onkruid verdelgen

01-03-2008 21:30 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar een huishoudmiddeltje om onkruid te verdelgen. Dit zit in mijn tuin tussen de tegels. Ik heb al water met azijn en het kookwater van aardappelen geprobeerd, maar helaas dit had geen resultaat. Heeft er iemand goede tips?
Round Up.

En dan niet de Blokker-versie, maar op zijn minst van ACM/Welkoop/Boerenbond, die je zelf moet aanlengen.
Alle reacties Link kopieren
Oeh round up is wel heftig gif hoor.

Als je milieuvriendelijker wilt zou je schoonmaakazijn in hogedruk spuit kunnen doen, hoorde laatst dat dat super werkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit gehoord van iets simpels en huishoudelijks en milieuvriendelijks wat prima zou werken.

Mocht iemand wat weten: vertel svp!



Dus idd spul waar glyfosaat in zit, dus iets van Monsanto, Bayer of Pokon. Is eigenlijk allemaal hetzelfde, en als het voor een kleine oppervlakte is, kun je het kant en klaar in een soort plantensproeier plastic fles kopen. wel handschoenen en beschermbril dragen.
Alle reacties Link kopieren
Nee man je gaat toch geen gif spuiten? er lopen ook dieren in je tuin, vogels, muisjes, egels, katten noem maar op.

Gewoon met een aardappelschilmesje er tussenuit krabben en dan bijhouden
Alle reacties Link kopieren
Huis-, tuin- en keukenmiddeltjes



Enkele eenvoudige huismiddeltjes bieden hulp bij het verwijderen van onkruid én algen op tuinpaden en terras. Kies een droge dag uit waarop de zon liefst schijnt. Ook de volgende dagen blijft het best droog weer, dan kan het product goed inwerken. Je bloemperken houd je met deze huismiddeltjes wel niet onkruidvrij, omdat ze de planten zelf te veel aantasten.





Afhankelijk van de hoeveelheid algen en onkruid, sproei je met pure azijn of een mengsel van water en een kwart of de helft schoonmaakazijn. Laat alles opdrogen en spoel daarna de resten weg.

Los ongeveer twee kilogram soda op in een gieter met tien liter heet water. De stenen zullen wit uitslaan, maar enkele dagen later spuit je alles schoon met de tuinslang.

Gebruik een harde schrobborstel en schrob algen en onkruid met bleekwater weg.

Of vervang het bleekwater door een enzymenproduct zoals biotex.

Een laatste huismiddeltje is het kookwater van aardappelen over het onkruid of de groene aanslag gieten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Onkruid



Is je oprit of terras precies een tuintje appart ? Gewoon flink wat amoniak in een emmer water vermengen, uitgieten over pad of terras ( oppassen voor bloemen en planten ! ) niet wegspuiten, gewoon laten opdrogen, enkele dagen erop geen onkruidje tussen de stenen meer te bespeuren!

- Marci



Giet kokend heet water op het onkruid, volgende dag is het geel en makkelijk te verwijderen.

- Covergirl



Koop een paar liter natuur azijn het stinkt wel en dus kan je het beste 's avonds doen. en het moet de eerste 3 uur wel gegarandeert droog zijn binnen anderhalf uur is alles dood, haal het eruit en je hebt er het hele jaar geen last meer van.

- Aletta



Mijn oma verwijderde t onkruid en groene aanslag op/ tussen tegels als volgt: Meng in een tuingieter een gieter water, driekwart fles chloor, en een flinke hoeveelheid strooizout! (geeft geen chemische reactie!) sproei het hooguit 2 keer per jaar over uw terras, en na een tijd blijft t voorgoed weg, en is plukken voortaan verleden tijd! de aanslag verdwijnt ook daarmee

- Erik



Verwijder onkruid met azijn er zuiver op te gieten, geeft het snelste resultaat, heb geprobeert met zout, maar duurt veeel te lang. Met luchtontvochtigingsmiddel(vloeistof)krijg je vlekken die zeer moeilijk te verwijderen zijn! Met zuivere azijn het snelste resultaat

- Saskia

Onkruid en groene mos op de tegels



Strooi eens wat keukenzout neer op de tegels in uw tuin en bezem het wat uit het liefst tegen de avond 's nachts gaat zout namelijk zweten en u zult zien dat mos en ontruid verdwijnt als sneeuw voor de zon.

- Anita

Tussen de tegels verwijderen 1 liter schoonmaakazijn en een scheut afwas mengen doe ik al jaren blijft weken weg.

- Thea
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.zonderisgezond.../copy2_of_groene-aanslag/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Met al dat spul moet je wel heel goed opletten als je andere planten in de buurt hebt die je niet wil vermoorden!



Bij ons staat er een heg naast het stuk tuinpad waar we altijd ruzie met onkruid hebben dus ik kan er weinig opgooien.

Azijn in de plantenspuit werkt aardig maar dan is het nog steeds een aardige klus om de dode plantjes weg te halen.

Moet je wel zorgen dat er genoeg azijn in het water zit. Half om half werkt hier het beste.



Van een kennis kreeg ik de tip om er een oud stuk tapijt overheen te leggen voor een week ofzo want alles eronder gaat dan dood.

Net als het gras onder het opblaasbadje in de zomer. Heb het nog niet geprobeerd dus weet niet zeker of het werkt.
meds schreef op 02 maart 2008 @ 00:57:



Gewoon met een aardappelschilmesje er tussenuit krabben en dan bijhouden
Godzijdank heb je voor dat aardappelmesje tegenwoordig als alternatief een soort staalborsteltje aan een bezemsteel, zes euro bij ACM/Welkoop.

http://www.borstelwerken.nl/onkruidborstel-voorkant.jpg
Alle reacties Link kopieren
[quote]blijfgewoonbianca schreef op 02 maart 2008 @ 01:14:

Onkruid



Is je oprit of terras precies een tuintje appart ? Gewoon flink wat amoniak in een emmer water vermengen, uitgieten over pad of terras ( oppassen voor bloemen en planten ! ) niet wegspuiten, gewoon laten opdrogen, enkele dagen erop geen onkruidje tussen de stenen meer te bespeuren!

- Marci



Giet kokend heet water op het onkruid, volgende dag is het geel en makkelijk te verwijderen.

- Covergirl



Waarom niet direct verwijderen zonder er eerst kokend heet water over te gieten? Lijkt mij iets simpeler.





Koop een paar liter natuur azijn het stinkt wel en dus kan je het beste 's avonds doen. en het moet de eerste 3 uur wel gegarandeert droog zijn binnen anderhalf uur is alles dood, haal het eruit en je hebt er het hele jaar geen last meer van.

- Aletta



Mijn oma verwijderde t onkruid en groene aanslag op/ tussen tegels als volgt: Meng in een tuingieter een gieter water, driekwart fles chloor, en een flinke hoeveelheid strooizout! (geeft geen chemische reactie!) sproei het hooguit 2 keer per jaar over uw terras, en na een tijd blijft t voorgoed weg, en is plukken voortaan verleden tijd! de aanslag verdwijnt ook daarmee

- Erik



Verwijder onkruid met azijn er zuiver op te gieten, geeft het snelste resultaat, heb geprobeert met zout, maar duurt veeel te lang. Met luchtontvochtigingsmiddel(vloeistof)krijg je vlekken die zeer moeilijk te verwijderen zijn! Met zuivere azijn het snelste resultaat

- Saskia

Onkruid en groene mos op de tegels



Strooi eens wat keukenzout neer op de tegels in uw tuin en bezem het wat uit het liefst tegen de avond 's nachts gaat zout namelijk zweten en u zult zien dat mos en ontruid verdwijnt als sneeuw voor de zon.

- Anita

Tussen de tegels verwijderen 1 liter schoonmaakazijn en een scheut afwas mengen doe ik al jaren blijft weken weg.

- Thea[/quote]





Zo, dat zijn nog eens milieu-vriendelijke alternatieven!

Ammoniak, chloor, azijn...........



Als onkruid er snel van dood gaat is het stevig spul geweest wat iemand er op heeft gegooid.

Ik heb vorig jaar Bayer Garden Clear-up gebruikt: net als het vergelijkbare spul van Monsanto en Pokon duurt het ruim 10 dagen voor het onkruid geel wordt. Het moet eerst door het onkruid worden opgenomen, dan naar de wortels en dan pas gaat het gras o.i.d. dood.

Met de hand (met werkhandschoen aan) weghalen gaat veel sneller, gewoon er uit snokken dus, en met wortels en al in de bosjes flikkeren.

Ik spuit het alleen op grote oppervlakten met honderd of zo kleine onkruid dingen, als gras in grint of iets dergelijks. Niet te doen om dat stuk voor stuk er uit te trekken.



Het blijft gif natuurlijk, maar voor dierenleven is het betrekkelijk onschadelijk, als je op een groot terras op wat onkruid spuit: het is 99% water, en het droogt snel op.
Alle reacties Link kopieren
quote:

Ik heb nog nooit gehoord van iets simpels en huishoudelijks en milieuvriendelijks wat prima zou werken.

Mocht iemand wat weten: vertel svp!



Euh, zei ik toch? schoonmaakazijn.

En wat hierna nog allemaal genoemd werd, soda,zout,azijn, chloor kan ook maar is al minder goed voor t milieu.

En ouderwets schrobben idd, gewoon boenen, regelmatig vegen.dat helpt.
Alle reacties Link kopieren
LittlePhoenixxx schreef op 02 maart 2008 @ 08:56:





Van een kennis kreeg ik de tip om er een oud stuk tapijt overheen te leggen .
Da's wel gaaf, een rode loper op je oprit !
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
[quote]bengewoonpetra schreef op 02 maart 2008 @ 21:06:

quote:

Ik heb nog nooit gehoord van iets simpels en huishoudelijks en milieuvriendelijks wat prima zou werken.

Mocht iemand wat weten: vertel svp!



Euh, zei ik toch? schoonmaakazijn.



Maar is dat milieu-vriendelijker dan Round-Up en soortgelijke producten, en in welke concentratie spuit je het?







En wat hierna nog allemaal genoemd werd, soda,zout,azijn, chloor kan ook maar is al minder goed voor t milieu.

En ouderwets schrobben idd, gewoon boenen, regelmatig vegen.dat helpt.[/quote]

Alle reacties Link kopieren
round up is wel degelijk schadelijk voor het (micro) dierenleven en dan dus ook voor het hele ecosysteem en de grotere dieren.

Die bezems werken idd heel erg goed, ik moet een nieuwe die van mij was kapot.
Alle reacties Link kopieren
moppetoet schreef op 02 maart 2008 @ 20:55:

[...]



Godzijdank heb je voor dat aardappelmesje tegenwoordig als alternatief een soort staalborsteltje aan een bezemsteel, zes euro bij ACM/Welkoop.

[afbeelding]




Geweldig, naar zoiets was ik op zoek! Ik zag mezelf al met een aardappelmesje over de tegels kruipen elke paar weken, maar als dit werkt dan hoeft dat niet!



Weet iemand hoe het officieel heet en of ook de Intratuin zoiets verkoopt?
Alle reacties Link kopieren
quote:moppetoet schreef op 02 maart 2008 @ 20:55:

[...]





Godzijdank heb je voor dat aardappelmesje tegenwoordig als alternatief een soort staalborsteltje aan een bezemsteel, zes euro bij ACM/Welkoop.

[afbeelding]



Laatst 1 gekocht bij de Makro.



Het is echt een drama dit ding. Lijkt het ei van Columbus, maar is het niet. Ding slijt ook vrij snel en het onkruid krijg je er niet goed mee weg. Je kunt bij wijze van spreken om de paar dagen aan de gang.En het is echt zwaar werk ook nog eens. Echt lapmiddel 1e klas en weggegooid geld, Weer zo'n zogenaamd slimmigheidje van die Tuinspeciaalzaakgieren.

Dus mensen, als je je bekocht wil voelen, dan zo'n ding aanschaffen!!!!Doen (niet dus)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog een hele goede tip tegen onkruid (alleen voor bestrating); onkruid kan je op een milieuvriendelijke manier voorkomen met voegmortel. Dit is een spulletje dat je in de voegen van je bestrating verwerkt en dat wordt vervolgens keihard waardoor onkruid geen kans meer heeft. Ik heb dit enkele weken terug in me oprit verwerkt en ben er erg tevreden over. Het kost een paar centen maar dan ben je er wel definitief vanaf! Ik had op aanraden van een vriend gebruikt, en het is van de firma Promaq Garden.



Dit is echt de ideale oplossing voor onkruid in je bestrating, jammer dat je tussen de plantjes nog gewoon op de knieën moet!

------------------------------------------------------------------------------------------------

Voordat iemand naar de winkel rent voor een fles round-up leest dit ajb even;



Round-up is een zeer agressief maar doeltreffend middel. Het is echt funest voor het milieu. De producent er van Monsanto is ook flink in opspraak geweest voor het leveren van ontbladeringsmiddelen in de vietnam oorlog. Tegenwoordig zijn ze in opspraak voor het leveren van gemodificeerd soja-zaad. In o.a. Zuid-Amerika wordt dit op grote schaal gebruikt. Het komt er op neer dat er steeds meer round-up gebruikt wordt op sojavelden. Maar de lokale bevolking krijgt door het vervuilde grondwater gezondheidsproblemen; kinderen worden met gezwellen en andere afwijkingen geboren. Maar omdat Monsanto zo machtig is onderdrukken ze deze berichten.



zie ook: http://www.gifsoja.nl



Kortom geen fijne firma dus die Monsanto! Uit protest zouden jullie dit product niet langer moeten gebruiken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven