Werk & Studie alle pijlers

Studieadviseur/decaan worden, hoe?

13-03-2012 20:21 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik heb jaren als personeelsadviseur gewerkt en zou nu graag studieadviseur/decaan worden. Vooralsnog maakt het me niet zoveel uit of het op MBO/HBO of Universitait niveau is. Vooral het individueel begeleiden van studenten op zowel praktisch als emotioneel vlak spreekt me erg aan.



Ik heb gegoogled op opleidingen maar kwam niet veel tegen. Wie heeft ervaring met deze functies, wie kan tips geven? Mogelijk is mijn nadeel dat ik niet uit het onderwijs kom? Vanuit mijn functie als personeelsadviseur heb ik mijns inziens wel veel relevante vaardigheden en ervaring (zoals coaching, contacten met derden etc.) opgedaan.



Wie kan hier iets over zeggen en mij advies geven?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn diverse post-hbo opleidingen op het gebied van leerlingbegeleiding en decanaat. Ook met de universitaire opleiding psychologie of pedagogiek kom je er... er zijn diverse routes die je kunt volgen.



Ga eerst eens op zoek naar een vacature, waarschijnlijk vind je die niet. De functie van decaan wordt meestal intern opgelost en is erg populair.
Alle reacties Link kopieren
Wat sosofie zegt dus, je zult geen vacatures vinden, vermoed ik. Waarom ga je geen les geven op bijvoorbeeld een MBO? Mensen met zoveel praktijkervaring als jij zijn er vaak gewild.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
En dan hangt het ook nog erg van de populatie op de opleiding af. Op sommige opleidingen is de decaan iemand die alleen in beeld komt om bepaalde verklaringen af te geven, en doet-ie nauwelijks begeleiding.
Alle reacties Link kopieren
decaan op de universiteit word je niet zomaar. MBO kan je proberen...HBO weet ik niet
Alle reacties Link kopieren
Neem eens contact op met een studieadviseur van een universiteit / HBO bij jou in de buurt. Op het MBO wordt de functie (als ik het goed heb) studieloopbaanadviseur / coach genoemd.
Alle reacties Link kopieren
Decaan op een universiteit is een van de allerhoogste functies, je kan dat proberen als je eerst een tijdje hoogleraar bent geweest. Voor een job als studieadviseur/begeleider heb je meer kans ;)
Is iets als loopbaanbegeleider of adviseur bij een studiekeuzebedrijf niet wat voor je?
Alle reacties Link kopieren
Studieadviseur word je bij ons als je de studie hebt gedaan en actief bent geweest op meerdere vlakken, ook naar het onderwijs betrokken bent geweest. Dan rol je er als het ware in als je na je studie neit direct een baan kan vinden. Tenminste, zo ziet het er van de buitenkant uit. Ik weet niet of ze sollicitatie procedures hebben of dat ze ook mensen van buitenaf aannemen. Elke studie heeft trouwens een studie adviseur, voor scholieren maar ook voor huidige studenten. Ze zijn je vraagbaak voor dingen als studievertraging, planning, minoren etc. je moet dus wel wat inhoudelijke kennis hebben over de opleding en vakken.
Alle reacties Link kopieren
Ga eens kijken naar de studie Onderwijskunde. Daarmee kun je die kant op. Wordt op sommige universiteiten deels samen gegeven met de studie Pedagogische Wetensschappen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn studie (op uni) was de studieadviseur was de studieadviseur een docent die dat dus deed naast haar onderwijstaken. Vakinhoudelijk moet je natuurlijk ook goed op de hoogte zijn, lijkt me lastig om bijv je scriptieproblemen met studieadviseur te bespreken als die zelf nooit onderzoek heeft gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een tip: www.lvsa.nl

Succes!
Alle reacties Link kopieren
De hbo opleiding P
Alle reacties Link kopieren
P
Alle reacties Link kopieren
P?
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de tips. Ik had al gegoogled op vacatures en zag wel een aantal functies, alleen vroegen ze ervaring, en ja hoe krijg je dat.... Verder moet je soms wel ervaring hebben op een specifiek vakgebied maar niet altijd, en dan gaat het meer om emotionele problemen. Ik denk dat ik inderdaad maar eens moet gaan bellen met een aantal studieadviseurs. Om een studie te volgen en er daarna niet mee aan de slag te kunnen lijkt me ook niet zinvol.



Uit de reacties begrijp ik dat het in ieder geval niet gemakkkelijk gaat worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven