Actueel
alle pijlers
Alleen rauw voedsel eten
woensdag 26 maart 2008 om 00:39
Dit was vanavond bij DWDD als voorproefje op een reportage die morgenavond te zien is.
Een vrouw met zoontje vertelde dat zij alleen rauw voedsel eet, zoontje moet natuurlijk meedoen.
Hugo Boss viel haar erg aan (vond ikzelf best wel grappig, had hem nog nooit zo gezien) volgens hem moest ze meteen naar de psychiater.
Daarbij eet ze ook nooit vlees, kaas, melk, brood, eieren e.d. en ze beweerde even terloops dat haar zoontje daar astma van kreeg.
Er zijn nogal wat van dat soort mensen heden ten dage.......Ik ga dus wel kijken.
Wat denken jullie, kun je gezond blijven met zo'n entonige voedselinname?
Een vrouw met zoontje vertelde dat zij alleen rauw voedsel eet, zoontje moet natuurlijk meedoen.
Hugo Boss viel haar erg aan (vond ikzelf best wel grappig, had hem nog nooit zo gezien) volgens hem moest ze meteen naar de psychiater.
Daarbij eet ze ook nooit vlees, kaas, melk, brood, eieren e.d. en ze beweerde even terloops dat haar zoontje daar astma van kreeg.
Er zijn nogal wat van dat soort mensen heden ten dage.......Ik ga dus wel kijken.
Wat denken jullie, kun je gezond blijven met zo'n entonige voedselinname?
woensdag 26 maart 2008 om 18:50
Er is volgens mij toch algemeen bekend dat zuivel slijmbevorderend werkt, en dat is niet fijn als je astma hebt. Vermindering van het zuivelgebruik leidt dus over het algemeen tot een afname van de astmatische klachten.
Zuivel is juist een heel ongezonde calciumbron. Verdiep je eens in de Harvard Nurse study zou ik zeggen. Dat is een 12 jaar durend onderzoek geweest bij 78.000 vrouwen (met dezelfde achtergrond en dezelfde leefomstandigheden, de Harvard nurses, waardoor genetische- en omgevingsinvloeden uitgesloten zijn) waaruit duidelijk naar voren kwam dat vrouwen die meer dan één glas melk of equivalent melkproduct per dag dronken 45% meer kans hadden op bekkenbreuk op hogere leeftijd (bron: Feskanich D, Willett WC, Stampfer MJ, Colditz GA. Milk, dietary calcium, and bone fractures in women: a 12-year prospective study. Am J Publ Health 1997;87:992-7). Melk bevat zowel dierlijke eiwitten als calcium. Om deze dierlijke eiwitten te kunnen verteren heeft het lichaam calcium nodig. Er zit in melk echter precies genoeg calcium om die dierlijke eiwitten daarvan te kunnen verteren. Daarom is zuivel geen goede calciumleverancier, karnemelk zou dan nog minder slecht zijn dan gewone koemelk. Plantaardige calcium heeft deze nadelen niet. Plantaardige calciumleveranciers zijn o.a. groene bladgroenten (spinazie, broccoli, groene kool etc.), gedroogde abrokozen, volle granen, oliehoudende zaden (vooral sesam!), amandelen, lijnzaad en peulvruchten.
Nogmaals: als je geen dierlijke producten eet is alléén een aanvulling van vitamine B12 nodig, alle andere voedingsstoffen kunnen prima uit plantaardige producten gehaald worden!
woensdag 26 maart 2008 om 19:12
De kans is erg groot dat dit jongetje een tekort heeft aan essentiële aminozuren en 'complete' eiwitten die o.a. nodig zijn voor de groei. Bij o.a. vegetariërs is dit niet zo'n groot probleem, eiwitten kunnen volwaardig 'gemaakt' worden door bepaalde voedingsmiddelen te combineren. Bijv. bonen met rijst waardoor ze 'complete' (dus meer voor het lichaam bruikbare) eiwitten binnenkrijgen die essentieel zijn. Deze eiwitten zitten kant en klaar in dierlijke producten en zijn meer bruikbaar voor het menselijk lichaam dan de eiwitten uit plantaardige producten. (tenzij je combineert, zoals het voorbeeld bonen met rijst).
Er zit dus nogal verschil in 'bruikbaarheid' voor het menselijk lichaam bij eiwitten.
Helaas moeten bonen ook geweekt en gekookt worden, dus is dit ook out of the question voor dit arme kind.
De uitspraak van de moeder dat iemand met astma dus ook een glutenintolerantie heeft is regelrechte onzin.
Er zit dus nogal verschil in 'bruikbaarheid' voor het menselijk lichaam bij eiwitten.
Helaas moeten bonen ook geweekt en gekookt worden, dus is dit ook out of the question voor dit arme kind.
De uitspraak van de moeder dat iemand met astma dus ook een glutenintolerantie heeft is regelrechte onzin.
woensdag 26 maart 2008 om 19:13
Ze zegt toch dat ze juist wel erg van eten geniet en dat geloof ik ook wel. Ik denk dat wanneer je bewust eet, in plaats van tv kijkend een magnetron maaltijd naar binnen schuivend je juist heel erg van smaken en textuur van eten kan genieten. Dat het eten is wat jij misschein niet ziet zitten wil nog niet zeggen dat iemand er neit van kan genieten natuurlijk.
woensdag 26 maart 2008 om 19:32
Dat je met een plantaardige voeding geen 'complete' eiwitten binnenkrijgt is onzin. Er werd vroeger inderdaad gedacht dat je altijd in één maaltijd verschillende eiwitbronnen, zoals bonen en rijst, met elkaar moest combineren om een compleet eiwit te garanderen. Dit is echter achterhaald door de wetenschap. Je lever slaat de verschillende aminozuren op, dus als je gedurende de dag een veelzijdige voeding binnenkrijg, is dit geen enkel probleem.
Eiwitten kunnen (zonder deze te koken) verkregen worden uit bonen en granen door deze te weken en daarna te laten kiemen. Denk bijvoorbeeld aan taugé, alfalfa etc. Dit kan met alle soorten peulvruchten en granen.
Zoals ik al eerder heb opgemerkt in dit topic: je kunt heel goed heel gezond leven als rawfoodist, het kost alleen ongelofelijk veel meer tijd en moeite. Maar als je daar bewust voor kiest heb je dat er voor over, anders zou je er niet aan beginnen. Je moet alleen wel heel bewust met je voeding bezig zijn, anders loop je inderdaad het risico op tekorten van bepaalde stoffen.
anoniem_61593 wijzigde dit bericht op 26-03-2008 19:33
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
% gewijzigd
woensdag 26 maart 2008 om 20:02
Niet op wetenschappelijke feiten in ieder geval (zie de eerder door mij aangehaalde studies naar zuivelgebruik). Waarschijnlijk op belangen van de zuivelsector, de vleesindustrie en een aantal grote bedrijven:
"Het Voedingscentrum is helemaal geen onafhankelijk instituut, [...]. "Het is een toeter van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: het draagt het overheidsbeleid uit." Het gebrek aan onafhankelijkheid heeft volgens hem "zeker ook te maken met de invloed van de productschappen op het Voedingscentrum." In de productschappen (voor bijvoorbeld Tuinbouw of Vee, Vlees en Eieren) zijn bepaalde sectoren uit het landbouw- en voedselbedrijfsleven verenigd. De Raad van Toezicht van het Voedingscentrum wordt voorgezeten door de voorzitter van het Hoofdproductschap Akkerbouw die ook nog eens voorzitter van de gezamenlijke productschappen is. De directrice van het Voedingscentrum komt van voedselgigant Unilever en grote bedrijven als Coca Cola, Honig, Unilever en Lu General Biscuits [en bijvoorbeeld ook het Voorlichtingsbureau Vlees] subsidiëren de bijzondere leerstoelen van het Voedingscentrum." (Bron)
woensdag 26 maart 2008 om 20:39
Er wordt hier heel makkelijk gepraat dat je 'alleen' een vitamine B12 tekort kan krijgen van zo'n levensstijl maar zo'n B12 tekort kan zeer ernstig en zelfs levensbedreigend zijn! Daarbij hoort je eten voor 55% uit koolhydraten, 30% uit eiwitten en 15% uit vet te bestaan. Dat red je met zo'n levensstijl niet dus kom je ongetwijfeld nog veel meer vitaminen en mineralen tekort. Misschien geen ernstige tekorten mate maar erg gezond kan het niet zijn.
woensdag 26 maart 2008 om 20:56
Nee, ik moet nog even wachten op uitzending gemist, ben erg nieuwesgiereig.. Ben het helemaal met je eens dat genieten goed voor je is. Ik geniet me te pletter van allerlei dingen die bepaalde mensen niet goed voor me vinden. Zo eet ik nooit light dingen (yuk!) en heb overal de 'volle' versie van. En als ik cake bak, is het altijd met roombiter. Maar dat sluit niet uit dat zij ook niet genieten van hun eten.
woensdag 26 maart 2008 om 21:08
Ik vraag me af of je nog echt kunt genieten als je zo obsessief met voeding omgaat. Mijn moeder was (en is) áltijd op dieet. Vanuit mijn opvoeding werd ik dus bij wijze van spreken doodgegooid met wat gezond was en wat niet. Eten ging me tegenstaan. Vanaf het moment dat ik uit huis ging, heb ik alles overboord gegooid en nu eet ik zoals jij, met smaak! (en met een gezond gewicht)
Dat kereltje was kleiner dan gemiddeld. Natuurlijk bestaat een gemiddelde uit wat grotere en wat kleinere kinderen. Maar als het lichaam moet gaan inleveren omdat er te weinig brandstof is, dan is de groei het eerste dat stopt.
woensdag 26 maart 2008 om 22:04
Het leek me allemaal heerlijk wat ze klaarmaakte, serieus. Die smoothies 's ochtends...daar betaal je een kapitaal voor bij La Place en hij drinkt er iedere ochtend twee (maar goed; het is voor hem niets bijzonders meer natuurlijk). Dat kerstdiner vond ik er ook lekker uit zien (dat raw food diner dan dus). Verder vond ik wel dat de moeder erg brainwashend/dwingend overkwam, bah. Als ze er zelf zo achterstaat, oké maar misschien mag hij af en toe gewoon "zondigen"? Hoewel ik er bij moet zeggen dat toen wij zo actief aan het levenlang-fit-diëten waren, ik het ook zonde vond om iets anders te nemen; de zin in vlees bijvoorbeeld was echt weg.
Mijn man en ik ontbijten altijd met vers fruit en sinaasappelsap. We eten veel groente en weinig vlees (misschien drie of vier keer per week). Ons bevalt dit voedingspatroon heel goed. Maar af en toe een speklapje (twee keer per maand misschien) is ook heel lekker.
Mijn man en ik ontbijten altijd met vers fruit en sinaasappelsap. We eten veel groente en weinig vlees (misschien drie of vier keer per week). Ons bevalt dit voedingspatroon heel goed. Maar af en toe een speklapje (twee keer per maand misschien) is ook heel lekker.
woensdag 26 maart 2008 om 22:11
@Capibara: wie zegt dat milieudefensie wel een eerlijke bron is? Bij mijn weten zijn deze actievoerders vooral pro vegetarisme/veganisme en is hun boodschap naar buiten over voeding nogal gekleurd. Natuurlijk zullen zij onderzoeken waarin een negatieve uitslag naar voren komt mbt dierlijk voeding benadrukken.
Kijkend naar de biologische waarde van eiwitten (dus benutting), ligt die hoger bij dierlijke producten. Dierlijke producten bevatten meestal meer essentiele aminozuren en hebben een hogere biologische waarde, met uitzondering van soja.
Wellicht dat de medische studieboeken die ik door heb moeten worstelen allemaal niet kloppen...
Dat de schijf van vijf niet op wetenschappelijke gronden is gebaseerd door de antizuivelartikelen die je erbij haalt vat ik niet. Ik heb de afgelopen jaren tig artikelen moeten doorlezen waar o.a. de schijf van vijf op is gebaseerd.
Kijkend naar de biologische waarde van eiwitten (dus benutting), ligt die hoger bij dierlijke producten. Dierlijke producten bevatten meestal meer essentiele aminozuren en hebben een hogere biologische waarde, met uitzondering van soja.
Wellicht dat de medische studieboeken die ik door heb moeten worstelen allemaal niet kloppen...
Dat de schijf van vijf niet op wetenschappelijke gronden is gebaseerd door de antizuivelartikelen die je erbij haalt vat ik niet. Ik heb de afgelopen jaren tig artikelen moeten doorlezen waar o.a. de schijf van vijf op is gebaseerd.
woensdag 26 maart 2008 om 23:33
woensdag 26 maart 2008 om 23:38
En dan nog wat....Astma heeft heel weinig met slijmvoorming te maken. Hier wikipedia over Astma:
Astma is een chronische aandoening van de luchtwegen, die samengaat met een vernauwing en een verhoogde prikkelbaarheid van de luchtwegen. Klachten ontstaan als mensen prikkelende stoffen inademen. Deze stoffen lokken bij hen benauwdheid, hoesten of een piepende ademhaling uit.
Voorbeelden van deze stoffen zijn:
het inhaleren (inademen) van allergenen, zoals:
de uitwerpselen en vervellingshuidjes van huisstofmijt
pollen
stuifmeel
huidschilfers van huisdieren
schimmels en sporen daarvan
koude lucht
overschreden ozondrempel
lichamelijke inspanning
infectie van de luchtwegen sommige medicijnen, waaronder aspirine
voedselallergie (versterkt de klachten)
Sommige astmapatiënten zijn, vooral bij adequate behandeling, langdurig nagenoeg klachtenvrij. Een astma-aanval kan echter vrij onverwacht optreden.
Astma is een chronische aandoening van de luchtwegen, die samengaat met een vernauwing en een verhoogde prikkelbaarheid van de luchtwegen. Klachten ontstaan als mensen prikkelende stoffen inademen. Deze stoffen lokken bij hen benauwdheid, hoesten of een piepende ademhaling uit.
Voorbeelden van deze stoffen zijn:
het inhaleren (inademen) van allergenen, zoals:
de uitwerpselen en vervellingshuidjes van huisstofmijt
pollen
stuifmeel
huidschilfers van huisdieren
schimmels en sporen daarvan
koude lucht
overschreden ozondrempel
lichamelijke inspanning
infectie van de luchtwegen sommige medicijnen, waaronder aspirine
voedselallergie (versterkt de klachten)
Sommige astmapatiënten zijn, vooral bij adequate behandeling, langdurig nagenoeg klachtenvrij. Een astma-aanval kan echter vrij onverwacht optreden.
donderdag 27 maart 2008 om 00:07
heb echt zitten griezelen bij de docu.
vind die moeder echt een stereotype van orthorectisch zijn!
maar waar ik het meest van griezelde is dat brainwashen naar haar zoon toe. ze vraagt op een gegeven moment zijn mening, toen ze naar een filmpje keken van die ene ADHD kok, die een betoog hield over hoe slecht het voor je is als je alleen rauw voedsel heeft. ze vraagt dus wat zoontje daar nu van vind. zoontje zegt, dat weet ik niet. kwam op mij heel erg over dat ie het misschien wel eens was met die kok, maar dat niet tegen die dwingende moeder durft te zeggen. daarna zegt ze maar wij blijven lekker rauw eten, toch? en hij zegt ja, maar dat vond ik met name uit loyaliteit naar moeder komen.
ik vond het echt een sneu verhaal, en die moeder echt een onaangenaam mens...
vind die moeder echt een stereotype van orthorectisch zijn!
maar waar ik het meest van griezelde is dat brainwashen naar haar zoon toe. ze vraagt op een gegeven moment zijn mening, toen ze naar een filmpje keken van die ene ADHD kok, die een betoog hield over hoe slecht het voor je is als je alleen rauw voedsel heeft. ze vraagt dus wat zoontje daar nu van vind. zoontje zegt, dat weet ik niet. kwam op mij heel erg over dat ie het misschien wel eens was met die kok, maar dat niet tegen die dwingende moeder durft te zeggen. daarna zegt ze maar wij blijven lekker rauw eten, toch? en hij zegt ja, maar dat vond ik met name uit loyaliteit naar moeder komen.
ik vond het echt een sneu verhaal, en die moeder echt een onaangenaam mens...
donderdag 27 maart 2008 om 09:07
http://weblogs.nrc.nl/web...iers-schat-wij-eten-rauw/
Eigenlijk heel verdrietig voor het ventje..nooit meer op school een traktatie, of op schoolreis, of met feestdagen...tenzij worteltjes.
Eigenlijk heel verdrietig voor het ventje..nooit meer op school een traktatie, of op schoolreis, of met feestdagen...tenzij worteltjes.
donderdag 27 maart 2008 om 09:25
Ik vond het echt zielig voor dat kind. 's ochtends een fruitdrankje, 's middags fruit en 's avonds een bak konijnenvoer. Lijkt me niet gezond en ook helemaal niet lekker. Dat kerstdiner was helemaal sneu. Iedereen zat lekker te eten en hij kreeg een bord gras en een bleekselderijshake ofzoiets.
Stel dat dat kind over een paar jaar wel andere dingen wil gaan eten, dan wordt hij hardstikke ziek omdat hij het niet gewend is. Dankzij moeder die hem zo'n ziekelijk eetpatroon heeft aangeleerd. Dat mens is echt niet goed bij haar hoofd.
Stel dat dat kind over een paar jaar wel andere dingen wil gaan eten, dan wordt hij hardstikke ziek omdat hij het niet gewend is. Dankzij moeder die hem zo'n ziekelijk eetpatroon heeft aangeleerd. Dat mens is echt niet goed bij haar hoofd.
donderdag 27 maart 2008 om 11:12
donderdag 27 maart 2008 om 12:32