Gezondheid alle pijlers

pap3b ervaringen?

20-03-2012 22:08 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
.....
anoniem_147807 wijzigde dit bericht op 18-04-2012 15:57
Reden: ..
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De pap-uitslag zegt iets over de oppervlaktecellen van je baarmoederhals. Om te kijken wat er zich daaronder bevindt, zullen ze in het ziekenhuis een biopt nemen (een klein hapje uit je baarmoedermond). Als je even kucht op dat moment, dan voel je er bijna niets van. Dan kunnen ze zien hoe de cellen onder de oppervlakte zich gedragen. Dit hapje wordt ook weer op kweek gezet. Dus de uitslag krijg je na een paar weken (2 tot 4, dacht ik). In het ergste geval heb je voorstadium baarmoederhalskanker en gaan ze een lisexcisie doen (onder algehele narcose of een ruggenprik). Daarmee snijden ze de onrustige cellen weg en heb je na genezing waarschijnlijk weer gewoon pap1.



Ik heb deze procedure een paar jaar geleden ook gehad. Het viel me heel erg mee! Echt waar. Beetje jammer dat ik bij de controle een half jaar na de lis weer een pap2 had. Maar die is nu al jaren stabiel. Ik krijg iedere drie maanden een uitstrijkje of colposcopie. Voor mij is het nu dus routine en ik denk er bijna nooit meer aan. (Alleen als ik weer moet, natuurlijk).



Het komt vast goed! Ze zijn er op tijd bij, dus het krijgt niet meer de kans om kanker te worden.
Alle reacties Link kopieren
Breath in, breath out Bepje.



Ik heb op je vorige bericht ook gereageerd, fijn dat je nu weet dat het een Pap3b is. Ik had een Pap3a, da's net 1 stadiumpje lichten dan jij hebt. Het verschil tussen de 2 is dat bij jou de cellen er net iets afwijkender uit zien. Maar, zoals ik al zei, dat is nog laaaaang geen kanker. Pas bij een Pap5 begin je de kans te lopen dat het kanker is.



Pap3b wil zeggen dat er cellen zijn gevonden die, als er niet behandeld is, uit zouden kunnen groeien tot baarmoederhalskanker. Gelukkig hebben ze de cellen wel gevonden, en kunnen ze dus gaan behandelen en wordt je goed in de gaten gehouden, en is de kans heel erg klein dat je onrustige cellen zich gaan ontwikkelen tot kanker.



De infectie waar men het over heeft, heeft te maken met het HPV-virus, wat 80% van de vrouwen bij zich draagt. Dit virus veroorzaakt de onrustige cellen, maar zegt verder ook weer niks over de kans op kanker, het overgrote deel van de vrouwen met dit virus heeft nergens last van.



Oftewel: Je hebt iets wat heel veel vrouwen hebben/meemaken. Je gaat niet dood en je baarmoeder hoeft er niet uit. Echt niet.
Kijk eens onder je avatar (plaatje) naast je bericht. Daar staat een vergrootglaasje. Als je daarop klikt, zie je alle topics waarin je hebt gereageerd.



Hier even de link naar je vorige topic:



krijgen dokters altijd pap uitslag?



Daarin staan meerdere reacties van vrouwen die dezelfde uitslag hadden als jij.
Alle reacties Link kopieren
dank jullie wel voor de reacties ook dat ik mijn vorige topic weer terug kreeg ik heb nog niet zo heel veel verstand van viva ik zit hier nog niet zo lang, maar nu weet ik waar ik het terug kan vinden dank je wel.



zo ik wist trouwens niet dat het zo lang duurd tot je een uitslag hebt van de biopt mijn dokter maakt veel fouten want ze zei och duurt een weekje dan heb je die ook heb ik een verkeerde datum gekregen dat ik naar het ziekenhuis moet als ik vandaag niet had gebeld had ik er morgen voor niks gezeten, moet pas donderdag heen, het ziekenhuis heeft me wel verteld dat het niet uit zou maken dat ik bijvoorbeeld da ongesteld ben want dat moet ik deze week worden en ik dacht kan beter even vragen of dat iets uit maakt ivm verkeerde uitslag ofzo jah ik weet dat ook ja niet? maar maakt niks uit zei de assistente, ik laat donderdag alles gewoon over me heen komen, ben blij dat jullie wel nuchter eronder zijn mijn omgeving is dat helemaal niet en dat maakt mij ook weer banger, ik ben blij dat ik dan ervaringen kan lezen van jullie zodat ik dus weet wat ik kan verwachten dank jullie wel daar voor!

en ook voor het uit leggen wat het nou is enz, kijk dat over baarmoeder verwijderen dat kwam denk ik meer door de schrik als het niet hoeft dan doe ik het natuurlijk niet, is natuurlijk ook geen pretje om dat zo ffte doen, maar door de schrik denk je zoiets gelijk, en ook omdat de dokter zei dat zou ik ook doen dacht ik o jee

maar nu ik lees dat ze van alles gaan doen om dat tegen te houden doe ik dat natuurlijk niet, had jij ook pap 3b dan yezka?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet meer of ik pap3a of b had. Maar uit de biopt kwam cin3. En dat is voorstadium baarmoederhalskanker. Maar zelfs voorstadium bhk hoeft geen kanker te worden als je niets doet. Het kan ook vanzelf weer over gaan. Maar mijn gyn drong er wel op aan dat ik het gewoon gelijk weg liet halen dmv een lisexcisie. Vooral omdat ik probeerde om zwanger te worden. Ik heb nu dus alweer een hele tijd pap2, maar daarmee mag ik wel proberen om zwanger te worden. Dat zal zich niet zo makkelijk in 9 maanden tot kanker ontwikkelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:yezka schreef op 21 maart 2012 @ 12:19:

Ik weet niet meer of ik pap3a of b had. Maar uit de biopt kwam cin3. En dat is voorstadium baarmoederhalskanker. Maar zelfs voorstadium bhk hoeft geen kanker te worden als je niets doet. Het kan ook vanzelf weer over gaan. Maar mijn gyn drong er wel op aan dat ik het gewoon gelijk weg liet halen dmv een lisexcisie. Vooral omdat ik probeerde om zwanger te worden. Ik heb nu dus alweer een hele tijd pap2, maar daarmee mag ik wel proberen om zwanger te worden. Dat zal zich niet zo makkelijk in 9 maanden tot kanker ontwikkelen.



ok ja pap 2 was niet zo gevaarlijk las ik ook, ik dacht eerst dat je ook geen kinderen meer kon krijgen als ze er een stuk uit halen dat heb ik eerder eens gelezen op een baby forum (toen bleek ik zwanger en toen las ik ook verhalen over alleenstaande moeders omdat ik alleen was), maar nu lees ik weer hele andere verhalen dus het zou allemaal wel goed zijn denk ik dan.

cin3 heb ik ook wat over gehoord idd dat het voorstadium is.

ik hoop dat het allemaal mee valt morgen ben nu heel zenuwachtig aan het worden, maar duurd hopelijk niet zo lang die behandeling dan ben ik ook zo snel mogenlijk weer weg brrrrr
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook Pap3b.

Gisteren colposcopie en lisexcisie gehad.

Nu wachten op de uitslag.

De arts zei dat t eruit zag als voorstadium.

Hij heeft niet alles weggehaald, de rest heeft hij gebrand.

Omdat ik nog kinderen wil.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga morgen naar de gynaecoloog - ook voor colposcopie...en misschien wel gelijk lisexcisie - pap3b met vermoeden ernstige dysplasie.



Ben bloednerveus!!! Niet voor het onderzoek, wel voor de uitslag....bleehhhh!!!
hallo dames,



Ik lees hier veel op PAP 3a uitslag, maar ik kom net kijken dus weet nog niet goed hoe het werkt. Ik zet mijn vraag hier dus maar even bij.



Ik zit namelijk met het volgende:

Vorig jaar februari PAP 3a getest, half jaar later, wederom 3a. Doorverwezen naar gyneacoloog, gevolg: lisexicie. Prima verlopen, randen schoon, half jaar later controle.



Dit was dus vorige week en de uitslag is: PAP 3a!!

Ik word niet goed.Ik weet dat het nog niets betekend in de zin van kanker of geen kindjes meer kunnen krijgen, maar ik maak me toch ontzettend veel zorgen. Het hoort toch weg te zijn? Hoe vaak kun je een lisexicie ondergaan voordat je hele baarmoeder er uit moet of iets dergelijks? Ik kan pas 29 mei weer voor een colposcopie terug komen en dan gaan ze kijken hoe hoog het zit en wat er moet gebeuren.



Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik iets doen om het HPV virus (wat nog steeds aanwezig is) te onderdrukken ofzo?



Ik hoor graag van jullie.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Hopen,

Weer een 3a een half jaar na een lis is wel erg snel. Ik denk dat het enige wat je zelf kunt doen is gezond leven. Dus niet roken, voldoende slaap, gezond eten, niet te veel stress.

Maar ze kunnen best veel lisjes doen voor je baarmoederhals 'op' is hoor! Het komt vast goed. Maar schrijf vooral al je vragen voor de gyn op, zodat je ze niet vergeet te stellen als je daar weer bent.

Ik mag zelf volgende week weer voor een colpo, maar ben nu al twee jaar stabiel PAP2. Duimen dat het nog steeds zo is...



En Bepje, hoe gaat het met jou? Heb je je lis al gehad? Viel het je mee?



Cani, hoe is het bij jou gegaan?
Hoi Yezka,

Bedankt voor je positieve reactie!



Ik duim voor jou dat het nog stabiel is of zelf helemaal ok! toi toi toi!



Ik probeer ook positief te blijven, het is inmiddels een beetje gezakt dus ik ben weer iets rustiger.

Ik heb alles opgeschreven, dus ik ga niks vergeten.

Ik ben sinds ik de 1e keer 3a had gestopt met roken, nu ruim een jaar dus en ik let nu echt heel goed op gezond fruit en groente enzo. Dat je eerst wat moet meemaken voor je zulke dingen gaat doen he... Dom eigenlijk.



Laat je nog weten hoe het loopt? Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ja, soms moet je even goed schrikken voor je beseft dat je niet onkwetsbaar bent. Maar wel heel goed dat je je leefpatroon zo aangepakt hebt! Er zijn zat mensen die dat niet lukt.



Ik laat volgende week nog wel horen hoe het gegaan is. En ik hoop dat Bepje ook nog een keer terug komt om te laten weten hoe het nu gaat.

Laat jij het ook weten als je de 29ste bent geweest?
Alle reacties Link kopieren
Zo, colpo ging prima vandaag. Er was maar een klein afwijkend plekje te zien wat waarschijnlijk helemaal is weggehapt met een biopt. Over twee weken de uitslag!
Wauw wat goed! Ik hoop t voor je hoor!

En ik lees dat je wel zwanger mag worden, mag dat alleen bij pap 2? Wij wilden ook stoppen met de pil als de controle goed was" maar dat liep dus even heel anders... Ga ik ook nog vragen volgende week.

Heb je al kindjes trouwens?



Ik word al wat zenuwachtig... Toi, toi, toi!

Ik laat even wat achter hier als ik geweest ben!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe het zit met PAP3 en zwanger worden. Zou ik zeker even vragen bij de gyn.



Ik heb nog geen kinderen. (Nu 4 jaar bezig voor de eerste en vorig jaar een miskraam gehad).



Dinsdag heb jij weer een colpo, toch Hopen? Ik duim voor je dat het CIN 1 is! En dat je duidelijke antwoorden krijgt op je vragen.
O meis, wat naar voor je die miskraam en dat t zo lang duurt! Ik hoop van harte voor je dat die biopt goed is en je weer zwanger mag worden! Zelf heb ik 4 jaar geleden een miskraam gehad, daar heb ik nu weer extra last van zeg maar...

Colpo ging goed. 2 kleine afwijkende plekjes. Als t cin 1 is mag ik stoppen met de pil en mocht ik binnen een half jaar zwanger zijn dan maken ze aan t begin van de zs een uitstrijkje en na de bevalling. Maar ik durf nog niet te hopen dat het allemaal zo snel en goed zal verlopen.

Ik duim voor je hoor!!
Alle reacties Link kopieren
Hier een uitslag van de colpo: cin III.



Begin juli wordt poliklinisch de top van mijn baarmoedermond middels een lisexicisie weggehaald en dan hopen dat alles verder schoon is.



Fingers crossed.



Sterkte ladies!!
Alle reacties Link kopieren
Ik zal voor je duimen, Cani! Gelukkig is in verreweg de meeste gevallen 1 lisje genoeg!



Hopen, jij hebt 4 jaar geleden een mk gehad? En heb je ook een goede zwangerschap gehad, of nog niet?

Ik duim ook voor jou. Hopelijk een CIN1 en daarna vlot zwanger!
Ik duim ook voor jou Cani!



@ Yezka: Nee, kort na mijn mk zijn mijn toenmalige vriend en ik uit elkaar gegaan en inmiddels ben ik al weer 2 jaar gelukkig met mijn huidige vriend en willen we proberen zwanger te worden binnenkort. vind t heel erg spannend, dat begrijp je wel ;)



Jij krijgt Deze week de uitslag toch? Spannend, ik blijf duimen!
Alle reacties Link kopieren
Ja! De gyn belde net met de uitslag van mijn colposcopie van 2 weken geleden. Ik heb CIN 1! Woehoe! Nou duimen dat mijn volgende uitstrijkje (over een half jaar pas, ipv over 3 maanden) ook eindelijk een PAP1 is.



(Net hetzelfde bericht ook gepost in een ouder topic hierover... Zag toen pas dat ik deze moest hebben! Hahhaha!).



Maar ff serieus, ik hoop dat met Bepje ook alles goed is, nu. Ik zag laatst wel een ander topic van haar langskomen, maar wilde niet inbreken om er naar te vragen.



Ik duim ook voor jou dat het helemaal goed komt hoor, Hopen. Met je cervix én met je kinderwens.
Yes!!!! Super meid! Ik ben heel blij voor je!!! Over 6 mnd pas terug is ook lekker! Gefeliciteerd!

En ik hoop ook voor jou dat er snel nog fijne berichten voorbij komen!



Nog een paar dagen voor mij...
YESSS!!!! CIN 1!!! over 6 maanden pas terug en nu al groen licht om te stoppen met de pil!!!!!! Ik ben zo opgelucht!!!

Yezka, we spreken elkaar in november weer over het vervolg zeker



Cani, nog even voor jou he? Spannend, maar de ingreep valt echt reuze mee hoor! Succes alvast!
Alle reacties Link kopieren
Woehoe!

Echt hartstikke fijn dat je groen licht hebt gekregen!

Ik hoop dat we in november allebei niet hoeven omdat we dan zwanger zijn! (En dan krijg je geen uitstrijkje of colpo).
Klopt Yezka, dat zei de gyn!

Maar vriendje en ik gaan in oktober 4 dagen naar Lombok en daar moet ik malariatabletten slikken. De rest van de reis is op Java en bali, dat is malaria vrij, dus we denken er nog even over na of we nog wachten tot na de reis. Eventueel kunnen we Lombok nog annuleren als dan al zo ver is natuurlijk, maar we zijn er nog niet helemaal uit ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven