verplicht halal vlees eten op openbare basisschool

12-03-2012 15:21 276 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn dochter vertelde onlangs nadat er op school gegeten werd ze verplicht werd om halal vleeswaren te eten en ze zich niet zo moest aanstellen.

Nu ben ik geen moslim en weiger ik en mijn gezin om halal vlees te eten. (Ik informeer er ook altijd na als ik uit eten ga) Enkele jaren geleden heb ik via de site van de partij voor de dieren, wat filmpjes gezien hoe bruut dat zo iets gebeurd. Ik ben er echt weken, zo niet maanden van slag geweest. Zag hoe koeien in en stalen bak gezet werden en onthoofd werden, hoe kleine geitjes aan een haak geslagen werden en de keel werden door gesneden terwijl ze nog steeds gillend onderste boven bengelden.Hoe tientallen schapen moesten toekijken hoe hun soortgenoten onderste boven in een bak werden gesmeten en de keel door werd gesneden Het was in een woord gruwelijk!! Ons gezin heeft zich voorgenomen om nooit halal te eten. We lijden nog liever honger bij wijze van spreken

Nu zitten er bij mijn dochter hooguit vier kinderen in de klas die moslim zijn en nu wordt de hele klas van 27 kinderen verplicht om op schoolontbijtjes en lunchjes en dineetjes halal vlees te eten.

Mijn dochter vertelde dat de boterhammetje al gesmeerd en belegd zijn en ze dus weinig of geen keuze heeft. Daarbij werd ook nog gezegd dat ze niet met iedereen rekening kunnen houden.En dus ook dat ze een aansteller is. Woest ben ik op deze intern begeleider. Er zitten nauwelijks moslim kinderen op die school.

Hooguit 10 procent. Zit er nu aan te denken om haar maar eens een paar van deze filmpjes toe te sturen waarop dit vreselijke leed staat en mijn dochter bij het lente ontbijt zelf een ontbijtje mee te geven.

Ik vind dat ze op een openbare school kinderen niet mogen verplichten om halal vlees te eten. Waarschijnlijk weten de meeste kinderen het niet eens dat ze dit eten. Maar mijn dochter en een klasgenootje hadden hier toevallig naar gevraagd. En kregen als antwoord dat alles halal was en ze niet met iedereen rekening konden houden. Wat vinden jullie?
toen ik de mensen leerde kennen,kreeg ik de dieren lief
Alle reacties Link kopieren
quote:evelise schreef op 12 maart 2012 @ 15:45:

Maar ik vind het zo raar dat een hele klas zich moet aanpassen aan die vier kinderen die geen gewoon vlees mogen eten. Die vier kinderen kunnen toch ook kaas of nutella pakken?



En op welk punt precies moeten ze zich aanpassen dan? Het idee is toch juist dat helemaal niemand zich op deze manier aan hoeft te passen? Je wordt echt geen moslim/jood en je krijgt ook echt geen ziekte als een dier halal geslacht is hoor.



Volgens mij krijg je genoeg halal voedsel naar binnen zonder dat je dat weet. Veel kipnuggets zijn dat bijvoorbeeld.
quote:elninjoo schreef op 12 maart 2012 @ 15:44:

[...]



Ik heb uit principiele redenen 'n probleem met halal moslim-voedsel. We wonen hier in een westers land met westerse normen en waarden. Wie dat niet zint gaat lekker terug naar z'n moslimland. Of ze nemen zelf hun lunch maar mee als de westerse lunch niet goed genoeg is voor hen.Geldt dit ook voor de joden met hun voedingsgewoonten?
Je hebt wel een toepasselijke nick bij dit onderwerp.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 12 maart 2012 @ 15:44:

[...]



Ik heb uit principiele redenen 'n probleem met halal moslim-voedsel. We wonen hier in een westers land met westerse normen en waarden. Wie dat niet zint gaat lekker terug naar z'n moslimland. Of ze nemen zelf hun lunch maar mee als de westerse lunch niet goed genoeg is voor hen.Hoezo kort door de bocht??
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
quote:Ligeia schreef op 12 maart 2012 @ 15:48:

[...]





Gut, je eet waarschijnlijk je leven lang al halal voedsel zonder dat je het weet. Halal is niet per se een bereidingsmethode hoor...Het gaat mij niet om de slachtmethode an sich, maar wél om het feit dat er specifiek rekening wordt gehouden met 'n religieuze groepering. Je gaat ook niet alle vleeswaren afschaffen omdat er 'n handvol vega's met de lunch mee doet. Die vega's pakken uit zichzelf wel gewoon kaas of hagelslag en laten het vlees staan. Dat kunnen moslims ook doen (of zelf hun eigen vleeswaar meenemen)
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 12 maart 2012 @ 15:49:

[...]





het gaat erom dat er duidelijk de nadruk op wordt gelegd dat er a. halal vlees gegeten wordt.. en b. uberhaupt vlees. Als ik al kies om alleen nog maar vlees te eten wat afkkomstig is van op rituele wijze geslacht vee dan is dat mijn keuze en dat is prive.. dat hoort niet thuis op school. Halal en alles wat wat maar met geloof te maken heeft hoort niet thuis op een openbare school.. Welk geloof dan ook overigens.. Op een openbare school hoor je geen suikerfeest, paasfeest en alle andere religieuze feesten te vieren, dat doe je maar op de school met het geloof naar keuze..Dan begrijp jij blijkbaar het principe van een openbare school niet. Een openbare school staat nl. open voor alle stromingen en religieën binnen onze samenleving dus ook de islam. Daarom kan ik het mij ook moeilijk voorstellen dat een openbare school verplicht tot het eten van halal vlees..
Alle reacties Link kopieren
'Dan moeten ze maar kaas en vlokken eten'......;-) Goh, wat toch raar dat onze kinderen zo dik worden.
quote:schapekopje schreef op 12 maart 2012 @ 15:44:

ozin grote onzin. Ik weet zeer betrouwbare bron dat halal vlees ook gewoon uit mega stallen afkomstig is. Het gaat mij in dit geval om de wijze van slachten. En ja ik ben al jaren vegetarier.

[...]

Blijf je zo verschrikkelijk selectief reageren Schapekopje?
quote:nellaaa schreef op 12 maart 2012 @ 15:50:

[...]





Geldt dit ook voor de joden met hun voedingsgewoonten?Op het moment dat ze in 'n openbare gelegenheid aangeven alleen joods bereide producten te serveren omdat ze anders niet alles mogen, dan zeer zeker ja!
Ach, er liggen in de supermarkten al zoveel halalproducten waar wij niets van weten, we komen er niet meer onderuit.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 12 maart 2012 @ 15:51:

[...]



Het gaat mij niet om de slachtmethode an sich, maar wél om het feit dat er specifiek rekening wordt gehouden met 'n religieuze groepering. Je gaat ook niet alle vleeswaren afschaffen omdat er 'n handvol vega's met de lunch mee doet. Die vega's pakken uit zichzelf wel gewoon kaas of hagelslag en laten het vlees staan. Dat kunnen moslims ook doen (of zelf hun eigen vleeswaar meenemen)Dat is nog helemaal niet gezegd. Je baseert je mening op het verhaal van de dochter van TO. We weten nog helemaal niet hoe de betreffende school hier in staat.
Alle reacties Link kopieren
Het is de omgekeerde wereld. Waarom moeten 15 miljoen Nederlanders zich conformeren aan één miljoen Moslims?
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:zazu_ schreef op 12 maart 2012 @ 15:50:

[...]





En op welk punt precies moeten ze zich aanpassen dan? Het idee is toch juist dat helemaal niemand zich op deze manier aan hoeft te passen? Je wordt echt geen moslim/jood en je krijgt ook echt geen ziekte als een dier halal geslacht is hoor.



Volgens mij krijg je genoeg halal voedsel naar binnen zonder dat je dat weet. Veel kipnuggets zijn dat bijvoorbeeld.Er is toch geen keuze meer om gewoon vlees te eten? Ze moeten zich toch aanpassen aan de minderheid door het halalvlees te eten, als ze vlees willen? Ik vind het een rare gedachtengang van de school, that's all.
quote:poldervrouw schreef op 12 maart 2012 @ 15:49:

[...]





het gaat erom dat er duidelijk de nadruk op wordt gelegd dat er a. halal vlees gegeten wordt.. en b. uberhaupt vlees. Als ik al kies om alleen nog maar vlees te eten wat afkkomstig is van op rituele wijze geslacht vee dan is dat mijn keuze en dat is prive.. dat hoort niet thuis op school. Halal en alles wat wat maar met geloof te maken heeft hoort niet thuis op een openbare school.. Welk geloof dan ook overigens.. Op een openbare school hoor je geen suikerfeest, paasfeest en alle andere religieuze feesten te vieren,

dat doe je maar op de school met het geloof naar keuze..Zullen we kerst dan ook even schrappen? Op elke openbare basiscchool die ik ken wordt daar iets aan gedaan, terwijl het toch een christelijk feest is en geen haan kraait ernaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo wrote on 12 March 2012 @ 15:51:

[...]



Het gaat mij niet om de slachtmethode an sich, maar wél om het feit dat er specifiek rekening wordt gehouden met 'n religieuze groepering. Je gaat ook niet alle vleeswaren afschaffen omdat er 'n handvol vega's met de lunch mee doet. Die vega's pakken uit zichzelf wel gewoon kaas of hagelslag en laten het vlees staan. Dat kunnen moslims ook doen (of zelf hun eigen vleeswaar meenemen)



Je zegt dat je uit principiële redenen een

probleem met halal moslim-voedsel hebt. Ik vraag me echt af wat jij zo eet op een dag...
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 12 maart 2012 @ 15:53:

Het is de omgekeerde wereld. Waarom moeten 15 miljoen Nederlanders zich conformeren aan één miljoen Moslims?



Jezus, het gaat om 1 incident, waarvan nog we nog niet eens de andere partij hebben gehoord!!



*mompelt: anders stem je gewoon ff lekker Wilders ofzo*
Alle reacties Link kopieren
quote:evelynsalt schreef op 12 maart 2012 @ 15:52:

'Dan moeten ze maar kaas en vlokken eten'......;-) Goh, wat toch raar dat onze kinderen zo dik worden.Worden kinderen dik van een boterham met kaas of een boterham met vlokken dan?
Alle reacties Link kopieren
Als je kiest voor een bepaald geloof incl. gebruiken (en of dat nou Hervormd, Gereformeerd, Katholiek, Joods, Moslim of weet i kveel wat er nog meer voor een smaken zijn) en je wil ook dat dit op de school van je kind ondersteunt wordt (niets mis mee).. kies dan ook voor die school.. Ik kies daar niet voor en ik heb dan ook niet de behoefte om mij aan te passen aan een ander.. en daar valt dit halal gebeuren onder (voor zover het waar is).. Ik ben geen Moslim, heb niets met hun gebruiken en wil daar op de school van mijn kind ook geen rekening mee hoeven te houden .. Ik heb geen hekel aan andere geloven en iedereen moet doen waar hij of zij zich fijn bij voelt .. maar dring mij niets op..
Alle reacties Link kopieren
quote:nellaaa schreef op 12 maart 2012 @ 15:54:

[...]





Zullen we kerst dan ook even schrappen? Op elke openbare basiscchool die ik ken wordt daar iets aan gedaan, terwijl het toch een christelijk feest is en geen haan kraait ernaar.Idem met Pasen....zijn van oudsher toch Christelijke feesten.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids wrote on 12 March 2012 @ 15:53:

Het is de omgekeerde wereld. Waarom moeten 15 miljoen Nederlanders zich conformeren aan één miljoen Moslims?Tjee, het betreft hier wel een hele grote school hè?...
quote:elninjoo schreef op 12 maart 2012 @ 15:52:

[...]



Op het moment dat ze in 'n openbare gelegenheid aangeven alleen joods bereide producten te serveren omdat ze anders niet alles mogen, dan zeer zeker ja!En waar moeten deze Joden dan naar terug? Hun eigen westerse twilight wereld ofzo?
Nah, dat wordt verplicht vegetarisch eten
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 12 maart 2012 @ 15:55:

Als je kiest voor een bepaald geloof incl. gebruiken (en of dat nou Hervormd, Gereformeerd, Katholiek, Joods, Moslim of weet i kveel wat er nog meer voor een smaken zijn) en je wil ook dat dit op de school van je kind ondersteunt wordt (niets mis mee).. kies dan ook voor die school.. Ik kies daar niet voor en ik heb dan ook niet de behoefte om mij aan te passen aan een ander.. en daar valt dit halal gebeuren onder (voor zover het waar is).. Ik ben geen Moslim, heb niets met hun gebruiken en wil daar op de school van mijn kind ook geen rekening mee hoeven te houden .. Ik heb geen hekel aan andere geloven en iedereen moet doen waar hij of zij zich fijn bij voelt .. maar dring mij niets op..Vieren je kinderen ook geen kerst op school dan? Want dat wordt je dan toch ook opgedrongen?
Alle reacties Link kopieren
quote:nellaaa schreef op 12 maart 2012 @ 15:54:

[...]





Zullen we kerst dan ook even schrappen? Op elke openbare basiscchool die ik ken wordt daar iets aan gedaan, terwijl het toch een christelijk feest is en geen haan kraait ernaar.Kerst is niet alleen een christelijk feest, maar ook een feest dat in de Nederlandse cultuur nu eenmaal gevierd wordt. Omdat NL een christelijk/humanistische inslag heeft.
Alle reacties Link kopieren
Het is wel weer duidelijk dat de meeste mensen niet weten wat halal of kosher inhoudt.



In een gezelschap waar een paar mensen kosher of halal moeten eten, is het voor iedereen makkelijker om dan kosher of halal vlees te serveren, want dan kan iedereen gewoon mee-eten, dan om dat niet te doen.



Wat een gezeik om niks weer van de xenofoobjes.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven