Hoe zorg ik ervoor dat kat nieuwe bank niet kapot krabt?

20-03-2008 11:22 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij verhuizen binnenkort en na heel wat jaartjes met tweedehands meubels te hebben geleefd, kunnen we nu eindelijk nieuwe spullen kopen, waaronder een nieuwe bank.

Nu heeft onze kat de vervelende gewoonte af en toe haar nageltjes te zetten in de bank. We hebben haar al vanaf dat ze een kitten was, en ook al straffen we haar altijd voor dit gedrag, ze leert het niet af. Tot op heden kon ik er niet wakker van liggen omdat onze bank toch nogal gaar was maar nu krijgen we nieuwe meubels en ik wil uiteraard niet dat ze die te lijf gaat. Wie heeft er tips?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen verstand van katten...maar een krabpaal? of hebben alle kattenbezitters al standaard zo'n ding en zeg ik nu iets heel stoms? :-$
de kat de deur uit of de kat slofjes aan doen. (nageltjes laten trekken is ook een optie maar die wordt vast niet gewaardeerd door de kattenliefhebbers) :-P
Alle reacties Link kopieren
Ik had afgelopen zomer hetzelfde 'probleem'. Gelukkig heeft onze kat tot nu toe niet zijn nagels in de bank gezet.



Wat bij ons werkte: we hebben wat oude meubels (een rieten stoeltje en een boekenkastje) meeverhuisd waar hij eerder ook al zijn nagels in zette. Die gebruikt hij nog steeds als krabpaal. Daarnaast hebben we zo'n ontzettend lelijke kokosmat dichtbij z'n voerbakje gelegd en daar zet hij ook regelmatig z'n nagels in. Hij heeft't een paar keer geprobeerd om de nieuwe meubels aan te vallen, maar dat hebben we gelijk afgestraft (gewoon heel boos vertellen dat het niet mag, en vervolgens op het naughty krukje... ;)



Succes
Alle reacties Link kopieren
Katten zijn erg eigenwijs. Al hebben ze een krabpaal dan krabben ze vaak nog liever aan de bank.

Een kat niet laten krabben aan de bank is lastig. Krabben is natuurlijk gedrag dus je moet inderdaad zorgen dat er ene plek is waar ze het wel mogen. Een krabpaal, een oude stoel of iets dergelijks. En verder corrigeren als ze aan de bank krabt. Met een plantenspuit ernaast gaan zitten en consequent zijn.

Ze is gewend dat ze toch aan de bank krabt dus dat zul je nu vanaf het begin moeten afleren voordat het weer een gewoonte wordt. Als je weggaat zou ik in het begin iets over de bank gooien zodat ze niet kan krabben.

Ik heb zelf 4 katten en ik moet eerlijk zeggen dat ze aan de bank krabben. Ik ben niet zo consequent dus ik heb besloten me er niet druk om te maken en heb expres een goedkopere bank van de Ikea gekocht.
Alle reacties Link kopieren
misschicken schreef op 20 maart 2008 @ 11:36:

de kat de deur uit of de kat slofjes aan doen. (nageltjes laten trekken is ook een optie maar die wordt vast niet gewaardeerd door de kattenliefhebbers) :-P


nee klopt...laten trekken of die katte slofjes...verschrikkelijk vind ik dat. Katteslofjes ken ik niet echt maar het lijkt me persoonlijk niets! Het hoort bij een kat dat hij/ zij krabt....



Ik zou een krabpaal kopen en die vooral in het begin ergens midden in de kamer zetten...in het zicht iig.

Meestal helpt dat al...



veel succes!!
Alle reacties Link kopieren
plantenspuit, de meeste katten houden niet van water
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
wanneer wij een bezichtiging (huis staat te koop) hebben zetten we de krabpaal altijd even in de garage.

Vergeten we die dan binnen te zetten gaat de kat altijd aan de bank krabben. Krabpaal weer de kamer in en tis over.



Dus het hoeft niet te helpen, sommige katten doen echt nooit wat je wilt maar proberen moet je het wel natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
http://www.fanmarkt.nl/afb/ajax%20babyschoentjes.JPG

en dan daar 4 van. Haske hip en stylish verantwoord...

:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Een krabpaal vind ik persoonlijk een lelijk ding. Katten willen en moeten (!) hun nagels ergens in kunnen zetten, want zo blijven ze kort. Wat een mooie oplossing zou kunnen zijn is een matig dikke mooi gevormde ontschorste boomstam met evt. nog wat afgeknotte zijtakken van vloer tot plafond monteren. 't Ziet er eerder uit als weldoordachte natuurlijke kunst (geinig, zo'n paal in je kamer) en kan je kat daar in/uit klimmen en zich tegoed doen.



Verder weet ik niks, maar kan me voorstellen dat er misschien wel geurstoffen zijn die katten vies vinden en die je op je meubels kunt spuiten. Een soort territorium afbakenen dmv geur.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg binnenkort ook een nieuwe bank en hou mijn hart vast... Bij de dierenspeciaalzaak kun je een spuitflesje kopen "keep off" van Beaphar. Ik ben ermee aan het uitproberen en tot nu toe gaat het redelijk. Consequent zijn is idd erg belangrijk en als je het zicht er niet op hebt, de kat waar mogelijk er niet in de buurt laten. Anders heeft het weinig zin denk ik. Als je weg bent kan ie z'n gang gaan en als je er bent ben jij de boeman...

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Een dierenarts assistente gaf me als tip om de nagels wat korter te knippen. Zelf heb ik dit niet gedaan, omdat het ondoenlijk is dit te doen bij mijn katten.

Wanneer je bijv. een kokosmat op de vloer legt of tegen de muur spijkert, dan heb je een goede vervanging voor de bank als krabpaal (en je zit niet met zo'n lelijke krabpaal in de kamer). Om het krabben op de bank af te leren, toch even de plantenspuit gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
anoukske schreef op 20 maart 2008 @ 11:36:

Hij heeft't een paar keer geprobeerd om de nieuwe meubels aan te vallen, maar dat hebben we gelijk afgestraft (gewoon heel boos vertellen dat het niet mag, en vervolgens op het naughty krukje... ;)







Hahahahaha! Ik zie de kat al op het krukje zitten te motsen :-d Hilarisch!

Ik heb een beetje hetzelfde probleem.. Ga over 2 weekjes verhuizen en dan ook nieuwe banken. Wil me dan ook weer een kater gaan uitzoeken in het asiel. Dan maar hopen dat hij niet aan de bank gaat hangen ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg binnenkort ook mijn nieuwe bestelde bank & hocker.



Mijn kat gebruikt netjes de krabpaal om haar nagels mee te doen, alleen heeft ze wel een gewoonte(zoals elke binnenkat) om af en toe heel hard te gaan rennen en dan liefst op en af de bank/ springen op de tafel en dan door te rennen naar de slaapkamer (ik denk dat ze dan even haar energie kwijt wil). En ik kan wel straffen wat ik wil, maar zij vind dit gewoon 'leuk' (en tja, wie ben ik om haar erergie in te laten houden..alleen dan liever niet op de bank springen).



Weet iemand hoe ik dit kan voorkomen? - ze mag rennen wat ze wil, maar dan niet op de bank.
Zou ook wel willen weten hoe ik die katten uit mijn tuin hou. Mijn rozenstruik gisteren gesnoeid en wat zie ik weer, een kuil gegraven door een kat waarbij mijn planten beschadigd zijn en 12 drollen. Moet ik nu weer met koffieprut lopen of een dure bus katweg kopen (12 euro) Waarom houden de mensen deze huisdieren niet gewoon binnen? Het zijn toch HUISDIEREN. Of is het om te voorkomen dat hun meubelen kapotgekrabt worden? Zal door mensen met buitenkatten wel weer ontkent worden..
greeneye1 schreef op 20 maart 2008 @ 12:14:

Zou ook wel willen weten hoe ik die katten uit mijn tuin hou. Mijn rozenstruik gisteren gesnoeid en wat zie ik weer, een kuil gegraven door een kat waarbij mijn planten beschadigd zijn en 12 drollen. Moet ik nu weer met koffieprut lopen of een dure bus katweg kopen (12 euro) Waarom houden de mensen deze huisdieren niet gewoon binnen? Het zijn toch HUISDIEREN. Of is het om te voorkomen dat hun meubelen kapotgekrabt worden? Zal door mensen met buitenkatten wel weer ontkent worden..
In het hondenafweermiddel-topic staan wel wat tips
Alle reacties Link kopieren
valencia, ik denk dat je al heel blij mag zijn dat je kat de krabpaal gebruikt en niet de bank!

Als je kat maar af en toe zo'n bui heeft is het dan heel erg dat ze de bank even als springplank gebruikt?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben idd gewoon een krabpaal en die gebruikt ze ook, maarja, ook katten hebben behoefde aan variatie denk ik :)

Plantenspuit werkt bij ons niet, ze is gek op water. Ik ga denk ik dat Keep Off spul maar halen, baat het niet schaadt het niet..
Alle reacties Link kopieren
volgens mij kun je een kat wel wat leren maar om hem in het race uurtje een andere route aan te leren.. is volgens mij toch echt te veel gevraagt. Het blijven eigenzinnige dieren...Een binnen kat moet zich al heel erg aanpassen aan de wensen van de mens...



verder helemaal eens met annetd...
Alle reacties Link kopieren
Precies Claire, je kunt niet alles verwachten van een kat.
Alle reacties Link kopieren
Lastig hoor, je kat iets afleren!

Wij hebben heel wat dingen geprobeerd. Uiteraard een aantal krabpalen verspreid door het huis, maar op de één of andere manier is de bank toch interessanter.

Een plantenspuit en waterpistool (vindt ie geweldig, hij gaat er de waterdruppeltjes aflikken), huishoudfolie of een stukje schuurpapier om de plek spannen (is onprettig aan z'n nagels), en we hebben zelfs opgeblazen ballonnen aan de bank vastgemaakt. In de hoop dat hij zo schrikt van het kapot knallen dat hij het afleert. Maar nee hoor, na een tijdje wist hij prima hoe hij die dingen moest omzeilen.

(je snapt: we hadden een mooie bank, die vervolgens niet te zien was vanwege alle zooi die er aan hing...).



Wat tot nu toe redelijk helpt is toch elk half jaar zijn nagels laten knippen. Bij de dierenarts, kost bij ons 18 euro. Niet dat hij het daarmee afleert, maar de bank raakt in elk geval niet beschadigd.

Bij zo'n spray met een afwerend luchtje moet je wel oppassen dat het de stof van je bank niet verkleurt.



Overigens zit onze kat ook vooral aan de bank te krabben als hij aandacht wil. Misschien is het bij jou kat ook een vorm van 'protest'?
Alle reacties Link kopieren
Wat heel goed helpt bij onze kat is valium..Ze worden daar echt helemaal dol van =D Als je wat druppeltjes op een plek doet waar de kat wel mag krabben dan zijn ze daar niet meer weg te slaan! Rollen, knauwen, krabbelen en die plek werd bij ons zijn lievelingsplekje!



Ook helpt inderdaad de plantenspuit, na een tijdje hoef je de spuit alleen nog maar te pakken en de kat is al weg.. conditionering hè ;)



Succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
Nouja, doordat de kat de bank als obstakel/springplank gebruikt, is mijn hele mooie leren bank helemaal kapot (dat is waar ik bang voor ben met de nieuwe bank!)- overal blijft ze aan steken - en haar nagelstjes bijknippen is geen opties, helaas.. toen ze kitten was wel, maar tegenwoordig vind ze dat helemaal niets - tenzij ik wil accepteren overal krassen op mijn hand te krijgen..haha.



Ik hoop dat mevrouw een andere route gaat aanleren..(uit zich zelf) ben bang dat ik dat niet aan haar kan afleren om de banken te vermijden.
SuzieQT schreef op 20 maart 2008 @ 12:58:

Wat heel goed helpt bij onze kat is valium..Ze worden daar echt helemaal dol van =D Als je wat druppeltjes op een plek doet waar de kat wel mag krabben dan zijn ze daar niet meer weg te slaan! Rollen, knauwen, krabbelen en die plek werd bij ons zijn lievelingsplekje!



Ook helpt inderdaad de plantenspuit, na een tijdje hoef je de spuit alleen nog maar te pakken en de kat is al weg.. conditionering hè ;)



Succes ermee!




uhhh VALIUM??? Bedoel je niet valdispert of zoiets?

De meeste mensen hebben geen valium in huis denk ik.

Wat bedoel je nou precies dan? Valium voor humaan gebruik? Of mis ik iets en heb je valium zo in de winkel voor katten?
Alle reacties Link kopieren
er bestaat valeriaan voor katten dat is ongeveer hetzelfde heb ik ooit gehoord.....geen idee of dat werkelijk klopt. Bij mijn kat werkt het wel....wordt er helemaal "gek" van...op een goede manier hoor! haha



heb het eens gekocht bij een dierenwinkel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven