Actueel
alle pijlers
Stort je VVD hart maar uit
woensdag 12 maart 2008 om 17:00
Als ondernemer ben ik geneigd VVD te stemmen. Toch staat de partij mij inmiddels erg tegen. Van enig liberalisme is nog maar weinig sprake, ze hebben aan de wieg gestaan van politieke, opportunistische gedrochten als Hirsi Ali, Wilders en Verdonk en Rutte is voor mij niet het typische voorbeeld van een geboren leider. Coryfee Wiegel is half seniel maar er wordt nog steeds naar de man geluisterd. De alternatieven zijn echter ook niet bijzonder aansprekend. Dus twijfel ik nog en hoop ik op een ommezwaai binnen de partij, een nieuwe koers met capabele mensen en gezonde ideeën.
Hoe denken jullie over deze partij?
(Ja, Yas, we weten dat je Gerrit Zalm erg lief vindt enzo)
Hoe denken jullie over deze partij?
(Ja, Yas, we weten dat je Gerrit Zalm erg lief vindt enzo)
woensdag 12 maart 2008 om 17:42
Da's zacht uitgedrukt... En ik ben niet alleen oud-stemmer, maar zelfs oud-lid
Deel je analyse. VVD is inmiddels ver van het liberale pad afgedwaald. Ze lijken alleen nog op te komen voor de "hardwerkende Nederlander" (hun nieuwe stokpaardje) die zo min mogelijk lijkt te willen weten van enige mede-verantwoordelijkheid voor de samenleving. En daar voel ik me niet zo door aangesproken.
Wat ik laatst al ergens schreef, ik voel me meer aangesproken door de liberaal-democraten (www.libdem.nl). Maar die partij komt zo te zien niet of nauwelijks van de grond. Jammer, want volgens mij is er een groot deel van de liberale stemmers dat zich daar uitstekend thuis zou kunnen voelen.
Ik blijf ondertussen maar hopen dat de VVD het liberale licht weer ontdekt en dat ondertussen het kabinet niet valt want ik zou niet weten waar ik op zou moeten stemmen
woensdag 12 maart 2008 om 17:51
Net als de meeste gevestigde partijen (behalve het CDA), heeft ook de VVD het zwaar. De partij won de strijd om de gunst van Hirsi Ali van de PvdA, en dat hebben ze geweten!
Nu ook de PvdA, althans het deel dat zich herkent in Bos, wegloopt met een xenofobe agenda om de uitstroom richting Wilders en Verdonk te stoppen, groeien de mogelijkheden voor een heus (vrijzinnig) liberaal alternatief in de klassieke betekenis. Een partij die vrijheid en verantwoordelijkheid weer koppelt, weg blijft van de persoonsverheerlijking, wars van opportunisme, en met een sterk programma stelling neemt tegen de wanen van 'links' en 'rechts'.
Of de VVD zich uit haar as kan verheffen om die taak op zich te nemen, of dat ze, net als de PvdA, gesloopt zal worden door een blijvende interne tweespalt, dat zal de toekomst leren. Als ze te lang wachten, bestaat de kans dat ze door de realiteit worden ingehaald, en een nieuwe liberale partij de juwelen uit de kluis haalt om er op electoraal gebied datgene mee te doen waar een groot deel van de bevolking die het populisme zat is, maar zich niet thuisvoelt bij de Christelijke partijen, naar hunkert.
Nu ook de PvdA, althans het deel dat zich herkent in Bos, wegloopt met een xenofobe agenda om de uitstroom richting Wilders en Verdonk te stoppen, groeien de mogelijkheden voor een heus (vrijzinnig) liberaal alternatief in de klassieke betekenis. Een partij die vrijheid en verantwoordelijkheid weer koppelt, weg blijft van de persoonsverheerlijking, wars van opportunisme, en met een sterk programma stelling neemt tegen de wanen van 'links' en 'rechts'.
Of de VVD zich uit haar as kan verheffen om die taak op zich te nemen, of dat ze, net als de PvdA, gesloopt zal worden door een blijvende interne tweespalt, dat zal de toekomst leren. Als ze te lang wachten, bestaat de kans dat ze door de realiteit worden ingehaald, en een nieuwe liberale partij de juwelen uit de kluis haalt om er op electoraal gebied datgene mee te doen waar een groot deel van de bevolking die het populisme zat is, maar zich niet thuisvoelt bij de Christelijke partijen, naar hunkert.
woensdag 12 maart 2008 om 18:24
Ik kan niet anders dan VVD-er zijn. Ze hebben het moeilijk, dus ik blijf altijd lid. Ik herken mezelf nog steeds het beste in die partij, dus als er gestemd moet worden, krijgen ze zoals gewoonlijk mijn stem.
Ik ga trouwen met Mark, wisten jullie dat al?
Ik ga trouwen met Mark, wisten jullie dat al?
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
woensdag 12 maart 2008 om 18:50
O ja hoor! Alleen weet ie dat zelf nog niet. Hij heeft me geaccepteerd als vriendinnetje op hyves. Hij was flabbergasted toen ie mijn foto zag. Dus dat gaat goedkomen.
Wil je mijn getuige zijn als ik met Mark trouw, Xaloy?
Heb ook al een gastenlijst.Jan M en Femke H mogen niet komen.
Gerrit Z is eregast.
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
donderdag 13 maart 2008 om 01:16
Hm, die liberaal-democraten zien er wel interessant uit. Maar misschien ook wel omdat ik mij (eerste indruk na vluchtig bekijken site) niet geheel aan de indruk kan onttrekken dat hete hangijzers een beetje uit de weg gegaan worden. Natuurlijk willen we graag dat mensen Nederlands spreken als ze hier gaan deelnemen aan de maatschappij. Maar hoe wordt dat bewerkstelligd; ga je deadlines gebruiken, boetes? Ook wat betreft verkeer vind ik het niet allemaal even concreet.
donderdag 13 maart 2008 om 12:34
Dat klopt, maar er zitten wel verschillen in naar mijn mening. Ik wacht bijvoorbeeld nog op de dag dat Wilders en Verdonk de brug van schreeuwen wat er niet goed is naar concrete voorstellen hoe het dan wel moet gevonden hebben. Misschien hebben ze die inmiddels gevonden, ik hou die partijen niet zo in de gaten buiten nieuwsberichten om omdat het niet mijn pakkie-an is, zogezegd.
donderdag 13 maart 2008 om 18:06
Ik blijf VVD stemmen, ik heb nooit anders gedaan. Ook nu ze een "dipje" hebben, blijf ik ze trouw. Ik zou trouwens niet weten op welke partij ik anders zou moeten stemmen.... er is geen enkel alternatief waar ik wat mee kan. En niet stemmen, nee dat komt niet eens bij me op.
Yas, mag ik getuige zijn? Ik heb een innige briefwisseling onderhouden met Markie, ooit, beroepsmatig. Helaas reageerde hij nooit echt op mijn met lippenstift en parfum overdekte epistels. Hij zal wel op blond vallen, hoe cliche weer
Yas, mag ik getuige zijn? Ik heb een innige briefwisseling onderhouden met Markie, ooit, beroepsmatig. Helaas reageerde hij nooit echt op mijn met lippenstift en parfum overdekte epistels. Hij zal wel op blond vallen, hoe cliche weer
donderdag 13 maart 2008 om 18:18
Daar kan ik met mijn pet niet bij.................
Dat soort loyaliteit is de nekslag voor het hele democratische bestel. Het vervolg nuanceert deze stelling wel enigszins, meer dan bij Yasmijn, maar het zou een zegen zijn voor de politiek als de 'mobiliteit' van de kiezer toe zou nemen. De liberale gedachte spreekt ook mij zeer aan, maar die vind je terug bij uiteenlopende partijen. Zeker waar het de praktijk betreft, waar de meeste partijen respect tonen voor de burgerlijke vrijheden die traditioneel met het liberalisme worden vereenzelvigd. Een drietal politici die de VVD recent op z'n kop hebben gezet, Hirsi Ali, Wilders en Verdonk, zijn bepaald geen exponenten van die traditie! Ze waren wél vooraanstaand lid van de VVD op enig moment. Hun anti-democratische optredens en gedachtengoed bracht hen weliswaar in conflict met de partij, maar het kostte de VVD toch iets teveel moeite om hun afscheid te vieren als een verrijking. Ik besef dat dit vooral werd ingegeven door het zetelverlies, maar dat is juist iets dat een ware liberaal minder pijn zou moeten doen dan het verlies van de integriteit.
donderdag 13 maart 2008 om 18:28
Beste Jaap, geef mij een goed alternatief en ik switch (misschien). In het verleden heb ik wel eens gelonkt naar D66, maar nee, dat was het net niet.
En zwevende kiezers zijn er genoeg.... ik vaar mijn eigen koers, ik stem op de partij die volgens mij mijn stem verdient. Ik stem niet omdat ik het politieke, democratische bestel fris en fruitig wil houden en ook niet omdat ik een star soort loyaliteit bezit.. Ik ben blij met onze democratie, absoluut, maar bovenal ben ik liberaal, En dan blijft er weinig keuze over. Persoonlijk ben ik blij dat schreeuwlelijkerds als Rita en Geert de VVD verlaten hebben. Te rechts voor mij.
En zwevende kiezers zijn er genoeg.... ik vaar mijn eigen koers, ik stem op de partij die volgens mij mijn stem verdient. Ik stem niet omdat ik het politieke, democratische bestel fris en fruitig wil houden en ook niet omdat ik een star soort loyaliteit bezit.. Ik ben blij met onze democratie, absoluut, maar bovenal ben ik liberaal, En dan blijft er weinig keuze over. Persoonlijk ben ik blij dat schreeuwlelijkerds als Rita en Geert de VVD verlaten hebben. Te rechts voor mij.
vrijdag 14 maart 2008 om 07:36
vrijdag 14 maart 2008 om 14:57
De VVD is niet echt liberaal. Ik zal een paar punten aangeven die ik essentieel vind voor liberalisme.
- Liberalisme staat voor individuele vrijheid en verantwoordelijkheid. Dat betekent dat het individu zelf beslist, ook als een beslissing in de ogen van andere onverstandig is. Dat betekent dat de overheid het individu over het eigen lichaam moet laten beslissen. dus baas in eigen buik, dat betekent ook baas over de stoffen die je jezelf toedient. Het gebruik van drugs moet dus legaal zijn. dat betekent ook dat je (delen van) je lichaam mag verkopen. Je mag jezelf prostitueren, maar je zou ook een orgaan moeten mogen weggeven of verkopen.
De VVD staat echter een politiek voor waarbij de staat beslist over je lichaam en wat je er mee mag doen.
- Liberalisme staat voor kleinschaligheid war het kan. Dat betekent dat het bestuur op een zo laag mogelijk niveau moet staan. Zoveel mogelijk beslissingen moeten bij het individu zelf liggen, datgene wat gezamenlijk besloten moet worden kan het beste op gemeentelijk niveau besloten worden. Alleen daar waar het niet kan zou op landelijk of bovennationaal niveau besloten moeten worden. de VVD voert echter een centraliserende politiek. Ze zijn voor versterking van de EU en voor verzwakking van de gemeentes. In plaats van dat ze pleiten voor een forse verlaging van de BTW of inkomstenbelasting pleiten ze voor afschaffing van de gemeentelijk OZB, waardoor er meer macht van gemeentes wegvloeit naar de landelijke overheid. Die laatste moet nu immers de gelden voor gemeentes verdelen.
- Liberalisme staat voor eigen verantwoordelijkheid. Nu zijn veel zaken verplicht. In een liberale samenleving ben je niet *verplicht* verzekerd tegen ziektekosten, daar kun je ook de keuze maken niet verzekerd te zijn. Hetzelfde geldt voor sociale verzekeringen
De VVD wil deze verzekeringen verplicht houden.
- Liberalisme staat voor een vrije markt. Voor vrij verkeer van goederen, personen en diensten.
De VVD wil beperkingen op het verkeer van personen, goederen en diensten handhaven.
- Liberalisme staat voor individuele vrijheid en verantwoordelijkheid. Dat betekent dat het individu zelf beslist, ook als een beslissing in de ogen van andere onverstandig is. Dat betekent dat de overheid het individu over het eigen lichaam moet laten beslissen. dus baas in eigen buik, dat betekent ook baas over de stoffen die je jezelf toedient. Het gebruik van drugs moet dus legaal zijn. dat betekent ook dat je (delen van) je lichaam mag verkopen. Je mag jezelf prostitueren, maar je zou ook een orgaan moeten mogen weggeven of verkopen.
De VVD staat echter een politiek voor waarbij de staat beslist over je lichaam en wat je er mee mag doen.
- Liberalisme staat voor kleinschaligheid war het kan. Dat betekent dat het bestuur op een zo laag mogelijk niveau moet staan. Zoveel mogelijk beslissingen moeten bij het individu zelf liggen, datgene wat gezamenlijk besloten moet worden kan het beste op gemeentelijk niveau besloten worden. Alleen daar waar het niet kan zou op landelijk of bovennationaal niveau besloten moeten worden. de VVD voert echter een centraliserende politiek. Ze zijn voor versterking van de EU en voor verzwakking van de gemeentes. In plaats van dat ze pleiten voor een forse verlaging van de BTW of inkomstenbelasting pleiten ze voor afschaffing van de gemeentelijk OZB, waardoor er meer macht van gemeentes wegvloeit naar de landelijke overheid. Die laatste moet nu immers de gelden voor gemeentes verdelen.
- Liberalisme staat voor eigen verantwoordelijkheid. Nu zijn veel zaken verplicht. In een liberale samenleving ben je niet *verplicht* verzekerd tegen ziektekosten, daar kun je ook de keuze maken niet verzekerd te zijn. Hetzelfde geldt voor sociale verzekeringen
De VVD wil deze verzekeringen verplicht houden.
- Liberalisme staat voor een vrije markt. Voor vrij verkeer van goederen, personen en diensten.
De VVD wil beperkingen op het verkeer van personen, goederen en diensten handhaven.