creatieve hobby

15-04-2012 15:27 19 berichten
Ik zoek een creatieve hobby. Ik vind het namelijk heel leuk om creatief bezig te zijn, maar weet niet zo goed wat. Ik wil graag een hobby waarbij ik zelf kan bepalen wanneer ik het doe (in drukke periodes weken niet en soms spontaan een avondje/uurtje wel; geen cursus dus), iets wat niet te veel plaats inneemt (woon erg klein) en vooral: iets wat het liefst ook nog nuttig is. Ik zie bij de pipoos e.d. van alles waar ik me prima mee kan vermaken, maar vooral maar even, omdat het geen doel heeft. En ik heb niet zo'n zin om m'n hele huis vol te hangen met beschilderde dakpannen of m'n vrienden en familie er mee lastig te vallen.

Al geprobeerd: sieraden maken en haken. Was het niet of ben ik wel klaar mee.

Iemand ideeen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf nu van alles aan het beverven en plakken gewoon om idd wat te doen te hebben.

Denk aan: fotolijstjes, bloempotjes fruitschaal.

Ook heb ik een tijdje zelf kaarsen gemaakt van oude kaarsen. Maar dit is meer een hobby voor de donkere dagen want dan steken we meer kaarsen aan. Merk dat de gemaakte kaarsen nu in de weg blijven staan.
Quilten ?. Neemt niet veel ruimte in beslag, oke ligt er wel een beetje aan hoeveel stofjes je koopt / op voorraad hebt en kun je zelfs voor maar 5 minuutjes oppakken.
Ik naai, kost wel ruimte want naaimachine nodig. Ik woon ook vrij klein en naaimachine staat in de woonkamer en niet in de weg. Je kunt al je kleren vermaken of zelf kleding maken dus best nuttig. Ik ben op les geweest om het te leren. Het is iig een creatieve bezigheid.
Fotografie? Dan kun je veel leren over composities, fotobewerking etc. En de mooiste exemplaren afdrukken en in je huis hangen.
Aquarel schilderen. Makkelijk te doen in een avond of een vrij uurtje. Volop mogelijkheden zoals landschappen, dieren, bloemen, dorpjes. Weinig aanschafkosten en wanneer het even niet uitkomt blijft de boel in je aquarelblok en in je teken/schildermateriaal in je knutselbox (bij mij klein gereedschapskoffertje). Er hangt hier in huis maar 1 aquarel van eigen hand (de meest geslaagde vind ik zelf), verder bewaar ik alle tekeningen in een grote map. Het gebeurt dat ik dagen achter elkaar er mee bezig ben en zo maanden later pas weer een tekening oppak om mee verder te gaan. Ik vind echt ontspanning in een avondje hier mee bezig zijn.
Naaien of haken.
Mijn hobby sinds een jaar is taarten decoreren (zie topic Inspiratie: taartjes! op de etenpijler).

Ik doe het voor speciale gelegenheden (geboorte, verhuizing, verjaardag, promoveren) als cadeautje en vind het heel erg leuk en ontspannend om te doen. Je hebt wel een oven nodig en bak- en versierbenodigdheden, maar that's it. En je kunt het in etappes doen: biscuit bakken (en eventueel invriezen), vullen met een lekkere vulling (en dan eventueel invriezen), bekleden met marsepein (en dan eventueel invriezen), de versieringen maken van fondant en/of marsepein (hoeven niet ingevroren) en versieren. Echt een aanrader, maar dat vindt natuurlijk iedereen van z'n hobby

Veel succes met kiezen!

Edit: het is wel een vrij dure hobby. Marsepein is vrij prijzig en al die uitsteekvormpjes zijn ook (belachelijk) duur. Moet je er dus wel voor over hebben. Maar veel dingen zijn eenmalige aanschaf (zoals bakblik etc.).
Kaartjes maken? Die kun je weer versturen, zodat je er niet mee blijft zitten. Er zijn veel leuke technieken!
Je hebt ook vaak cursussen voor beginners (schilderen, boetseren, beeldhouwen etc.), en als je zo'n cursus gedaan hebt kun je tegen lager tarief je werk daar stallen en er vrijblijvend zelfstandig aan verder werken. Dan staat het jou niet in de weg, en kun je er binnenlopen wanneer het jou uitkomt en je zin hebt. Dan huur je de ruimte &materialen.
Haken, breien of naaien.
Borduren... Klein in opslag en je kan er lang mee doen
scrapboeken mooie manier om gelijk je foto's in te plakken.
Ik ga ook voor taarten maken en decoreren. Ik verblijd er mn collega's meestal mee of als dessert als ik vrienden uitnodig voor het eten.

Fotografie lijkt mij persoonlijk ook heel leuk.
Tsja, ik teken (en schilder) 'gewoon' . Al die nieuwe bijzondere dingen tegenwoordig, doe mij maar gewoon ouderwets tekenen .

Maar, dat is niet erg nuttig nee, je kunt er niets mee, behalve bewaren.

Als je iets nuttigs wil zou ik inderdaad taarten gaan maken (die kun je altijd wel aan iemand kwijt) of iets met foto's is ook leuk. Dat scrapbooken kan ook digitaal en dan kun je het laten drukken als fotoboek.
Haken, breien, borduren en sieraden maken hebben niet veel ruimte en ook niet veel materiaal nodig.

Als je al een naaimachine hebt is zelf kleding maken ook geen grote stap.
Informeer eens bij een cultureel centrum in de buurt. Ik heb vroeger eens een oriënterende cursus gedaan; tekenen, schilderen, fotografie, boetseren etc. Dan kan je uitproberen wat je leuk vindt!
mozaieken
wenskaarten maken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven