Lijf & Lijn alle pijlers

Eten met je verstand V!!! Nieuwelingen nog steeds welkom!

01-02-2012 20:37 1535 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ooit begon Eleonora met een verdraaid interessant topic over gezond eten, bewuste keuzes maken, in de keuken en elders. Dat is nu al een tijdje bezig. Haar openingspost kan je hieronder lezen. We gaan nog steeds door; maar ook als je er niet vanaf het prille begin bij was, ben je van harte welkom mee te komen praten. Kijk bijvoorbeeld ook eens in een van onze oude topics. Veel plezier en tot leess .



Hoe het begon...



Lieve lezeres,



We praten hier over nadenken over wel voedsel wel en welk voedsel niet goed voor je is, over beslismomenten, over het uitbannen van gedachtenloos eten in je mond proppen.

De originele OP staat hieronder en laat ik staan, zodat je het originele topicbegin kunt lezen als je dat wil.



Origineel was de titel van dit topic `Gewicht verliezen, hoe doen jullie het?´, maar na vele, vele postings over de psychologie áchter dat eten, het analyseren van gevoelens over het eten, redenen waarom het anders moet, en tippen hoe het anders kan, heb ik besloten om de topictitel te veranderen in de titel die het nu draagt.

Want het gaat dus over het leren controle te hebben/krijgen op wat je eet, over gezondheid en evenwicht tussen je gevoel/dwang/drang en je verstand in verhouding tot voedsel.



Kom er vooral bij als de topictitel je aanspreekt. We vinden het fijn om van gedachten te wisselen met iedereen die zich afvraagt waarom het letten op wat je eet zo vaak misgaat en welke impact dat heeft op je zelfbeeld.



Laat je niet afschrikken door de vele pagina´s en schrijf gerust mee. Mócht je de tijd hebben dan beloof ik je dat je mooie dingen zult lezen als je het gehele topic doorleest.



Schoom niet en lees met ons mee!







Eten met je verstand, deel 1



Eten met je verstand II (kom er gerust bij)



Eten met je verstand III (ook nieuwe mensen blijven welkom)



Eten met je verstand IV



De recepten van het eten met je verstand topic
Zonde dat je de M&M's niet bewust hebt gegeten. Ik snap dat je op ziet tegen het actieplan. Maar als ik tussen de regels door lees, voel ik veel onrust. Het helpt mij dan enorm als ik even er bewust voor ga zitten en dat plan maakt. Ik hoef me er niet 100% aan te houden, maar ik reduceer de onrust in mijn hoofd er altijd heel erg mee. En dat heeft altijd de meest positieve weerslag op mijn (eet)gedrag.



Je curry klinkt lekker. Receptje? Of staat ie in Jamie?
Kent een van jullie de groentetas van Odin. Dat lijkt me wel wat. Alleen moet ik dan echt meer basic leren koken.
Ha die girlies van me, ik vind het zo fijn dat het topic nog steeds bestaat!



Hier is het helaas een tijd van (om medische redenen) streng, streng diëten.

Het is niet anders. Maar ik gebruik er wel degelijk mijn verstand bij ook hoor!
Alle reacties Link kopieren
Leootje!!! Is een mooi plantje he, wat uit jouw zaadje gegroeid is?! Ik hoop dat het- naar omstandigheden- goed met je gaat. En wellicht wil je hier af en toe eens van je afschrijven, I would be pleased .



Ziemski, ik heb de Odintas, elke week het kleine groentepakket en het fruitpakket. Ben vooral erg tevreden over de groentetas: afwisselend, seizoensgebonden, lekker en genoeg voor een dag of 4. Vooral een plusje voor de afwisseling.



De fruittas weet ik nog niet. Wij zijn geen enorme fruiteters en soms hebben we weleens moeite de tas leeg te krijgen. Bovendien is de afwisseling in deze tas een stuk kleiner (begrijpelijk, maar toch). Zit ook weleens tropisch fruit bij, zoals bananen, kiwi's en sinaasappelen, niet alleen maar appels en peren.



Ik ben wel erg ontevreden over de uien van onze biowinkel . Verder vind ik het wel leuk, je wordt uitgedaagd een beetje creatief te koken en er zitten vaak wel lekkere receptideeen bij. Aan de andere kant heb je ook vaak grote vieze zandige knollen, na een lange werkdag niet het snelle makkelijke eten waar je snel een hap van hebt.



Al met al ben ik toch tevreden genoeg om het wel aan te raden. Antwoord lang genoeg?! Haha.



Overigens een leuk klein opstekertje: ik was dit weekend even humeurig naar aanleiding van iets. In plaats van mijn normale reactie (mokken in de hoop dat Jip vraagt wat er is en vervolgens teleurgesteld zijn dat hij mijn lichaamstaal niet oppikt) heb ik gezegd "ok, zal ik mijn gevoelens dan maar vertellen?" Ach, ongelukkig geformuleerd, maar toch . Het gevalletje werd besproken en dat luchtte op (en eigenlijk kwamen we zelfs op een "oplossing"). Vervolgens het omgekeerde op zondag: na gepikeerd gedrag van zijn kant zei hij later gewoon wat er aan de hand was. Na 6 jaar leren we toch nog communiceren. Leuk om te merken dat het werkt . We lijken wel volwassen!
Alle reacties Link kopieren
Zit op fiets *hijg*
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Lejo!
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Owja, nog even de "weg met de weegschaal" cursus voor Ziem geanalyseerd (zal ik anders mijn eigen recensiesite eens beginnen ).



Het is een zinvol programma, maar je moet er eigenlijk wel een vast moment voor inplannen om er aandacht aan te besteden. Ik steek er eigenlijk te weinig tijd in en haal er daarom ook minder uit. Veel dingen lijken ook rechtstreeks afkomstig uit het imaginaire boek van Leo over dit topic . Veel over bewuste keuzes en houden van jezelf. Wat wel een actief projectje van me is om mezelf wat milder te benaderen; minder absoluut en streng, maar ook mezelf niet schrobben maar zacht insmeren met douchegel. Zijn wel dingen die ik uit dat programma meeneem, het zet je meer aan het denken dat het dagelijks leven dat normaal doet.



Je hebt een coach uit je eigen gebied, die je op een niet dwingende manier herinnert aan je deelname als je langer dan een week niet op het (gesloten) forum post. Allemaal vrijblijvend maar wel alert en persoonlijk. Ik vind het wel leuk, maar zoals gezegd, er zou veel meer inzitten als ik er meer tijd en energie en aandacht aan besteedde, maar dat is lastig met full-time baan, vrijwilligerswerk, hardloopcursus met doordeweekse zelfstandige trainingen, chineescursus, weg-met-de-weegschaalcursus, huis schoonhouden en soms nog een keer een afspraak met een vriend(in) of partner...



Bovendien val ik niet af en dat frusteert me, al is het doel die weegschaal eruit te doen . Mén, mensen om me heen snoepen meer en sporten minder, ik fiets dagelijks 10 km en ren 3x in de week 5 km, en ik ben nog steeds mijn zachte zelf ... Zo, ik ga weer even weg, mijn Chinahuiswerk zit er bijna op en ik wil mijn WmdW opdracht van deze week nog invullen en dan *nahijgend* ontspannen .



BB, hoe was je weekend?

HHenkie, wat leuk jou hier weer te lezen!

Dub, ik dropte hier laatst mijn meest intieme wens en niemand vrat me op. Als je wil kun je hier denk ik wel delen wat je dwars zit...



Allemaal deze hier
Alle reacties Link kopieren
Dub, je zit gewoon vanaf je apparaat te typen! Cybermom!
Applaus Duub. Ik heb net mijn lunch en tussendoortjes voor morgen bereid, want ik voelde een fuckit opkomen. Ga denk ik ook even fietsen.



Leo! Ik hoop dat je bereikt wat je wil en we jou kunnen inspireren in het bereiken wat je wil.



Janne, die zandknollen, dat is dus precies waar ik bang voor ben. Applaus voor jou en Jip,
Alle reacties Link kopieren
Multitaksi op de iPhone! Zit ondertussen iPod te luisteren en met vriendin te Whatsappen.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Tsjemig, ben je een zusje van deze:

Alle reacties Link kopieren
Yes you can Ziem! Goed je fuckit afgeslagen!
Ga in therapie!
Je moet mij ook nog mailen, hè Duub . Ik ga nu naar boven, ook fietsen.
Alle reacties Link kopieren
Wow Ziem, fietsen ipv fuckitten, goed bezig .



Geen angst voor zandknollen, ik maak ze gelijk schoon voor ze in de koelkast mogen slapen, dan grijp je niks vies als je uit je werk komt.
Ik zit nu op de fiets, met iPad en tv aan. Heb je daar ook een plaatje van Janne
Over het niet afvallen JJ, als je wilt kun je me even mailen. Te herkenbaar voor forum, maar wellicht heb ik een oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Haha, JJ, zo voel ik me soms wel Vanmorgen halfziek kind naar school gepraat, ruzie over handschoenen bemiddeld, werken inclusief pittige vergadering leiden en moeilijk gesprek voeren, kinderen ophalen, helpen met huiswerk, voederen, naar muziekles glibberen, pinnen, kliko naar buiten, formuliertje voor school invullen, tafel afruimen, kinders in bad schoppen, eventjes de dag doorpraten in bed, 14 km fietsen... en straks douchen en dan nog even werken.



En dan heb ik vast nog de helft vergeten...
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
O ja, ik moet mijn benen nog scheren en mijn teennagels lakken
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen tijd, lees zin om een actieplan te schrijven Ziem. Misschien moet ik maar gewoon beginnen met mailen!
Ga in therapie!
Dacht ik al, daar plaag ik je een beetje
Alle reacties Link kopieren
Voor Ziem, de leukste die ik vond:





En je hebt mail
en dat op dir fiets hè
Duub, je hebt me ge-peer-pressed. thanks. Geen 14 kilometer, maar een halfuurtje bewegen in plaats van de hele avond troosteloos voor de tv.



Janne, je hebt post terug.
Alle reacties Link kopieren
En Dub, doe dan gelijk even je oor- en neusharen . En dat actieplan kan wel even wachten hoor, als je benen maar glad zijn .



Jip komt thuis: gegeten met een vriend die gaat scheiden (binnen jaar na trouwen). Bizar. De schat komt binnen met 2 Adele cd'tjes (de enige zangeres die ik leuk vind) en een lief tekstje erbij, alvast voor Valentijn, waar we helemael niet aan doen. Plaatje van mij:





(ik smelt)
Alle reacties Link kopieren
Wat een schatje! Ik heb geen Valwntijn maar ga morgen wel met vriendinnen de hort op. Misschien vind ik er daar wel één



Je ziet, Ziem, mijn prioriteiten heb ik iig goed op een rijtje Ik heb ook een halfuur gefietst maar 14 km klinkt meer. Kwestie van psychologie.
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven