bijvoeding 6 maanden oude baby & minder flessen

04-05-2012 20:36 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames,



Even als achtergrond: mijn zoontje van 6 maanden (+ 1 week) heeft ruim 4 maanden volledige BV gehad; daarna begonnen met fulltime kolven omdat zoonlief de borst niet meer bliefte (helaas... ). Hetgeen ik niet gekolft kreeg, werd aangevuld met aanmaakmelk. Helaas is toen mijn productie erg achteruitgelopen, en op dit moment krijgt hij bijna alleen nog maar aanmaakmelk (en nog de laatste BV uit de vriezer).



Het gaat om het volgende: Sinds een week of 5 zijn we heel voorzichtig begonnen met bijvoeding (groentehapje), en ik vroeg me af hoelang het bij jullie duurde voordat jullie zoon/dochter hier een goede hap van binnen kreeg. Zoonlief eet nu denk ik zo’n 70 gram, maar daarna heeft hij er ook snel genoeg van. Ik vraag dit omdat het consultatiebureau adviseerde om binnnenkort over te stappen naar 4 melkvoedingen (ipv 5 = ong. 950 ml), maar lijkt mij dat hij daarvoor eerst een fatsoenlijke groentehap moet binnenkrijgen. Nu wilt hij echt elke 3 uur drinken. Zou ik mijn kindje anders ook wat water/thee kunnen geven na het groentjehapje (zodat zijn buikje weer even gevuld is), of is dat niet slim?



Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Alle reacties Link kopieren
Hier duurde het twee maanden, en pas toen vielen er flessen weg. Minder flessen geven als er niks voor in de plaats komt vind ik niet logisch.
Alle reacties Link kopieren
Mijn baby is 6,5 mnd. Borstgevoed. Met 5 mnd 1 wk de eerste lepel groentehap gegeven. Pas nu, sinds ca. een week, eet hij de 200g groente helemaal op. Het heeft dus anderhalve maand geduurd. Ik bied elke keer na de groente fles of borst aan, die hoeft hij nu niet meer.



Verder ben ik met begin maand zes begonnen om savonds melkpap te voeren. Eerst at hij drie of vier lepeltjes, nu ca. 10 á 12 lepeltjes, het wordt steeds meer. Het is echt wennen voor ze aan dat nieuwe eten! En fles/borst blijft hier toch voorlopig het belangrijkste voedingsmiddel.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben met 6,5 maand begonnen (iets langer gewacht vanwege omstandigheden) en pas met ruim 8 maanden begon ze echt te eten. Groente bevat ook veel minder calorieën dan melk. Pas toen ze serieuze hoeveelheden brood e.d. begon te eten kon ze met minder voedingen toe (bv).



Ik zou altijd gewoon op verzoek voeden. Je ziet vanzelf wanneer er dan iets wegvalt. Of misschien wel hetzelfde aantal flessen maar dan minder per fles. Ik eet ook vaker dan 6x per dag iets, waarom zou een baby naar minder voedingen moeten als hij dat zelf niet ziet zitten? Tot een jaar is melk toch de hoofdvoeding?
Alle reacties Link kopieren
Mijn baby ging pas echt van zijn avondeten eten, toen de oppas een keer zijn middagfles was vergeten. Daar kwam ik rond 18u achter en toen heb ik hem zijn groente/aardappelhap aangeboden, zoals elke avond. Waar hij er daarvoor alleen een beetje mee speelde, at hij nu ineens een heel bordje leeg! Dat was voor hem denk ik het moment dat hij zich realiseerde dat vast voedsel hem ook een verzadigd gevoel kon geven.



Die week zijn we van 5 naar 3 flessen gegaan, en ging hij dus echt avondeten en boterham eten. Hij was rond de 7 maanden toen denk ik.



Kortom: je kan wel wachten met een fles eraf halen totdat baby echt wat binnen krijgt, maar ik denk dat ik bij ons kind dan nog lang had kunnen wachten. Nu, door toeval, merkte ik dat we het gewoon moesten dóen, die flessen weglaten.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk heb ik nooit groente afgewogen en ik heb ook geen idee hoeveel gram dochter toen binnenkreeg. Ze gaf op een gegeven moment zelf aan dat ze geen zin in een fles had, omdat ze na een paar slokjes stopte met drinken. Op een gegeven moment dronk ze steeds minder en viel zo'n fles dan af.



Het gaat eigenlijk allemaal vanzelf, gewoon naar je kind kijken en geven waar hij zin in heeft, dan komt het wel goed. Al snap ik dat dat soms best lastig is om daar relaxed mee om te gaan, je wilt toch dat je kindje het goed doet
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft heel lang nog 5 flessen gehad, pas toen hij een maand of 7 was viel de 5e fles weg, hij at toen overigens nog heel weinig groente en fruit. Na het wegvallen van de 5e fles ging dat overigens wel beter.

Met 8 maanden at hij brood, en toen ging het rap met afbouwen van flessen. Ik zou vooral gewoon naar je kleintje kijken, en tuurlijk het CB heeft een punt, maar niemand wordt gelukkig van een hongerige baby.
Alle reacties Link kopieren
Hoi larao,



Herkenbaar je vraag. Mijn kleintje is nu 7 maanden en worstelde ook even met dezelfde vraag, ook al heeft die van mij nooit borstvoeding gehad.

Advies van het CB hier was te volgen wat dochter aangaf. Eerst af en toe een fruithapje. Dit duurde wel even voordat ze goed kon slikken en happen. Eerst ging die tong vooral naar buiten haha.

Op een gegeven moment merkte ik dat ze minder behoefte had aan melk. Dan was het een klein beetje fruit/groente en de fles half leeg ipv helemaal. Vanaf dat moment ben ik 4 flessen gaan geven ipv 5. Het hapje werd toen opeens interessanter.



Momenteel krijgt ze 4 flessen, 's ochtends een fruithapje en 's middags een groentehapje. Meestal geeft ze zelf aan wanneer ze genoeg heeft gehad. Soms vervang ik één van de hapjes door een broodkorstje te geven. Ben dus niet heel streng in dat ze persé twee hapjes moet krijgen. Het is voor nu vooral nog bijvoeding.
Alle reacties Link kopieren
bedankt voor de snelle reacties tot nu toe!



Fiijn te lezen hoe dat bij anderen is gegaan.

Maak me er ook niet heel druk om hoor, we hebben altijd op verzoek gedraaid (eten/slapen etc), en blijven we ook wel doen hoor. Maarja soms word je toch wel onzeker door alle adviezen van iedereen, maar dat komt vast omdat het de eerste is :-)



@ sparood: gaf jij dan van opvolgmelk 5 flessen, of van nr 1? Heb nl. wel ergens gelezen dat ze van opvolgmelk maar 800 ml. mogen hebben.. en dat red ik niet met 5 flessen
Alle reacties Link kopieren
Larao, kun je dat niet gewoon nr. 1 melk blijven geven en pas overstappen als hij minder drinkt? *heb zoiets wel eens ergens gelezen, al ben ik duidelijk geen poedermelkexpert*
Alle reacties Link kopieren
@TO: Mijn zoon heeft wel meer dan 800cc gedronken van de opvolgmelk, maar je zou anders ook langer door kunnen gaan met de nr. 1.



Maar dat meer dan 800cc slecht zou zijn kan verder niet worden onderbouwd, dus ik heb me daar nooit zo'n zorgen om gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
ja misschien is dat ook wel het beste, reglisse.. om voorlopig nr 1 te blijven geven.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kleinste mini me af gelijk een heel potje fruit weg! Moest ook even knipperen, maar is echt een zwart gat als het om eten aan gaat zeg maar. Eet nu met bijna (over 2 weken) 6 maanden al van die grote potjes legen. De oudste deed er een maand of 2 over. En een bordje pap? Gaat dat ook niet?
Mijn zoontje at gelijk potjes leeg (6mnd) en bij zijn eerste kennismaking met brood (7mnd) ging er ook meteen een hele snee in. Nu is hij 8mnd trouwens.



Ik heb iedere keer wanneer ik een vast voedingsmoment toevoegde gewoon een fles weggelaten, behalve bij het broodje, dan geef ik hem nog 150ml omdat hij wel genoeg vocht nodig heeft. Maar ik geef toe, mijn zoontje at dus direct volledige maaltijden en is een stevig jochie, dus ik hoef me niet druk te maken over een overgeslagen maaltijd (niet dat dat ooit gebeurt...). Ik dacht dat het normaal was (weet niet beter) maar bij het kdv vielen ze zowat van hun stoel.



Kun je 'm niet gewoon minder melk geven en dan afwachten wat hij doet met vast voedsel ipv andersom?
Hoe ze het hier (Spanje) doen is de bijvoeding op het moment van een flesvoeding geven, zoveel de baby wilt en dan ´aanvullen´ met melk. Het aantal flessen blijft dus gelijk maar langzaam zullen de flessen na groente/fruithap minder worden (afhankelijk van hoeveel bijvoeding er gegeten wordt) en later vervangen worden door bv yoghurt.

Ik vond dit een prima manier om het kind zelf te laten bepalen hoeveel hij nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
Het duurde hier 2 weken voordat mijn dochter een volledige fruit- of groentemaaltijd opat. Ik begon met 5,5 maanden en gaf ook nog borstvoeding.



Tijdens het proberen gaf ik na een borstvoeding wat hapjes bijvoeding om te proberen. Na een paar dagen gaf ik de hapjes voorafgaand aan de borstvoeding. Zodoende werd ze er handiger in, at ze meer, en dronk ze minder borstvoeding. En zo viel er langzaamaan een borstvoeding weg.



Met 6 maanden kreeg ze elke dag een fruit- en groentemaaltijd. Na elke maaltijd en tussendoor kreeg ze water. Daarnaast dronk ze dan nog 3 en soms 4 keer uit de borst. Ze groeide goed, dus ik ging ervan uit dat ze haar dagelijkse minimale hoeveelheid melk (500ml) binnen kreeg.



Vanaf 9 maanden ben ik gaan afbouwen met borstvoeding en ben ik overgestapt op kunstvoeding.



Probeer je niet te veel druk op te laten leggen door het consultatiebureau, ga geleidelijk over op bijvoeding en laat een melkvoeding pas weg zodra je kind een hele maaltijd op kan krijgen.



Veel succes
Alle reacties Link kopieren
oke, bedankt allemaal!



Goed om te lezen hoe jullie e.e.a. hebben aangepakt..!

Komt zeker allemaal wel goed, fijne avond nog!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven