Is dit nu echt nodig? (speciaal woordenboek voor (V)MBO-ers)

03-03-2008 17:26 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist gelezen op nu.nl.

Van Dale lanceert woordenboek voor vmbo'ers

UTRECHT - Van Dale heeft een woordenboek Nederlands op de markt gebracht dat speciaal is bedoeld voor vmbo'ers en mbo'ers.

Dit nieuwe woordenboek sluit aan bij het kennis- en taalniveau van vmbo-leerlingen en mbo-studenten, aldus de uitgever maandag.

Begrijpelijke taal

"De manier van uitleggen, de voorbeeldzinnen, de vormgeving en de tekeningen zijn precies passend voor deze gebruikers." De definities in het Van Dale (v)mbo-woordenboek zijn kort en bevatten geen moeilijke woorden en afkortingen. Bovendien zijn ze in begrijpelijke taal geschreven.

Schooltaal

Naast de belangrijkste woorden en uitdrukkingen uit het Nederlands komt in het boek ook schooltaal aan bod, zoals 'toetsen', 'slagen' en 'werkstuk'.

Van Dale zegt dat de bruikbaarheid wordt vergroot door 650 tekeningen die de betekenis van een woord verduidelijken. "Voor meer leescomfort" is in het boek een groter lettertype gebruikt.

Lidwoord

De uitgeverij heeft het lidwoord (de, het en een) opgenomen vóór het trefwoord om studenten en leerlingen in het vmbo en mbo een handje te helpen met hun lessen Nederlands. En als iemand zoekt op 'gehad', verwijst het woordenboek hem naar 'hebben' en bij 'vonden' staat een verwijzing naar 'vinden'.

"Hierdoor kunnen meer woorden gevonden worden en leert de student de juiste werkwoorden bij de vervoegingen goed te vinden."

Ik vind het erg overdreven. Er zou meer aandacht besteed moeten worden aan WAAROM leerlingen de vervoegingen niet kennen. Ik weet dat de Nederlandse taal voor sommigen moeilijk is, maar juist door het te blijven herhalen, leer je. Basisschool, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs, het interesseert me niet. Als de basis ontbreekt, moet er in de basis ook lesgegeven worden.
dan kunnen ze beter het woordenboekn van nu geheel vervangen met de (V)MBO versie, want af en toe is de uitleg bij een woord nog ingewikkelder dan het woord zelf....

prima plan hoor!
to, je gaat in je laatste eigen alinea wel even voorbij aan het feit dat mensen die een vmbo'-niveau hebben, soms niks hebben aan extra uitleg en herhaling. als je de feeling voor een taal niet hebt, dus taalzwak bent, kan een docent in een klassensituatie daar toch vaak weinig aan doen.
Maar de meeste mensen die de Nederlandse taal niet kennen en ook niet kunnen toepassen, zijn niet taalzwak.
tsja....dan is het toch alsnog fijn dat er voor die mensen een woordenboek is waar ze wel iets van begrijpen? even afgezien van hoe het komt dat ze de taal niet "naar behoren" beheersen...
Volgens mij wordt 't 'n vertaal woordenboek.. Vmbo-ers zijn -grotendeels- in grote steden incluis A'dam tegenwoordig zo onbekwaam als het om zins-opbouw aankomt. Zelfs mijn Broer die het VWO heeft afgerond heeft moeite met lid woorden e.d. Te erg voor woorden, & dat moet iemand zeggen die z'n MAVO als hoogst "genoten" opleiding mag noteren & 'n geheugen gebrek van hier tot 60 Milliljard lichtjaar verder heeft.. (Milliljard is opgezocht hoor) 8-P

informatief linkje
rouke schreef op 03 maart 2008 @ 17:40:

Volgens mij wordt 't 'n vertaal woordenboek.. Vmbo-ers zijn -grotendeels- in grote steden incluis A'dam tegenwoordig zo onbekwaam als het om zins-opbouw aankomt. Zelfs mijn Broer die het VWO heeft afgerond heeft moeite met lid woorden e.d. Te erg voor woorden, & dat moet iemand zeggen die z'n MAVO als hoogst "genoten" opleiding mag noteren & 'n geheugen gebrek van hier tot 60 Milliljard lichtjaar verder heeft.. (Milliljard is opgezocht hoor) 8-P

informatief linkje
Misschien had je beter ook even onbekwaam en lidwoorden kunnen opzoeken...... X-D
oh haha, mosterd...

Ik zie dat je dat al gedaan hebt...
Spammie,

Juist als jij vindt dat iedereen de Nederlandse taal moet beheersen, is het dan niet heel goed dat er voor elke doelgroep een woordenboek is?

Een woordenboek is immers een hulpmiddel bij taalvaardigheid, en waarom zou je zo´n instrument niet aanpassen aan de gebruiker?
Dan kun je een woordenboek net zo goed aanpassen met grammatica en veelvoorkomende fouten zoals kennen/kunnen, liggen/leggen, enigSTe, etc...
Eh.... het is niet zo dat de inhoud van het woordenboek wordt aangepast he, de uitleg wordt alleen op een andere manier gedaan. Het woordenboek geeft natuurlijk gewoon de juiste betekenis aan maar die is anders geformuleerd!
Vandaag reed ik op weg naar huis achter een bestelbus waarop de volgende slogan stond:

U DAK, ONS VAK.

Stond op de achterkant van de bus én op beide zijkanten.

Zoooo lullig, geef je zoveel geld uit aan een rijdende reclame en dan doe je het nog fout ook.
@"marieke": iemand beledigen die al genoeg aan zichzelf twijfelt is niet echt gepast dank u zeer, bovendien ben ik haastig typer, & vindt ik -helaas vaker dan nodig-, taal- & grammatica fouten terug.

@"pepernoek": Precies; de vertaalde variant dus..

Gewoon: "What's up homie" vertaald naar: Meneer hoe gaat het met jou? 8-P

@mastermind: Dat krijg je van de opensteling van de NL'se grenzen hè; Polen, die verkeerd laten spellen. :rolling:
vertaalde variant?

nee, het gaat gewoon om een normaal woordenboek met enkel een eenvoudigere uitleg achter de woorden

de woorden zijn gewoon dezelfde als in een normaal woordenboek hoor
@ Rouke; ik had totaal niet de intentie je te beledigen. Het viel mij alleen op dat jij een relaas begon over de tekortkomende bekwaamheden van anderen, waar je zelf nou niet bepaald overkomt als een taalwonder... Ik plaats niet voor niets een smiley, het was een bericht met een knipoog --> :smile:
Spammie schreef op 03 maart 2008 @ 17:54:

Dan kun je een woordenboek net zo goed aanpassen met grammatica en veelvoorkomende fouten zoals kennen/kunnen, liggen/leggen, enigSTe, etc...

Nee, want die woorden zijn fout op de manier waarop jij ze bedoelt.

Gevonden is een vervoeging en ik vind het helegaar geen slecht idee dat ze dan opnemen in het woordenboek en dan naar het juiste werkwoord verwijzen.
Ik vind het helemaal niet overdreven en een erg goed idee zelfs!

En niet iedereen kan nu eenmaal hetzelfde niveau halen, dus ik vind het nogal een slap argument om te zeggen dat leerlingen de lesstof gewoon vaker moeten herhalen. Denk bijvoorbeeld aan leerlingen met een lager IQ, buitenlandse achtergrond of leerlingen met een dyslexieverklaring.
Ik zou zeggen; voor dyslectici okee, maar ik zie het als een grote belediging voor de vmbo'ers. Helaas denk ik dat 70% van de vmbo'ers dat zelf niet zo opvatten.

Bij het vmbo zit vanalles, taalkundig begaafde leerlingen en leerlingen met taalzwakte of verkeerd woordbegrip....tja...

Maar ik hink toch op twee gedachten; mij vallen ook veel taalfouten op. Bijv. 'Hier uw autowassen". En dat niet veranderen in jaren!

Ik vind de uitleg niet zo nodig, wel de spelling. De uitleg leren de vmbo'ers vanzelf met de jaren ook wel, wellicht door ervaring die havisten weer niet hebben. Ach, het is goedbedoeld.
Spammie schreef op 03 maart 2008 @ 17:26:

Als de basis ontbreekt, moet er in de basis ook lesgegeven worden.
Sja , maar een beetje lullig voor de mensen die die basis gemist hebben en nu op het VMBO zitten . Dan is zo'n woordenboek toch beter dan eentje waar ze de ballen van begrijpen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
PurperRain schreef op 03 maart 2008 @ 23:29:

Ik zou zeggen; voor dyslectici okee, maar ik zie het als een grote belediging voor de vmbo'ers.
Daar ben ik het dus mee eens. En niet alleen VMBO ook het MBO. Er wordt vaak al zo denigrerend gedaan over MBO-ers, en dan ook nog zo'n speciaal aangepast woordenboek? Nee, sorry, maar ik vind dat dus wel een belediging.
het is nu op de radio

een woordvoerder zegt net ook dat het niet alleen voor vmbo leerlingen is, maar voor iedereen die de uitleg in de van dale ingewikkeld vindt.
[quote]PurperRain schreef op 03 maart 2008 @ 23:29:

Ik zou zeggen; voor dyslectici okee, maar ik zie het als een grote belediging voor de vmbo'ers. Helaas denk ik dat 70% van de vmbo'ers dat zelf niet zo opvatten.

quote]

als ZIJ het dan niet als een belediging zien is het toch ook geen belediging?????
fijn als of ik met mijn mbo opleiding zit te wachten op een woordenboek die special voor (V)mbo´s is,als of wij als mbo's dom zijn en geen gevoel voor taal hebben... wat komt er dan als volgende woordenboek uit?? eentje special voor buitenlanders, ouderen of hbo-ers???

wat een onzin!!
voor mij wel so fein, want ik spel een beetje slegt. en ik snap ook niks van moelijke woorde!
Tja, het zal wel ergens op gebaseerd zijn. Die mensen maken echt niet voor Jan lul zo'n woordenboek, zonde van het geld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven