Meer vergoedingen IVF en ICSI

13-03-2008 10:07 300 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig worden 3 pogingen vergoed. Mijn nicht is gelukkig eindelijk zwanger via IVF. De laatste pogingen heeft zij echter zelf betaald en kunnen betalen. Had zij dit niet gekund had zij nooit kinderen gehad. Dit gegeven vind ik zo erg. Zo oneerlijk. Ik snap wel dat je niet oneindig door kan gaan maar 3 is wel erg weinig. Tel erbij op als een ontdooing niet goed lukt waardoor er geen terug plaatsing kan plaats vinden telt wel als poging.
fleurtje schreef op 17 maart 2008 @ 11:58:

En natuurlijk is dat lullig, maar zoals al eerder gezegd: soms heb je pech, soms heb je geluk. Hoe hard dat ook klinkt.

Tsja, daar wil ik nu nog niet aan.

Maar goed, ik ben 30, dus ik heb sowieso nog even om die vent te ontmoeten!
Star schreef op 14 maart 2008 @ 12:49:

[...]

50% na drie maanden zwanger? Denk het niet. Geloof dat het gemiddelde nu op een jaar staat.
Zo erg is het gelukkig niet. Na een jaar is 80 tot 90% van de stellen zwanger.
Goede discussie!

Ben zelf ook afhankelijk van de doktoren om zwanger te raken maar vind het ook heel normaal dat er grenzen en eisen aan de behandelingen gesteld zijn.

En ik heb dan mss makkelijk praten want begin in mei met de 1e IVF, dus alle kansen liggen nog open.............en ja, je verlegd wel elke keer je grenzen. Dat er dan soms iemand is die je terug fluit is in mijn ogen juist goed!

En dat een ander mij niet altijd begrijpt omdat hij zelf niet door de mm moet, dat is dan gewoon zo! Ieder zijn ding, ieder heeft wel wat meegemaakt in zijn leven!

Maar................ik ben niet zielig, het is soms kut voor mij maar ik ben niet melaats. Als ik buiten baby-en kinderpraatjes wordt gehouden omdat ze denken dat ik dat niet aan kan....... daar wordt ik pas kwaad over!!
37+ beginnen, jaartje proberen, als het niet lukt jaartje medici, daarna IUI/ IVF duurt ook jaar of langer, en dan ben je boven de 40 en in mijn ogen te oud.

Ik ben de MM ingegaan op mijn 24e, ben nu 28. Als je dus bewust ervoor zou kiezen om op je 37e of ouder te beginnen, en dan niet omdat je geen leuke vent bent tegengekomen, maar omdat je alles belangrijker vond dan kinderen, en je komt voor zo'n situatie als ik, dan ben je 41 tegen de tijd dat er uitkomt dat IVF de laatste stap zou zijn.

Wil je daar dan zelf nog voor kiezen?
Eowynn_ schreef op 16 maart 2008 @ 19:11:

Ik vind eigenlijk wel dat er een soort bovengrens mag komen wb IVF. 35 is misschien wat jong, maar boven de 40 vind ik zéker te oud.

Als je relatie strandt en je eerst op zoek moet naar een nieuwe relatie tja, jammer dan, maar op een gegeven moment moet je ook accepteren dat bepaalde dingen niet voor je weggelegd zijn.
Die bovengrens is er al. Veel ziekenhuizen hanteren een bovengrens van 40, 41 of hooguit 42 jaar.
inderdaad Peggy, mijn slogan.... ben niet zielig, alleen verminderd vruchtbaar.
applefreak schreef op 14 maart 2008 @ 14:15:

Ik geloof dat de 3 keer regeling is gemaakt omdat er tegenwoordig zoveel mensen gebruik maken van IVF.

En ik geloof ook dat dat komt omdat zoveel vrouwen op late leeftijd pas een kind willen krijgen, door wat voor omstandigheden dan ook.

Vroeger was het zo dat je dan gewoon pech had gehad en kinderloos bleef. Tegenwoordig is er van alles mogelijk.

Ik zou persoonlijk meer een voorstander zijn van meer pogingen vergoeden bij jongere mensen en bij vrouwen van 35+ geen pogingen vergoeden. Hoe hard dat dan ook mag klinken vind ik dat IVF alleen voor vrouwen bestemd moet zijn met vruchtbaarheidsproblemen, en niet voor vrouwen die te lang gewacht hebben met het krijgen van kinderen.

En soms.... soms mag het gewoon niet zo zijn. Hoe oneerlijk het dan ook is dat je buurmeisje, of je buurvrouw of wie dan ook wel makkelijk zwanger wordt.

Het is nou eenmaal niet voor iedereen weggelegd.

Soms is het leven niet eerlijk. Je doet er niets aan. Dat is nou eenmaal de natuur.
Je redenatie gaat niet helemaal op. Je gaat er vanuit dat het bij alle vrouwen boven de 35 puur aan de leeftijd ligt dat het niet lukt. Echter in ca 30% van de stellen ligt het vruchtbaarheidsprobleem bij de mannen, in 30% zowel bij de man als de vrouw en in 30% bij de vrouw. Deze problemen zijn niet leeftijdsgebonden. Bij de overige 10% zullen idd vrouwen zitten waarbij het puur de leeftijd is die meespeelt, maar waar het label aan wordt gehangen dat ze onverklaarbaar onvruchtbaar zijn.
Mooncatcher schreef op 17 maart 2008 @ 11:39:

Ook als je wanhopig graag een kind wil, kan je er nog objectief naar kijken, ik reken mezelf onder de objectieve mensen als je het niet erg vind.

Ik ook hoor. Ik zit er zelf ook middenin. Gisteren is er weer een mooi ontdooid embryo teruggeplaatst. We hebben goede hoop.

Maar ik heb voor mezelf ook de grens geplaatst. Ik wil dit jaar zwanger worden. Lukt het niet, dan niet. Ik word dit jaar 38 en daarna vind ik mezelf echt te oud worden. Vroeger wilde ik graag voor mijn 35e klaar zijn (lees 2 kinderen). Op mijn 31e begonnen (lief wilde niet eerder) en uiteindelijk toen ik net 35 was zwanger geworden van de 1e. In die zin is mijn grens al verlegd. Maar naast mijn leeftijdsgrens heb ik er nu bewust voor gekozen om maar 1 embryo per keer terug te plaatsen. Ik wil het risico van een tweelingzwangerschap niet lopen.
Wb cijfers: zonder anticonceptie is binnen 6 maanden het grootste deel van de vrouwen zwanger. Na een jaar is dat 80%, na 2 jaar is dat 95%, de overige 5% heeft hulp nodig bij het zwanger worden, en 2 % zal nooit zelf kinderen kunnen krijgen. De kans is dus altijd nog het grootst dat je gewoon zwanger wordt, zonder hulp, al lijkt het hier op het forum soms alsof een groot deel van de vrouwen niet zomaar zwanger wordt.

De kans dat je dus 40 bent en er dán pas achter komt dat je hulp nodig hebt is niet zo heel groot.
bird73 schreef op 17 maart 2008 @ 11:58:

[...]

Maar zo veel kost pregnyl nu ook weer niet? Dat is juist 1 vd goedkopere medicijnen (20 euro per 3 stuks).
Dan weet ik het ook niet! Mij werd in het ziekenhuis verteld dat het totaal op 5000 euro zou komen. Vind het ook niet zo belangrijk, het hangt toch af van welke medicijnen je krijgt en of je het korte of het lange traject volgt, hoeveel echo's etc., dus is toch steeds anders denk ik. En ik hoef het goddank niet te betalen, behalve de icsi zelf dan (al wacht ik nog steeds op de rekening...van mij mag ie wegblijven :))
Als je puur kijkt naar het aantal behandelingen dat vergoed wordt denk ik dat dat niet voor niks is. Diegene die deze regel hebben bedacht hebben niet gedacht; Hé, laten we er maar 3 vergoeden, lekker weinig om te pesten...

Daar is vast goed over nagedacht.

Maxem, hoeveel behandelingen zou jij dan graag vergoed zien?

Ik ben het wel met 3 behandelingen die vergoed worden eens. Als je meer wilt kan dat maar moet je het zelf betalen. Hoewel ik wél vind dat daar een grens aan gesteld moet worden, ik herinner me een stel uit 'Babyboom' die geloof ik aan hun 8e of 9e poging waren begonnen. Dan moet je misschien gaan accepteren dat het niet gaat lukken...
Bij ons was (en is) er ook duidelijk een grens. Ik ben nu 32 en in december bleek ik na de eerste ICSI zwanger. Was dit niet gelukt, dan hadden we gedurende dit jaar voor de 2de en 3de poging gegaan en dan klaar. Voornamelijk omdat mijn vriend al 2 kinders heeft en die er zo wel genoeg van meegekregen hebben, want ik ben niet zielig, maar bij tijd en wijle wel erg verdrietig (geweest). Maar het houdt ook voor ons mentaal een keer op. Zou er meer vergoed worden, dan waren we waarschijnlijk ook langer doorgegaan, maar of ik daarvan was opgeknapt? Ik ben toch erg blij en dankbaar dat het nu raak is! Maar ook dat ik door de regelgeving een beetje tegen mezelf beschermd werd/wordt.
Ik zou alleen willen pleiten voor 3 afgemaakte behandelingen, dus inclusief terugplaatsing. Het gebeurt helaas nog weleens dat de follikels te vroeg springen, man's zaad ineens hopeloos is door bijv. koorts, alle eitjes sneuvelen bij de ICSI of verzin het maar en dan is het wel erg cru dat het je 1 van de 3 pogingen 'kost'.
Selma duim: Maxem, hoeveel behandelingen zou jij dan graag vergoed zien?

Ik dacht zelf meer aan 6 behandelingen. In ieder geval een poging rekenen als echt een afgemaakte behandeling heeft plaats gevonden.

Ik denk dat ze uit financieelaspect maar 3 vergoedingen doen.
Ik vind 6 wel erg veel...

Ik ben het met Krissie eens dat ze wel 3 'hele' pogingen zouden kunnen vergoeden.

Als je in de mm begint wordt dan alles t/m 3 x IVF/ICSI vergoed? Dus alle onderzoeken, medicatie, 6 x IUI en 3 x IVF/ICSI? Ja toch?

Dan vind ik dat nog behoorlijk. Ik vind het goed dat dan de grens op 3 x is gesteld. En wil je meer dan moet je hard sparen.
Ik vind het jammer dat vruchtbaarheidsbehandelingen wel worden vergoed, maar adoptie helemaal niet, terwijl er misschien ook wel kinderlozen zijn die liever direct voor adoptie willen gaan. Eigenlijk zou je gewoon een bepaald bedrag beschikbaar moeten krijgen en daar zelf in moeten kunnen kiezen.

Maar ja, dat zal waarschijnlijk in de praktijk wel niet uitvoerbaar zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
fleurtje schreef op 17 maart 2008 @ 11:32:

Ah, je mag dus niet oordelen als je het zelf niet mee hebt gemaakt. Tja, dáár ben ik het dus niet mee eens.

Maar goed als dat zo is, dan betekent dat dus ook dat ik kan en mag zeggen:

Ik weet niet of ik het wel zo kut voor jullie vind hoor, dat zwanger worden niet lukt, want hey, ik heb het zelf niet meegemaakt.

Tuurlijk mag je oordelen over dingen die je zelf niet hebt meegemaakt. Anders zou niemand meer kunnen discussieren en dan werd de wereld (of iig dit forum ;-)) wel wat saai...

Wat ik bedoel is dat als je zelf zo'n situatie hebt meegemaakt, de zaken er vaak wat anders voor staan dan als daar niet in hebt gezeten. En dat is met alles zo. Daarom probeer ik zelf niet te snel te oordelen over situaties waar ik zelf geen ervaring mee heb. Natuurlijk gaat dat nooit helemaal op, want ik denk ook wel eens 'wat als', maar ik probeer daar achteraan te denken dat mijn mening op dat moment heel anders kan zijn.

Dus wat Eowyn zegt, dat het een 'handig argument' is, is waar, maar het is daarom niet per se ongeldig. Vind ik.
Waarom ik als leeftijdsgrens 35 aangaf? Omdat na 35 er nog veel meer gezondheidsrisico's aan een zwangerschap kleven.

En nee ik heb geen ervaring met vruchtbaarheidsproblemen, juist het tegenovergestelde. Maar daarom mag ik nog wel vinden dat ik het na 35 wel welletjes vind geweest. Dat is mijn mening.

Mazzel voor jullie dat ik er niks over te zeggen heb...

Ik blijf erbij dat, hoe hard ook, het je soms blijkbaar niet gegund is.

Of dat nou komt doordat je eerst je eigen leven compleet op de rit wilde hebben, of later in je leven pas een geschikte partner hebt gevonden, doet er voor mij niet echt toe.

Op een bepaald moment is het station kinderen gepasseerd.
Dames, ik kom zomaar even binnen geslopen, dus weet niet of dit wel of niet al aan bod is geweest:

Er is een onderzoek geweest (gehoord van een ervaringsdeskundige op het gebied van ICSI, dus uit tweede hand) dat 90 % van de mensen zwanger is na 10 pogingen.

Volgens mij zijn die drie pogingen bedacht vanwege het grote aantal mensen die tegenwoordig IVF/ICSI ondergaan. Tot een paar jaar geleden kon je veel meer pogingen doen.

En dan nog even een tip: bij Unive kun je een 4e en 5e poging laten verzekeren. Dat is respectievelijk bij polis 4 en polis 5.

Succes en sterkte aan alle meiden die dit moeten doen! Ik gun iedereen haar (zijn) gezin!

Jules
Het zal best zo zijn dat na 10 pogingen 90% zwanger is. Maar dan nog. Het is duur, het krijgen van een kind is geen noodzaak, en het is enorm belastend voor de mensen zelf.

En het gaat er niet om of na 10 pogingen 90% zwanger is. Want hoeveel % is er zwanger na 3 pogingen? Stel dat dat 50 of 60 % is, moet je dan voor die overigen 30 of 40% de regeling zo verruimen? En als blijkt dat na 20 pogingen 99% zwanger is (niet realistisch, maar goed, ik noem maar een getal) moet je dan 20 pogingen gaan vergoeden?

En kind is geen levensbehoefte en dat zoiets als dit vergoed wordt is goedbeschouwd een luxe.
ik ben het deels met je eens eowyn, maar trek het eens door, beetje overdreven hoor, maar ter illustratie, zwanger worden is voor jou een medisch risico en erg kostbaar door alle extra zorg die jij nodig hebt. Als jullie kiezen voor een derde kind, moet dat dan allemaal vergoed worden? Al die weken ziekenhuis en die medicijnen en de zorg voor je kind dat te vroeg gaat komen? een derde kind is ook een luxe voor jullie en geen levensbehoefte. Zijn de kosten daarvan niet net zo goed jullie eigen risico als de kosten voor iemand die pas laat aan kinderen begint en bij wie het dan niet lukt? (ik zeg niet dat dit mijn mening is hoor, maar ik vind dit wel een interessante discussie)
Als de medische wereld wil gaan bezuinigen doen ze er goed aan om eerst die geld verslindende managers er uit te gooien. Voorbeelden Azu gaat nog even voor 20 miljoen euro een longafdeling inrichten terwijl ze weten dat een jaar later het gesloopt moet worden. ZMC gaat mega verbouwen. Nu helft klaar bouw stop gelegd. Misschien gaat heel ziekenhuis weg. Voor niks verbouwd en lopende contracten moeten worden afgekocht. Ook zit er al een paar jaar een hele vleugel met dure mensen die over deze bouw gaan en flink betaald worden.

Dus als je het over kosten besparen hebt.

En ik ben van mening dat het krijgen/hebben van een kind voor sommige van ons ook een echte levensbehoefte is.
Er moet idd ergens een lijn getrokken worden. Maar 3 is wel erg weinig.
Arwen, dat is nou juist waarom ik nog niet zeker weet of een 3e kindje een optie is. Ik vind dat een belangrijk punt, hoever mag en kun je gaan voor een kind en wil ik dat wel. Als de kans idd groot is dat het gaat zoals jij schetst, dan beginnen we er niet aan. Dat zou ik niet verantwoord vinden.
Maar bij ivf icsi gaat het niet om de gezondheid van een kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven