Actueel
alle pijlers
Wat geweest is, is geweest?
maandag 17 maart 2008 om 07:36
zondag 16 maart 2008
Duitsers jagen op nazibeul Boere
Door EDDY VAN DER LEY
ESCHWEILER - Justitie in Duitsland heeft een slotoffensief ontketend tegen de Nederlandse oorlogsmisdadiger Heinrich Boere.
Heinrich Boere. FOTO ERIC BRINKHORST
Openbaar aanklager U. Maass hoopt de nu 86-jarige nazibeul alsnog veroordeeld te krijgen voor het plegen van drie moorden tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Maass, die eerder de Nederlandse ex-SS’er Herbertus Bikker voor de rechter in Hagen daagde, dient volgende maand bij de rechtbank in Aken een verzoek tot vervolging in. ,,Ik denk een sterke zaak te hebben,’’ zegt hij, ,,maar de beslissing ligt bij de rechters. Zij moeten bepalen of Boere fysiek en psychisch nog in staat is een rechtszaak te ondergaan en eventueel een gevangenisstraf uit te zitten.’’
De officier van justitie wil Boere vervolgen voor drie moorden. Uit naam van het Sonderkommando Feldmeijer, dat wraak nam voor aanslagen op NSB’ers door het verzet, schoot de ex-nazi in 1944 de onschuldige Nederlanders Fritz Bicknese, Teun de Groot en F. Kusters dood. Na de oorlog werd Boere krijgsgevangen gemaakt, maar in 1947 wist hij te ontkomen naar Duitsland, waar hij zich veilig waande. In 1949 werd hij bij verstek tot de doodstraf veroordeeld, een vonnis dat later werd omgezet in levenslang.
In 2003 vroeg Nederland aan Duitsland de straffen tegen Nederlandse oorlogsmisdadigers alsnog ten uitvoer te brengen, maar in het geval-Boere oordeelde het gerechtshof in Keulen dat het Nederlandse vonnis in Duitsland niet geldig was. Op grond van die uitspraak hoopt het Duitse Openbaar Ministerie een nieuwe rechtszaak te beginnen. ,,Ik heb Boere vorige week gebeld,’’ zegt Maass, ,,maar over de oorlog wilde hij niets zeggen. Gelukkig beschik ik over verklaringen van de Nederlandse justitie uit 1946, waarin hij zijn daden toegeeft.’’ Ook tegenover deze krant verklaarde Boere, zoon van een Limburgse vader en een Duitse moeder, uitvoerig over de executies die hij voltrok.
Boere, die woont in een bejaardencomplex in Eschweiler, is verbaasd over de pogingen van de Duitse justitie hem achter de tralies te krijgen. ,,Dit heeft toch geen zin meer?’’ stelt hij. ,,Ik ben een oude man en wil de laatste jaren van mijn leven graag in vrijheid doorbrengen. Begrijpt u? Wat geweest is, is geweest.’’
Ook Klaas-Carel Faber, een in Ingolstadt levende Nederlandse oorlogsmisdadiger, loopt nog kans op vervolging. Nabestaanden van een van zijn slachtoffers zijn een civiele procedure begonnen tegen de 85-jarige nazibeul.
Ik ben zelf van mening dat het wel laat is maar niet te laat om deze meneer te veroordelen. Maar ben benieuwd hoe jullie hier over denken.
Duitsers jagen op nazibeul Boere
Door EDDY VAN DER LEY
ESCHWEILER - Justitie in Duitsland heeft een slotoffensief ontketend tegen de Nederlandse oorlogsmisdadiger Heinrich Boere.
Heinrich Boere. FOTO ERIC BRINKHORST
Openbaar aanklager U. Maass hoopt de nu 86-jarige nazibeul alsnog veroordeeld te krijgen voor het plegen van drie moorden tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Maass, die eerder de Nederlandse ex-SS’er Herbertus Bikker voor de rechter in Hagen daagde, dient volgende maand bij de rechtbank in Aken een verzoek tot vervolging in. ,,Ik denk een sterke zaak te hebben,’’ zegt hij, ,,maar de beslissing ligt bij de rechters. Zij moeten bepalen of Boere fysiek en psychisch nog in staat is een rechtszaak te ondergaan en eventueel een gevangenisstraf uit te zitten.’’
De officier van justitie wil Boere vervolgen voor drie moorden. Uit naam van het Sonderkommando Feldmeijer, dat wraak nam voor aanslagen op NSB’ers door het verzet, schoot de ex-nazi in 1944 de onschuldige Nederlanders Fritz Bicknese, Teun de Groot en F. Kusters dood. Na de oorlog werd Boere krijgsgevangen gemaakt, maar in 1947 wist hij te ontkomen naar Duitsland, waar hij zich veilig waande. In 1949 werd hij bij verstek tot de doodstraf veroordeeld, een vonnis dat later werd omgezet in levenslang.
In 2003 vroeg Nederland aan Duitsland de straffen tegen Nederlandse oorlogsmisdadigers alsnog ten uitvoer te brengen, maar in het geval-Boere oordeelde het gerechtshof in Keulen dat het Nederlandse vonnis in Duitsland niet geldig was. Op grond van die uitspraak hoopt het Duitse Openbaar Ministerie een nieuwe rechtszaak te beginnen. ,,Ik heb Boere vorige week gebeld,’’ zegt Maass, ,,maar over de oorlog wilde hij niets zeggen. Gelukkig beschik ik over verklaringen van de Nederlandse justitie uit 1946, waarin hij zijn daden toegeeft.’’ Ook tegenover deze krant verklaarde Boere, zoon van een Limburgse vader en een Duitse moeder, uitvoerig over de executies die hij voltrok.
Boere, die woont in een bejaardencomplex in Eschweiler, is verbaasd over de pogingen van de Duitse justitie hem achter de tralies te krijgen. ,,Dit heeft toch geen zin meer?’’ stelt hij. ,,Ik ben een oude man en wil de laatste jaren van mijn leven graag in vrijheid doorbrengen. Begrijpt u? Wat geweest is, is geweest.’’
Ook Klaas-Carel Faber, een in Ingolstadt levende Nederlandse oorlogsmisdadiger, loopt nog kans op vervolging. Nabestaanden van een van zijn slachtoffers zijn een civiele procedure begonnen tegen de 85-jarige nazibeul.
Ik ben zelf van mening dat het wel laat is maar niet te laat om deze meneer te veroordelen. Maar ben benieuwd hoe jullie hier over denken.
woensdag 19 maart 2008 om 12:21
Ik heb NIET aangegeven dat hij onschuldig is, ik heb gevraagd in hoeverre hij verantwoordelijk is. Overigens, van NOS.nl:
Resten nog Faber, Bruins en Boere. De rechtbank in Ingolstadt heeft Donners verzoek in het geval Faber afgewezen. Hetzelfde deed de rechtbank in Hagen in het geval Bruins. Alleen de zaak Boere is formeel nog niet afgerond, maar het Openbaar Ministerie in Aken ziet vooral complicaties. In deze laatste drie zaken valt geen positieve reactie op het verzoek van de oud-minister meer te verwachten.
"De processen zijn praktisch beëindigd", zegt de Duitse officier van justitie Ulrich Maass, die speciaal is belast met de vervolging van oorlogsmisdadigers. "Het is moeilijk de Nederlandse vonnissen die destijds zijn uitgevaardigd, om te zetten in Duitse.
Gebrek aan materiaal speelt daarbij een rol, of het feit dat sommige mannen in Duitsland al eens gedeeltelijk zijn veroordeeld. Zo ontlopen ze dus toch hun straf. Dat is vooral bitter voor de slachtoffers. Die wil je - ook zestig jaar na dato - gerechtigheid bieden".
woensdag 19 maart 2008 om 12:26
Dingen die je eigenlijk niet wil.... Misschien in 1941, maar in 1944 niet meer. En dan nóg: als hij dingen heeft gedaan die hij eigenlijk niet wilde doen, dan had ie mans genoeg moeten zijn om òf onder te duiken òf om niet te vluchten na de oorlog. Ik geloof dat het met zijn wroeging wel meeviel. Dat maakt iemand, voor mij, door en door slecht.
woensdag 19 maart 2008 om 12:45
Ben het wel eens met CL2. Toen ik begon te lezen dacht ik ook; moet dat nou, heeft dat nog zin. Maar de zinssnede dat hij graag zijn laatste levensjaren in vrijheid wil doorbrengen en wat geweest is is geweest, vind ik getuigen van zo'n gebrek aan spijt en berouw, dat ik dan acuut omschakel naar : je hebt je beste jaren onterecht in vrijheid door gebracht. Wees er maar blij om dat ze je nu pas vastzetten en niet toen je 30 was.
Er is een levenslange straf uitgesproken. Van mij mogen ze nu wel eens beginnen met het uitvoeren ervan.
Er is een levenslange straf uitgesproken. Van mij mogen ze nu wel eens beginnen met het uitvoeren ervan.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
woensdag 19 maart 2008 om 13:20
Het kan mij niet zoveel schelen als hij alsnog achter de tralies komt. Dat is dan zijn eigen schuld. Wat me wel kan schelen, is de gedachte erachter om het nou nog eens te doen. Waarom niet veel en veel eerder. Het is toch belachelijk dat hij tig jaar geleden is veroordeeld tot levenslang en dat er nu pas eens werk van gemaakt gaat worden?
Waarom niet eerder? Blijkbaar ben ik de enige die dat vreemd vindt en daarover nadenkt?
Waarom niet eerder? Blijkbaar ben ik de enige die dat vreemd vindt en daarover nadenkt?
Het is mij: shaHla (Iranian version)
donderdag 20 maart 2008 om 10:28
Nee hoor, daar denk ik ook over na maar ik heb het antwoord nog niet helemaal kunnen vinden. Het heeft er kennelijk deels mee te maken dat ze in WO2 zelf de Duitse nationaliteit hebben gekregen aangezien ze tot de SS behoorden. Ze zijn wel in Nederland veroordeeld maar kunnen niet standaard worden uitgeleverd omdat ze de Nederlandse nationaliteit niet hebben. Maar het ontgaat me waarom ze vervolgens in Duitsland niet zijn veroordeeld. Of waarom een deel van de Nederlandse vonnissen nietig zijn verklaard.
donderdag 20 maart 2008 om 18:28
Tuurlijk moet die man veroordeeld worden, ik zie geen reden om hem niet te veroordelen.
Maar ik vind wel dat er hier soms wat simpel geredeneerd wordt over 'door en door slecht'. Net als Bertrade deden die opmerkingen me aan het milgram experiment denken. Of het Stanford prisoner experiment (dat is dat experiment waarbij groepen proefpersoon ofwel gevangenne waren, ofwel bewaker en dat moest vroegtijdig worden stopgezet omdat de 'bewakers' zich ernstig gingen misdragen tegen 'gevangenen' link)
Ik weet niet hoe ik zou reageren in zo'n situatie, maar het is natuurlijk wel makkelijk om achteraf te zeggen dat je zelf nooooooit zoiets zou doen. Er zijn maar weinig helden hoor in oorlogssituaties. In Nederland was het voora een kwestie van mond houden en uitzitten. Maar ja achteraf zat natuurlijk iedereen in het verzet.
Maar ik vind wel dat er hier soms wat simpel geredeneerd wordt over 'door en door slecht'. Net als Bertrade deden die opmerkingen me aan het milgram experiment denken. Of het Stanford prisoner experiment (dat is dat experiment waarbij groepen proefpersoon ofwel gevangenne waren, ofwel bewaker en dat moest vroegtijdig worden stopgezet omdat de 'bewakers' zich ernstig gingen misdragen tegen 'gevangenen' link)
Ik weet niet hoe ik zou reageren in zo'n situatie, maar het is natuurlijk wel makkelijk om achteraf te zeggen dat je zelf nooooooit zoiets zou doen. Er zijn maar weinig helden hoor in oorlogssituaties. In Nederland was het voora een kwestie van mond houden en uitzitten. Maar ja achteraf zat natuurlijk iedereen in het verzet.
donderdag 20 maart 2008 om 21:44
heejhallo, die man ís allang veroordeeld, bij verstek. Het is alleen verder nooit uitgevoerd.
Volgens mij was het niet echt een kwestie van 'je erbij aansluiten' als het om het verzet ging. Meestal 'rolde' je daar toevallig in. Het kwam vaak onverwachts op je pad.
En als het om mensen gaat die hulp nodig hebben en ze staan voor je deur zullen toch veel mensen, denk ik, die mensen niet in de kou laten staan. Maar goed, dat was een andere tijd. Je kunt onmogelijk weten hoe je dan zou doen en reageren.
Bertrade, dat zou wel verklaren waarom dit sujet zijn straf nooit uitgezeten heeft. Duitsland kijkt er misschien of wellicht anders tegenaan. Daarom vraag ik me vervolgens af of het er ooit van komt dat de straf nog uitgevoerd gaat worden. Wat maakt 2008 anders dan bv. 2003 of nog langer terug in dit geval.
Volgens mij was het niet echt een kwestie van 'je erbij aansluiten' als het om het verzet ging. Meestal 'rolde' je daar toevallig in. Het kwam vaak onverwachts op je pad.
En als het om mensen gaat die hulp nodig hebben en ze staan voor je deur zullen toch veel mensen, denk ik, die mensen niet in de kou laten staan. Maar goed, dat was een andere tijd. Je kunt onmogelijk weten hoe je dan zou doen en reageren.
Bertrade, dat zou wel verklaren waarom dit sujet zijn straf nooit uitgezeten heeft. Duitsland kijkt er misschien of wellicht anders tegenaan. Daarom vraag ik me vervolgens af of het er ooit van komt dat de straf nog uitgevoerd gaat worden. Wat maakt 2008 anders dan bv. 2003 of nog langer terug in dit geval.
Het is mij: shaHla (Iranian version)
vrijdag 21 maart 2008 om 00:32
Als hij echt dingen deed die hij niet wilde, was er dan sprake van dwang? Of is er bewust informatie achtergehouden? Mogelijke voorbeelden, maar als hij zich hier op wil beroepen had hij dat eerder moeten doen door de 'daders' waar hij slachtoffer van is direct na de oorlog aan te klagen.
Verder geven die experimenten goed aan hoe mensen zich onder verschillende omstandigheden kunnen gedragen. Maar een verklaring is wat anders dan een rechtvaardiging, het is een 'slechte jeugd' -variant. Het ontneemt je niet van de verantwoordelijkheid voor je daden, er zijn ook mensen die in dezelfde situatie geen mensen hebben vermoord.
vrijdag 21 maart 2008 om 01:19
Ik geloof dat er hier niemand is die beweert dat je de misdaden van deze meneer kan rechtvaardigen, dat is ook geheel niet mijn bedoeling. Wat mij betreft staat het buiten kijf dat wat hij heeft gedaan fout is.
Ik vind het alleen interessant om te denken over hoe iemand tot zulke slechte dingen in staat is. De man achter het Stanford experiment heeft er onlangs nog een boek over uitgebracht: the Lucifereffect. Heb het nog niet gelezen, maar ga het zeker doen. En het is natuurlijk ook heel actueel, zoals met de misstanden in de Abu Ghraib gevanenis (en de vraag wie daar verantwoordelijk voor was. Sowieso vind ik dat interessant ook op andere dingen die er in de wereld gebeuren. Wanneer ben je ergens verantwoordelijk voor. Alleen als active actor, of ook in het geval van: 'k stond erbij en ik keer ernaar'? Niet eenvoudig op te lossen vraagstukken). Ik denk dat het juist gevaarlijk is om te denken dat alleen maar 'door en door' slechte mensen tot zoiets in staat zijn, want dan blijft het natuurlijk een beetje ver van je bed.
Ik vind het alleen interessant om te denken over hoe iemand tot zulke slechte dingen in staat is. De man achter het Stanford experiment heeft er onlangs nog een boek over uitgebracht: the Lucifereffect. Heb het nog niet gelezen, maar ga het zeker doen. En het is natuurlijk ook heel actueel, zoals met de misstanden in de Abu Ghraib gevanenis (en de vraag wie daar verantwoordelijk voor was. Sowieso vind ik dat interessant ook op andere dingen die er in de wereld gebeuren. Wanneer ben je ergens verantwoordelijk voor. Alleen als active actor, of ook in het geval van: 'k stond erbij en ik keer ernaar'? Niet eenvoudig op te lossen vraagstukken). Ik denk dat het juist gevaarlijk is om te denken dat alleen maar 'door en door' slechte mensen tot zoiets in staat zijn, want dan blijft het natuurlijk een beetje ver van je bed.
vrijdag 21 maart 2008 om 01:39
Wat ik dus eignelijk bedoel is dat dit 'slecht zijn' volgens mij niet exclusief is voorbehouden aan nazi's of Duitsers, maar dat het overal de kop op kan steken. Een oorlogsmisdadiger daarom zien als een non-mens vind ik daarom niet slim en zelfs gevaarlijk. Nu zal ik me niet snel in een situatie bevinden waarbij ik in de positie ben om iemand te martelen, maar wie weet had ik me ook wel een goede soldaat gevonden als ik een stel naakte geblindoekte gevangenen op elkaar het gestapeld zoals in Abu Graihb. Ik hoop natuurlijk van niet, dat ik 'beter dan dat zou zijn'.
vrijdag 21 maart 2008 om 11:42
Verder gegoogled. Ik geloof dat de meeste oorlogsmisdadigers zijn gevlucht naar onder andere Duitsland en daar onder een andere naam hebben geleefd, waardoor ze moeilijker op te sporen waren. Maar dat verklaard nog steeds niet waarom ze opeens in 2003 wel worden vervolgd. Nog iets over Heinrich Boere uit 2007:
De voormalige SS’er Heinrich Boere (86), die de moord op drie verzetsstrijders heeft bekend, hoeft wegens een juridische fout uit 1949 niet de gevangenis in. Het gerechtshof in Keulen heeft een 58 jaar oud Nederlands vonnis nietig verklaard, omdat Boere in Nederland nooit een eerlijke verdediging heeft kunnen voeren. Een Amsterdams oorlogstribunaal veroordeelde hem in 1949 bij verstek ter dood. Die straf werd later omgezet in levenslang.
Het grondrecht voor een eerlijk proces gaat nu eenmaal ook op voor de vervolging van nazi-onrecht, aldus het Keulse hof. Boere heeft toegegeven als SS’er in 1944 in Breda, Voorschoten en Wassenaar te hebben meegedaan aan een wraakoefening tegen het Nederlandse verzet. Hij wist in 1947 uit zijn gevangenschap in Nederland te ontsnappen en vluchtte naar Duitsland, waar hij in Aken werk vond als mijnwerker.
vrijdag 21 maart 2008 om 11:46
vrijdag 21 maart 2008 om 11:56
Nou, in deze zaken dus juist niet, dat is net de clou van het verhaal. Het beruchte 'Befehl Ist Befehl' of de zogenoemde 'Nuremberg Defense' uit de gelijknamige processen tegen Nazi-misdadigers hebben toen veel stof doen opwaaien. En ik denk dat dit ook in deze tijd geen geldig verweer zal zijn en hij hier geen beroep op kan doen. Hij zal het lef hebben zeg....
vrijdag 21 maart 2008 om 11:58
Dat boek heb ik helaas nog niet gelezen maar wel over gehoord. Enerzijds vind je Heinrich Boere door- en doorslecht, anderzijds verwijs je naar een boek die juist wil betogen dat oorlogsmisdadigers niet door- en doorslecht zijn maar ook afhankelijk zijn van de omstandigheden. Waarom verwijs je naar dit boek?
vrijdag 21 maart 2008 om 12:02
vrijdag 21 maart 2008 om 12:04
Ik verwijs naar dit boek omdat het daarover gaat en ik het gelezen heb. Wil nog niet zeggen dat het mijn mening veranderd heeft. Ik noem dit, omdat jullie het over artikelen en verslagen hebben die hierover gaan.
Nu vind ik het trouwens ook een iets ander verhaal of je in Duitsland in de jaren dertig/veertig bij de SS hebt gezeten of in Nederland. Tuurlijk, bij beiden moest je je zelf melden, maar ik vind het als Nederlander wel dubbel fout. Kennelijk zag hij dat toch anders, anders vlucht je niet uit Breda.
Hij had een keuze. En hij heeft zijn keuze gemaakt. Prima, maar accepteer dan ook de consequenties. Net zoals anderen dat gedaan hebben.
Nu vind ik het trouwens ook een iets ander verhaal of je in Duitsland in de jaren dertig/veertig bij de SS hebt gezeten of in Nederland. Tuurlijk, bij beiden moest je je zelf melden, maar ik vind het als Nederlander wel dubbel fout. Kennelijk zag hij dat toch anders, anders vlucht je niet uit Breda.
Hij had een keuze. En hij heeft zijn keuze gemaakt. Prima, maar accepteer dan ook de consequenties. Net zoals anderen dat gedaan hebben.