groente recepten

01-02-2012 07:42 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk ben ik op zoek naar groente recepten. Dus alleen hoe ik lekker groente kan klaarmaken, die ik dan als bijgerecht bij bijv. gebakken aardappelen kan maken. Als ik voor groente recepten ga ik zoeken, krijg ik alleen maaltijden waar dan al bijv. vlees en aardappelen bij in zitten. Ik zoek dus alleen de bijgerechten. Dit zijn de groenten die ik lekker vind: aubergine, courgette, tomaten, komkommer, sla, champignons, prei, lente-uitjes, tauge, paksoi, chinese kool, spitskool, zuurkool, rode kool, boerenkool, andijvie, spinazie, bloemkool.

Nu kom ik niet verder dan gebakken aardappelen met bloemkool of gebakken aardappelen met sla. Ik zou graag eens iets anders maken.

Ik ben zometeen de deur uit, dus vanmiddag kom ik weer kijken en posten. Dank je wel
Alle reacties Link kopieren
Bloemkoolsalade



Ingrediënten

2 appels (bijv. elstar)

200 g Kernhem, (kaas), in blokjes

400 g bloemkool, in kleine roosjes

4 el mayonaise





Bereidingswijze:



Verwijder het klokhuis van de ongeschilde appels en snijd in blokjes. Meng de kaas en de appel met bloemkool en schep de mayonaise erdoor. Breng op smaak met peper. Zet de salade minstens 2 uur in de koelkast om de smaken te laten intrekken. Neem een half uur voor serveren uit de koelkast.



*******



Roergebakken champignons



Ingrediënten

- zout

- 2 sjalotjes

- 2 eetlepels olie

- 250 gram champignons

- ½ eetlepel citroensap

- Silvo 4-Seizoenen peper

- ¼ theelepel(s) Silvo Tijm

- 1 theelepel(s) Silvo Peterselie



Bereidingswijze:

Maak de champignons schoon.

Snijd de grote exemplaren in vieren.

Sjalotjes pellen en klein snijden.

Olie verhitten en sjalotjes fruiten.

Champignons en tijm toevoegen en roerbakken tot ze net gaar zijn en het vocht van de champignons verdampt is (4-5 minuten).

Roer er de peterselie en het citroensap door.

Op smaak afmaken met zout en 4-seizoenenpeper uit de molen.





********

Komkommersalade met appel



2 appels zoet/zuur

1 komkommer

citroensap

suiker 1 tot 1,5 klontje

azijn flinke scheut

grove mosterd theelepel

Yogonaise Calvé, paar eetlepels

Dille

Peper en zout



Bereidingswijze

Schil en snij de appel in stukjes doe dit in een schaal en besprenkel met een beetje citroensap.

Schil en snij de komkommer en doe dit bij de stukjes appel in de schaal.



Meng in een kom de azijn, suiker, grove mosterd, dille, peper en zout, en de yogonaise tot een gladde saus.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar de bieb en pak een stapel vegetarische kookboeken. Recepten te over. Of de AH site, smulweb, de index op de etenspijler.. Niet alles zal zijn wat je zoekt, maar genoeg om het komende jaar groente te eten.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ratatouille uit de oven.
Alle reacties Link kopieren
Gegrilde courgette, aubergine, tomaten, champignons!

http://allrecipes.nl/recept/2401/gegril ... pasta.aspx
Alle reacties Link kopieren
Spitskoolsalade met banaan & wortel



spitskool in reepjes

banaan

wortel in reepjes, kleine stukjes of of plakjes

rozijnen

slasaus

kerriepoeder

water



Week de rozijnen even in wat water.

Mik de spitskool in een grote schaal, doe de plakjes wortel erbij. Snij de banaan of bananen afhankelijk van de hoeveelheid spitskool 2 bananen in plakjes, mik in de schaal.

Sausje kloppen van slasaus, wat kerriepoeder en verdunnen met melk of water.

Rozijnen afgieten en door de salade doen. Sausje er over heen gieten en alles mengen.

Lekkerst is om hem even (in de koelkast) te laten staan. Dus je kunt hem klaarmaken en dan daarna de aardappelen bakken. Ik weet niet of je vlees eet maar ik vind deze salade erg lekker met gebakken aardappelen en kip.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
Alle reacties Link kopieren
Mangosalade met mais



Mango

Blikje Mais 300 gr (uitgelekt)

1 rode ui (wellicht is lente-ui ook heerlijk er door, valt te proberen, ook erg leuk voor de kleur, oog wil ook wat )

cherrytomaatjes



Snij de mango in stukjes, de rode ui in reepjes, de cherrytomaatjes door midden of in vieren en mik het samen met de uitgelekte mais in een schaal.



Verzin een lekkere sladressing eigenlijk past hier zoveel bij dat ik iedere keer wat anders verzin en doe die er door.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
Alle reacties Link kopieren
Spinaziesalade



Spinazie

2 appels in blokjes

paar tomaten in blokjes

halve rode ui

deel van een komkommer in blokjes

citroensap (eetlepel)

balsamicoazijn (eetlepel)

2 eetlepels olijfolie

geroosterde pinda's

bieslook fijngehakt

peper



citroensap over de appelblokjes

alle vaste ingredienten in schaal behalve bieslook. Meng de olijfolie en de balsamicozijn er door.

bestrooi met bieslook en evt verse peper.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
Alle reacties Link kopieren
Dit boek is echt fantastisch, maar dan moet je wel engels kunnen!
Alle reacties Link kopieren
Als je in het algemeen naar recepten zoekt dan kom je vaak hoofdgerechten tegen waar ook vlees bij zit. Op de AH site kun je heel gericht zoeken, bijvoorbeeld op bijgerechten en dan vegatarisch zodat er geen vlees o.i.d. doorheen zit.



Vegetarische bijgerechten



Misschien dat je wat ideeën opdoet!
Alle reacties Link kopieren
Alvast bedankt voor de reacties. Dat kookboek ziet er goed uit, misschien eens bij de bibliotheek kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven