Waar koop je eenden- of ganzenvet?

19-04-2012 22:39 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens Jamie zijn aardappeltjes uit de oven extra lekker als je ze bakt in eenden- of ganzenvet. Dus dat wil ik graag uitproberen. Ik heb alleen geen idee waar ik dat kan kopen? In de supermarkt heb ik het nooit zien liggen, in de natuurwinkel geloof ik ook niet. Moet ik bij de slager zijn ofzo?



Oh, en heeft iemand het hier al uitgeprobeerd? Ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Misschien bij de poelier?
Alle reacties Link kopieren
Idd, bij een goede poelier of je maakt een ritje naar Frankrijk.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Hmm, dan ga ik binnenkort eens bij de poelier langs.



Heeft iemand hier al eens een poging gewaagd met eenden- of ganzenvet?
Mijn opa bakte vroeger zijn vlees in reuzel (varkensvet). Zijn maaltjes smaakten altijd heerlijk.



Bij mijn weten was hij de enige van het dorp die dat nog deed en hielt de slager dat apart voor hem achter. Dus de slager of poelier vragen inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
ik gebruik het regelmatig! Dry roast potatoes horen inderdaad in ganzenvet te worden gebakken en ze worden er heerlijk van! Is verkrijgbaar bij poelier of slager. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Tip: laat het vet eerst heel heet worden in de ovenschaal en leg daarna de aardappeltjes er pas in...
Alle reacties Link kopieren
Bij de makro,

Het is overigens niet gezond en ook niet heel diervriendelijk.

Wel lekker. Ik stoof er wel eens zuurkool in.
Makro of Sligro. Maar daar heb je dan wel een pasje voor nodig. Anders inderdaad de poelier proberen, ook die op de markt niet vergeten.



Het is erg lekker bij aardappeltjes maar ook om fazant, coquilles, mosselen en zo in te bakken. Ik heb overigens juist altijd begrepen dat ganzenvet voor een groot deel uit onverzadigde vetten bestaat en daardoor juist gezond is. Van eendenvet weet ik het niet, dat gebruik ik zelf niet.



Diervriendelijk is het in ieder geval niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel altijd of ik eens een pot zal kopen. Vraag me af hoe lang het houdbaar is als ie eenmaal open is. Weet iemand dat?
quote:yasuko schreef op 20 april 2012 @ 07:18:

Ik twijfel altijd of ik eens een pot zal kopen. Vraag me af hoe lang het houdbaar is als ie eenmaal open is. Weet iemand dat?

Ganzenvet is redelijk goed houdbaar, het wordt ook gebruikt om te conserveren (bijv. rillettes). Maand of twee in de ijskast moet zeker kunnen. Goed afsluiten.



En gezond? Neuh, niet echt, maar het is iets dat je niet bepaald dagelijks eet. Zoals alles: met mate, dan is er niks aan de hand (als je verder gezond bent).
Alle reacties Link kopieren
Dan ga ik eens een pot proberen. Heb ze hier op de markt gezien.

Thnx!
Alle reacties Link kopieren
Hmm, dat niet bepaald diervriendelijke doet me dan toch twijfelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:bopine schreef op 19 april 2012 @ 23:38:

Bij de makro,

Het is overigens niet gezond en ook niet heel diervriendelijk.

Wel lekker. Ik stoof er wel eens zuurkool in.Eenden- en ganzenvet bevat geen cholesterol, het is wel net zo vet als ander vet.
verba volant, scripta manent.
Omdat ik nou toch weleens wou weten hoe het zit met ganzenvet even opgezocht. Alleen kippenvet is minder ongezond. Maar daar bak je natuurlijk niet mee. Moet je echter kiezen tussen bakken van aardappels in reuzel van het varken (wat mijn oma vroeger nog wel deed) en ganzenvet dan kun je beter voor ganzenvet kiezen. Daar wordt het uiteraard nog niet diervriendelijk van.



Voor we het complexe maar belangrijke onderwerp van de vetten verlaten, is het nuttig om de samenstelling van plantaardige oliën en dierlijke vetten te onderzoeken zodat we hun nut en geschiktheid voor het bereiden van maaltijden kunnen bepalen.



Eendenvet en ganzenvet: halfzacht op kamertemperatuur met ongeveer 35% verzadigd vet, 52% enkelvoudig onverzadigde vetten (waarvan een klein beetje van het antibacteriële palmitinezuur) en ongeveer 18% meervoudig onverzadigde vetten.



Kippenvet: ongeveer 31% verzadigd, 49% enkelvoudig onverzadigd (met gemiddelde hoeveelheden van het antibacteriële palimitinezuur) en 20% meervoudig onverzadigde vetten, voor het merendeel Omega 6.



Bron: Barf Natuurlijk.
Dank Leentje, dat zijn nou precies van die dingen die ik me soms zit af te vragen maar te lui ben om op te zoeken.

Goed voor zeer spaarzaam gebruik dus. Zo heel af en toe eens... om te genieten.

Merci!
Alle reacties Link kopieren
quote:leentjedb schreef op 20 april 2012 @ 14:00:

Alleen kippenvet is minder ongezond. Maar daar bak je natuurlijk niet mee.



Aardappels met knoflook en rozemarijn uit de oven is lekker samen met kip.

Misschien ook een idee.
Alle reacties Link kopieren
Het is erg lekker. Ik heb met Kerst een klein emmertje gekocht bij de groothandel. Stond in een recept om de fazant in te bakken. Het was houdbaar t/m april. Dus zo'n 4 maanden. Ik heb het opgemaakt voor het bakken van de aardappels. Heel lekker. Wat ook lekker is: op een witte boterham smeren met een laagje suiker. Mmmmmm, net als vroeger...Niet zo gezond, ik weet het. Maar af en toe, ik moest wel het emmertje opmaken natuurlijk, haha
Alle reacties Link kopieren
Die groothandel was de Hanos trouwens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven