Marineren. Hoe lang?

16-05-2012 07:24 11 berichten
Alweer mijn tweede topic op deze pijler binnen een week! Ik heb het hele internet afgestruind, maar iedereen zegt iets anders over hoe lang je je vlees in de marinade moet leggen. Sommigen laten het de hele nacht weken, anderen zeggen dat 30 minuten genoeg is, omdat je kip anders papperig wordt.



Ik wil de kip marineren met een ketjap-marinade en het dan in een braadzak in de oven doen. Hoelang moet ik de kip in de marinade houden?



Andere vlees-marineer-tijden zijn ook welkom
Alle reacties Link kopieren
Oh dat soort dingen doe ik sochtends.

En dan savonds lekker koken
Internagelaktisch
quote:rozehanddoek schreef op 16 mei 2012 @ 07:24:

Alweer mijn tweede topic op deze pijler binnen een week! Ik heb het hele internet afgestruind, maar iedereen zegt iets anders over hoe lang je je vlees in de marinade moet leggen. Sommigen laten het de hele nacht weken, anderen zeggen dat 30 minuten genoeg is, omdat je kip anders papperig wordt.



Ik wil de kip marineren met een ketjap-marinade en het dan in een braadzak in de oven doen. Hoelang moet ik de kip in de marinade houden?



Andere vlees-marineer-tijden zijn ook welkom Marineertijd hangt af van het vlees en van de hoeveelheid zuur in de marinade. Bij kip in ketjap is 1 à 2 uur echt wel voldoende. Ik doe daar zelf altijd een beetje citroensap bij, maar dan moet je niet te lang marineren, want van zuur wordt je kip inderdaad papperig. Van te lang marineren in ketjap zonder meer wordt het vlees vrij hard.
Alle reacties Link kopieren
Ik marineer kip in 1 deel zonnebloemolie, 1 deel kikkomansaus. Als je dit een half uur laat staan, lijkt het alsof het al een hele nacht staat.
Ok dus het verschilt gewoon heel erg. Er zit inderdaad citroen in, dus dan hou ik in dit geval gewoon een uur aan. Ik dacht overigens aan deze marinade:

- 1 blokje voor kippenbouillon

- 150 ml water

- 2 el honing

- 2 el ketjap manis

- halve citroen (of 2 el uit knijpcitroen)

- 2 tenen geperste knoflook

- 1 tl sambal
Ik doe het 'n dag van te voren in de marinade, waardoor het er meer dan 24 uur in staat voor ik het grill.

De kip (ik doe blokjes aan stokjes) blijft dan heerlijk mals en de smaak is er goed ingetrokken.
Maar nien, wordt het bij jou dan niet papperig? Want daar ben ik bang voor, dat het niet meer te eten is.
Is nog nooit gebeurd, gewoon mooi mals vlees.



Ik marineer overigens in:

zonnebloemolie

rode wijn (of kokosmelk met klein scheutje ketjap)

usa bbq saus

knoflook

sjalot
Alle reacties Link kopieren
Kip 2 uur

Rund een hele nacht

Varkensvlees zeker 6 uur
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe kip ook wel eens de hele nacht. Wordt het juist lekker zacht van.
Alle reacties Link kopieren
Meestal zo'n 3 weken, maar een snelle marinade van 6 dagen is ook lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven