Vlonder (planken)

20-03-2011 07:57 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!



Wij willen van het voorjaar onze achtertuin gaan aanpakken. In de tuin willen we een vlonder laten leggen. Alleen zit ik nu nog te twijfelen tussen de standaard vlonderplanken met de groeven erin en de gladde planken, de zogenoemde fijnbezaagde planken. Bij de tuinhandel voelde deze planken stroever aan als de standaard plank met groef. Er zitten hele kleine splinters op de plank, waardoor hij stroef wordt. Toen ik er met mijn hand overeen ging bleven er geen splinters in hangen!



Heeft iemand ervaring met een vlonder, gemaakt van fijn bezaagde planken? Blijft de plank idd strief, en blijven de splinters op de plank zitten en komen ze niet in je voet terecht als je erop loop?



Liefs!
En heb je al nagedacht over kunststof vlonderplanken?

Wij zijn ook aan het twijfelen, dus ik lees mee.
Alle reacties Link kopieren
Vlonders van composiet. Het kost wat, maar dan heb je ook wat!
Alle reacties Link kopieren
Heb je ook nagedacht over het onderhoud? Elk voorjaar dien je het vlonder te oliën, nadat je deze goed hebt gereinigd en bij voorkeur ook geschuurd.



Gebruikssporen zie je redelijk snel op een vlonder.



Wij hebben ook een volnder isn de tuin. Ik vind het mooi, het vlonder wordt niet intensief belopen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden zo'n vlonder ...wel een heel jaar of zo, over kapitaalvernietiging gesproken



want inderdaad..splinters, spekglad als het nat is, terwijl wij toch de meest stroeve hadden met groef er in, en het werd in no time groen, terwijl onze tuin toch pal op het zuiden is en dus heel zonnig.



Ofwel..na het een jaar te hebben aangezien en ons te hebben geërgerd, hebben we het weer "gewoon" bestraat.
Alle reacties Link kopieren
Ik had in ons vorige huis een tuin volledig met vlonderplanken.

Mét ribbels. Ik kan je vertelen het wordt spekglad!

Ieder voorjaar was ik in de weer met de azijn om de alg eraf te krijgen. Dat ging prima, maar naar mate de planken er langer lagen kwamen er ook meer beschadigingen in het hout.



Bovendien zijn planken met ribbels heel moeilijk schoon te vegen.



Nu heb ik Chinees hardsteen liggen dat stroef wordt als het nat is. Het wordt niet voor niets gebruikt als zwembadranden.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Een vlonder hoef je naar mijn weten niet elk jaar te olieen, als je het niet erg vindt als hij grijs wordt.



Een kunstofvlonder wordt ons door hoveniers ten sterkste afgeraden. Dit materiaal werkt onwijs, zowel naar links als naar recht en omhoog en omlaag. Dus binnen ene korte tijd heb je kieren en bobbels in je vlonder, volgens diverse hoverniers.



Wij willen de vlonder in de lengte leggen, dus dat je niet met de groeve meeloopt, hierdoor is het minder glad om op te lopen als hij nat is. Dat een vlonder glad is als hij nat is, dat is een feit!



Maar niemand ervaring met de gladde vlonder plank (fijnbezaagde planken)?
Alle reacties Link kopieren
Laat fabirkanten/verkopers/leveranciers maar lullen, hoeveel groeven er ook in zitten, het wordt echt spekglad, op 't gevaarlijke af. Ik vrees dat je dat met alle hout hebt wat buiten ligt....
Alle reacties Link kopieren
Heb je zelf een vlonder quattro35?
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand mij vertellen of het qua gladheid en afwatering handiger is om een vlonder in de breedte van het huis te leggen of in de lengte?



Gr.!
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden ook een vlonder (lag al in de tuin). Die is na 2 jaar snel vervangen door tegels. Het grote nadeel is inderdaad dat een vlonder erg snel vies en glad wordt (en gevaarlijk zeker als jullie kinderen hebben). Ook kan het bij minder weer erg lang duren voor het hout weer droog is (regen trekt in het hout natuurlijk). Al dat gesmeer loop je vervolgens ook weer mee naar binnen. Het reinigen (zeker 1 a 2x per jaar) valt mee maar is afhankelijk van het soort vlonder. Als je hout hebt dat al een laag lak etc heeft dan kost het redelijk wat werk (schuren duurt erg lang en vervolgens moet je opnieuw lakken). Voor onbewerkt hout gaat het veel sneller. Een ander nadeel bij ons was dat er veel vuil tussen de vlonder kwam (denk aan bladeren, kleine stukjes mos, onkruid, zand, stenen etc). Hout werkt natuurlijk en dat mag je niet strak op elkaar bevestigen.Er moet altijd iets van ruimte blijven. In de ruimte kwam met de jaren veel vuil te liggen wat onmogelijk is weg te krijgen. Voor mij dus geen vlonder meer (hoewel ze erg mooi kunnen staan zijn ze totaal niet praktisch).
Alle reacties Link kopieren
Op aanraden van mijn ouders die een houten vlonder hadden, heb ik een composieten genomen. Ben er nu (een jaar na dato) erg blij mee, want hij is nooit glad en onderhoudsvrij. Misschien dat ie werkt, maar je kunt hem na een jaar ook anders 'instellen' (verleggen).



Mijn ouders hebben een ouderwetsche houten vlonder en balen ervan: ieder jaar behandelen en in de herfst en winter spekglad. Ieder voorjaar moet je de vlonder zomerklaar maken. Zij willen dit jaar ook alles laten vervangen door composiet.
Alle reacties Link kopieren
Vlonders van composiet. Het kost wat, maar dan heb je ook wat!



dat is niet altijd waar ! wij hebben vorig jaar een composietvloer gekocht bij practiewood in zundert, en die is krom getrokken



wel 20 keer geprobeerd om iemand aan de telefoon te krijgen , want je krijgt daar zogenaamd 15 jaar garantie , de eerste 15 jaar niet dus



via rechtsbijstand geld terug gekregen
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een houten vlonder en zijn er erg blij mee. Maar hebben niet de hele tuin er mee vol liggen en het valt ook buiten de standaard looproute. In het voorjaar is het inderdaad een flinke klus. Eerst algenreiniger, dan stofzuigen, dan schuren, dan stofzuigen, dan afsproeien met de tuinslang. Dan inoliën en laten drogen. Ik vind dit echter geen probleem om te doen.
..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven