Goede vervangers voor aardappels, brood en pasta?

19-01-2012 10:18 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet goed tegen lactose dus drink/eet ik al zo min mogelijk melkproducten. Na de zomer ben ik ook begonnen met het minderen van gluten, omdat ik wat wilde afvallen en ik al eerder gemerkt had dat een glutenvrij dieet voor mij dan goed werkt. Met de feestdagen zat ik op mijn gewenste gewicht, en omdat ik ook gewoon lekker van alles wilde eten ging ik toen weer brood, pasta, aardappels en koekjes enzo eten. Maar ik merk nu gewoon dat ik me veel lekkerder in mijn vel voelde toen ik minder gluten at. Mijn haar voelt nu als touw, mijn huid ziet grauw en vol oneffenheden, ik ben constant moe en heb veel buikpijn. Ik wil dus weer gaan minderen met de gluten. Echter ben ik er nu weer achter hoe lekker brood, pasta en aardappels zijn, en ik mis het echt. Sowieso vond ik het wel erg lastig vol te houden eerst. Weten jullie misschien goede vervangers voor brood, pasta en aardappels? Glutenvrij brood vind ik niet echt lekker, en is bovendien nogal duur en beperkt verkrijgbaar. Hebben jullie misschien tips?
Ik lees ns mee....
Wat ik wel lekker vind is linzen bij de groente en het vlees. Ik koop ze in pot. Spoel ze af onder de kraan en eet ze zo erbij.
Alle reacties Link kopieren
In Quinoa zitten geen gluten.

Probeer eens of je dat lekker vindt.

Kun je tegenwoordig gewoon in een pak van lassi kopen bij de appie.

En te gebruiken i.p.v. pasta , rijst en ook zoet als een soort van havermoutpap.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Ik eet overdag sinds een paar dagen 'ongeveer' volgens het Paleo-dieet. 's Avond eet ik mee met mijn vriend, alleen de aardappels 'mogen' eigenlijk niet dus dat valt mee.



Ik eet voor ontbijt/lunch/tussendoor:

- een ei (ik lust geen gekookt ei, maar heb ei geklutst, beetje spinazie erin, en verdeeld over muffinvormpjes. Afbakken en invriezen. Lekker!)

- 3 stuks fruit (smoothie of los)

- 400-500 gram groenten (los, als salade, of groenten toevoegen in smoothie. Tomaat mag eigenlijk ook niet, maar doe ik wel. Ook restjes gekookte groenten van vorige avond kan heel lekker zijn!)

- 70 gram noten/zaden (géén pinda's!)

- olie/kokosmelk voor de vetten en het neutraliseren van het fruit. Heeeeel lekker in smoothies, een beetje kokoksmelk!



Ik ben via caloriechecker van het voedingscentrum aan die grammen gekomen, want ik eet anders te snel te weinig. Nu kom ik aan de 1500-1600 calorieën per dag, wat wel een minimum is.



Sinds dag 1 voelt mijn buik beter. Nadeel: als ik wel een keertje pasta/snack/suiker eet ben ik gelijk heel erg beroerd.



Rijst gaat wel goed bij mij, hoewel dat niet in het Paleo-dieet past. Ik weet niet precies of het alleen tarwe is waar ik niet tegen kan, of dat het geheel glutenvrij/zuivelvrij helpt. Maar... het helpt mij in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
Rijst en rijstwafels? Of is dat te voor de hand liggend? Anders ben ik ook wel benieuwd..
Alle reacties Link kopieren
Quinoa , peulvruchten en rijst inderdaad voor je warme eten. Rijstepap of havermout voor ontbijt? En je kunt toch gewoon maisbrood eten? Verder zit in speltbrood in elk geval heel veel minder gluten dan in tarwe, dus als je geen echte intolerantie hebt, ou je dat ook nog kunnen proberen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt bloemkoolpuree eten i.p.v. aardappelen.

Linten gourgette i.p.v. spagetti.

Plakken gourgette of aubergine in de lasagne.



Hier vind je heel veel glutenvrije recepten:

http://www.bbcgoodfood.co ... pecial-diets/gluten-free/
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, in aardappelen zitten helemaal geen gluten, dus als het je daarom gaat...
Alle reacties Link kopieren
In aardappelen zitten toch geen gluten?
Eieren, vis, vlees als je verzadigende voeding wil. Al blijven brood en aardappelproducten mij ook altijd trekken. Koolhydraten zijn verslavend.
Koop een broodbakmachine (bijv op marktplaats) en ga zelf aan de slag met glutenvrij brood. Er zijn veel glutenvrije/beperkte brood recepten (met rijstmeel/maismeel/kikkererwtenmeel (gram)/aardappelmeel), en door het zelf te bakken kun je het veel lekkerder maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:aardappelhoofd schreef op 19 januari 2012 @ 10:32:

- olie/kokosmelk voor de vetten en het naturaliseren van het fruit. Heeeeel lekker in smoothies, een beetje kokoksmelk!



Wat bedoel je met het naturaliseren van fruit?
Alle reacties Link kopieren
http://www.glutenfreespinner.com/
Alle reacties Link kopieren
TO mag ik vragen waarom je glutenvrij gaat eten, voor je gewicht of omdat je je er lekkerder bij voelt. ik lees namelijk wat tegenstrijdigheden in je verhaal.



Aardappelen en rijst zijn gewoon gluten vrij dus kun je goed eten. Ook glutenvrije pasta is niet veel anders als gewone pasta (mijn vriend eet die ook mee en is niet GV) dus dan komt het alleen op brood neer.



Als je wilt afvallen is het volgens mij niet dat je GV wilt eten amar koolhydraat arm (geen aardappelen, rijst, pasta en brood). Dit zijn dus twee aparte zaken.
Alle reacties Link kopieren
quote:aikidoka schreef op 19 januari 2012 @ 10:53:

[...]





Wat bedoel je met het naturaliseren van fruit?Hm ik was twee dingen tegelijk aan het doen, ik bedoel natuurlijk neutraliseren haha! Als je het exact wil weten moet ik het even opzoeken, maar het had te maken met een wisseling in je suikerspiegel door de zuurgraad van fruit.
Bedoel jij wel glutenvrij? Aardappelen mogen gewoon, glutenvrije pasta kost vrijwel hetzelfde als gewone pasta. Maar als je echt glutenvrij wil eten, is dat een stuk lastiger dan alleen de pasta en brood weglaten, gluten zitten in zoveel levensmiddelen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Bluebirds schreef op 19 januari 2012 @ 11:04:

Bedoel jij wel glutenvrij? Aardappelen mogen gewoon, glutenvrije pasta kost vrijwel hetzelfde als gewone pasta. Maar als je echt glutenvrij wil eten, is dat een stuk lastiger dan alleen de pasta en brood weglaten, gluten zitten in zoveel levensmiddelen!Helemaal waar, ik eet zelf GV en moet bijna op alle pakjes kijken of ik het mag hebben, let bijvoorbeeld op Sojaproducten enzo ook niet altijd GV. Het is wel wat TO zegt erg duur. Maar omdat bij mij 20 jaar geleden al is vastgesteld dat ik de ziekte, wat dat is het, heb krijg ik jaarlijks een klein bedrag terug van de belasting voor chronisch ziek. Echter dekt dit natuurlijk niet de kosten. Zou toch even goed nagaan wat je grondslag is om GV te eten. Voel je je er echt beter door, (zo ja ga bij de HA langs en vraag of hij je wil onderzoeken op coeliakie) of is het voor het afvallen enz. Dof haar en doffe huid is overigens ook te wijten aan de periode in het jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben negatief getest op glutenintollerantie bij de HA, maar ik merk dat ik er toch iets in granenproducten zit waar ik niet tegen kan. Brood vind ik vreselijk dus mis ik niet, maar pasta vind ik zo onwijs lekker :( waar kopen jullie glutenvrije pasta?
Alle reacties Link kopieren
quote:aardappelhoofd schreef op 19 januari 2012 @ 11:11:

waar kopen jullie glutenvrije pasta?



- Supermarkt, (weet niet waar je woont maar hier verkopen ze het bij de AH, Emte en Jumbo)

- De tuinen (natuurwinkel in de meeste steden)

- Reformwinkel
Alle reacties Link kopieren
het lijkt wel of je een koolhydraatvrij dieet volgt?
Alle reacties Link kopieren
Boekweitpannekoeken!
it's a big club and you ain't in it
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat gluten in nog veel meer dingen zit, maar gebruik deze even als voorbeelden. Een vriend van me studeert voedingswetenschappen oid en hij vertelde me dat er wel gluten zaten in aardappels :O. Maar het blijkt inderdaad niet zo te zijn, dus dat komt mooi uit want die miste ik nog het meest . Ik begon hier in eerste instantie mee om af te vallen, maar nu ga ik er mee verder omdat ik me er lekkerder bij voel.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet ook liever geen gluten, en in mijn dieet probeer ik een balans te vinden tussen, acid en alkaline en ook gluten vrij. In het begin moeilijk maar ik heb nu een fantastisch kookboek gescoord.



Ik zweer bij quinoa, zowel rode als gewone. Maak het wel altijd klaar met een bouilion blokje anders vind ik het te flauw.



Ipv tarwe pasta eet ik boekweit pasta en maak ik ook graag boekweit noedels klaar, heerlijk. Veel groente, zowel als sap en gestoomd en een klein beetje fruit.
anoniem_63465 wijzigde dit bericht op 19-01-2012 16:53
Reden: Dodgy Dutch
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven