Geld & Recht alle pijlers

Wat is "veel" verdienen?

10-02-2012 14:11 393 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!



Ik vraag me het volgende af: wat vinden jullie een "hoog" inkomen? Ik lees namelijk in meerdere topics dat er soms redelijk makkelijk wordt geoordeeld over mensen met "hogere inkomens" die niet zouden moeten zeuren over bv. hoge kosten voor kinderopvang of niet in aanmerking komen voor bepaalde toeslagen of andere tegemoetkomingen vanuit de overheid.



Zo was er laatst iemand die een topic opende met de vraag hoe je je bepaalde inkomsten en/of uitgaven kon verwerken in je belastingaangifte om netto zo veel mogelijk over te houden. Ze meldde erbij dat het verzamelkomen van haar plus haar man 50.000 euro was. Dit maakte veel reacties los, volgens de meeste forummers was het niet gepast om deze vraag te stellen omdat ze zo veel verdiende en niet moest zeuren. Ook zou ze volgens sommigen geen recht hebben op bv. kinderopvangtoeslag, dat zou ze prima uit eigen zak kunnen betalen. Nu kost 3 dagen kinderopvang zo'n 1000 euro per maand. Een bruto inkomen van 50.000 euro laat een netto kostenpost van 1000 euro kinderopvang volgens mij echt niet toe.



Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien? Ik bekijk dingen namelijk vaak vanuit mijn eigen situatie maar ik ben erg benieuwd wat anderen "normaal" vinden. Om zelf het startschot te geven: ik werk 32 uur per week (HBO achtergrond) en verdien bruto 2200 (netto 1600) euro per maand. Met 8% vakantiegeld en 3,5% eindejaarsuitkering kom ik op een bruto jaarinkomen van ong. 30.000 euro.



Vriend studeert dus heeft nu geen inkomen. Stel dat hij straks gaat werken (bv ook 32 uur) en ik ga naar 24 uur dan zouden we als gezin op 50.000 uitkomen. Dan zit je netto op 3000 denk ik? Om dan te stellen dat je de rekening van bijvoorbeeld een kinderdagverblijf mákkelijk zelf kunt betalen of geen recht zou mogen hebben op bepaalde belastingvoordelen (topic waar ik net over had ging over specifieke zorgkosten en opleidingskosten als aftrekposten) vind ik dan erg ver gaan. Natuurlijk kun je heel goed leven van twee (in ons geval) HBO/WO inkomens, maar zó belachelijk veel lijkt het me niet.



Graag jullie gedachten hierover...
Alle reacties Link kopieren
quote:yuna86 schreef op 10 februari 2012 @ 15:29:

[...]





Oké! Maar heeft Amerika ook niet relatief veel stay home moms, hoe zijn zij verzekerd dan?

Ik ben in NL wel fan van het verplichte karakter van de verzekering. Het is daardoor toch de eerste rekening die je betaalt omdat je weet dat je in de problemen komt als je je premie niet betaalt. De grote groep mensen die in de problemen komt omdat ze geen verzekering hebben (wat jij schetst) kost de maatschappij veel geld.Verschilt per staat. De staat waar ik woon is het verplicht een zorgverzekering te hebben. Heb je die niet dan kun je een boete krijgen bij je jaarlijkse belasting aangifte....De grote groep men
Alle reacties Link kopieren
quote:zebraatje80 schreef op 10 februari 2012 @ 15:29:

[...]





Waarom zou je je schamen? Ik snap het wel hoor, maar ergens is het ook weer zo Nederlands, alles moet gemiddeld zijn. Dat je het zelf voor je vrienden moet verbergen...



Als je zo veel verdient en niet fulltime werkt dan doe je gewoon iets heel erg goed Mee eens! Waarschijnlijk werk je hard in die parttime week, heb je veel talent, of gewoon mazzel, in alle gevallen: geniet ervan, maar schaam je niet! (al is het soms wel handig om het niet te hard van de daken te schreeuwen) Wat je ook niet moet vergeten is dat je als hoger opgeleide vaak ook een studieschuld hebt opgebouwd.
Alle reacties Link kopieren
Sulliv je bericht is maar half doorgekomen
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 10 februari 2012 @ 15:05:

[...]



Vrees dat we nooit naar de 5 miljoen zullen dalen en dat is voor het kleine oppervlak van Nederland toch 'n stuk leefbaarder dan de ruim 16 miljoen van nu.



Weet ook niet hoe je aan die getallen komt, want ik herinner me nog 'n liedje over 15 miljoen mensen van 'n paar jaar geleden en inmiddels zitten we toch over de 16...



Ha ha, je wilt naar de 5 miljoen



Even serieus, als je wilt dat het gemiddelde iq van een nederlander straks rond de 70 ligt, dan moet je vooral gaan bezuinigen op alles wat met kinderen en opvang te maken heeft



Het zijn toch altijd de hoger opgeleiden/ambitieuzen die als eerste de keuze maken voor minder of geen kinderen.

Even heel hard gezegd maar het zijn toch altijd een bepaald soort mensen die 4,5,6,7 kinderen op de wereld zetten ook al moeten ze rond komen van 1 euro, die hou je niet tegen
Alle reacties Link kopieren
Het bruto bedrag zegt jaarlijks niet zo gek veel denk ik.



Ik ben een alleenstaande moeder van 3 kinderen met een hoog inkomen. Ik betaal 52% belasting en hou netto een aardig bedrag over.



Ik betaal een modaal inkomen aan kinderopvangkosten, die daar ook weer belasting over betaald.



Ik denk dat mijn oppas netto meer overhoud dan ik
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet van mening dat ik me zou moeten schamen voor mijn hoge inkomen.



Ik vind het ook onzin te vermelden dat je er dan wel hard voor zou werken (alsof iemand met een modaal inkomen dat dan niet zou doen)
Ik verdiende per jaar ongeveer 100.000 euro Bruto in mijn eentje, netto hield ik veel te weinig over. )

Nu ben ik mijn eigen bedrijf gestart en weet niet waar ik op uit kom. Wel weet ik dat ik het grootste gedeelte kinderopvang zelf betaalde, maar vond dat niet meer dan normaal.

En verder leef je heel snel naar wat je verdient, duurder huis, vakanties, veel uit eten.



Toen ik net met werken begon (18) had ik ook al een eigen huis en verdiende bijna niets.Ik haalde alle aanbiedingen op de fiets en leefde ook gelukkig alleen wat minder uitbundig met geld uitgeven.
Alle reacties Link kopieren
quote:rozenstruikje schreef op 10 februari 2012 @ 15:39:

Het bruto bedrag zegt jaarlijks niet zo gek veel denk ik.



Ik ben een alleenstaande moeder van 3 kinderen met een hoog inkomen. Ik betaal 52% belasting en hou netto een aardig bedrag over.



Ik betaal een modaal inkomen aan kinderopvangkosten, die daar ook weer belasting over betaald.



Ik denk dat mijn oppas netto meer overhoud dan ik Ik neem aan dat je het hebt over gastouderopvang? Ik hoor altijd dat gastouderopvang goedkoper is dan een kindercentrum (KDV/BSO). Ik ben het nu aan het uitrekenen voor onze eigen baby, maar ik kom bij gastouderopvang duurder uit. Hoe is dat bij jou? Op KDV betaal je 11 uur per dag, ongeacht hoe lang je je kind brengt. Maar daar kom ik bij een gastouder ook aan, als je 8 uur werkt, twee keer 45 min reistijd + pauzetijd... Plus dan de bemiddelingskosten van het gastouderbureau. Hoe is dat bij jou?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn de kosten hetzelfde, maar kan je makkelijker per uur betalen bij het GOB. De bedragen die het GOB er aan over houdt zijn absurt. Zo een 600 euro per maand waar ze nauwelijks iets voor hoeven te doen.
Ik vind het hele kinderopvang-probleem heel erg moeilijk. Ik ben er sowieso geen voorstander van om kinderen fulltime naar de opvang te doen, maar dat is mijn mening. Ik ben het ermee eens dat de kosten soms echt de spuigaten uitlopen, maar ik weet niet goed hoe dat op te lossen zou zijn.



Iemand zei het eerder al, sommigen leven om te werken. En wij willen dus echt werken om te leven. Wel een leuke woning, maar niet te duur, zodat we nog wel geld overhebben om de dingen te doen die we willen doen. En 60/80 uur in de week werken? Nee, dat is niets voor mij. Ik word al moe als ik eraan denk :D
Ik denk dat het weinig uitmaakt hoeveel je verdient, uiteindelijk houden de meeste mensen hetzelfde over. Ik verdien 'veel', denk ik, maar kan echt geen idiote dingen doen. Ik heb een klein rijtjeshuis met twee slaapkamers, één auto, één kind, één tv, een studieschuld en dan is het geld alweer op. Oja, mijn laatste vakantie is alweer bijna drie jaar geleden. Waar blijft mijn geld? Een beetje op mijn spaarrekening zodat ik straks die enorme schuld kan betalen als ik ooit mijn huis verkoop en de rest gaat op aan het leven.
Alle reacties Link kopieren
quote:rozehanddoek schreef op 10 februari 2012 @ 15:51:

Ik vind het hele kinderopvang-probleem heel erg moeilijk. Ik ben er sowieso geen voorstander van om kinderen fulltime naar de opvang te doen, maar dat is mijn mening. Ik ben het ermee eens dat de kosten soms echt de spuigaten uitlopen, maar ik weet niet goed hoe dat op te lossen zou zijn.



Iemand zei het eerder al, sommigen leven om te werken. En wij willen dus echt werken om te leven. Wel een leuke woning, maar niet te duur, zodat we nog wel geld overhebben om de dingen te doen die we willen doen. En 60/80 uur in de week werken? Nee, dat is niets voor mij. Ik word al moe als ik eraan denk :D



Ik ben hier dubbel in. Ik heb gelukkig erg flexibel werk waardoor ik veel van mijn kinderen zie. Ik werk vaak 60/70 uur in de week, hoewel dit nooit doorlopend is.



Ik werk om te leven met mijn kinderen. Maar het werk is ook onderdeel van mijn leven. Ik vind het leuk namelijk.



Ik ben blij dat de overheid bijdraagd om het voor vrouwen mogelijk te maken te werken. Als dat niet zo zou zijn dan kon ik dit werk niet eens doen. Al met al verdiend de belasting meer op mij dan dat ze uitgeven. Namelijk dat ik daarom een goed betaalde job kan uitoefenen en in de 52% schaal zit en uiteindelijk de GO ook belasting betaald over het deel wat ze van mij ontvangt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je vanaf 100.000 bruto per persoon (200.000 per stel) financieel redelijk goed zit.



Maar uiteraard is dat een puur arbitraire, gevoelsmatige grens.



Zelf zou ik belastingtechnisch liever 3 dagen werken in een baan met een heel goed uurloon. Maar juist in dat soort banen moet je meestal vijf dagen werken.



Overigens heb je als intellectueel genoeg aan weinig.
Alle reacties Link kopieren
voor mij is de verdeling ongeveer zo:

minder dan modaal is weinig

tussen modaal en 2*modaal is normaal

meer dan 2*modaal is veel

Dit is per persoon.



Ik verdien net modaal en ik vind ook dat ik op de grens tussen weinig en normaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:rozenstruikje schreef op 10 februari 2012 @ 15:51:

Volgens mij zijn de kosten hetzelfde, maar kan je makkelijker per uur betalen bij het GOB. De bedragen die het GOB er aan over houdt zijn absurt. Zo een 600 euro per maand waar ze nauwelijks iets voor hoeven te doen.



Ja maar juist dat per uur betalen maakt dus niet zo veel uit, want bij een 8-urige werkdag met wat reistijd en pauze zit je zo op 11 uur die je afneemt. Daarnaast krijg je bij een KDV toeslag voor de uren die je afneemt, dus 11 uur afnemen is 11 uur toeslag ontvangen. Dat gastouderopvang goedkoper is wanneer je bv halve dagen werkt kan ik me voorstellen, maar bij hele werkdagen?

600 euro bemiddelingskosten voor een GOB is absurd, 130 komt meer in de richting van "normaal". Heb bij een GOB gewerkt maar er moet wel veel worden gedaan maar daar zie je als (gast)ouder niet zo veel van.
Alle reacties Link kopieren
quote:QQelleQ schreef op 10 februari 2012 @ 14:41:

Ha Yuna,



Wat jij beschrijft is mij hier op het forum ook al eens opgevallen. Vriend en ik verdienen goed (heel goed) en ik krijg soms (hier, maar ook elders) het gevoel dat wij ons daar voor moeten verdedigen. Ik vind dat zelf erg jammer.



Ik denk dat mensen soms jaloers zijn, wat ik ergens ook wel weer begrijp, maar dat dat soms ook komt omdat die mensen niet altijd het hele plaatje zien, of eigenlijk alleen het bedrag en niet wat wij daar voor moeten doen en laten.



Ik ben zelf half/eind twintig, vriend half dertig, wij verdienen samen ongeveer EUR 120.000,-- per jaar. Dat is enorm veel geld. Daar staat wel tegenover dat we allebei: werkweken van 60 tot 80 uur maken (iedere week), ook s'avonds en in het weekend bereikbaar zijn en werken (niet in ploegendienst maar iedere avond en ieder weekend), weinig ruimte hebben voor een sociaal leven, moeten afwachten of we op vakantie kunnen omdat er "werk" tussen kan komen en dan kunnen we dus niet op vakantie (ook als we geboekt hebben), afgelopen jaar zowel met Sinterklaas als op beide kerstdagen op kantoor zaten, we s'ochtends (of een tijdje van te voren) nooit kunnen zeggen of we die avond "tijd" hebben of moeten werken, dat met onze banen grote verantwoordelijkheden komen en dat ons werk erg stressvol en zeker niet eenvoudig is. (Ik kan nog wel even doorgaan met "nadelen" opnoemen maar dan wordt het erg negatief, terwijl ik toch echt een leuke baan heb).



Kort gezegd, ons leven draait om ons werk, dat is onze keuze en (voorlopig) zijn wij daar ook gelukkig mee. Over de bovenstaande dingen zal ik dan ook niet snel klagen, maar ik vind wel dat wanneer je ons inkomen afzet tegen onze inzet, dat dit een redelijk en goed bedrag is. Als ik voor dezelfde inspanningen maar de helft zou krijgen dan zou ik me nog eens achter mijn oren krabben (al is het buiten het geld ook een erg leuke baan).



Ik denk dat mensen misschien minder "jaloers" zouden zijn als ze ook de keerzijde van de medaille zagen en dan ook minder negatief zouden zijn.



Dit lijkt deels op onze situatie. Zelfde jaarinkomen, maar man werkt op zee en ik werk 14 uur per week. We hebben kinderen, maar omdat ik schooltijden werk, hoeven ze niet naar de opvang.



Mensen zien wat ze willen zien. Wij hebben onlangs een mooie auto gekocht. Nieuw en inderdaad best duur. Ik heb (serieus!) mensen die opeens niet meer met ons praatten, omdat ze de auto niet willen zien! Ik wist niet wat me overkwam, want dit zijn toch ook mensen die zien dat manlief met bijna geen enkele feest- en verjaardag thuis is en die ook zouden moeten zien dat wij meer dan de helft van het jaar zónder elkaar doorbrengen...maar dat zien ze dus niet, of willen ze niet zien. Ze zien alleen wat hier op de stoep staat, hoe vaak we uit eten gaan en alle andere leuke dingen die we van het inkomen doen.
Alle reacties Link kopieren
Wij verdienen samen zo'n 92k per jaar (LBO en MBO...daar hoef je echt niet perse HBO voor gestudeerd te hebben). Maar we hebben 3 kinderen en zoals eerder hier al beschreven houden we echt veel en veel minder over als een aantal jaren geleden. We mogen niet klagen hoor maar gaan gewoon 1x per jaar naar de camping ipv verre oorden en wintersport. Relatief duur huis maar dat heeft te maken met de regio waar je woont. Buiten HRA geen toeslagen.
Alle reacties Link kopieren
quote:yuna86 schreef op 10 februari 2012 @ 14:11:

Nu kost 3 dagen kinderopvang zo'n 1000 euro per maand. Een bruto inkomen van 50.000 euro laat een netto kostenpost van 1000 euro kinderopvang volgens mij echt niet toe.





Dat zijn stevige bedragen voor 3 dagen kinderopvang. Kun je wat meer vertellen over die 1000 euro ?



Wij gaan na de zomer voor 2 kinderen naar 2 dagen kinderopvang welgeteld 1130 euro bruto betalen. Van de belastingdienst krijgen we 600 euro terug, netto wordt er 530 euro betaald.

Mij hoor je niet klagen hoor, deze periode van relatief veel geld betalen is tijdelijk. Na een aantal jaren is de kop eraf en hopen we dat er financieel meer ademruimte ontstaat.
Alle reacties Link kopieren
2 keer modaal verdienen vind ik wel redelijk
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat "veel" verdienen is, maar hier is het totaal bedrag 85k per jaar. Net de jaaropgaven 2011 onder mijn handen gehad. Ik werk fulltime en mijn partner werkt 3 dagen in de week.
Alle reacties Link kopieren
quote:reaura schreef op 10 februari 2012 @ 17:30:

[...]





Dat zijn stevige bedragen voor 3 dagen kinderopvang. Kun je wat meer vertellen over die 1000 euro ?



Wij gaan na de zomer voor 2 kinderen naar 2 dagen kinderopvang welgeteld 1130 euro bruto betalen. Van de belastingdienst krijgen we 600 euro terug, netto wordt er 530 euro betaald.

Mij hoor je niet klagen hoor, deze periode van relatief veel geld betalen is tijdelijk. Na een aantal jaren is de kop eraf en hopen we dat er financieel meer ademruimte ontstaat.Die 1000 euro is bij een KDV in Bussum met een tarief van 7,16 per uur (erg hoog hoor) en rekent 11 uur per dag (da's vrij standaard). Voor één baby kom je dan op 143 uur per maand en dus 1024 euro per maand. Dat is zonder toeslag. Wij krijgen 600 euro kinderopvangtoeslag plus nog een 1/6 deel van de gemeente omdat mijn vriend niet werkt maar studeert (je hebt dan wel recht op toeslag maar mist een deel dat normaal de werkgever betaalt, dit vult de gemeente aan). Ik ben hier nog niet ingedoken maar ik ga uit van 170 euro (1/6 van 1024 euro) totaal 1024 - 670 = 254 euro eigen bijdrage per maand met een verzamelinkomen van 30.000 euro...
Alle reacties Link kopieren
Wij zouden ook niet rond kunnen komen als 1 van ons komt te overlijden of zijn/haar baan verliest. Ik vind het juist luxe als je dat wel kan. We streven er allebei naar, maar soms heb je nou eenmaal niet zo'n goed betaalde baan. Ook wij werken allebei hard, man maakt ook gewoon weken van 50 uur maar dat verdient toch ook echt geen cent meer.



Ik vind dat je een hoog inkomen hebt als er 1 van de 2 'gewoon' kan stoppen met werken om bijv thuis te zijn bij de kinderen en dan nog normaal rond kunnen komen. Maar wat een andere forummer hier ook al zei: het is maar net waar je mee opgegroeid bent en wat je om je heen ziet.
Alle reacties Link kopieren
quote:QQelleQ schreef op 10 februari 2012 @ 14:41:

Ha Yuna,



Wat jij beschrijft is mij hier op het forum ook al eens opgevallen. Vriend en ik verdienen goed (heel goed) en ik krijg soms (hier, maar ook elders) het gevoel dat wij ons daar voor moeten verdedigen. Ik vind dat zelf erg jammer.



Ik denk dat mensen soms jaloers zijn, wat ik ergens ook wel weer begrijp, maar dat dat soms ook komt omdat die mensen niet altijd het hele plaatje zien, of eigenlijk alleen het bedrag en niet wat wij daar voor moeten doen en laten.



Ik ben zelf half/eind twintig, vriend half dertig, wij verdienen samen ongeveer EUR 120.000,-- per jaar. Dat is enorm veel geld. Daar staat wel tegenover dat we allebei: werkweken van 60 tot 80 uur maken (iedere week), ook s'avonds en in het weekend bereikbaar zijn en werken (niet in ploegendienst maar iedere avond en ieder weekend), weinig ruimte hebben voor een sociaal leven, moeten afwachten of we op vakantie kunnen omdat er "werk" tussen kan komen en dan kunnen we dus niet op vakantie (ook als we geboekt hebben), afgelopen jaar zowel met Sinterklaas als op beide kerstdagen op kantoor zaten, we s'ochtends (of een tijdje van te voren) nooit kunnen zeggen of we die avond "tijd" hebben of moeten werken, dat met onze banen grote verantwoordelijkheden komen en dat ons werk erg stressvol en zeker niet eenvoudig is. (Ik kan nog wel even doorgaan met "nadelen" opnoemen maar dan wordt het erg negatief, terwijl ik toch echt een leuke baan heb).



Kort gezegd, ons leven draait om ons werk, dat is onze keuze en (voorlopig) zijn wij daar ook gelukkig mee. Over de bovenstaande dingen zal ik dan ook niet snel klagen, maar ik vind wel dat wanneer je ons inkomen afzet tegen onze inzet, dat dit een redelijk en goed bedrag is. Als ik voor dezelfde inspanningen maar de helft zou krijgen dan zou ik me nog eens achter mijn oren krabben (al is het buiten het geld ook een erg leuke baan).



Ik denk dat mensen misschien minder "jaloers" zouden zijn als ze ook de keerzijde van de medaille zagen en dan ook minder negatief zouden zijn.



Wij verdienen zelfs nog iets meer. Maar ook wij maken veel uren, vooral mijn man.

Wij hebben ook last van jaloezie van vrienden en familie. Ik vertel eigenlijk niemand wat we verdienen omdat ik altijd kan rekenen op scheve gezichten. En nog eens erger omdat we bewust kinderloos zijn. Ik krijg ook regelmatig opmerkingen over mijn kleding en schoenencollectie of andere aankopen die we doen. Om doodmoe van te worden.



Wat ik nog aan je keerzijde wil toevoegen is dat je niet met je neus in de boter valt en opeens zoveel verdient zonder er ooit hard voor gewerkt te hebben. Als ik over ons spreek werken we alletwee al 10 jaar keihard om te komen waar we nu zijn.

En dit soort salarissen houden ook in dat je veel verantwoordelijkheid hebt. Je krijgt het geld niet voor niks.

Dus ik schaam me zeker niet voor ons inkomen, maar vind wel dat mensen schaamteloos reageren erop.
Alle reacties Link kopieren
@ yuna Wat een idiote bedragen vraagt dat KDV. Ik denk dat ik weet welke organisatie het is, en het ziet er allemaal prachtig uit hoor, maar ik denk dat de leidsters niet opeens liever zijn of vaker een luier verschonen voor die 60 cent per uur extra. Mijn KDV vraagt "maar" 6,45 (ook randstad) en 10,45 uur per dag. Dit scheelt zo'n 150 euro voor ons per maand!!!
Alle reacties Link kopieren
Elninjoo, ik weet niet of je wel eens de krant leest of het nieuws volgt, maar daar hebben ze het niet voor niets over de term 'vergrijzing' . Er worden te weinig kinderen geboren tegenwoordig om het werk over te nemen van de babyboom generatie die straks met pensioen gaat en het loodje legt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven