Rapley methode, tips en ervaringen

31-05-2010 09:49 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.



Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.



Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.

Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.

Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)



Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.



Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.



Meer informatie hierover:

Borstvoeding.com/vast-voedsel

bijvoedingsforum

Kindje op komst/ rapley



Voedselintroductieschema

FAQ's van het bijvoedingsforum





Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.

Ik ben benieuwd naar alle verhalen!



Cartoon: www.betje.com
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een rapley fan met een dame van 7,5 mnd. Ze krijgt sinds ze 6 mnd is 's ochtend fruit en 's avonds groente. Langzaamaan gaat er steeds meer ook werkelijk in. Sinds een week krijgt ze ook een boterham, waar ze nog voornamelijk mee speelt. Ik laat het kdv en de oma's overigens wel hun oude vertrouwde gepureerde hap geven. Ik voel me hier goed bij en omdat ze nog volledige bv krijgt maak ik me ook niet zo druk over genoeg binnenkrijgen. Leuk om mee te lezen. Ik gebruik het boek van Stefan Kleintjes als soort van bijbel.
Alle reacties Link kopieren
Iemand een goede tip hoe ik a la Rapley brood kan aanbieden? Welk brood (kan spelt?) En hoe?
Gewoon stukjes brood? Of een broodkorst om mee te beginnen?

Ik heb in ieder geval nooit een hele plak brood gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Broodkorst is alleen nog niet echt voedzaam toch? En stukjes brood-bijvoorbeeld een boterham in 4en snijden?
Nee, maar de meeste beginnen met een broodkorst (ik weet niet hoe oud je kindje is?)

Daarna sneed ik het brood meestal in 8 stukjes, die pakte ze dan en kon ze dan wat vanaf bijten.
Hier begonnen we met broodkorst. Een maand later scheurde ik de boterham in 4 stukken, hij hapt/scheurt en zelf stukjes af. Ik begon met bruin brood van de bakker, nu inmiddels fijn volkoren.
Alle reacties Link kopieren
Ok dank voor de tips,ga ik dat doen!
Alle reacties Link kopieren
Na zo'n 4 maanden gerapleyed te hebben, vraag ik mij af of jullie kindjes ook zo'n grote stukken fruit/groente/brood doorslikken. Mijn zoontje kauwt een heel klein beetje, maar zodra hij het door kan slikken, doet hij dat. Ik ben niet bang voor slikgevaar, maar ik merk dat zijn spijsvertering niet altijd even goed verloopt en ik vraag mij af of het nauwelijks kauwen van invloed is op die spijsvertering.
Alle reacties Link kopieren
klopt hoor, de spijsvertering is nog niet goed in het begin. Dat wordt steeds beter. Het geeft niet, het hoeft in het begin ook niet allemaal opgenomen te worden. Het is nog bijvoeding
Alle reacties Link kopieren
Hier hebben we tot dochter 1 jaar was, de volgende dag exact in de luier kunnen terug vinden wat ze de avond ervoor gegeten had... zaten de champions op haar rug... En ze heeft nu sinds kort vier kiezen en begint langzaam meer te kauwen.



Nu wordt het steeds vaster, ze is nu 15 mnd.
Alle reacties Link kopieren
Haha, dank voor de reacties! Geen zorgen dus. Hij is een geboren rapley kind, dus we gaan lekker door!
Even up



hebben jullie het artikel gezien in bmj open?



Rapley kinderen krijgen een gezondere lifestyle en minder overgewicht op latere leeftijd
Alle reacties Link kopieren
Hé wat leuk dit zeg.



Nu ben ik net met potjes begonnen omdat ze nog maar vijf maanden is dus dacht te vroeg voor Rapley. En ook omdat ik het een beetje eng vindt.



Maar nu vroeg ik me af of je ook nog over kan stappen van potjes naar Rapley??
Je kunt prima overstappen, hou er wel rekening mee dat ze in het begin minder zal eten als uit de potjes en dus meer zal willen drinken
Alle reacties Link kopieren




Een deze dagen begin ik ook met bijvoeding. Heb een vraagje over peer. Dat glibbert toch zo uit de handjes? Hoe doen jullie dat? Kinderstoel staat hier nog niet, omdat Lunetje nog niet zelfstandig zit.

Ben bang dat alles in het wippertje verdwijnt.
Stukje schil eraan laten zitten voor houvast of zelf vasthouden en je kind jou handje laten pakken en naar mond laten brengen
Alle reacties Link kopieren
Luun, ik deed met peer vaak zelf de peer vasthouden en dan dochter aan laten sabbelen. Ging meestal best prima, al liet ik die glibberige peer ook wel eens vallen
Alle reacties Link kopieren
@ Brommert natuurlijk kun je nog overstappen. Het zal even duren voordat je kindje door heeft wat er met het eten moet gebeuren dus hij/zij zal minder binnen krijgen. Is niet erg want tot 1 jaar is het echt nog BIJvoeding.



@ Luna ik liet de schil er omheen zitten zodat hij niet gelijk de peer fijn kneep en er alleen sap overbleef. Als de peer te rijp is is het lastig hoor. Maar hier is het wel zijn favoriete fruit!
Life is like a box of chocolates. You never know what you\'re gonna get
Alle reacties Link kopieren
Dank!

Dat wordt wat haha.

Probeerde voor de leuk even vanavond of ze een gekookte wortel wilde. Ze wilde niet dat ik 'm naar haar mondje bracht (wild maaien met haar armen), zelf pakken deed ze wel maar dan was ie na twee keer zwaaien weer verdwenen.



Ga het dan met schil proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven