Verhuizen naar Belgie (limburg) tips nodig.

27-02-2012 08:40 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik en mijn man denken er al een hele tijd over om te verhuizen naar Belgie samen met onze zoon van 5.

Ik heb al veel informatie opgezocht via internet en ik ben al meerdere malen in Hasselt geweest,waar we graag willen wonen.



Ik ben opzoek naar informatie en tips van andere die ook naar Belgie zijn verhuisd en hoe dit ging, of er obstakels waren of dat het gemakkelijk ging.



Ook zou ik graag willen weten of er televisie pakketen zijn die ook Nederlandse zenders hebben.
Alle reacties Link kopieren
Hey,



Ik woon in Belgisch Limburg (in de buurt van Beringen), nu bijna een half jaar. Wel met een tussenstop in Antwerpen.



Verhuizen was niet zo moeilijk, ik had een verhuiswagen gehuurd van DockX, dat is een bekend verhuurbedrijf. Daarmee is mijn schoonvader naar NL gereden (was een uur rijden), spullen ingeladen, in het nieuwe huis uitgeladen, en toen de wagen teruggebracht. Ik vond het fijner om na al dat gesjouw slechts een paar kilometer te moeten rijden om de wagen terug te brengen.



Het moeilijke vond ik om een rijksregisternummer te krijgen, dat kan je vergelijken met het burgerservicenummer in NL. Antwerpen is een grote stad met veel niet-Belgen die daar willen wonen, en EU leden worden op dezelfde stapel gegooid als niet-EU leden. Het duurde meer dan een half jaar, voordat ik een rijksregisternummer en een identiteitskaart had. Als je in Limburg wilt wonen, zal de wachttijd wel korter zijn.



Als je in Belgie gaat werken/studeren/thuisblijven, dan ben je verplicht om je aan te sluiten bij een mutualiteit. Dat is een zorgverzekering die geldt voor alles behalve verblijf in een ziekenhuis. Dat is erg goedkoop hoor vergeleken met NL. Als je ook verblijf in een ziekenhuis vergoed wilt hebben, dan moet je ook een hospitalisatieverzekering aangaan. De bekendste mutualiteiten zijn Christelijke Mutualiteit (die heb ik) en De Voorzorg. De CM biedt ook een hospitalisatieverzekering aan, maar je zou je ook kunnen aansluiten bij de DKV. Veel bedrijven in Belgie bieden collectieve hospitalisatieverzekeringen aan.



Alle televisieaanbieders hebben Nederland 1/2/3 in hun pakket zitten, dat is standaard. Net zoals wij in NL ook 3 Belgische kanalen hebben. Bekende aanbieders met totaalpakketten zijn Telenet en Belgacom.



Als je verder nog vragen hebt, stel ze maar
Alle reacties Link kopieren
Hallo bammetjebam



dankjewel voor de informatie, ow dat is wel erg lang dat je gewacht heb op een rijksregisternummer. Onze advocaat had me verteld dat je die meestal binnen 6 weken krijgt.



Wat ik me nog afvraag: moet je altijd een huurwaarborg betalen?



Ik heb net eens even op de Christelijke Mutualiteit website gekeken. Ik ga er nog wat meer informatie over zoeken.



groetjes
Alle reacties Link kopieren
De wachttijd voor een rijksregisternummer is echt afhankelijk van waar je woont en hoeveel andere migranten er in dezelfde procedure zitten. Grote stad betekent veel migranten. Gelukkig kon ik al wel een bankrekening openen (paspoort en huurcontract meegenomen) en mij aansluiten bij de CM zonder nummer (ook paspoort en huurcontract meegenomen).



Een huurwaarborg moet je altijd betalen als de verhuurder dat vraagt. De waarborg wordt door jou gestort op een speciale geblokkeerde rekening op jullie naam. Dit zorgt ervoor dat de verhuurder niet zomaar het geld krijgt, maar dat hij echt gegronde redenen moet kunnen overleggen. Maar jullie kunnen er ook niet zomaar bij. Bij een verhuizing zal je de handtekening van de verhuurder nodig moeten hebben om de waarborg terug te krijgen.



Als je naar huurhuizen gaat kijken, de goedkoopste manier om je huis te verwarmen is nu via gas, nadeel is wel dat er explosiegevaar is. Wij hebben via mazout, dat is een soort stookolie, maar de olieprijzen zijn nogal hoog nu. Een paar maanden geleden hadden we nog 2000 liter gekocht voor 1500 euro. Mazout is duur, maar heeft geen explosiegevaar. Plus je koopt het vooraf in, en je verbruik heb je dan helemaal zelf in de hand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven