Werk & Studie alle pijlers

Werkt hier iemand als leraar Engels?

06-04-2012 08:55 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb laatst gevraagd of iemand hier werkt als docent basisonderwijs. Ik twijfel namelijk eigenlijk een beetje tussen twee richtingen, namelijk die van de pabo, en die van lerarenopleiding engels.

Ik ben bang dat het engels me op een gegeven moment mijn neus uit komt?

Wat maakt het zo leuk als leraar engels zijnde, en zou je ooit nog iets anders willen gaan doen?

Wat zijn leuke kanten aan bepaalde leeftijdsgroepen? En wat vindt je minder leuk?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties
Ik ben geen docent, maar ik kan me voorstellen dat er een groot verschil is tussen lesgeven aan kinderen tot 12 jaar en les geven op het voortgezet onderwijs.

Je hebt geen voorkeur voor een leeftijdsgroep?
Arbeidsmarkanalyses zeggen dat er moeilijk werk te vinden is in het lager onderwijs. Zeker in de randgebieden.

Door bevolkingskrimp
Werken met oudere kinderen vind ik erg leuk:-) Engels is leuke taal omdat het overal om je heen is. Je kunt gebruik maken van liedjes documentaires van bv Discovery channel (bv dirty jobs, America's hardest prison etc.) ze beheersen de taal al voor een deel door tv etc dus hoger niveau kunnen ze leuke filmpjes over zichzelf/omgeving maken bv. Het is wel altijd Engels maar je moet zelf de afwisseling erin brengen en dat kan bij Engels heel goed.

Bovendien, meer kans op een baan:-)
En is het niet zo dat je in (bijna) elke baan dingen moet doen, die steeds terugkomen?

In het basisonderwijs moet je keer op keer rekenen, taal etc. Dat hoort erbij toch? En Engels lijkt me juist leuk!

Er zijn leuke Engelse films, verfilmde boeken (de vliegeraar, about a boy etc.0, die kun je gebruiken in de lessen.
Houdt wel in je achterhoofd dat het aantal mensen dat de lerarenopleiding Engels doet ontzettend hoog is en dat er (ondanks veel uitval) veel mensen in afstuderen.

Hierdoor is het vinden van een baan als docent Engels niet zo gemakkelijk als veel mensen denken.
Geen docent Engels, wel docent op middelbare school. Ik vind mijn eigen vak nog steeds het leukste wat er is, en het komt me absoluut niet de neus uit. En je kunt er zelf of met je sectie steeds voor kiezen de stof elk jaa rop een andere manier aan te bieden, waardoor het absoluut geen sleur wordt.

Voordeel van middelbaar onderwijs vind ik dat je steeds een andere klas hebt, maar wel het zelfde vak. Ik moet er persoonlijk niet aan denken om een jaar lang 1 klas les te geven, en dan ook nog eens in alle vakken! Blegh!

Engels is een verplicht vak, de hele middelbare school door. Dat houd in dat elke klas het vak 4, 5 of 6 jaar houd. Hierdoor zijn er veel docenten Engels nodig. Bij mij op school zijn er een stuk of 17 geloof ik! (ter vergelijking: 3 X drama, 7 X beeldende vorming, 5 X muziek)

Succes met je keuze!
quote:Saartje84 schreef op 06 april 2012 @ 13:16:

Engels is een verplicht vak, de hele middelbare school door. Dat houd in dat elke klas het vak 4, 5 of 6 jaar houd. Hierdoor zijn er veel docenten Engels nodig. Bij mij op school zijn er een stuk of 17 geloof ik! (ter vergelijking: 3 X drama, 7 X beeldende vorming, 5 X muziek)

Succes met je keuze!

Wauw, 17 docenten Engels! Grote school Saartje! Bij mij zijn er 4 docenten Engels. (1x drama, 1x muziek en 3x beeldende vorming- de laatste weinig uren per docent)

Ik ben geen docent Engels, maar wel docent op een middelbare school. En als je je vak het mooiste ter wereld vindt dan is het gewoon leuk om te doen. Blijven investeren in nieuwe lesideeën en het blijft steeds nieuw.

Ik vind het leuker te werken met oudere leerlingen en moet er niet aan denken met basisschoolleerlingen te werken. Maar dat is persoonlijk. En ja, in het basisonderwijs is momenteel minder werk. Leraar wiskunde, economie, natuurkunde, Duits, en ook Nederlands en Engels worden veel gevraagd.
Ik ben docent Engels en het lesgeven komt me nog helemaal niet mijn neus uit. Ik vind Engels heel erg leuk en daarom ben ik het gaan studeren en ben ik les in gaan geven. Nu geef ik wel les op een gymnasium en wij geven op een vrij hoog niveau les (CAE en CPE lessen) en vind dat soms best nog ingewikkeld. Wij geven ook heel veel literatuurlessen en die programma's draaien een paar jaar mee en dan verzinnen we weer iets anders.

Ik heb trouwens na 5/ 6 jaar nog steeds het idee dat ik een beginnend docent ben en heel veel bijleer ieder jaar.

Basisschooljuf lijkt mij nou helemaal niks omdat allereerst de vakken toch op basisschool niveau blijven hangen (ik vergelijk het dan altijd maar met mijn 1e klassers waar ik ook wat basaler Engels aan moet leren) en dus qua lesstof wat saaier, voor mij dan, en bovendien heb ik helemaal niks met de leeftijdsgroep.
Als je bang bent dat het Engels je je neus uitkomt, is het dan wel het geschikte vak voor jou?
Wat leuk om jullie verhalen te lezen! Ik word er helemaal enthousiast van!

@ka: Ja dat dacht ik indd ook. Mijn voorkeur gaat niet per se uit naar 1 groep omdat ik niet weet hoe het is, dat zal ik moeten ervaren denk ik! Denk dat uiteindelijk bij mij ook wel de wat oudere groepen passen. Kleine kinderen vind ik ook heel leuk maar daar kun je toch minder echt over bepaalde dingen praten en discussieren, en ik vind dat juist leuk.

@henkjan: Ja dat weet ik, vandaar ook een groot deel van mijn twijfel. Hier in de randstad doe je, tenzij je erg veel geluk hebt, eerst heel wat jaren invalwerk. Ook inderdaad mbt de bevolkingskrimp maar goed, de banen liggen inderdaad in het basisonderwijs niet voor het oprapen..

@salsagirl: Jaaa dat klinkt leuk! Die creativiteit kun je dus echt wel kwijt? Ik zou dat ook echt doen, liedjes, filmpjes. Leuk! Vond je het in het begin moeilijk om les te geven?

@nammma: Ja daar heb je een punt. Dat wordt uiteindelijk ook een beetje eentonig, rekenen, geschiedenis, aardrijkskunde...

@liefbeest: Maar het is nog wel mogelijk denk ik om een baan te vinden neem ik aan; in het basisonderwijs is het erg slecht op het moment, maar leraren engels worden nog wel gezocht? Heb je zelf engels gestudeerd ook?

@Saartje: bedankt voor je info! Klinkt inderdaad wel leuk! Zijn er ook minder leuke dingen te noemen ? ;) en hoe vond je het om te starten en les te geven?

@juf deetje: Klinkt veelbelovend hoe vond je het zelf om voor de klas te staan? Ook wel eens heel vervelende klassen gehad? Of nouja, lastige ;)
@freebie

Ik vond het tijdens mijn allereerste stage erg eng om alleen voor de klas te staan. Mijn stagegenootje en ik hebben in het begin dan ook met zijn tweeen lessen gegeven.

Later vond ik het niet meer eng maar echt erg leuk. Ik vind vooral de interactie met de leerlingen leuk. Daar begint het vaak ook mee, je moet een klik en een band hebben met je leerlingen dan pas willen ze voor je werken (Dit is vooral zo op het vmbo, het vwo kijkt vaak meer naar je vakkennis) Maar ik ben van mening als je investeert in de leerlingen dan scheelt dat al de helft.

Ik vind het lesgeven over het algemeen niet moeilijk. Er zitten altijd lastige leerlingen tussen, maar dan vooral naar de leerling blijven kijken en investeren, positief benaderen etc. Zijn gedrag afkeuren en niet hem/haar als persoon.

JE kunt het jezelf zo moeilijk en makkelijk mogelijk maken,
.
Hey rozehanddoek wat leuk dat wil ik ook graag gaan doen!!

Hoe ben je aan zo'n baan gekomen?

@salsa.. Ja lijkt me lastig als het ongemotiveerde kids zijn. Hopelijk kun je dan door gewoon een leuke band op te bouwen ook wat meer motivatie terugkrijgen... Haha het blijft een uitdaging denk!

Ja ik vind het ook wel eng hoor :S maarja daar moeten we gewoon overheen komen!

Ik wil graag mensen iets bijbrengen, iets leren. Als dat niet lukt omdat iedereen ongemotiveerd is en alleen in de les zit omdat het moet dan denk ik dat ik niet gelukkig zal worden.. Ik hoop dat dus als je inderdaad leerlingen weet te prikkelen dat he wel een voldaan gevoel hebt. Heb jij dat salsa?
Waarom ga je niet een tijdje meelopen op een school Freebie? Je klinkt nog niet echt overtuigd van je keuze. Als je contact opneemt met een middelbare school mag je wellicht een paar dagen meelopen om te zien wat het inhoudt.

Allemaal gemotiveerde leerlingen? Nee, dat zijn ze niet. Ook niet op het gymnasium waar ik lesgeef. Ook niet in het keuzevak in de bovenbouw waarin ik lesgeef. Maar ik kan al voldoening halen uit 1 opmerking, 1 compliment, 1 grapje.
.
@rozehanddoeken: Hier in Nederland is het soms zelfs zo dat de vaste krachten studenten zijn. Ik geloof dat een school een bepaald aantal docenten zonder bevoegdheid mag hebben, als die maar kunnen aantonen dat ze wel bezig zijn die bevoegdheid te halen. Maar dat is dan wel alleen zo met de vakken waarvoor een lerarentekort is, anders zijn er genoeg bekwame docenten te vinden.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven