldt voor beter eten, kamers met minder bedden etc. En dan zit je al snel tegen de prijzen van de goedkopere hotelketens. Dan mik je dus echt op mensen die er precies tussenin vallen, en of dat er nou zoveel zijn?



Zo ben ik net in Zweden geweest in een hostel. Best prima, maar voor een 2 persoonskamer betaal je dan ook 90 Euro per nacht. De enige reden dat we dat gedaan hebben is dat de hotels ivm een evenement totaal vol zaten.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me echt een 24/7 baan, zo'n hostel runnen. Eigen bedrijf is natuurlijk altijd zwaar en je hebt best wel veel personeel nodig.
Alle reacties Link kopieren
Als je zo enthousiast bent zou ik niet te snel opgeven hoor! Natuurlijk zijn er moeilijkheden te bedenken. En natuurlijk is het verstandig om vooraf goed te berekenen of het wel geld oplevert en hoeveel uur je zelf aan het werk bent. Maar waar een wil is, is vaak ook wel een weg te vinden. Zeker als je gemotiveerd bent.



Waar zit je aan te denken? Een groot hostel met tig kamers? Of iets veel kleiners? En waar? Het is denk ik wel belangrijk om ergens te gaan zitten waar veel internationale toeristen komen. De helft van Nederland wordt bijvoorbeeld amper genoemd in de Lonely Planet. Dat schiet dan niet op denk ik.



Jammer trouwens dat het in Nederland vaak koud is en dat het vaak regent! Tenminste, ik denk bij hostels meteen aan van die prachtige oude panden met overal binnentuintjes.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat je al een pand ergens in de binnenstad hebt, want weinig toeristen willen op het platteland van Herejezusveen willen verblijven.

En dan ook nog een voor backpackers interessante stad.



En als je geen stapelbedden wilt, zul je de kamerprijs flink moeten verhogen om je kosten er uit te halen, maar dat kunnen of willen backpackers weer niet betalen..



Het sterft van de regeltjes in NL, zeker als je meerdere mensen in 1 ruimte wilt laten verblijven.



Is een leuk kleinschalig B
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
(er verdwijnt spontaan tekst..)



...B
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
En weer verdwijnt tekst vanaf mijn mobiel. Ik stop er mee.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik wil TO ook zeker niet ontmoedigen, maar ik denk wel dat het handig is als je meer ervaring hebt dan alleen slapen/loungen in een hostel. Maar misschien heeft TO dat wel. En misschien heeft ze ook wel een aardig startkapitaal, je weet maar nooit.



Ik zou nooit een hostel willen runnen volgens mij zijn de uren die je zeker in het begin erin moet stoppen echt verschrikkelijk. De bar is open tot 2.00. dan opruimen/schoonmaken, dat naar de receptie voor die twee mensen die om 4.00 komen inchecken of die Engelsen die dronken terug komen van het stappen. Om 5.00 gaat weer de wekker want om 5.30 sta je alweer het ontbijt voor te bereiden dat om 6.30 begint en dat dan week in week uit. In de ochtend iedereen die incheckt, de schoonmakers aansturen, inchecken en de administratie in de middag. Je hebt nooit rust.
Alle reacties Link kopieren
Het leek mij ook ooit een leuk idee, maar eigenlijk zal elke dag idd toch weer dezelfde routine moeten zijn, en daarbij waren er toch een groot aantal backpackerstypes die ik zelf niet echt trok in Oz en NZ.
Volgens mij lijkt het romantischer dan het is, het ziet er leuk uit, maar het is vooral keihard werken.
Alle reacties Link kopieren
(nieuwe kans op de PC



Is een leuk kleinschalig B&B geen optie? Die mensen hebben wat meer te besteden, waardoor je niet met stapelbedden hoeft te werken. Verder zijn de regels voor een kleinschalige B&B stukken minder.



Ik begrijp je wel hoor, je bent in de vakantiemood in het buitenland, hebt daar leuke mensen ontmoet waar het mee klikt en waar je gezellig in de tuin zit te kletsen en drinken.



Maar heb je je ook bedacht welke lange dagen de eigenaar maakt? Er moet iemand aanwezig zijn tot ''s avonds laat en heel 's ochtends vroeg vertrekt de eerste alweer om een bus of vliegtuig te halen. Jij wilt ze een lekker ontbijt voorschotelen, geen goedkoop brood. Dus moet je vóór je gasten opstaan al bezig zijn.



En als de gasten weg zijn kun jij de kamers op gaan ruimen, omgevallen flessen cola en kots van het (toch wel handige) zeil dweilen, de toiletten en badkamers schrobben (en die laten ze ook niet allemaal netjes achter), bedden opmaken, wassen, nieuwe boekingen zien te regelen en de nieuwe gasten verwelkomen.



Waarom ga je eerst niet bij een willekeurige stay-okay (die lang niet allemaal oersaai zijn) of een ander hostel werken, zodat je kunt zien wat er vanaf de eigenaar-kant allemaal bij komt kijken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik snap je enthousiasme absoluut, alleen denk ik dat in NL een hostel zoals we ze in het buitenland kennen, inderdaad niet gaat werken, vanwege alle hiervoorgenoemde redenen. Ik sluit me aan bij Himalaya, dat een B&B volgens mij veel meer voldoet aan waar jij gelukkig van wordt (maar ik heb natuurlijk geen idee waar jij gelukkig van wordt! )



Enne... saaie Stay okay?
Alle reacties Link kopieren
En deze, ook niet verkeerd, al verschillende feesten gehad: Heemskerk
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Jaaaaa kasteel Assumburg!! Leuk leuk leuk!!



TO, ik zou idd eerder een B&B doen dan en hostel. Dan trek je wel iets ander publiek, maar kun je je wel meer toeleggen op sfeer en gezelligheid.



Overigens kun je je ook aanmelden als couch surf plaats (met je huidge woning), dan tref je zeker wel de backpackers en jonge toeristen en leer je meteen wat het inhoudelijk betekent om mensen te huisvesten.



Succes!!



(en ja, ik deel je droom, maar dan niet in NL)
Alle reacties Link kopieren
Een bed en breakfast is heel leuk, maar ken weinig mensen (lees: geen) die hiervan kunnen leven. Men doet dit meer als hobby. Ik las laatst hierover: iedereen romantiseert dit, en denkt aan gezellig omgaan met gasten, maar realiseert zich niet dat het 80% schoonmaken, inkopen doen, kamers doen etc. etc. en maar 20% 'leuk' met de gasten omgaan.



Heb je een zak eigen geld en een goed ondernemersplan en ervaring?
Alle reacties Link kopieren
Hi Allemaal,

Laat, maar toch bedankt voor de reacties. Er zitten nuttige tips bij. En ja ik ben me bewust van de moeilijkheden (regeltjes) en dure prijzen in NL. Maar een onderneming begint met een plan en enthousiasme. Daarna is het verkennen wat de mogelijkheden zijn. Beslissen of het verstandig is, kan pas als alles goed uitgezocht is. En veel werken, ja dat zal het zeker zijn. Maar ik kom uit een ondernemersgezin.. dus dat is me niet vreemd. Kortom, aan de slag met orienteren!

Grtjes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven