Hoe lang is "beperkt houdbaar"...(flesje saus na openen)

28-02-2012 13:28 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heej Forumladies!



Zo af en toe wil ik weleens zondigen aan de shoarma die ik dan zelf maak. Koop dan ook zo'n flesje Calve knoflooksaus die dan "na openen beperkt houdbaar" is.

Ja ehhh hoe lang is beperkt dan? Ik denk dat dat halve flesje van mij sinds...oktober, november nu in de ijskast staat.

Is dat dan nog te gebruiken of wegmikken en langs de winkel rijden?



Welke culinaire alwetendheid kan me dit vertellen?



U zijt bedankt



Snyggin
Alle reacties Link kopieren
Ik vertrouw eigenlijk meestal op de geur en smaaktest.



Als er haar opstaat werkt de kijktest natuurlijk ook
Als er nog geen schimmel op staat en het nog prima ruikt en smaakt kun je het nog gebruiken lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Nee geen haar, zal strakjes even eraan moeten snuffelen dus haha. Dat ze anders gewoon er opzetten: 2 maanden in koelkast na openen ofzo, was stukken makkelijker geweest
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, gewoon ruiken, kijken en proeven. Niks opmerkelijks, niks aan de hand en gewoon eten!
Alle reacties Link kopieren
Als ik mijn reuk en smaak niet vertrouw kijk ik vaak even naar de hoeveelheid E-nummers achterop, hoe meer ze er daarvan ingestopt hebben hoe langer houdbaar lijkt me
Alle reacties Link kopieren
Ik denk eigenlijk dat het 'beperkt houdbaar' een soort psychologische oorlogsvoering van de fabrikant is. Die weet ook heus wel dat jij met 1 keer shoarma eten geen heel flesje saus leegkiepert en dus een deel moet bewaren. Beperkt houdbaar klinkt 'eng'. Waarschijnlijk gooien een hoop mensen restjes weg en kopen nieuwe omdat 'het anders nog wel eens mis zou kunnen gaan'.



Ik heb een fles curry staan, die ik alleen voor tussen een tosti gebruik (dus niet heel regelmatig). Ook beperkt houdbaar. De curry is inmiddels anderhalf jaar over de datum en staat in ieder geval net zo lang in de koelkast. Niks mis mee.
als het geschift is, eet ik het niet meer. En anders inderdaad ruiken/proeven.

Je kunt trouwens heel makkelijk zelf knoflooksaus maken met mayonaise, evt wat yoghurt, beetje water om het wat dunner te maken en wat geperste knoflook en peterselie.

Zit je ook niet meer met twijfelachtige flesjes, want mayonaise gaat er hier rap doorheen.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn vorige werk hadden we een lijst van wanneer we geopende producten moesten vervangen. Voor sauzen was dit 2 maanden. Dit waren dan de officiele voorschriften. Volgens mij gaat saus wel wat langer mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:nephthys schreef op 28 februari 2012 @ 13:29:

Ik vertrouw eigenlijk meestal op de geur en smaaktest.



Als er haar opstaat werkt de kijktest natuurlijk ook Hier hetzelfde: flesjes saus gebruikt tijdens bbq zomer 2011, sindsdien in de koelkast en die er tijdens een bbq 2012 nog normaal uitzien, ruiken en smaken, gebruik ik gewoon weer.
Alle reacties Link kopieren
Beperkt houdbaar is een week.
Alle reacties Link kopieren
Zooo zonde, knoflooksaus uit een flesje. Bah, de e-nummers gieren boven elke smaak uit.



Lekker zelf maken? Alles wat nodig is: wat yoghurt, mayo, knoflook, zout, peper, beetje bieslook. Dat gaat ook gegarandeerd op, zodat je niet meer van die vage flesjes in je koelkast overhoudt.
Alle reacties Link kopieren
Jaja ik zou het zelf kunnen maken inderdaad maar gemak dient de mens



Een week lijkt me wel heul erg kort Zamm....



2 maanden is de richtlijn "officieel" ....mwaah dan kan het nog best denk ik haha.



Bedankt voor de reacties trouwens!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lindec69 schreef op 28 februari 2012 @ 14:17:

[...]





Hier hetzelfde: flesjes saus gebruikt tijdens bbq zomer 2011, sindsdien in de koelkast en die er tijdens een bbq 2012 nog normaal uitzien, ruiken en smaken, gebruik ik gewoon weer.



SERIEUS??> nou dan hoop ik niet dat ik ooit op jouw BBQ kom eten zeg. Dat je een flesje na 3 maanden nog een keer gebruikt oke, maar gewoon een jaar??

En wat kosten die dingen nou helemaal ...een euro of zo?

Ik vind het best wel riskant ook als je bijvoorbeeld je gasten zoiets gaat voorzetten.



Over het algemeen werkt een geur- en smaaktest wel redelijk, maar ook wat gezond verstand lijkt me. Dingen die al een jaar open in je koelkast staan lijken mij niet verantwoord
Als je idd moet gaan bezuinigen op een flesje saus van pak en beet één euro.



Ik zelf zou het niet meer eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:americagirl schreef op 28 februari 2012 @ 16:37:

[...]





SERIEUS??> nou dan hoop ik niet dat ik ooit op jouw BBQ kom eten zeg. Dat je een flesje na 3 maanden nog een keer gebruikt oke, maar gewoon een jaar??

En wat kosten die dingen nou helemaal ...een euro of zo?

Ik vind het best wel riskant ook als je bijvoorbeeld je gasten zoiets gaat voorzetten.



Over het algemeen werkt een geur- en smaaktest wel redelijk, maar ook wat gezond verstand lijkt me. Dingen die al een jaar open in je koelkast staan lijken mij niet verantwoord



Serieus.... Die flesjes zitten zo vol chemische troep, dat blijft gewoon goed. En als het goed ruikt, smaakt en er uitziet, eet ik het gewoon weer.



Heb overigens niet veel van die flesjes staan, want maak liever zelf sausjes, maar soms zijn ze toch wel handig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven