Gezondheid alle pijlers

Nachtzweten. Hoe komt dit?

25-02-2007 01:11 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey!



De laatste paar maanden heb ik een keer in de zoveel tijd last van "nachtzweten". Dan wordt ik wakker omdat ik helemaal nat (bezweet) ben maar ik heb het niet warm. Van mijn nek tot aan mijn knieen zeg maar ben ik helemaal nat. Ook mijn katoenen nachtjapon en onderbroek. Ik moet mij omkleden om lekker verder te slapen. Wie heeft hier ook last van en weet wat de oorzaak hiervan is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier ook wel last van gehad, alhoewel niet zo erg als jij beschrijft. Mij viel het na jaren pas op dat ik dit vooral tijdens de stopweek van de pil voorkwam. Sinds ik gestopt ben met de pil heb ik hier veel minder last van, bij mij lijkt het dus een hormonenkwestie te zijn. Ik had het dan overigens wel warm en was ook niet drijfnat van het zweet, dus mijn verhaal is niet geheel vergelijkbaar. Maar misschien ontdek jij ook een verband met het slikken van de pil, of een bepaalde periode van de maand?

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook. Het schijnt één van de eerste overgangsverschijnselen te zijn. Kan dat kloppen met je leeftijd ?
Alle reacties Link kopieren
Stress kan ook een oorzaak zijn.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook. Het schijnt één van de eerste overgangsverschijnselen te zijn. Kan dat kloppen met je leeftijd ?
Ik heb het wel eens (de ene keer keer vaker dan de andere periode). Bij mij gaat het vaak gepaard met nare dromen. Zelf ben ik 34, hoop niet dat je gelijk hebt dat het overgangsverschijnselen zijn. Een ex (vriend) van mij had het ook heel erg. Ik zit dus met interesse dit topic te lezen, kan alleen niet zelf een advies geven.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er even over nagedacht of ik zou reageren, maar doe het toch. Ik wil echt niemand onnodig ongerust maken ofzo, maar vind wel dat je het moet weten.



Het kan ook, maar eigenlijk alleen als je ook andere klachten hebt zoals afvallen, beroerd voelen of hoesten, zijn dat het een symptoom is van leukemie of andere vormen van bloedkanker zoals non-hodgkin. Als je nergens anders last van hebt en je goed voelt, heb je dit waarschijnlijk niet en is het iets onschuldigers.



Veel medicijnen hebben dit als bijwerking, vooral de antidepressiva.

Maar de menopauze en stress: dat kan ook. Een schildklier die te snel werkt (waardoor je je ook gestessed van gaat voelen) kan ook nachtzweten opleveren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook, hoewel iets minder hevig dan jij beschrijft.

Het is bij mij ongeveer drie maanden geleden begonnen, en toevallig of niet ben ik sinds drie maanden ook niet meer ongesteld geworden. Ik ben in de vijftig, dus bij mij is het waarschijnlijk een overgangsverschijnsel (heb dit opgezocht op internet).
Alle reacties Link kopieren




Het kan ook, maar eigenlijk alleen als je ook andere klachten hebt zoals afvallen, beroerd voelen of hoesten, zijn dat het een symptoom is van leukemie of andere vormen van bloedkanker zoals non-hodgkin. Als je nergens anders last van hebt en je goed voelt, heb je dit waarschijnlijk niet en is het iets onschuldigers.



Om nachtzweten gelijk te koppelen aan Hodgekin vind ik nogal wat, sorry.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook wel eens en dan vooral tijdens de week dat ik ongesteld ben. Dat is vrij normaal want tijdens die week is je lichaamstemperatuur 's nachts hoger.

Ik ben dan ook drijfnat van het zweet. Voor de rest heb ik er maar heel af en toe last van, weet ook niet precies waar het aan ligt. Misschien te veel aan in bed?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het sinds ik een hele zware antibiotica kuur van 3 weken heb geslikt. Tijdens die kuur was ik elke nacht drijfnat.

Zelfs mijn onderlaken, mijn kussen en mijn dekbedovertrek.

Inderdaad nieuw slaapgoed aan en weer verder snurken.



Nu heb ik het zo nu en dan.

Heb er eigenlijk nooit zo bij stilgestaan, maar nu ik je oproepje lees dus wel...



Ik ga googelen, wellicht vind ik iets.
Alle reacties Link kopieren
Stress? Heb ik ook een periode last van gehad; ik slaap altijd prima maar werd dan rond 5 uur wakker zoals jij beschrijft.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij vooral veroorzaakt door hormonen. Ken weinig vrouwen die hier niet op z'n tijd geen last van hebben.



Kan idd versterkt worden door medicatie zoals eerder gezegd AD.



Weinig aan te doen volgens mij....uitwringen en verder slapen :P
Alle reacties Link kopieren


Ik heb het ook wel eens en dan vooral tijdens de week dat ik ongesteld ben. Dat is vrij normaal want tijdens die week is je lichaamstemperatuur 's nachts hoger.

Ik ben dan ook drijfnat van het zweet. Voor de rest heb ik er maar heel af en toe last van, weet ook niet precies waar het aan ligt. Misschien te veel aan in bed?





quote: sue2 reageerde



Ik heb het ook wel eens en dan vooral tijdens de week dat ik ongesteld ben. Dat is vrij normaal want tijdens die week is je lichaamstemperatuur 's nachts hoger.

Ik ben dan ook drijfnat van het zweet. Voor de rest heb ik er maar heel af en toe last van, weet ook niet precies waar het aan ligt. Misschien te veel aan in bed?




Ik ga het even "bijhouden". Misschien is dit het wel. Want in de week dat ik het berichtje plaatste heb ik er twee keer last van gehad en was ik ongesteld. Ik heb niet te veel aan in bed gewoon een katoenen jurkje met korte mouwen.



(Overgang sluit ik liever nog even uit, gezien mijn leeftijd 25 jr., ook al komt dit misschien wel eens voor)
Alle reacties Link kopieren
Viel mij deze week ook op dat ik steeds nat van het zweet wakker word en ben inderdaad ook ongesteld. Dus wellicht toch een relatie met menstruatie-cyclus. Had er zelf nooit aan gedacht, toch handig zo'n topic!
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft een grote kans op nachtzweten? Meestal zijn opvliegers of is zweten een stress reactie waardoor er epinephrine en norepinephrine in het bloed afgegeven worden. Dit veroorzaakt een verhoogde bloedstroom en zo neemt de hitte toe. Door te gaan zweten probeert het lichaam van de warmte af te komen. Het beginnen van een opvlieger of nachtzweet-aanval tijdens de slaap kan zelfs tijdens de REM-slaap plaatsvinden.Na de hierboven genoemde oorzaak is de meest voorkomende oorzaak dat het lichaam gewoon te warm is. Dat kan komen doordat lakens, dekbed of dekens te goed isoleren. Er zijn echter nog meerdere oorzaken aan te wijzen voor het nachtzweten. De bekendste oorzaken zijn de menopauze bij vrouwen. Er zijn evenwel ook mannen die last hebben van de menopauze en dan noemt de toestand die veroorzaakt wordt door afname van de concentratie van mannelijke hormonen in het bloed de andropauze. vrouwen die borstkanker hebben en chemotherapie hebben ondergaan. Zij krijgen een tekort aan oestrogeen, het vrouwelijke sekshormoon waardoor men eerder in de menopauze komt met alle bijverschijnselen. mannen die een prostaatkankerbehandeling ondergaan en waarbij een antitestosterone therapie wordt gebruikt. Oestrogeen en testosteron schijnen ons te beschermen tegen nachtzweten. Het lichaam went hier na verloop van tijd aan. Wanneer een van deze hormonen niet meer in het lichaam opgenomen kunnen worden, gebeurt het vaker dat de lichaamstemperatuur snel toe neemt vanwege een verwijding van de bloedvaten van de huid. tuberculose, waarbij men voortdurend blijft hoesten en bij mensen met het HIV-virus. Eigenlijk kunnen alle infectieziektes, die koorts veroorzaken, leiden tot nachtzweten. slaap-apneu. Het is mogelijk dat nachtzweten een teken van slaap-apneu is. Zeker als men ook nog een stevige snurker is en overdag vaak erg moe is, dan is het aanbevelenswaardig een onderzoek te starten naar je slaap. Zie ook bij slaap-apneu en menopauze. mensen met suikerziekte. alcohol en sommige medicijnen. Hierbij valt bij de medicijnen vooral te denken aan de antidepressiva, de anti-angst medicijnen en de pil. Lees altijd even de bijsluiter of vraag het na bij je arts. gekruid eten. Zo zit er in chilipeper de stof capsaicin. Deze stof stimuleert meteen de zenuwuiteinden en verwijdt de hersenbloedvaten. Wat kun je er aan doen?Er zijn verschillend manieren om hier iets aan te doen.Misschien herken je een van bovengenoemde oorzaken. Deze kunnen zich op allerhande manieren voordoen en soms in combinatie met elkaar. Het zijn dan ziekteverschijnselen waarbij je het beste de arts kunt gaan raadplegen voor hulp. Probeer je manier van leven te veranderen of aan te passen. Probeer alcohol en gekruid voedsel te mijden of te vervangen voor iets anders. Draag geen synthetische nachtkleding en zorg dat de lakens en de slopen van katoen zijn. Vraag de arts of de gebruikte medicijnen nachtzweten als bijverschijnsel hebben en vraag eventueel andere medicijnen. Je kunt proberen voor het slapen gaan een koude douche te nemen waardoor het nachtzweten voorkomen kan worden. Zie ook bij tips voor een gezonde slaap Zorg dat de kamer koel is door het raam open te zetten of door een ventilator te gebruiken. Daardoor kan eventueel zweet gemakkelijker afgevoerd worden. Dit zou al 50% van het aantal gevallen van nachtzweten kunnen verminderen! Je staat na het wakker worden op en trekt iets aan dat goed vocht kan opnemen. Verwissel je nachtkleding en eventueel je beddengoed. Leg een badstoffen laken onder je lichaam. Ga je afdouchen met koel water Drink iets koels, niet te veel anders moet je weer op om te plassen. Goed is melk omdat dit tryptophaan bevat, dat je ook nog op een natuurlijke manier slaperig maakt Heb je minder dan 2 a 3 weken last van het nachtzweten dan is er eigenlijk niets aan de hand en hoe je je geen zorgen te maken. Heb je er vaker last van raadpleeg dan je arts en dan is het te overwegen met hem/haar te spreken over het je operatief laten helpen. Dit gaat door middel van het doorsnijden van de zenuwen die de signalen naar de zweetklieren doorgeven. Deze zitten namelijk in de borstkasholte waar ze uit het ruggenmerg komen. De huidige ontwikkelingen in de endoscopie maken het mogelijk via de borst met kleine sneetjes de zenuwen onder de oksels door te snijden
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook af en toe. Een tijdje geleden had ik dit elke nacht. Ik ben 26 jaar. Ik zweet vooral op mijn bovenbenen en billen  . Dan is het echt zeiknat als ik 's nachts wakker word. Ik weet ook niet hoe dit komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook regelmatig. Maar laatst bedacht ik me dat het wel eens kon komen doordat ik na het tanden poetsen altijd een groot glas water drink... misschien dat ik dat er 's nachts dan uit zweet? Stress of spanningen heb ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal dit maar uppen voor Muizz, want een topic hierover is wel genoeg.



Muizz, vraag aub aan de moderator jouw topic te sluiten.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Om maar even iets toe te voegen,

afgelopen dinsdag voor het eerst naar acupunctuur geweest.

zie topic voetreflex of acupunctuur bij prikkelbare darm.

Hij kwam zelf met de vraag of ik last heb van nachtzweten, en dat heb ik inderdaad, dat zijn periodes die komen en gaan. Het is bij mij eigenlijk alleen mn hoofd nek rug en borst. Dan wordt ik wakker doordat ik koud en nat ben van t zweet.

Volgens hem komt het doordat je vochthuishouding niet op orde is. Ik heb niet verder gevraagd, maar hij vertelde wel dat ik waarschijnlijk in die periodes last van verstopping had/heb, dus daar ga ik maar eens op letten.
Alle reacties Link kopieren
Up voor Malu3
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Up voor Tjoelip.



Sterkte, zie mijn bericht bij jouw eigen topic. Hoop dat je er iets aan hebt.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
ik heb hier ook regelmatig last van, voor mezelf (ik ben 33) heb ik een aantal oorzaken bedacht:



meer last als ik knoflook of uien etc. heb gegeten

last in combinatie met nachtmerries (ook door knoflook?)

en ik kwam erachter dat mijn matras aan de ene kant onder de hoes nog een schapenvachtje heeft en dat in de zomer :P



maarja schoon shirtje en ik ben weer onder zeil, meestal..
Alle reacties Link kopieren
Hier nog eentje die last heeft van nachtzweten...



Bij mij is het vooral bij mijn billen en bovenbenen. Heb het dan ook ontzettend heet, gooi alle dekens eraf. En mijn bed helemaal nat. Getver!



Ben er nog niet uit waardoor het bij mij komt... Misschien toch stress... laatste week had ik weer last van gezweet, en heb ook nogal een stressvolle tijd nu. Dus misschien is het dat wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg er begin vorig jaar opeens last van. Een paar keer per week, drijfnat was ik 's nachts. Overdag kreeg ik steeds vaker opvliegers en kwamen er ook buikklachten en wisselende stemmingen bij. Dacht dat ik krankzinnig aan het worden was. Ik ben 37 dus de overgang leek me vrij jong. Om een heel lang verhaal kort te maken: ik bleek een behoorlijk grote vleesboom te hebben die 1 eileider totaal afgesloten had. De andere eileider moest daardoor dubbel zo hard werken; door deze ongezonde combinatie ontstond er een 'hormonenstorm' die overgangssymptomen veroorzaakte. Middels een operatie werd de boosdoener verwijderd en waren alle problemen gelukkig voorbij. Hormonen die op hol slaan door wat voor redenen dan ook kunnen dus behoorlijk wat problemen veroorzaken, zowel fysiek als psychisch. Ik zou het goed in de gaten blijven houden en bij twijfel langs de huisarts / gynaecoloog gaan. Succes!!
Wat ik hier nog niet gelezen heb: Drink je veel thee 's avonds? Daar kan het namelijk ook aan liggen. Thee laten staan....misschien helpt het!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven