verplicht halal vlees eten op openbare basisschool

12-03-2012 15:21 276 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn dochter vertelde onlangs nadat er op school gegeten werd ze verplicht werd om halal vleeswaren te eten en ze zich niet zo moest aanstellen.

Nu ben ik geen moslim en weiger ik en mijn gezin om halal vlees te eten. (Ik informeer er ook altijd na als ik uit eten ga) Enkele jaren geleden heb ik via de site van de partij voor de dieren, wat filmpjes gezien hoe bruut dat zo iets gebeurd. Ik ben er echt weken, zo niet maanden van slag geweest. Zag hoe koeien in en stalen bak gezet werden en onthoofd werden, hoe kleine geitjes aan een haak geslagen werden en de keel werden door gesneden terwijl ze nog steeds gillend onderste boven bengelden.Hoe tientallen schapen moesten toekijken hoe hun soortgenoten onderste boven in een bak werden gesmeten en de keel door werd gesneden Het was in een woord gruwelijk!! Ons gezin heeft zich voorgenomen om nooit halal te eten. We lijden nog liever honger bij wijze van spreken

Nu zitten er bij mijn dochter hooguit vier kinderen in de klas die moslim zijn en nu wordt de hele klas van 27 kinderen verplicht om op schoolontbijtjes en lunchjes en dineetjes halal vlees te eten.

Mijn dochter vertelde dat de boterhammetje al gesmeerd en belegd zijn en ze dus weinig of geen keuze heeft. Daarbij werd ook nog gezegd dat ze niet met iedereen rekening kunnen houden.En dus ook dat ze een aansteller is. Woest ben ik op deze intern begeleider. Er zitten nauwelijks moslim kinderen op die school.

Hooguit 10 procent. Zit er nu aan te denken om haar maar eens een paar van deze filmpjes toe te sturen waarop dit vreselijke leed staat en mijn dochter bij het lente ontbijt zelf een ontbijtje mee te geven.

Ik vind dat ze op een openbare school kinderen niet mogen verplichten om halal vlees te eten. Waarschijnlijk weten de meeste kinderen het niet eens dat ze dit eten. Maar mijn dochter en een klasgenootje hadden hier toevallig naar gevraagd. En kregen als antwoord dat alles halal was en ze niet met iedereen rekening konden houden. Wat vinden jullie?
toen ik de mensen leerde kennen,kreeg ik de dieren lief
Alle reacties Link kopieren
quote:schapekopje schreef op 12 maart 2012 @ 15:59:

Mijn dochter eet vlees,en heeft gewoon gevraagd tijdens een lunch die ze eens in de zoveel tijd op school heeft of het "gewoon" vlees was of halal. Vervolgens kreeg ze te horen dat alle vleeswaren halal waren. Ze vertelde vervolgens dat ze geen halal vlees wilt eten uit overtuiging toen kreeg ze te horen dat ze niet met iedereen rekening konden houden en ze zich niet zo moest aanstellen en dan eet je maar niet. En dat steekt.Op een school waar 1 op de 10 (wellicht nog minder) moslim of joods is.Ik vind dat je iemand daar niet toe mag verplichten. Net zo min als dat ik iemand die halal vlees eet zal verplichten om verdoofd vlees te eten.Het gaat om het principe. Met het paasontbijt geef ik haar deze keer haar eigen vleeswaren mee.

[...]

En wat heb jij toen gedaan? Wat je dochter heeft verteld is me inmiddels wel duidelijk. Snap trouwens niet goed waarom het je zo steekt.
quote:schapekopje schreef op 12 maart 2012 @ 15:59:

Mijn dochter eet vlees,en heeft gewoon gevraagd tijdens een lunch die ze eens in de zoveel tijd op school heeft of het "gewoon" vlees was of halal. Vervolgens kreeg ze te horen dat alle vleeswaren halal waren. Ze vertelde vervolgens dat ze geen halal vlees wilt eten uit overtuiging toen kreeg ze te horen dat ze niet met iedereen rekening konden houden en ze zich niet zo moest aanstellen en dan eet je maar niet. En dat steekt.Op een school waar 1 op de 10 (wellicht nog minder) moslim of joods is.Ik vind dat je iemand daar niet toe mag verplichten. Net zo min als dat ik iemand die halal vlees eet zal verplichten om verdoofd vlees te eten.Het gaat om het principe. Met het paasontbijt geef ik haar deze keer haar eigen vleeswaren mee.

[...]





Ah, hier komt de aap dus uit de mouw. Er is helemaal geen boterhammetje halalvlees door haar strot geduwd. Ze heeft de keuze gekregen het wel of niet te eten.



Bovendien zou ik toch eens even bij de school gaan informeren hoe de vork nou echt in de steel zit. Zoals al gezegd, kinderen hebben een rijke fantasie en kunnen schromelijk overdrijven, zeker als het gevoed wordt door de ouder(s).
Alle reacties Link kopieren
quote:evelynsalt schreef op 12 maart 2012 @ 16:02:

[...]





Nee, hier ga ik ook verder niet op in.....teveel offtopic.Begin dan ook niet te roepen dat kinderen dik worden omdat ze kaas op hun boterham krijgen...
quote:evelynsalt schreef op 12 maart 2012 @ 15:56:

[...]





Idem met Pasen....zijn van oudsher toch Christelijke feesten.Nee, het zijn van oudsher heidense feesten die midwinter en de start van de lente eren. Geen enkele religieuze betekenis van origine.
quote:evelise schreef op 12 maart 2012 @ 16:03:

[...]





Kerst is een onderdeel van de dominante cultuur in dit land, los van de religieuze betekenis.En? Het is en blijft een feest met een religieuze basis. Nogmaals, als je zo principieel wilt zijn doe het dan ook consequent en niet alleen als het jou goed uitkomt. Dat is gewoon ronduit hypocriet.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 12 maart 2012 @ 16:03:

[...]





Geen idee of het hier een grote school betreft maar net zoals je Islamitische kindertjes geen varkensvlees voorzet, hoef je niet Islamitische kindertjes ook geen halalvlees voor te zetten. Wie ooit in een Islamitisch land is gewest (en al dan niet per ongeluk tijdens kurban bayram) weet ongetwijfeld wat ik bedoel. Het is echt niet leuk als er, midden in een grote stad (Izmir), een paar schapen onder je raam worden gekeeld en een eind verderop een koe aan haar achterpoten omhoog wordt getakeld om daarna half te worden onthoofd.En waarom precies niet? Jouw kind gaat dood van salami die halal is ipv salami die niet halal is? Of kaas die halal is ipv kaas die dat niet is?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 12 maart 2012 @ 16:02:

[...]





nee.. ben niet anti moslim.. ik kan me ook niet vinden in bijv. de gereformeerden ... Ik heb moslim vrienden.. en respecteer hun gebruiken.. ik heb er zelf niets mee.. maar dat geeft toch niets ? In de vastentijd hou ik rekening met ze als ze bij mij komen en mochten ze mee eten dan maak ik iets wat ze mogen eten.. maar dat is dan MIJN keuze..



HEt gaat om het feit dat het opgedrongen LIJKT te worden... NU reageert TO niet meer.. dus ik vermoed dat het een ophits doel had dit topic.. en dat is zeker mijn bedoeling niet.. Ik bedoel nergens dat ik anti moslim ben.. Ik ben tegen alle geloven die Extremistisch zijn.. en welke smaak dat dan ook is.. Ik snap ook niets van mensen die bijv. helemaal de Paus te kiwi vinden.. met zijn ideologien uit het jaar kruik.. en zo zijn er vele voorbeelden te vinden in allerlei geloven..



"te kiwi"??



Ja dat gevoel deel ik met je. Ik ben zelf ook niet gelovig en ik snap sommige zaken ook niet goed of begrijp het zelfs niet, maar dat wil niet zeggen dat ik ze niet verdraag. Kan mij het schelen of iemand moslim is, christen, hindoe of boeddah. Snap dan ook nog steeds niet wat TO met dit topic wil.
Alle reacties Link kopieren
quote:evelynsalt schreef op 12 maart 2012 @ 16:01:

[...]





Je snapt mijn punt niet. Jij wilt niks opgedrongen krijgen van welk geloof dan ook, kerst is - hoe je het wendt of keert - in de kern een Christelijke viering. Als jij dan echt principieel niks opgedrongen wenst te krijgen, dan moet jij je kinderen dat ook niet laten vieren.





Misschien heb je niet gelezen ? IK/wij heb gekozen voor een Katholieke school.. dan kies je dus ook voor het geloofsaspect wat daar aan vast zit.. in dit geval noem je kerst maar daar wordt minder aan gedaan dan aan bijv. de vastentijd.. Nu zijn wij katholiek..Voor onze verhuizing hebben wij gekzoen voor een christelijke school.. en daar lag de nadruk op andere dingen.. Dat hebben wij goed overwogen.. willen wij dat en kiezen wij daarvoor.. In dat geval konden wij met de "opgedrongen" christelijke indentiteit leven omdat het heel dicht bij onze eigen overtuigingen lag.. en wat het geen probleem.. Het paste bij ons.. Zo zou ik bijv. ook niet voor een Joodse school kiezen (voor zover die er nog zijn).. aan dat geloof zitten aspecten waarin ik mij niet kan vinden .. dan ga ik mijn kinderen toch ook niet op zo; school doen ? Doe je dat wel, dan kies je voor de gebruiken die bij dat specifieke geloof hoort..

Kies je voor een openbare school dan mag je verwachten dat er aan alle geloofsrichtingen/stromingen aandacht wordt besteed maar niets wordt opgedrongen of er 1 geloof specifiek wordt uitgelicht... wat nu zo LIJKT..
Alle reacties Link kopieren
quote:nellaaa schreef op 12 maart 2012 @ 16:06:

[...]





En? Het is en blijft een feest met een religieuze basis. Nogmaals, als je zo principieel wilt zijn doe het dan ook consequent en niet alleen als het jou goed uitkomt. Dat is gewoon ronduit hypocriet.Neehoor, kerst hebben wij een religieuze betekenis meegegeven maar is van oorsprong geen religieus feest.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 12 maart 2012 @ 16:05:

[...]



Nee, het zijn van oudsher heidense feesten die midwinter en de start van de lente eren. Geen enkele religieuze betekenis van origine.Officieel mogen christenen ook geen kerstboom optuigen. Het is namelijk een 'heidens' symbool
Alle reacties Link kopieren
quote:evelise schreef op 12 maart 2012 @ 15:54:

[...]





Er is toch geen keuze meer om gewoon vlees te eten? Ze moeten zich toch aanpassen aan de minderheid door het halalvlees te eten, als ze vlees willen? Ik vind het een rare gedachtengang van de school, that's all.Het IS toch gewoon vlees? Het is nog steeds een hele gewone kip. Het is niet alsof je iets heel vreemds te eten krijgt ofzo...
Alle reacties Link kopieren
quote:evelise schreef op 12 maart 2012 @ 16:05:

[...]





Begin dan ook niet te roepen dat kinderen dik worden omdat ze kaas op hun boterham krijgen...en toch is het zo!
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 12 maart 2012 @ 16:06:

[...]





En waarom precies niet? Jouw kind gaat dood van salami die halal is ipv salami die niet halal is? Of kaas die halal is ipv kaas die dat niet is?Daar gaan mijn kinderen niet dood aan, net zo min als Moslimkindertjes niet dood gaan aan een stukje rookworst of een plakje spek maar het is wel zo dat de spreekwoordelijke pleuris uitbreekt als je een Moslim per ongeluk een stukje varkensvlees presenteert, terwijl wij de halal producten door de strot krijgen geduwd. Zie je nu het verschil? Eén miljoen Moslims op 15 en iets meer miljoen niet Moslims in Nederland. Wie moet zich aanpassen?
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 12 maart 2012 @ 15:53:

Het is de omgekeerde wereld. Waarom moeten 15 miljoen Nederlanders zich conformeren aan één miljoen Moslims?Ah ja, natuurlijk. Want Nederlanders kunnen geen Moslim zijn....
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 12 maart 2012 @ 16:07:

[...]





Misschien heb je niet gelezen ? IK/wij heb gekozen voor een Katholieke school.. dan kies je dus ook voor het geloofsaspect wat daar aan vast zit.. in dit geval noem je kerst maar daar wordt minder aan gedaan dan aan bijv. de vastentijd.. Nu zijn wij katholiek..Voor onze verhuizing hebben wij gekzoen voor een christelijke school.. en daar lag de nadruk op andere dingen.. Dat hebben wij goed overwogen.. willen wij dat en kiezen wij daarvoor.. In dat geval konden wij met de "opgedrongen" christelijke indentiteit leven omdat het heel dicht bij onze eigen overtuigingen lag.. en wat het geen probleem.. Het paste bij ons.. Zo zou ik bijv. ook niet voor een Joodse school kiezen (voor zover die er nog zijn).. aan dat geloof zitten aspecten waarin ik mij niet kan vinden .. dan ga ik mijn kinderen toch ook niet op zo; school doen ? Doe je dat wel, dan kies je voor de gebruiken die bij dat specifieke geloof hoort..

Kies je voor een openbare school dan mag je verwachten dat er aan alle geloofsrichtingen/stromingen aandacht wordt besteed maar niets wordt opgedrongen of er 1 geloof specifiek wordt uitgelicht... wat nu zo LIJKT..Maar misschien is het wel 'opgedrongen' door de overblijfmoeder en heeft de school an sich er helemaal niks mee te maken. En daarom zou het zo fijn zijn als TO dáár nou eens wat duidelijkheid over gaf, want het begint alweer aardig op ee moslim bash topic te lijken. En - weet even niet wie dat zei - maar vlees is toch gewoon vlees?
quote:fashionvictim schreef op 12 maart 2012 @ 16:06:

[...]





En waarom precies niet? Jouw kind gaat dood van salami die halal is ipv salami die niet halal is? Of kaas die halal is ipv kaas die dat niet is?Net zo min als moslimkindertjes dood gaan van vlees dat niet halal is. Die religieuze aanstelleritus zou de kop in gedrukt moeten worden in openbare gelegenheden ipv aangemoedigd door mee te gaan doen met die poppenkast. Het wordt ze niet door de strot geduwt tenslotte, ze kunnen hun eigen producten meenemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:evelynsalt schreef op 12 maart 2012 @ 16:07:

[...]





"te kiwi"??



Ja dat gevoel deel ik met je. Ik ben zelf ook niet gelovig en ik snap sommige zaken ook niet goed of begrijp het zelfs niet, maar dat wil niet zeggen dat ik ze niet verdraag. Kan mij het schelen of iemand moslim is, christen, hindoe of boeddah. Snap dan ook nog steeds niet wat TO met dit topic wil.





Het boeit mij ook niet, ik kan met iedereen opschieten.. welke "smaak"dan ook.



TO wil provocren denk ik.. Want het gaat haar niet om halal vlees maar om de moslim in het algemeen.. Kosjer slachten zal ook wel zoiets zijn (geen idee eigenlijk) en in bij. India offeren ze toch ook beesten.. (hindoe?) ... Het is makkelijk om dit te gooien op Moslim..



Zullen we leuke discussie starten over het misbruik in de Katholieke kerk ? zijn we ook nog wel even bezig.. Dit zegt net zo min iets over de gemiddelde katholiek als halal slachten iets zegt over Moslims . Uberhaupt is de wijze van slachten een discussie punt waarvan ik niets snap.. Het liijkt misschien wreed maar ik heb ooit een filmpje gezien van een geit die werd geslacht.. op reguliere wijze.. nou zo fraai is dat ook niet.. Doden is nooit fraai.. hoe je het ook inpakt..
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 12 maart 2012 @ 16:10:

[...]





Daar gaan mijn kinderen niet dood aan, net zo min als Moslimkindertjes niet dood gaan aan een stukje rookworst of een plakje spek maar het is wel zo dat de spreekwoordelijke pleuris uitbreekt als je een Moslim per ongeluk een stukje varkensvlees presenteert, terwijl wij de halal producten door de strot krijgen geduwd. Zie je nu het verschil? Eén miljoen Moslims op 15 en iets meer miljoen niet Moslims in Nederland. Wie moet zich aanpassen?Wordt jij gedwongen om halal producten te eten dan? Hou toch op....
Alle reacties Link kopieren
En staar je niet blind op die 15 miljoen Nederlanders hoor. Het grootste deel daarvan heeft het iq van een garnaal en kijkt niet verder dan hun neus lang is.
Alle reacties Link kopieren
quote:chyou schreef op 12 maart 2012 @ 16:08:

[...]





Officieel mogen christenen ook geen kerstboom optuigen. Het is namelijk een 'heidens' symboolHIJ is ook niet geboren in december maar in maart..
Alle reacties Link kopieren
quote:evelynsalt schreef op 12 maart 2012 @ 16:11:

[...]





Wordt jij gedwongen om halal producten te eten dan? Hou toch op....Daar begint het intussen wel op te lijken, kijk maar eens goed rond in de supermarkt, lees wat er op de verpakkingen staat.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat een goed idee van die school om er zo voor te zorgen dat zoveel mogelijk kinderen mee kunnen eten en niemand zich zo buitengesloten hoeft te voelen!! :-D

Wel jammer natuurlijk dat er 1 meisje is dat geen vlees kan eten, maar ja die kan dan wel een broodje kaas eten.

Ja ik zou het als schoolleiding wel weten als ik moest kiezen tussen 1 kind dat niet kan mee-eten of 4 kinderen die niet kunnen mee-eten. Wat voor redenen (religie, allergie, filmpjes) daar dan achter zitten maakt helemaal niet uit.



Maar omdat ik ook de beroerdste niet ben, zou ik ook luisteren naar een moeder die mij op een normale manier uitlegt dat ze voor haar dochter graag een apart broodje met "normaal" vlees wil. De schoolleiding heeft dit vast niet voorzien, maar als je ze dit gewoon voorlegt, willen ze er volgende keer vast rekening mee houden.



Als ik echter zou worden aangesproken over dat het beláchelijk is dat de school rekening houdt met de verschillende kinderen die op school zitten en ik het idee zou krijgen dat "onze westerse" waarden meer waard zijn dan de waarden van de Islamitische ouders en kinderen, zou ik een stuk minder welwillend zijn...
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 12 maart 2012 @ 16:11:

[...]



Net zo min als moslimkindertjes dood gaan van vlees dat niet halal is. Die religieuze aanstelleritus zou de kop in gedrukt moeten worden in openbare gelegenheden ipv aangemoedigd door mee te gaan doen met die poppenkast. Het wordt ze niet door de strot geduwt tenslotte, ze kunnen hun eigen producten meenemen.Het gaat het er iet om of ze er door aan gaan.... het gaat erom dat dit zo bepaald is in hun geloof/cultuur.. Allemaal prima.. maar dat hoort m.i. niet thuis op een school.. Dát is waar het om LIJKT te gaan.. Maar ja.. Ik vermoed dat TO een "gezellig"anti moslim topic is gestart..
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 12 maart 2012 @ 16:11:

[...]





Het boeit mij ook niet, ik kan met iedereen opschieten.. welke "smaak"dan ook.



TO wil provocren denk ik.. Want het gaat haar niet om halal vlees maar om de moslim in het algemeen.. Kosjer slachten zal ook wel zoiets zijn (geen idee eigenlijk) en in bij. India offeren ze toch ook beesten.. (hindoe?) ... Het is makkelijk om dit te gooien op Moslim..



Zullen we leuke discussie starten over het misbruik in de Katholieke kerk ? zijn we ook nog wel even bezig.. Dit zegt net zo min iets over de gemiddelde katholiek als halal slachten iets zegt over Moslims . Uberhaupt is de wijze van slachten een discussie punt waarvan ik niets snap.. Het liijkt misschien wreed maar ik heb ooit een filmpje gezien van een geit die werd geslacht.. op reguliere wijze.. nou zo fraai is dat ook niet.. Doden is nooit fraai.. hoe je het ook inpakt..Precies! En daarom snap ik dat hele ageren tegen halal vlees niet. Als je niet wilt dat een beest lijdt, moet je helemaal geen vlees eten denk ik dan.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 12 maart 2012 @ 16:13:

[...]





Daar begint het intussen wel op te lijken, kijk maar eens goed rond in de supermarkt, lees wat er op de verpakkingen staat.ik kijk regelmatig rond in de supermarkt, maar begrijp nog steeds je punt niet, maar dat is met Wilders ook zo, dus in die zin begrijp ik het dan weer wel.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven