Werk & Studie alle pijlers

Bellen voor sollicitatie - ik zie het nut niet

30-01-2012 17:56 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op aanraden ben ik gaan bellen n.a.v. een vacature om zodoende toch al even je naam te noemen en relevante vragen te stellen over de vacature.

Het kost me veel tijd en energie om een bedrijf uit te pluizen om te voorkomen dat ik vragen stel waarvan de antwoorden op de website staan.



Ik solliciteer per dag toch wel op een vacature dus dat bellen gaat me steeds meer tegenstaan.



- Daarnaast, is vaak degene die je kan bellen niet degene aan wie je de brief stuurt.

- Regelmatig iemand aan de lijn die heel duidelijk helemaal geen zin heeft in de gesprekken.

- Het heeft me nog geen uitnodiging opgeleverd, terwijl ik van meerdere mensen hoor dat ze worden uitgenodigd puur op basis van een brief, en hebben dus niet gebeld.



Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Ik zou alleen bellen als ik echt puur vanuit de vacature een vraag had. Ik ga geen vragen verzinnen. Het lijkt mij dat bedrijven daar onderhand gek van worden, want het wordt je overal aangeraden even te bellen, want 'dan kennen ze je naam al en kun je in je brief refereren aan je telefoontje'.
Alle reacties Link kopieren
Als mensen mij bellen over een vacature en het was een goed gesprek, dan krijgen die mensen wel alvast een plusje. Het is geen garantie dat je uitgenodigd wordt, dat wordt natuurlijk ook in grote mate bepaald door cv en brief. Maar je hebt dat wel alvast een beetje voorsprong op mensen die ik niet gesproken heb.
Ik ben ook druk aan het solliciteren en doe het altijd per brief, tenzij er heel weinig informatie in de vacature staat. Heb een keer moeten bellen naar een bedrijf en ik ben toen uitgenodigd voor een gesprek. Leuk zou je denken maar het enige wat ze wouden weten was allerlei persoonlijke informatie. Ik had dus beter gewoon mijn cv opgestuurd want dit ging nergens over. En daarbij nog: die mevrouw haalde alles en iedereen door elkaar en had dus een zeer positief gesprek (ahum)
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 30 januari 2012 @ 18:07:

Ik zou alleen bellen als ik echt puur vanuit de vacature een vraag had. Ik ga geen vragen verzinnen. Het lijkt mij dat bedrijven daar onderhand gek van worden, want het wordt je overal aangeraden even te bellen, want 'dan kennen ze je naam al en kun je in je brief refereren aan je telefoontje'.Dit dus. Wat voor vragen stel je dan aan de telefoon? En waarom "moet" je bellen? Alleen als een functie onduidelijk is, of als de gevraagde competenties/ ervaring/ opleidingen veel afwijken van jouw CV zou ik bellen om wat aanvullende vragen te stellen. Wat een onzin om dat bij elke sollicitatie te doen!
Alle reacties Link kopieren
Nou ik stel vragen als bijvoorbeeld:



- Hoe is de vacature onstaan

- Hoe is de samenstelling van het team

- Welke klus ligt er als eerste op mij te wachten

- En soms iets wat meer inhoudelijk.



Eerlijk moet ik zeggen dat ik soms echt zoeken moet naar vragen. Als je zo eens rondleest, zie je toch wel vaak dat de opinie is dat je 'hoort' te bellen om meer kans te maken.
quote:Thunderforce schreef op 30 januari 2012 @ 18:19:

Nou ik stel vragen als bijvoorbeeld:



- Hoe is de vacature onstaan

- Hoe is de samenstelling van het team

- Welke klus ligt er als eerste op mij te wachten

- En soms iets wat meer inhoudelijk.



Eerlijk moet ik zeggen dat ik soms echt zoeken moet naar vragen. Als je zo eens rondleest, zie je toch wel vaak dat de opinie is dat je 'hoort' te bellen om meer kans te maken.

'

hm tja, ik heb er geen verstand van, maar ik vind het behoorlijk gezochte vragen inderdaad. Waarom zou je bv van te voren (nog voor je een brief schrijft) willen weten hoe het team eruit ziet. En wat gaat jou het aan hoe de vacature ontstaan is? Zou je ervan afzien als je wist dat je voorganger na haar bevalling besloten had fulltime thuis te blijven?



Een voorbeeld wat ik eventueel zou vragen is: wat ik op de werkvloer kan verwachten.

Ik werk in de gehandicaptenzorg en op sommige afdelingen is sprake van agressie. Dat wordt dan ook vermeld in de vacature, maar ik zou soms wel willen weten over wat voor agressie we het dan hebben (verbaal, fysiek, op het personeel gericht of op zichzelf). Dat vind ik een vraag waarvan het antwoord voor een groot deel bepaald of ik überhaupt wìl solliciteren.

Misschien kun je je vragen meer daarop richten.
Ik ben het er niet mee eens. Ik zou alleen bellen als ik vragen had, niet om meer kans te maken. Dit moet voor die bedrijven ook zeer irritant zijn. Bellen om te bellen... vragen om geïnteresseerd te lijken...
Alle reacties Link kopieren
quote:Thunderforce schreef op 30 januari 2012 @ 18:19:

Nou ik stel vragen als bijvoorbeeld:



- Hoe is de vacature onstaan

- Hoe is de samenstelling van het team

- Welke klus ligt er als eerste op mij te wachten

- En soms iets wat meer inhoudelijk.



Eerlijk moet ik zeggen dat ik soms echt zoeken moet naar vragen. Als je zo eens rondleest, zie je toch wel vaak dat de opinie is dat je 'hoort' te bellen om meer kans te maken.Ehm tja dit zijn vragen die ik pas stel als ik uitgenodigd ben voor een gesprek. Ik heb eerlijk gezegd nooit gebeld naar bedrijven maar gelijk geschreven. Als er nou echt iets niet duidelijk is zoals bijvb aantal uren, inhoud van de functie etc dan kun je bellen voor andere vragen zou ik dat niet doen.
Ik heb nog nooit gebeld, want ik hou niet zo van bellen. Ik heb dus altijd gewoon koud gesolliciteerd met brief en cv. De laatste keer dat ik een andere baan zocht ben ik maar één keer níet op een gesprek uitgenodigd, dus zoveel zal het wel niet schelen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring op het kantoor waar werk, is dat het niet echt op prijs wordt gesteld. Vaak worden er onbenullige vragen gesteld, alleen om maar iets te kunnen vragen. Als je geen duidelijke, relevante vraag hebt, zou ik het niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit gebeld en ik neem zelf wel eens de telefoon op waar ik werk en word gek van de mensen die gaan bellen als ze een open sollicitatie gedaan hebben terwijl er duidelijk op onze site staat dat we geen vacatures hebben.
Alle reacties Link kopieren
De vragen die je nu noemt TO, zijn inderdaad zaken waar ik absoluut aan de telefoon nog geen uitspraken over doe als werkgever. Het voorbeeld dat Starshine noemt, is daarentegen een goede.



Houd voor ogen dat vantevoren bellen met vragen kán opleveren dat je een plusje krijgt, maar dat dat bijzaak is. Het levert je niet een gesprek op op zichzelf. Hoofddoel is dat jij als sollicitant een wat beter beeld krijgt van de functie. Moet je zoeken naar vragen of hou je je voor dat bellen sowieso beter is, stop daar dan liever mee.



Overigens: vaak bellen er ook geinteresseerde (uitzend)bureaus die ondanks de "acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld" tóch hopen binnen te kunnen komen alsnog. Bellen eerst op persoonlijke titel en stellen allerhande vragen, juist over hoe de vacature ontstaan is en wat het salaris is. Erg vervelend, kan ik je melden.
Alle reacties Link kopieren
quote:dolfje schreef op 30 januari 2012 @ 18:45:

Ik heb nog nooit gebeld en ik neem zelf wel eens de telefoon op waar ik werk en word gek van de mensen die gaan bellen als ze een open sollicitatie gedaan hebben terwijl er duidelijk op onze site staat dat we geen vacatures hebben.



Open solliciteren mag altijd he, zeker als je die optie wel expliciet noemt "helaas hebben wij geen vacatures momenteel. Eventueel stuurt u uw open sollicitatie....." danwel niet actief uitsluit.

Zaak is om daar snel op te reageren met een standaardbrief als je bedrijf het echt niet wil, en anders toch echt accepteren dat je blijkbaar een gewilde werkgever bent en van de goeden een nette portefeuille aanleggen.
Ik snap de sollicitanten heel goed dat ze gaan bellen als men niks hoort over een sollicitatie. Of het nu een open sollicitatie is of niet. Het komt tegenwoordig helaas steeds vaker voor dat je helemaal niks meer hoort nadat je gesolliciteerd hebt en dat vind ik nou niet bepaald netjes als ik zoveel moeite heb gedaan voor een goede brief. Ik vraag me dan altijd af of het nou echt zo moeilijk is om even een standaard mailtje sturen of een brief dat men de sollicitatie heeft ontvangen maar de functie al weg is/er nu niet is maar dat ze de brief in een portefeuille doen voor als de functie vrij komt in de toekomst.



Ik krijg ook steeds vaker de vraag, als ik op gesprek mag komen, of ik al eerder gesolliciteerd heb bij het bedrijf. Een keer een domme fout gemaakt door te zeggen dat ik dat gedaan had maar helaas nooit een reactie had ontvangen. Mevrouw werd me toch boos.
Alle reacties Link kopieren
quote:closednote schreef op 30 januari 2012 @ 19:33:

Ik krijg ook steeds vaker de vraag, als ik op gesprek mag komen, of ik al eerder gesolliciteerd heb bij het bedrijf. Een keer een domme fout gemaakt door te zeggen dat ik dat gedaan had maar helaas nooit een reactie had ontvangen. Mevrouw werd me toch boos.Boos op jou, of op collega, of op een voorgang(st)er? Als ze boos werd op jou zou ik niet meer willen solliciteren (als het een directe collega zou worden, iemand van HR zou me niets uitmaken). Op (oud-)collega verdient ook niet de schoonheidsprijs overigens....
Een vriendin van mij is HR-adviseur en gaf mij juist als tip mee dat ik moet gaan bellen van te voren. Dan kennen zij mij naam. Zij nodigt 9 van de 10 keer iemand uit die eerst gebeld heeft.
quote:modus schreef op 30 januari 2012 @ 19:38:

[...]





Boos op jou, of op collega, of op een voorgang(st)er? Als ze boos werd op jou zou ik niet meer willen solliciteren (als het een directe collega zou worden, iemand van HR zou me niets uitmaken). Op (oud-)collega verdient ook niet de schoonheidsprijs overigens....Op mij omdat zij ook alle sollicitaties beantwoorde en selecteerde blijkbaar. Hoe ik erbij kwam want ze stuurde altijd iedereen een mail. Heb het nog proberen te redden door te zeggen dat die dan waarschijnlijk in mijn junkmail terecht is gekomen (was niet zo want dat kijk ik altijd na) maar het mocht niet meer baten.
Alle reacties Link kopieren
quote:toffifee schreef op 30 januari 2012 @ 19:40:

Een vriendin van mij is HR-adviseur en gaf mij juist als tip mee dat ik moet gaan bellen van te voren. Dan kennen zij mij naam. Zij nodigt 9 van de 10 keer iemand uit die eerst gebeld heeft.



Gelukkig bestaan er geen regels voor: de ene HRM'er zweert erbij, de andere vindt het niet handig als de vragen niet ook echt relevant zijn. Het zijn net mensen.



Overigens is boos worden door een gesprekspartner in gesprek met sollicitant erg onprofessioneel. Maakt niet uit welke functie ze had en wat de eigenlijke reden was. Maar realiseer je ook dat we vaak niet 'maar' de HRM'er zijn he. We beschikken echt niet over zakelijk leven en dood maar hebben wel invloed (Bovenal: iedereen is waardevol; in veel bedrijven is je netwerk net zo belangrijk of zelfs belangrijker dan je jaarlijkse beoordeling...)
Alle reacties Link kopieren
of ze je uitnodigen staat er los van, tijdverspilling dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:toffifee schreef op 30 januari 2012 @ 19:40:

Een vriendin van mij is HR-adviseur en gaf mij juist als tip mee dat ik moet gaan bellen van te voren. Dan kennen zij mij naam. Zij nodigt 9 van de 10 keer iemand uit die eerst gebeld heeft.





dan heeft ze te weinig te doen op haar werk als ze namen gaat onthouden van een belletje. Slaat ook nergens op, want als je niet aan de eisen voldoet zou ze je uitnodigen?!



Geen logica..



Mag toch aannemen dat iemand van die afdeling wat verder kijkt en niet zo oppervlakkig is!
Alle reacties Link kopieren
quote:Ksenija schreef op 30 januari 2012 @ 20:46:

of ze je uitnodigen staat er los van, tijdverspilling dus.En die universele waarheid baseer jij op..? Tjonge wat kort door de bocht zeg.
Alle reacties Link kopieren
Ben HR manager bij een groot bedrijf en ook verantwoordelijk voor Recruitment. Mensen die bellen hebben een streepje voor MITS ze een goede/relevante vraag hebben. Dus vragen als: wat wordt mijn eerste klus etc vallen hier voor mij niet onder, die bewaar je voor het gesprek. Echte oprechte interesse pik je er zo uit. Als mensen een vriendelijke en enthousiaste stem hebben hebben ze een streepje voor bij mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ksenija schreef op 30 januari 2012 @ 20:46:

of ze je uitnodigen staat er los van, tijdverspilling dus.Onzin! Ik nodig dagelijks mensen uit en zeker mensen die ik heb gesproken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ksenija schreef op 30 januari 2012 @ 20:49:

[...]





dan heeft ze te weinig te doen op haar werk als ze namen gaat onthouden van een belletje. Slaat ook nergens op, want als je niet aan de eisen voldoet zou ze je uitnodigen?!



Geen logica..



Mag toch aannemen dat iemand van die afdeling wat verder kijkt en niet zo oppervlakkig is!Je moet wel enigszins aan de eisen voldoen, dat spreekt voor zich.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven