Geld & Recht alle pijlers

Huurtoeslag?

20-03-2012 13:40 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
(Een vraagje van een vriendin van me:)

Ik heb een vraagje betreft huurtoeslag. Ik ben een maand geleden verhuisd naar een huurwoning, waar ik 380 euro per maand voor betaal (exclusief gwl). Een behoorlijke prijzige woning voor mij, een student die per jaar bruto 2000 euro verdiend. Om dit toch te kunnen betalen, leen ik dus 600 euro per maand bij. De reden dat ik zo weinig verdiend heb, is omdat ik co-schappen loop & daarnaast nog een voltijd studie volg. Ik heb heel weinig vrije tijd, iets waar ik bewust voor heb gekozen. Ik heb daar trouwens ook helemaal geen problemen mee. Ook heb ik geen problemen met het weinig loon. Lenen is niet fijn, maar ik doe het voor een goed doel: mijn twee droomstudies afronden.



De enige vraag die ik aan jullie wil stellen is: is er een uitzondering mogelijk op het vragen van huurtoeslag, betreft het vermogen? Mijn opa&oma hebben voor mij geld gespaard wat op dit moment 23000 euro is. Ik kan hier nog niet bijkomen, pas als mijn studie afgerond is krijg ik dit. Echter is het wel mijn spaargeld en dus vermogen. Volgens www.toeslagen.nl kan ik hierdoor geen huurtoeslag aanvragen. Staat dit altijd vast, of zijn hier ook weer uitzonderingen op, bijvoorbeeld omdat ik maar een verzamelinkomen heb van 2000 euro (ipv de toegestane 22000 euro voor huurtoeslag). Aan de ene kant vind ik het logisch dat ik het niet krijg, omdat ik echt veel spaargeld heb, alleen aan de andere kant voelt het ook weer scheef omdat ik 600 euro per maand moet lenen en dit door huurtoeslag maar 450 euro per maand zou hoeven zijn. Ik hou niet van lenen, dus dat zou ik echt heel fijn vinden (wie niet).



Ik hoor het graag van mensen die hiermee bekend zijn
Alle reacties Link kopieren
Het is je geld toch nog niet? Dan is het toch jou vermogen ook nog niet?
Misschien even bellen naar de belastingdienst? Die kunnen je vast meer vertellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:KatVonDee schreef op 20 maart 2012 @ 13:43:

Het is je geld toch nog niet? Dan is het toch jou vermogen ook nog niet?Jawel, want mijn Opa&Oma hebben het wel voor mij gespaard, maar wel op een spaarrekening die als je 18 jaar bent geworden, automatisch op de naam van die jongere komt. Sinds mijn 18e heb ik dus dat vermogen, maar geen inloggegevens/pasje/whatever om erbij te komen omdat zij dat pas willen geven als ik afgestudeerd ben.
Alle reacties Link kopieren
quote:KatVonDee schreef op 20 maart 2012 @ 13:43:

Het is je geld toch nog niet? Dan is het toch jou vermogen ook nog niet?Als de rekening op haar naam staat, is het vermogen, en is het begrijpelijk dat ze geen toeslag krijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kokmeeuw schreef op 20 maart 2012 @ 13:46:

[...]





Jawel, want mijn Opa&Oma hebben het wel voor mij gespaard, maar wel op een spaarrekening die als je 18 jaar bent geworden, automatisch op de naam van die jongere komt. Sinds mijn 18e heb ik dus dat vermogen, maar geen inloggegevens/pasje/whatever om erbij te komen omdat zij dat pas willen geven als ik afgestudeerd ben.Maar daar heeft de BD, heel cru gezegd, niks mee te maken natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kokmeeuw schreef op 20 maart 2012 @ 13:46:

[...]

Jawel, want mijn Opa&Oma hebben het wel voor mij gespaard, maar wel op een spaarrekening die als je 18 jaar bent geworden, automatisch op de naam van die jongere komt. Sinds mijn 18e heb ik dus dat vermogen, maar geen inloggegevens/pasje/whatever om erbij te komen omdat zij dat pas willen geven als ik afgestudeerd ben.Dus toch geen vraagje van je vriendin?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik zou met je oma en opa gaan praten en vragen of ze 1000 euro naar hun eigen rekening willen schrijven ivm het hele verhaal rond de huurtoeslag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jorina schreef op 20 maart 2012 @ 13:47:

[...]





Als de rekening op haar naam staat, is het vermogen, en is het begrijpelijk dat ze geen toeslag krijgt.Ja precies! Dat is ook de reden dat ik het niet kan aanvragen. Echter voelt het zo dubbel, want als ik 1500/2000 euro minder erop had staan, dan had ik het wel gekregen. En ik mag per jaar ook nog 20.000 euro (!!!!!!) meer verdienen dan dat ik nu doe. Dus als ik een groot deel van mijn vermogen als inkomen had gehad, was er niks aan de hand geweest. Ik zou haast bijna vragen of mijn Opa&Oma voor volgend jaar (zodat ik het dan kan aanvragen voor 2013) er 2000 euro vanaf willen halen en op mijn gewone rekening willen storten.
Alle reacties Link kopieren
Het zou nl. betekenen dat je belastinggeld gebruikt, en daar bovenop straks ook nog eens een paar duizend euro kado krijgt.



Eerlijker is om nu geld van iemand te lenen, en dat straks terug te betalen met het geld dat je van opa en oma krijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 20 maart 2012 @ 13:48:

[...]





Dus toch geen vraagje van je vriendin? Haha, jawel: ik ben de vriendin De persoon van wie dit account is, woont samen sinds juli en studeert deeltijd en zou sowieso teveel verdienen hiervoor. Vandaar dat ik die bovenste zin er ook bij had geschreven, zodat mensen niet denken dat er meerdere verhaallijnen zijn. Ik, de vriendin, heb dit dus allemaal geschreven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kokmeeuw schreef op 20 maart 2012 @ 13:40:

Lenen is niet fijn, maar ik doe het voor een goed doel: mijn twee droomstudies afronden.



Aan de ene kant vind ik het logisch dat ik het niet krijg, omdat ik echt veel spaargeld heb, alleen aan de andere kant voelt het ook weer scheef omdat ik 600 euro per maand moet lenen en dit door huurtoeslag maar 450 euro per maand zou hoeven zijn. Ik hou niet van lenen, dus dat zou ik echt heel fijn vinden (wie niet).



Ik hoor het graag van mensen die hiermee bekend zijn Lenen voor 2 droomstudies is geen probleem zeg je, en ik neem aan dat je daarna ook een goede baan kunt krijgen. Als je grootouders je nu het geld/de inloggcode niet willen geven, dan zou ik het geld bij de IB-groep lenen (weinig rente volgens mij?) en blij zijn dat je na je studie nog 23.000 euro van je grootouders te goed hebt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:Kokmeeuw schreef op 20 maart 2012 @ 13:50:

[...]





Ja precies! Dat is ook de reden dat ik het niet kan aanvragen. Echter voelt het zo dubbel, want als ik 1500/2000 euro minder erop had staan, dan had ik het wel gekregen. En ik mag per jaar ook nog 20.000 euro (!!!!!!) meer verdienen dan dat ik nu doe. Dus als ik een groot deel van mijn vermogen als inkomen had gehad, was er niks aan de hand geweest. Ik zou haast bijna vragen of mijn Opa&Oma voor volgend jaar (zodat ik het dan kan aanvragen voor 2013) er 2000 euro vanaf willen halen en op mijn gewone rekening willen storten.Dan doe je dat toch? Problem solved
Jorina, waarom is dat eerlijker?
Alle reacties Link kopieren
quote:nellaaa schreef op 20 maart 2012 @ 13:53:

Jorina, waarom is dat eerlijker?Omdat je dan geen belastingggeld gebruikt terwijl je dat ook met eigen vermogen kan betalen. Dat TO daar nu niet bij kan, daar heeft de BD en ik als belastingbetaler, niks mee te maken natuurlijk.
Als je het niet wilt lenen moet je je opa en oma aanspreken. Leg hun de situatie voor.



Het makkelijkst zou zijn, mits dat kan, als ze 3000 euro van de rekening afhalen, zodat er 20.000 overblijft. Samen met jouw verzamelinkomen zit je dan op de 22.000.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jorina schreef op 20 maart 2012 @ 13:47:

[...]





Als de rekening op haar naam staat, is het vermogen, en is het begrijpelijk dat ze geen toeslag krijgt.

Ik zie het inderdaad. Onder de 20.000 is het nog geen vermogen toch, of heb ik die info ook ooit verkeerd gekregen?



Als dat juist is, 4000 eraf halen voor in een ouwe sok en de rest op de spaar laten staan.
Alle reacties Link kopieren
-
Tsjah, ik neem toch niet aan dat opa en oma die rekening hebben geopend met de intentie daarmee de studieschuld met 150 euro per maand extra op te laten lopen. Dan schiet het een beetje zijn doel voorbij. Ondanks dat regels regels zijn, vind ik ze in dit geval niet eerlijk nee.



Exces, vermogen en inkomen staan los van elkaar.
Sorry Nellaaa. Ik maak gebruik van de diensten van een accountant dus ik heb verder niet zoveel verstand van de belastingdienst.
Alle reacties Link kopieren
Als je inkomen hebt uit box 3 en dus teveel vermogen hebt om huurtoeslag te ontvangen dan zijn daar geen uitzonderingen op zover ik weet.



Om wat voor soort spaarrekening gaat het? Wij hebben ook een jeugdspaarrekening afgesloten op naam van zoon. Hij is nu nog geen 2 maar op zijn 18e wordt het geld van hem. Zouden wij dat niet willen dan zouden we voordat hij 18 wordt het geld eraf moeten halen.



Als de rekening op jouw naam staat dan heb jij waarschijnlijk gewoon recht op dat geld. Je opa en oma hebben dan niets te willen. Als ze jou niet het pasje en de inloggegevens van de rekening willen geven kan jij gewoon naar de bank gaan en een nieuwe inlogcode aanvragen. Dan heb je waarschijnlijk wel ruzie met je oma en opa maar het is eigenlijk ook van de zotte dat jij wel de "nadelen" hebt van de spaarrekening zoals geen gebruik kunnen maken van huurtoeslag maar niet de voordelen van de rekening.



Zouden jouw opa en oma dan alsnog snel het geld van de rekening halen dan plegen ze zelfs diefstal ook al is het geld door henzelf bij elkaar gespaard. Het staat immers op jouw naam.



Natuurlijk wil je de band met je opa en oma niet op die manier verpesten maar ik zou wel in gesprek gaan met hen over het feit dat je dit geld nu nodig hebt om je huur te kunnen betalen.

Of dat ze in ieder geval een gedeelte van het geld vast aan jou geven zodat je niet te veel vermogen hebt voor huurtoeslag.
Alle reacties Link kopieren
Op de spaarrekening met het geld krijg je waarschijnlijk meer rente dan je moet betalen over de lening van de IB.

Dus het beste kan je het geld op de rekening laten staan, geld lenen en daarmee je huur betalen, en dan de lening afbetalen met het spaargeld. Dat is, vreemd maar waar, voordeliger dan nu een paar duizend euro van de spaarrekening afhalen om daarmee je huur te betalen.



Overigens typische constructie van je opa en oma dat je juist wanneer je afgestudeerd bent en dus zelf gaat verdienen, dat geld krijgt. Lijkt mij dat je het nu beter kan gebruiken, want als je nu co-schappen loopt heb je waarschijnlijk na je afstuderen een prima inkomen.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou heel rustig opa en oma de situatie uitleggen. Dat je 1800 euro per jaar misloopt door deze spaarrekening en dat je dat erg zonde van het geld vindt. Vraag ze of ze 3000 euro van de rekening willen halen (of dat je er een keer collegegeld van mag betalen!).
...
Spijker, met die constructie loop je nog steeds 150 euro huurtoeslag per maand mis. Dan moet de rente wel verdomd hoog zijn, wil het dat compenseren.
Alle reacties Link kopieren
Tja, maar ergens is het gewoon zo dat als je vermogen hebt, je geen recht hebt op huurtoeslag. TO heeft vermogen. Dus. Tja. Vind ik eigenlijk wel zo eerlijk dat ze die toeslag dan niet krijgt.
Zeg maar Spijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven