Geld & Recht alle pijlers

Schuldsanering, hoe gaat dat?

17-01-2012 21:03 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als je als alleenstaande moeder de schuldsanering in gaat... Mogen ze dan je alimentatie, kindgebonden budget en je kinderbijslag innemen? Dit is toch geld bedoeld voor je kind? Ik heb wel gehoord dat ze belastingteruggave en vakantiegeld wel mogen innemen.. Maar van andere mensen hoor ik dat ze de alimentatie, kindgebonden budget en kinderbijslag niet mogen gebruiken, dus dat ze daar niet mogen aankomen... Waar of niet?
Geen idee, maar ik kan mij zo voorstellen dat dit wel gezien wordt als inkomen.
Kinderbijslag komen ze niet aan. Dit is inderdaad geld bedoelt voor je kind.

Kindgebonden budget komen ze in principe ook niet aan, al wordt er met de berekening volgens mij rekening gehouden met een bepaald bedrag wat je hiervan mag houden, ik weet alleen niet of dit bedrag gelijk is aan het maximum wat je kan krijgen.

Ik neem aan dat je met de alimentatie de kinderalimentatie bedoelt? Volgens mij mogen ze deze wel 'innemen'. Er wordt namelijk met de de berekening uitgegaan van de bijstandsnorm, ze gaan bij jou dan uit van de alleenstaande oudernorm, en dit zou genoeg moeten zijn om de alimentatie te dekken.

Ik ben er trouwens vanuit gegaan dat je het hebt over het minnelijke traject, en dus schuldsanering via de gemeente/kredietbank/stadsgeldbeheer of iets dergelijks, en niet het wettelijke traject (wnsp) dan zijn de regels namelijk volgens mij nog iets anders.
Ja, ik ga de schuldsanering in via de gemeente. Ik verdien echt weinig. Ik kan van mijn uitkering alleen de huur betalen en thats it. Mijn kind is nog niet zindelijk dus luiers kosten nogal wat (en ik koop dus huismerk luiers).. Hij groeit als kool enzo. Dus ik heb zeker geld nodig wat mijn kind betreft :P
Google maar eens op 'vrij te laten bedrag' en kijk eens op de site van de wsnp. Daar staat onder andere een filmpje van hoe de zitting in zijn werk gaat. Let wel, er is verschil tussen de msnp en de wsnp. De 1e is het minnelijke traject, de 2e het wettelijke traject uitgesproken door de rechter. Het kan zijn dat je in budgetbeheer moet als voorwaarde voor de sanering.
Van de budgetbeheer heb ik wel wat gehoord, maar dat is alleen voor om om te gaan met je geld en wat mijn situatie is: ik ga heel goed met geld om want huur moet je betalen en ik kan er niks aan doen dat ik zo weinig verdien (100% arbeidsongeschikt) en zoveel uitgaven heb :P elke maand 500 euro tekort dus mja dan krijg je wel schulden (achterstanden).
quote:ladymaeve schreef op 17 januari 2012 @ 21:38:

Ja, ik ga de schuldsanering in via de gemeente. Ik verdien echt weinig. Ik kan van mijn uitkering alleen de huur betalen en thats it. Mijn kind is nog niet zindelijk dus luiers kosten nogal wat (en ik koop dus huismerk luiers).. Hij groeit als kool enzo. Dus ik heb zeker geld nodig wat mijn kind betreft :P

Heb je een uitkering of werk je? Hoe kan het zijn dat je alleen de huur er van kan betalen? Dan woon je absoluut veelste duur. Krijg je geen huurtoeslag?

Er zijn heel veel vrouwen die alleen zijn met een kind(eren) en die zitten niet allemaal in de schuldsanering. Dus buiten het aflossen van de schulden kan je misschien ook hulp krijgen voor de toekomst. Zodat dit je niet weer gebeurt.
Ik krijg huurtoeslag... Maar kijk:

Totaal verdien ik (met toeslagen erbij) 1100 ongeveer en mijn vaste lasten zijn 1650 euro... Dan heb ik de boodschappen er niet eens bijgerekend.

Van mijn uitkering kan ik alleen huur betalen en dan moet ik 1 week wachten op toeslagen en dan vul ik de gat met andere gat op... Dit kan zo niet langer... Daarom schuldsanering

Achterstanden stapelden zich op. Schulden zijn gekomen uit nood (mn ex die is beetje prima donna achtig en wou het beste van het beste dus toen ik zwanger raakte wou hij niet in een flatje maar in een nieuwbouwhuis)

Dus mja...
PS ik ga slapen ik lees de rest morgen, ga vooral verder
quote:ladymaeve schreef op 17 januari 2012 @ 21:46:

Van de budgetbeheer heb ik wel wat gehoord, maar dat is alleen voor om om te gaan met je geld en wat mijn situatie is: ik ga heel goed met geld om want huur moet je betalen en ik kan er niks aan doen dat ik zo weinig verdien (100% arbeidsongeschikt) en zoveel uitgaven heb :P elke maand 500 euro tekort dus mja dan krijg je wel schulden (achterstanden).Je hoeft hier je situatie niet uit te leggen. Budgetbeheer is er ook voor je om te leren hoe je dingen als toeslagen aanvraagt, wat je waar en wanneer moet doorgeven, waar je mogelijk recht op hebt, hoe formulieren ingevuld moeten worden. hoe je belastingaangifte doet enz.
quote:ladymaeve schreef op 17 januari 2012 @ 21:46:

Van de budgetbeheer heb ik wel wat gehoord, maar dat is alleen voor om om te gaan met je geld en wat mijn situatie is: ik ga heel goed met geld om want huur moet je betalen en ik kan er niks aan doen dat ik zo weinig verdien (100% arbeidsongeschikt) en zoveel uitgaven heb :P elke maand 500 euro tekort dus mja dan krijg je wel schulden (achterstanden).Nee nee nee, budgetbeheer betekent dat ze alvast (voordat schuldhulp uberhaupt van start gaat) je inkomen al innemen en je na aftrek van vaste lasten leefgeld geven. Dat is budgetbeheer. Wat jij bedoelt is budgettering, een soort begeleiding.
Budgetbeheer kan dus een losstaand vrijwillig iets zijn, op eigen verzoek, maar ook een opgelegde maatregel in afwachting op opstarting schuldhulpverlening (dus voortraject).
quote:_donna schreef op 17 januari 2012 @ 21:54:

[...]

Nee nee nee, budgetbeheer betekent dat ze alvast (voordat schuldhulp uberhaupt van start gaat) je inkomen al innemen en je na aftrek van vaste lasten leefgeld geven. Dat is budgetbeheer. Wat jij bedoelt is budgettering, een soort begeleiding.Budgetbeheer kan in verschillende vormen, donna. Als het de bedoeling is dat iemand gestabiliseerd wordt voor de shv dan zal het gaan zoals jij zegt. Als iemand zelf al goed bezig is kan er volstaan worden met maandelijkse sessies. Zoveel mensen zoveel smaken.
Als je elke maand 500 euro te kort komt, dan zijn je vaste lasten toch gewoon veel te hoog? Ook van 1100 euro netto kun je prima rondkomen lijkt mij. Het zal geen vetpot zijn met een kind erbij, maar dat weet je van te voren wanneer je kinderen krijgt?! Als ik jou was zou ik eens kijken hoe je je vaste lasten omlaag kunt krijgen. Want ook als je uit de msnp komt, zul je jezelf moeten redden. Als er nog steeds een gat zit tussen inkomsten en uitgaven dan schiet er niet echt veel op?!
Beste TO, als je teveel lasten hebt voor je inkomen wordt je verplicht andere woonruimte te zoeken. Tevens wordt bekeken of je geen "overmatige boedel" hebt, dwz erg veel luxe apparaten e.d.. Deze worden anders verkocht tbv de schuldeisers. Je hebt een structureel probleem waarvoor schuldsanering geen oplossing bied, je mag namelijk als je eenmaal in de schuldsanering zit absoluut geen nieuwe schulden maken, dan wordt je er stante pede uitgegooid. En omdat jouw lasten veel te hoog ziujn voor je inkomen zal je dat niet kunnen vermijden. Alimentatie wordt bij je inkomen opgeteld, evenals je toeslagen, deze worden ook meegenomen in je inkomstenberekening. Alleen kinderbijslag valt daar niet onder. Je zal vanuit je bewindvoerder als alleenstaande moeder op plm. 50 euro per week worden gezet, om van rond te komen.
Hoe kan je nou ruim 1600 euro aan vaste lasten hebben als je maar 1100 euro aan inkomsten hebt. Dan zijn er echt dingen niet goed hoor. Je hebt blijkbaar te dure woonruimte (ontvang je wel toeslag want netto betaal je vast niet 500?) maar waar zitten de andere kosten dan in. Verzekeringen, gas/water/licht maar dat is toch geen ruim 1100 euro per maand? Misschien eens met een onafhankelijk iemand gaan zitten om alles goed op een rijtje te krijgen want anders zit je na dit traject binnen no-time weer in de schulden.
quote:Dickens schreef op 17 januari 2012 @ 21:57:

[...]

Budgetbeheer kan in verschillende vormen, donna. Als het de bedoeling is dat iemand gestabiliseerd wordt voor de shv dan zal het gaan zoals jij zegt. Als iemand zelf al goed bezig is kan er volstaan worden met maandelijkse sessies. Zoveel mensen zoveel smaken.

Klopt, en dat leg ik ook uit in mijn tweede posting.

Mijn eerste posting was een reactie op haar beredenering: budgettering is alleen om leren om te gaan met je geld.
Welke maat kleding draagt je zoon nu?
Ok donna, duidelijk, dan bedoelen we hetzelfde!
(Wsnp kan alleen via een rechter en mag je alleen in als je werk hebt)

@TO, 1650 euro is nogal wat. Als ik naar mn eigen situatie kijk huur ik een appartement van een woningbouw voor 350 p/m, vaste lasten zoals stroom, water, gas en verzekering komt op zo'n 150 uit, 100 aan ziektekosten, 200 p/m voor de daily-auto en de rest is vrij te besteden. Dan zou je met 1100 toch een heel eind moeten komen samen met de kleine als je een beetje rustig doet met de boodschappen?

Wbt leren budgeteren; de huisvestigingskosten zouden in een financieel gezond gezin rond de 40% maximaal van de totale inkomsten moeten zijn.
quote:-joost- schreef op 17 januari 2012 @ 23:42:

(Wsnp kan alleen via een rechter en mag je alleen in als je werk hebt).Of een x aantal dagdelen vrijwilligerswerk.
Jee, wat voor vaste lasten heb je dan?

Ik leef met mijn 2 kids ook van 1100 Euro, en dat gaat goed. Geen luxe, maar ik kom niks tekort.

Leteen kan je bijv op:

Zo goedkoop mogelijk boodschappen

Geen overbodige abbonnementen, zoals mobiel, TV gids enz

Alle verzekeringen, aboo internet, enz de goedgoopste zoeken en proberen een goede deal te sluiten

Kleertjes kids bij de zeeman of 2de hands

voor jezelf kleding idemdito

Auto eruit

Thuiskapster

ga zo maar door. Je kan echt honderden Euro's besparen en dat dit m in kleine dingen.

Voorbeeldje: Ik stond bij de spaghetti in de supermarkt. De duurste van 1,97. Als je helemaal onder in de schappen kijkt ligt maak de goedkoopste. Die was 35 ct. Reken eens uit wat je zo op een kar boodschappen kan besparen!
To,, voor vragen over hoe iets werkt over schuldsanering kan je het beste hier stellen!

http://www.hotforum.nl/forum/index.php?name=schulden
Mijn zoon draagt kledingmaat 104.

Ik heb zoveel hoge lasten omdat ik dus hoge schulden heb

en geloof me als ik eenmaal uit de schulden ben dan red ik het zelfs met 900 euro per maand!! Ik ben echt niet zo stom om weer uit nood schulden te maken en geen creditcards meer voor mij. Ik streef nu naar een leven zonder schulden en waarin ik eerst ga sparen voordat ik iets cash koop in de winkel.. Never meer online shoppen op termijnbetaling enzo!! Dit is dan ook mijn doel: leven zonder schulden en netjes sparen voordat ik cash iets koop.

De schuldsanering gaat mij hierbij helpen om die doel te bereiken. Ik trek er 5 jaar voor uit, want in deze situatie wil ik dus never nooit meer komen te zitten!

Die hoge vaste lasten zijn dus geen gewone lasten als huur en verzekeringen maar grotendeels aflossingen van schulden?

Dat maakt het wel wat logischer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven