Wie heeft er ervaring met een daktuin of groendak?

20-02-2012 21:43 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar jaar staat er een aanbouw aan mijn huis. Tot op heden kijk ik nu tegen een bitumen dak aan,vanuit mijn slaapkamer.De opppervlakte van het dak: 2.50 bij 7.00m.

Ik zou er wel wat mee willen doen. Een daktuintje of groendak lijkt me wel wat.

Wie heeft ook zo iets? Hoe bevalt het en hoe heb je het aangepakt?

Wat heb je erop gezet en hoe zit het met de bewatering van je groenen dak of daktuintje.

Heb je er toestemming van de gemeente voor nodig?
toen ik de mensen leerde kennen,kreeg ik de dieren lief
Alle reacties Link kopieren
Ben ook benieuwd, maar meer vanwege de isolatiewaarde. Ik lees mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees graag met je mee.

Ik vraag me verder ook af met wat voor gewicht je daarbij te maken krijgt, in hoeverre je zo'n dak vooraf verder moet verstevigen bijv.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik heb geen tips maar wacht in spanning af. Dak staat ook nog op ons lijstje
Ik las laatst in de krant dat een groendak evenveel zou wegen als grind. Ik weet niet of jouw dak berekend is op het gewicht van grind? Oh, ik zou ook wel zo'n groen dak willen, mijn huis heeft helaas alleen schuine daken.
Alle reacties Link kopieren
Het dak van mijn aanbouw is berekend voor een dakterras, zo is het dus ook uitgevoerd. Helaas hebben de buren bezwaar aangetekend om te voorkomen dat er een dakterras kwam. Alhoewel ik daar van de gemeente wel toestemming voor had gekregen.

Vraag me dus ook af of ze dit (groendak/daktuin) ook tegen zouden kunnen houden.

We worden immers ook al jaren door verschillende buren dwars gezeten. Ik heb een hoekwoning en vanaf het dak een prachtig uitzicht op een polder.
toen ik de mensen leerde kennen,kreeg ik de dieren lief
Ik denk dat je voor zo'n groen dak geen toestemming nodig hebt dus kunnen ze ook niet in bezwaar. maar als je toestemming hebt van de gemeente voor een dakterras dan hebben de buren toch niets meer te willen?
Alle reacties Link kopieren
Helaas is dat wel het geval. Binnen 6 weken kun je bezwaar aantekenen. En aangezien div buren de krant in de gaten hielden hebben ze dit tegen gehouden.Het wordt nl in de plaatselijke krant vermeldquote:Kakelvers schreef op 22 februari 2012 @ 16:57:

Ik denk dat je voor zo'n groen dak geen toestemming nodig hebt dus kunnen ze ook niet in bezwaar. maar als je toestemming hebt van de gemeente voor een dakterras dan hebben de buren toch niets meer te willen?
toen ik de mensen leerde kennen,kreeg ik de dieren lief
Alle reacties Link kopieren
Graag informeer ik mensen die interesse heeft in het aanbrengen van een groendak/vegetatiedak. Gezien mijn ervaring en enthousiasme kan ik veel mensen goed op weg helpen.



Voordat er een groendak wordt aangebracht wordt er een bouwkundig onderzoek uitgevoerd. Op basis van dit onderzoek wordt de daklast per m2 berekend. Op basis van dit gewicht wordt

het toe te passen systeem gekozen. Er is een ondergrens van 60 kilo per m2. Een goed functionerend systeem zit echter op 120 kilo per m2.



Ook op een hellend dak kunnen groene daken worden aangebracht.



Om groendaken te stimuleren zijn er bij tal van gemeenten subsidies beschikbaar. Dit kan oplopen van ¤ 25,- tot ¤ 50,- p/m2.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven