Ervaringen groepsreizen en ben ik wel geschikt?

21-04-2012 22:01 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik ben opzoek naar ervaringen m.b.t. georganiseerde groepsreizen. Doordat vriendinnen allemaal bezet zijn en niet met mij op vakantie willen zoek ik een alternatief.



Ik heb alleen mijn twijfels of ik wel geschikt ben voor een groepsreis. Dingen die ik belangrijk vind zijn bijvoorbeeld: slapen op een eigen kamer (alleen), ook eigen tijd om in te delen en dus geen volgepropt programma van 's morgens vroeg tot 's avonds (een aantal keer vind ik dat niet erg).

Ik heb uiteraard al gegoogled maar ben vooral benieuwd wat anderen hebben ervaren (hoe was het, waar heb je geboekt, waar moet je rekening mee houden?) en of mijn eisen niet vreemd zijn bij een groepsreis.
Of jij geschikt bent, weet alleen jij.



Er zullen vast ook wel reizen zijn waarbij je een kamer alleen hebt. Vooral single-reizen zullen op die manier gaan vermoed ik. Heb er zelf geen ervaring mee, omdat ik van mezelf weet dat ík er niet geschikt voor ben.



Probeer in plaats van internet en Google eens een echt reisbureau. Ja, ze bestaan nog!



Ik lees hier best vaak vragen over van alles op reisgebied, die een goed reisbureau zou kunnen beantwoorden. Internet is vaak handig, maar niet zaligmakend.



Succes met zoeken én de vakantie uiteraard!
Alle reacties Link kopieren
Hmm stom dat ik daar niet zelf aan heb gedacht, gewoon naar een reisbureau



Die single reizen zat ik ook aan te denken maar geloof dat ik daar al helemaal niet voor geschikt ben ;) Ik ben wel single, maar heb het idee dat bij dat soort reizen alleen mensen meegaan die hard opzoek zijn en dat het daar dan een beetje om gaat draaien.

Misschien zijn er anderen die daar ervaring mee hebben?
Haha, single-reizen zou ik ook niets voor mij vinden. Maar kon me indenken dat daar in ieder geval apart geslapen werd. Dus het zal dan ook best wel kunnen bij andere soorten groepsreizen lijkt me, vandaar dat ik het even noemde.
Je kunt bij groepsreizen ook een eigen kamer boeken tegen extra kosten tenzij er duidelijk bij staat dat het niet gaat.



Qua activiteiten hangt het ook af van hoe de reisorganisatie het indeelt en wat voor groepsreis het is. Zo heb ik een groepsreis gedaan door China en er waren zowel excursies en dag activiteiten die je over kon slaan omdat men toch weer terug kwam bij het hotel later op de dag. Maar er waren soms ook stops om dingen te bezichtigen als we op weg waren naar het volgende hotel en als je dan niet mee gaat moet je dus wachten op de rest. En het was natuurlijk ook niet zo dat als iemand niet mee ging met de ochtend activiteit dat die later opgehaald werd voor de middag activiteit als het niet in de planning stond dat we even terug zouden gaan naar het hotel.

Kortom je moet je hier en daar wel aanpassen aan de groep, ze kunnen moeilijk met de wensen van iedereen rekening houden.



Toevoeging: Ik heb zelf ook nog nooit een singlereis gedaan maar ik hoor in de omgeving dat dat juist niet is om de liefde van je leven te vinden maar meer zodat je niet bij allemaal koppeltjes zit en je de enige bent die alleen is. Nu gaan er met groepsreizen ook genoeg mensen mee die ook alleen zijn maar sommigen vinden het blijkbaar fijner dat iedereen 'alleen' is zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt altijd een eenpersoonskamer boeken in een groepsreis ,Je betaalt er wel wat meer voor. verder moet je even wat dingen naast elkaar leggen.Wat wil je, en wat zeker niet.

Je hebt reizen geheel verzorgd, dus alle maaltijden inclusief, en dan zit je dus vaak met de hele groep.

Kijk ook naar de groepsgrootte, hoe meer mensen in de groep, hoe goedkoper, maar wil je echt met n bus van 40 man op pad.

Ik ga mestal met Djoser of Koning aap, kleinere groepen, er wordt georganiseerd voro degenen die het willen, en verder is het veel: we komen vandaag hier aan, dit en dat kun je doen, daar en daar kun je goed eten, en morgen of overmorgen wordt je weer ind e hotellobby verwacht want dan vertrekken we.

of je dan wel of niet iets met je reisgenoten afspreekt is aan jou.

Ik heb in mn uppie trouwens nooit een speciale single-reis gedaan
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Je kunt natuurlijk eerst een week gaan en kijken hoe het bevalt.



Of je gaat in je eentje en dan boek je losse excursies. Vaak kun je dezelfde activiteiten die zo'n groep doet ook zelf los boeken. Gewoon ter plaatse, bij van die reisbureautjes. Dan heb je wel de excursies maar alleen als je het zelf wilt en je kunt gewoon je eigen hotel en restaurants zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ervaring met een cycletours fietsvakantie waar iedereen gewoon zijn eigen tentje had. Verder was dat natuurlijk een fietsvakantie, dus er moesten wel een aantal km per dag gefietst worden en dat ging meestal in een paar groepjes met ongeveer dezelfde fietssnelheid. Verder was alles heel vrij. Op vrije dagen kon je met een activiteit mee, maar dat hoefde niet. Natuurlijk werd er wel gezamelijk gegeten. Ik heb best wat tijd voor mezelf nodig en die had ik voldoende. Ik heb ook nog een bergwandelvakantie gedaan en die was meer samen, omdat je ook samen moest lopen vanwege de veiligheid en daar sliep je op meerpersoonskamers in berghutten en zo.



Ik vond die actieve vakanties fijn, omdat ik van de activiteiten, wandelen en fietsen al blij wordt. En het geeft meteen een band met de overige vakantiegangers. Maar als je erg veel vrijheid wilt is dat weaarschijnlijk niet je reis.
Alle reacties Link kopieren
quote:TomorrowMorning schreef op 21 april 2012 @ 22:17:

Hmm stom dat ik daar niet zelf aan heb gedacht, gewoon naar een reisbureau



Die single reizen zat ik ook aan te denken maar geloof dat ik daar al helemaal niet voor geschikt ben ;) Ik ben wel single, maar heb het idee dat bij dat soort reizen alleen mensen meegaan die hard opzoek zijn en dat het daar dan een beetje om gaat draaien.

Misschien zijn er anderen die daar ervaring mee hebben?



Ik heb 2 singel reizen (met Fox) gedaan en helemaal niet de ervaring dat mensen op zoek zijn. Eigenlijk allemaal mensen die alleen zijn en waarbij in de omgeving niemand zin heeft/mee kan op reis en ze geen zin hebben om alleen te gaan. Hartstikke gezellig vond ik het, niemand kent elkaar en dat maakt het wel makkelijk om contact te maken. Ik heb er leuke kennissen aan overgehouden. Ik ben in de 20 en ook leeftijdsgenoten als medereizigers.



Qua programma zijn er vaak veel optionele excursies, dus dan kan je zelf kiezen of je meegaat of niet. Daarnaast lekker zelf je tijd indelen. Gezamenlijk eten deden we niet echt, meer met kleine groepjes en gewoon doen waar je zin in had.



2x Was voor mij wel genoeg, daarna gewoon lekker zelf gegaan, Ticket boeken en de rest zie ik daar wel, gaat ook prima en bevalt nog beter!
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp idd dat niet alles aangepast kan worden aan mij, daarom zoek ik eigenlijk een reis waar gewoon niet alle dagen tot zijn nok toe zijn volgepland, zodat ik niet steeds degene ben die niet mee gaat ;) Maar ik heb zo het idee dat mensen die met een groepsreis meegaan het fijn vinden om continu ingeplande activiteiten te ondernemen...Misschien moet ik maar alleen haha.
Alle reacties Link kopieren
Nlies: wat jij beschrijft vind ik wel fijn klinken. Ik zal eens kijken bij die organisaties.



Misspenny: ik was inderdaad van plan als ik ga een week te gaan. Ik denk dat dit sowieso lang genoeg is voor mij met een groep ;) Alleen is misschien ook nog een optie, ben alleen niet zo'n held.



Aikidoka: een actieve vakantie die draait om wandelen of fietsen, gaat hem inderdaad niet worden denk ik Wel fijn dat je genoeg vrijheid had!



Bijenkoningin: fijn dat dat jouw ervaring niet is. Waren er veel mensen van in de 20? (ben ik ook). Klinkt wel goed jouw ervaring. Ik ga even bij de website kijken van Fox.



Bedankt voor de reacties!
Alle reacties Link kopieren
quote:TomorrowMorning schreef op 21 april 2012 @ 22:27:

Ik begrijp idd dat niet alles aangepast kan worden aan mij, daarom zoek ik eigenlijk een reis waar gewoon niet alle dagen tot zijn nok toe zijn volgepland, zodat ik niet steeds degene ben die niet mee gaat ;) Maar ik heb zo het idee dat mensen die met een groepsreis meegaan het fijn vinden om continu ingeplande activiteiten te ondernemen...Misschien moet ik maar alleen haha.Ja er zijn van die mensen die dat leuk vinden en amper weten in welk land ze terecht zijn gekomen, maar zoals ik al zei, er zijn ook andere organisaties, waar je niet achter de opgestoken paraplu aanloopt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:misspenny schreef op 21 april 2012 @ 22:24:

Je kunt natuurlijk eerst een week gaan en kijken hoe het bevalt.



Of je gaat in je eentje en dan boek je losse excursies. Vaak kun je dezelfde activiteiten die zo'n groep doet ook zelf los boeken. Gewoon ter plaatse, bij van die reisbureautjes. Dan heb je wel de excursies maar alleen als je het zelf wilt en je kunt gewoon je eigen hotel en restaurants zoeken.



Zo doe ik het ook altijd. Ben nogal op mijn privacy gesteld en moet er niet aan denken 1 of 2 weken verplicht met een groep op te trekken.

Ik boek vlucht en hotel, en ter plekke boek ik excursies. Heb ik zin in een praatje, dan zoek ik mensen op. Heb ik zin om een boek te lezen, dan doe ik dat. Juist omdat ik alleen ga, kan ik doen wat ik zelf wil.



Na het zien van het programma Wie is de reisleider is mijn vooroordeel over groepsreizen alleen maar bevestigd. Maar dat zal ook aan de organisatie liggen denk ik..
Gewoon alleen gaan en ter plekke kun je altijd nog iets boeken voor bijvoorbeeld een trektocht/excursie/deel van het land/bezienswaardigheid van 3 dagen of misschien eens een week ofzoiets, kun je de rest van de tijd lekker je eigen gang gaan!
Alle reacties Link kopieren
Ja alleen vind ik in eerste instantie ook het fijnste klinken omdat ik echt alles zelf kan belissen en geen rekening hoef te houden met anderen. Het punt is meer dat ik een vreselijk watje ben pfff en het wel een veilig idee vind dat er in zo'n groep alles geregeld is. Maar misschien is het dan juist goed om alleen te gaan...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een keer op vakantie geweest met one2gethertravel. Ik had ook geen zin in een volgepropt programma en wilde ook op een eigen kamer slapen. Hier is het meer gericht op een beetje een luie strandvakantie met de mogelijkheid mee te doen met eventueel georganiseerde activiteiten. Ik heb dus gewoon gezellig niks gedaan, maar wel samen met andere mensen. Was erg leuk moet ik zeggen, voor een keertje.
Gewoon doen! Het is ook eng, maar je komt altijd weer goed terecht en kunt heerlijk doen wat je leuk vindt. Als je behoefte hebt aan andere mensen en actie, dan plan je een uitje, en als je lekker alleen een boek wil lezen, of door een stad wil wandelen zonder verplichtingen dan ga je lekker alleen!
Ik heb ooit een singlereis gedaan bij FOX. Dit omdat ik destijds vrijgezel was en mijn vriendinnen allemaal met hun partner op vakantie gingen, en ik een droombestemming had die ik per se wilde bezoeken. Ik heb goede ervaringen: kamer alleen, gemengde groep (ook qua leeftijd), goede reisleiding en absoluut niet gericht op "daten" of romantiek.

Ik vond het wel pittig om voortdurend onder de mensen te zijn, mensen die je ook niet zelf hebt uitgekozen zegmaar. Er zitten er altijd wel een paar bij waarvan je denkt "pffffff...". Dus een kamer alleen is dan heerlijk, dan kun je ff bijkomen.
quote:Teigera schreef op 21 april 2012 @ 23:56:

Ik heb ooit een singlereis gedaan bij FOX. Dit omdat ik destijds vrijgezel was en mijn vriendinnen allemaal met hun partner op vakantie gingen, en ik een droombestemming had die ik per se wilde bezoeken. Ik heb goede ervaringen: kamer alleen, gemengde groep (ook qua leeftijd), goede reisleiding en absoluut niet gericht op "daten" of romantiek.

Ik vond het wel pittig om voortdurend onder de mensen te zijn, mensen die je ook niet zelf hebt uitgekozen zegmaar. Er zitten er altijd wel een paar bij waarvan je denkt "pffffff...". Dus een kamer alleen is dan heerlijk, dan kun je ff bijkomen.Vreselijk dat je op je vakantie ook nog op je tenen moet lopen. Waarom moet toch altijd alles samen-samen-samen... ?? Ik ben zóveel liever alleen op reis dan verplicht hutje mutje op mensen die ik niet kan uitstaan....
quote:ailien schreef op 22 april 2012 @ 00:17:

[...]

Vreselijk dat je op je vakantie ook nog op je tenen moet lopen. Waarom moet toch altijd alles samen-samen-samen... ?? Ik ben zóveel liever alleen op reis dan verplicht hutje mutje op mensen die ik niet kan uitstaan....Ik schrijf juist dat ik het prettig vond om soms even alleen te zijn... alles hoeft niet samen-samen-samen dus. Ik koos voor een groepsreis omdat mijn droombestemming een land betrof dat zeer moeilijk alleen te bereizen is, o.a. door het ontbreken van openbaar vervoer als trein en bus. Dan kan een groepsreis juist handig zijn en ik ben vast niet de enige die op basis van het land en de mogelijkheden aldaar een keuze maakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het allebei in mijn eentje gedaan, groepsreis alleen (meerdere malen) en een appartementje op een Grieks eiland alleen en dan losse excursies boeken. Het laatste viel mij niet mee, als je ergens in je eentje kwam aanzetten om te eten werd je weggekeken want dat was toch wel zo raar...........ik kreeg het slechtste tafeltje en ik werd verder genegeerd of ik werd slecht behandeld. Dat vond ik het grootste nadeel van alleen reizen, alleen eten. De groepsreizen bevielen verder goed, alleen wel aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
Het heeft voor- en nadelen, je zult zelf een afweging moeten maken wat het zwaarst weegt voor jou persoonlijk.



De voordelen: het vervoer is geregeld net als elke avond een bed in een middenklasse hotel. Er is begeleiding die van alles over jouw droombestemming uitlegt in het Nederlands. Je hoeft je nooit alleen te voelen en je bed/ eten/ vervoer/ excursies zijn allemaal al geregeld.



Maar dan de nadelen: je zit wekenlang met een kudde Nederlanders opgescheept, waarvan het maar de vraag is of er misschien enkele leuke tussen zitten. Je moet het echt treffen wat dat betreft; maar mensen zijn mensen dus vaak doen ze aan groepsvorming, de pikorde vaststellen, anderen buitensluiten. Of je treft een een stel tuttebollen die constant zitten te bikkelen over het delen van de restaurantrekening, kan gebeuren.



En de planning en de route liggen natuurlijk nogal vast, of je dat nou leuk vind of niet. De bus stopt bijvoorbeeld in de dorpsstraat van een badplaats, iedereen stapt uit om rond te kijken en de reisleider roept: 'jongens, jullie hebben een half uur, dan verzamelen we bij de bus om naar het hotel te rijden'. Ik zou me behandeld voelen als een 12-jarige op een schoolreisje en er al heel snel meer dan genoeg van krijgen. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.



Daarbij is het relatief duur, juist door die middenklasse hotels, waar je zelf misschien eerder een gezellige backpackers-hangout zou uitkiezen.



Overigens werk ik zelf in het toerisme op een populaire vakantiebestemming en ik zie het bovenstaande dag in, dag uit voor m' n neus gebeuren, vandaar de waarschuwing want je lijkt me een leuke meid en leuke mensen lopen meestal gewoon los rond, vandaar.





Happy travels!
Alle reacties Link kopieren
quote:TomorrowMorning schreef op 21 april 2012 @ 22:17:



Die single reizen zat ik ook aan te denken maar geloof dat ik daar al helemaal niet voor geschikt ben ;) Ik ben wel single, maar heb het idee dat bij dat soort reizen alleen mensen meegaan die hard opzoek zijn en dat het daar dan een beetje om gaat draaien.

Misschien zijn er anderen die daar ervaring mee hebben?



Ja, ik. Maar jouw beeld van single-reizen klopt niet, althans dat is mijn ervaring. De meeste mensen die ik in die groep ontmoette, waren wel single maar niet op zoek hoor. Moeder en dochter, 2 vriendinnen, een man die net gescheiden was etc. Of mensen met dezelfde reden als jij: ik heb ook vriendinnen die allemaal in een relatie zitten.



En het is mij goed bevallen, heb het nu twee keer gedaan en ga deze zomer weer met een groepsrondreis.
quote:dammes3 schreef op 22 april 2012 @ 02:05:

Ik heb het allebei in mijn eentje gedaan, groepsreis alleen (meerdere malen) en een appartementje op een Grieks eiland alleen en dan losse excursies boeken. Het laatste viel mij niet mee, als je ergens in je eentje kwam aanzetten om te eten werd je weggekeken want dat was toch wel zo raar...........ik kreeg het slechtste tafeltje en ik werd verder genegeerd of ik werd slecht behandeld. Dat vond ik het grootste nadeel van alleen reizen, alleen eten. De groepsreizen bevielen verder goed, alleen wel aanpassen.Je kunt ook in hostels slapen (eventueel wel je eigen kamer daar boeken, hoeft niet in een dorm), daar is de sfeer veel meer gericht op alleen reizers en je kunt er gemakkelijk anderen ontmoeten. Ik heb trouwens heel andere ervaringen, toen ik op een Grieks eiland alleen uit eten ging, vonden de Grieken mij zielig (zwaar irritant) en gingen ze me juist extra verwennen en mij gezelschap houden waardoor ik leuke contacten kreeg!
Alle reacties Link kopieren
quote:dammes3 schreef op 22 april 2012 @ 02:05:

Ik heb het allebei in mijn eentje gedaan, groepsreis alleen (meerdere malen) en een appartementje op een Grieks eiland alleen en dan losse excursies boeken. Het laatste viel mij niet mee, als je ergens in je eentje kwam aanzetten om te eten werd je weggekeken want dat was toch wel zo raar...........ik kreeg het slechtste tafeltje en ik werd verder genegeerd of ik werd slecht behandeld. Dat vond ik het grootste nadeel van alleen reizen, alleen eten. De groepsreizen bevielen verder goed, alleen wel aanpassen.



Mag ik vragen welk eiland dat was. Ik heb namelijk dezelfde ervaring gehad op een Grieks eiland maar op het andere juist niet. Daar kwamen ze juist met me kletsen als ik alleen was en kreeg ik extra aandacht.

Singlesreizen gaan helemaal niet op een partner ontmoeten TO, het is gewoon voor mensen die niemand hebben om mee te gaan en die niet tussen de koppels willen zitten.

Het nadeel is dat je veel met de groep moet doen ja, al had ik ook aardig wat vrije dagen. Boek lekker een kamer alleen en ga met shoestring. Heb je meer vrij dan bij Fox.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven