Geld & Recht alle pijlers

Uitkering stopt met inwonend werkend kind

18-04-2012 16:53 236 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Mijn tante heeft al heel lang een bijstandsuitkering. Zij is psychisch niet in orde en heeft geen sollicitatieplicht. Haar dochter en zoon wonen bij haar. Dochter werkt, verdient 1200 euro en zoon zit in havo 4.

Nu de nieuwe wet ingaat per juli betekent dit voor haar dat haar uitkering stop wordt gezet en dat haar dochter haar en haar zoon moet gaan onderhouden.

Wat vinden jullie hier nou van?

Ikzelf vind dit belachelijk. Ik zou het wel begrijpen als er meerdere uitkeringen op 1 adres verkregen worden maar dit kan ik niet begrijpen! Hoe kan een meisje van 22 nou haar moeder en broertje onderhouden van nog geen 1200 euro?

Hoor graag jullie mening
Alle reacties Link kopieren
Mja, dit meisje is 22 he? Ze kan ook op zichzelf gaan wonen.....
Ik vind het ook heel raar en ik denk ook dat dit fraude in de hand gaat werken. Kinderen gaan zich inschrijven op andere adressen bijvoorbeeld. Ik ken iemand die daar al mee bezig is.
Alle reacties Link kopieren
Zal een heftig topic worden denk ik!



Ik vind persoonlijke elke situatie anders. In diegene die jij nu schetst zou ik de moeder zeker een uitkering gunnen maar er zijn helaas ook een groot aantal mensen die van de oude wet hebben geprofiteerd. ( meerdere uitkeringen, zwart werken erbij etc. )



En zoals met alles moeten de goeden lijden onder de slechte! Ik vind in zijn algemeenheid de wet dan ook goed. Erg sneu dus de door jou genoemde situatie.
Ja, toevallig hoorde ik het ook hier van de overbuurvrouw, de vrouw heeft een handicap, ongeschikt om te werken, en een dochter die naar school gaat en werkt.

Dezelfde situatie als wat jij nu neer zet.

Deze nieuwe regeling per 1 juli is verschrikkelijk voor sommige gezinnen.

De kinderen gaan dan de moeder "onderhouden". Heel triest dat dit in Nederland zo gaat werken.

Met korten op de uitkering met werkende kinderen in huis, ben ik het in principe mee eens, maar dit is helemaal een rare groffe regeling.
Alle reacties Link kopieren
Een uitkering voor een heel gezin bedraagt geen 1200 euro, dus van dat bedrag moet dat prima lukken.
Haar dochter kan als het mogelijk is ook minder gaan verdienen.

Zodat moeder niet geheel afhankelijk wordt. Misschien 2 dagen minder werken?
quote:evelynsalt schreef op 18 april 2012 @ 16:56:

Mja, dit meisje is 22 he? Ze kan ook op zichzelf gaan wonen.....



Kinderen met ouders die een uitkering hebben worden op deze manier wel gedwongen om óf (financieel) voor kun ouders te gaan zorgen óf om het huis uit te gaan.



Het meisje dat ik ken is iets van 22 jaar, net afgestudeerd. Ze wil graag thuis blijven wonen en geld sparen, maar dan kan ze dus wel vergeten. Zij wordt i.m.o. benadeeld, omdat haar moeder een uitkering heeft.
quote:evelynsalt schreef op 18 april 2012 @ 16:56:

Mja, dit meisje is 22 he? Ze kan ook op zichzelf gaan wonen.....Ja, je jaagt je kind het huis uit. Met deze regeling.
Alle reacties Link kopieren
De regeling is fantastisch voor de uitwassen die ermee geraakt worden, maar is schandalig als je je bedenkt wat het voor invloed heeft op bijvoorbeeld het gezin uit de OP.

Vind het niet kunnen dat een 22-jarige geen toekomst op kan bouwen (sparen) omdat ze haar moeder moet onderhouden... best triest
life ain't a perfect story, write it while you live it
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 18 april 2012 @ 17:00:

[...]





Kinderen met ouders die een uitkering hebben worden op deze manier wel gedwongen om óf (financieel) voor kun ouders te gaan zorgen óf om het huis uit te gaan.



Het meisje dat ik ken is iets van 22 jaar, net afgestudeerd. Ze wil graag thuis blijven wonen en geld sparen, maar dan kan ze dus wel vergeten. Zij wordt i.m.o. benadeeld, omdat haar moeder een uitkering heeft.



Tja, in haar geval zou ze dan graag onderhouden worden op kosten van de staat zodat ze kan sparen. Dat gaat natuurlijk niet. Ik vind het logisch dat ze moet bijdragen.



Maar dat het geheel stopt vind ik weer teveel van het goede. Aan de andere kant, we moeten het toch ergens van doen met zijn allen in deze samenleving. Het kan niet op blijven gaan.
Alle reacties Link kopieren
Waarom krijgt ze een uitkering en geen wao?
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 18 april 2012 @ 17:00:

[...]

Kinderen met ouders die een uitkering hebben worden op deze manier wel gedwongen om óf (financieel) voor kun ouders te gaan zorgen óf om het huis uit te gaan.



Het meisje dat ik ken is iets van 22 jaar, net afgestudeerd. Ze wil graag thuis blijven wonen en geld sparen, maar dan kan ze dus wel vergeten. Zij wordt i.m.o. benadeeld, omdat haar moeder een uitkering heeft.Het is een voorrecht om thuis te kunnen blijven wonen en sparen op je 22e. Dat kan dus inderdaad niet als je ouders een uitkering hebben, maar dat kan ook niet als ze je niet wíllen sponsoren.
Alle reacties Link kopieren
In de situatie die jij schetst, vind ik dat de uitkering niet stop gezet zou moeten worden. In situaties waarin ruim volwassen kinderen samen met de ouders, allemaal uitkeringen ontvangen, zwart erbij werken of er eentje wel een inkomen heeft, er wel gekort mag worden. Het meisje zou inderdaad op haar zelf kunnen wonen, maar wie weet is ze daar wel mee bezig? Je hebt niet zo maar een woning en het geld om te verhuizen. Ik woonde als 22 jarige student in de onderhuur op een kamer, ik had geen andere keus. Ik kan me voorstellen dat anderen wachten totdat ze echt een woning voor zichzelf vinden.
Alle reacties Link kopieren
Deze aanpak lijkt me zoiezo niet slim opgezet. Of kinderen gaan uit huis waardoor moeder alsnog haar uitkering ontvangt (daar wint de overheid niets mee). Of werken blijkt niet lonend te zijn voor kinderen (en we willen juist dat kinderen leren dat werken loont).



Voor beide partijen een verliessituatie in mijn ogen.



Beter zou ik het vinden als de uitkering gedeeltelijk gekort wordt en de dochter kostgeld betaald (en kostgeld is dan bijv 350,-).



Lijkt me veel gezonder.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Alle reacties Link kopieren
Ik vind als 22 jarige niet per definitie een 'recht' om op andermans zak te teren (of ouders, of staat) om een toekomst op te bouwen door te kunnen sparen.



Alleen het volledige bedrag is teveel.
Volgens mij geldt de regeling alleen voor ouders met werkende kinderen en worden kinderen met een bijbaan naast school buiten deze regeling gehouden.



En het is idd sneu voor de kinderen die het betreft. Van de andere kant bekeken kun je je ook afvragen waarom dat meisje van 22 zou moeten kunnen sparen, terwijl de kosten voor huisvesting e.d. door de gemeenschap worden gedragen.
Alle reacties Link kopieren
Wat nummerzoveel zegt dus.
Alle reacties Link kopieren
"Haar dochter kan als het mogelijk is ook minder gaan verdienen.

Zodat moeder niet geheel afhankelijk wordt. Misschien 2 dagen minder werken?"

Ja maar dat is toch niet eerlijk. Volgens mij is de grens 1070 euro. Dus als haar dochter dat verdient mag zij haar hele uitkering wel houden.

Ik vind het vooral ook heel sneu voor mn neefje en nichtje. Zij zijn het slachtoffer. Als mn neefje straks verder wil leren, wie gaat hem daarin financieel ondersteunen?

Vind het een hele rare wet.
Alle reacties Link kopieren
quote:vrouwke_theelepel schreef op 18 april 2012 @ 17:02:

[...]

Het is een voorrecht om thuis te kunnen blijven wonen en sparen op je 22e. Dat kan dus inderdaad niet als je ouders een uitkering hebben, maar dat kan ook niet als ze je niet wíllen sponsoren.Ben ik het ergens met je eens, anderzijds is het echt niet overal even makkelijk om een woning te vinden als je net begint met werken en nog geen lange wachttijd hebt opgebouwd. Velen om mij heen hopten van kamer naar kamer, en degenen die dat niet wilden woonden of bij hun ouders of ze hadden rijke ouders die een pand konden kopen en daarin een stel jonge mensen zetten.
quote:rozenstruikje schreef op 18 april 2012 @ 17:02:

[...]





Tja, in haar geval zou ze dan graag onderhouden worden op kosten van de staat zodat ze kan sparen. Dat gaat natuurlijk niet. Ik vind het logisch dat ze moet bijdragen.



Maar dat het geheel stopt vind ik weer teveel van het goede. Aan de andere kant, we moeten het toch ergens van doen met zijn allen in deze samenleving. Het kan niet op blijven gaan.Ik weet niet vanaf welke leeftijd dit gaat gelden, maar als het vanaf het 18e jaar is, vind ik het echt verregaand. Niet iedereen kan en wil op zijn of haar achttiende het huis al uit. Mijn broertje woont ook nog thuis en werkte met die leeftijd al. Hij heeft zich altijd veel jonger dan zijn leeftijd gedragen en was toen eigenlijk nog echt een kind. Nu heeft mijn moeder geen uitkering, maar stel ze had dat wel dan had hij dus voor haar moeten betalen of op zichzelf gaan wonen.
quote:ikweetgeennickd schreef op 18 april 2012 @ 17:05:

"Haar dochter kan als het mogelijk is ook minder gaan verdienen.

Zodat moeder niet geheel afhankelijk wordt. Misschien 2 dagen minder werken?"

Ja maar dat is toch niet eerlijk. Volgens mij is de grens 1070 euro. Dus als haar dochter dat verdient mag zij haar hele uitkering wel houden.

Ik vind het vooral ook heel sneu voor mn neefje en nichtje. Zij zijn het slachtoffer. Als mn neefje straks verder wil leren, wie gaat hem daarin financieel ondersteunen?

Vind het een hele rare wet.

Nee, zij mag dan nog niet de hele uitkering houden.

Het wordt aangepast. ( het fijne weet ik er ook niet van)
Alle reacties Link kopieren
Het is een rare wet vanwege de luxe die wij hebben gehad waar het heel normaal is in sommige situaties om op de staat te teren. In het geval van deze mevrouw is het dan wel terecht. Maar het is niet onterecht als volwassenen in huis daar hun steentje in bijdragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:liv_1 schreef op 18 april 2012 @ 17:02:

Waarom krijgt ze een uitkering en geen wao?Goeie vraag Liv1 (haaaai!! )
Alle reacties Link kopieren
quote:ikweetgeennickd schreef op 18 april 2012 @ 17:05:

"Haar dochter kan als het mogelijk is ook minder gaan verdienen.

Zodat moeder niet geheel afhankelijk wordt. Misschien 2 dagen minder werken?"

Ja maar dat is toch niet eerlijk. Volgens mij is de grens 1070 euro. Dus als haar dochter dat verdient mag zij haar hele uitkering wel houden.

Ik vind het vooral ook heel sneu voor mn neefje en nichtje. Zij zijn het slachtoffer. Als mn neefje straks verder wil leren, wie gaat hem daarin financieel ondersteunen?

Vind het een hele rare wet.Mag een rare wet zijn, maar dan zou ik als ik dat nichtje was toch mijn inkomen terugdringen daar die grens of het huis uit gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven