LAKS aanstellerij?

22-05-2012 23:27 189 berichten
Alle reacties Link kopieren
Merk dat er elk jaar meer en meer klachten lijken te komen over de eindexamens. Ze worden ook zo enorm opgeblazen, alsof het alles of niets is, terwijl je ze makkelijk haalt als je gewoon je best hebt gedaan de afgelopen 4-6 jaar.

tentamens zijn ook 10 x zwaarder dan een eindexamen, en daar is ook geen klachtencentrum voor. Heb ook het idee dat veel pubers dat gebruiken als smoesje omdat ze eigenlijk niet goed geleerd hadden.

Zelf mijn VWO eindexamen in een keer gehaald en was nog flink verkouden ook. Het was echt niet zo zwaar, de schoolexamens waren lastiger... Maar dat was bij het oude VWO, is de school nu echt moeilijker geworden of zijn kinderen nu gewoon verwend?
Ik had zelf trouwens niets met de middelbareschool. Was in die tijd met alles bezig behalve school. Kwam nog bij dat ik op een mindere basisschool had gezeten en voor o.a. Wiskunde een flinke achterstand had. Kwam dan ook op de mavo terecht. Maar is allemaal goed gekomen. Ben helemaal doorgestroomt en heb zonder hele grote moeite een WO diploma behaalt.
Stofmuis schreef op 23 mei 2012 @ 00:51:

Ik denk dat het een combinatie van dingen is.

Leerlingen zijn mondiger, het onderwijs is achteruit gegaan (even kort door de bocht gezegd). Daarom is er zoveel uitval op het HBO en zeker op het WO, leerlingen zijn niet voorbereid op echt leren en echt zware tentamens. Leerlingen weten over het algemeen niet zo goed hoe ze echt hun best moeten doen, hoe ze echt moeten werken voor iets.

Ik vind het LAKS niet altijd aanstellerij. Het is zeker goed dat leerlingen fouten kunnen aankaarten. Maar sommige zaken, nee, dat vind ik echt onzin. Zoals 'het was te licht in het lokaal' inderdaad. Jammer dan!
Dit dus, vooral dat ze niet weten wat leren is.

We leven idd in een snelle en mondige maatschappij maar zoals ik in mijn topic heb ondervonden over mijn stage is het wel zo dat je onderaan moet beginnen en wie overal over zeikt komt nergens.

Vroeger kwam je ergens als je de enige was die zijn mond open trokt. Nu elke leerling zeikt worden de serieuze klachten veel minder serieus genomen.
Waar baseer je dat op dan?
Heb je wel in Belgie les gevolgd Rose? Ik vraag het me af omdat ik dit absoluut niet herken in de tijd dat ik op het middelbaar onderwijs zat (is maar enkele jaren geleden). Ik had 36 uur les, was om 7 uur al op de bus en pas om 7 uur 'savonds thuis elke dag (op woensdag en weekends na), ik had bergen schoolwerk, 3 tentamenperiodes en allerlei deadlines for essays e.d.

We hadden leuke docenten in het laatste jaar, maar ze waren strict, ze tolereerden geen gedoe van studenten en de werk en prestatiedruk lag enorm hoog.

Mijn zus geeft les in Belgie, hetzelfde daar. Ja, er zijn altijd studenten die klieren, altijd een paar die hun best niet doen, maar als mensen falen is het niet alleen door een gebrek aan eigen inzet, maar ook omdat de werkdruk hoog is en de examens toch een respectievelijke moeilijkheidsgraad hebben. Hoger (werkdruk althans) dan in Nederland heb ik de indruk als ik zo van mijn medestudenten hoor.
Ik ben studiekeuzeadviseur op een hogeschool, Yavanna (als je het tegen mij had). ;-)

Dus ik heb volgens mij wel honderd onderzoeken gelezen die dit ondersteunen. Een groot deel van de uitval, vooral bij de mensen die nu 18 - 25 zijn, is te verklaren doordat ze over het algemeen niet goed voorbereid worden op een vervolgstudie wat betreft hard werken en hard studeren, helaas.
Time spent with a cat is never wasted
Yavanna schreef op 23 mei 2012 @ 00:54:

Ik had zelf trouwens niets met de middelbareschool. Was in die tijd met alles bezig behalve school. Kwam nog bij dat ik op een mindere basisschool had gezeten en voor o.a. Wiskunde een flinke achterstand had. Kwam dan ook op de mavo terecht. Maar is allemaal goed gekomen. Ben helemaal doorgestroomt en heb zonder hele grote moeite een WO diploma behaalt.

Erg goed van je!

Ik heb in mijn eerst 4 jaar ook op een slechte basisschool gezeten maar mijn moeder leerde me de dingen die ik niet op school leerde, waardoor ik gewoon mee kon komen met een blanke school in een normale wijk toen wij verhuisden.
@stofmuis, nee sorry had het niet tegen jou. Bedoelde eigenlijk de zin van rosecupcake dat serieuze klachten minder serieus worden genomen. Vraag me af of dat zo is.

Weet je ik denk dat een bepaalde generatie altijd een beetje klaagt over de volgende generatie. Hoort er ook een beetje bij. Het "de jeugd van tegenwoordig" idee.

Oh en wat fijn dat je moeder dat zo goed bijhield rosecupcake. Ik heb er letterlijk jaren over gedaan om met bepaalde vakken weer op niveau te komen. Ik heb bijna 5 jaar op een slechte basisschool gezeten.
Klopt Yavanna. In de Oudheid 'zeurde' men al over de jeugd van tegenwoordig, zo gaat dat altijd.

Ik denk echter niet dat echt serieuze klachten minder serieus worden genomen. Als er echt iets mis is met een examen of wanneer er grove fouten worden gemaakt (zoals laatst computers die niet werkten tijdens een digitaal examen), dan denk ik niet dat dit minder serieus wordt genomen.
Time spent with a cat is never wasted
Ik vind het van vrij weinig empathie getuigen dat er zo smalend wordt gesproken over de huidige lichting. Toen ik op het middelbaar zat werkte ik had, werkte ik veel, ik was zeker intelligent genoeg maar die examens waren niet altijd om te lachen. Als ik er nu op terugkijk denk ik ook wel "goh, het was eigenlijk niet zo moeilijk", maar dat komt omdat ik inmiddels al veel meer heb geleerd en veel verder sta in mijn denken.

Dat besef zou ook bij jou mogen dagen rose.
Ja stofmuis dat denk ik dus ook. Ik zat net ook te denken dat er mogelijk meer klachten binnen komen omdat de drempel lager is. Je kan tegenwoordig ook mailen of op een website de klacht doorgeven. Ik weet nog dat toen ik examen deed ik op teletekst de antwoorden kon na kijken na een paar uur. Er was nog geen internet zoals nu.
fru1t3lla schreef op 23 mei 2012 @ 01:11:

Ik vind het van vrij weinig empathie getuigen dat er zo smalend wordt gesproken over de huidige lichting. Toen ik op het middelbaar zat werkte ik had, werkte ik veel, ik was zeker intelligent genoeg maar die examens waren niet altijd om te lachen. Als ik er nu op terugkijk denk ik ook wel "goh, het was eigenlijk niet zo moeilijk", maar dat komt omdat ik inmiddels al veel meer heb geleerd en veel verder sta in mijn denken.

Dat besef zou ook bij jou mogen dagen rose.
Misschien is dat deels wel zo, maar ik weet nog heel goed hoe ik het ervaren heb (dagboek bijgehouden) en ik zat meer te internetten dan te leren... alleen voor het wiskunde tentamen dus. Natuurlijk zouden die tentamens nu een eitje zijn maar toendertijd was ik ook niet zo angstig en gestressd als sommige klasgenoten... er waren mensen die eindexamentraining deden omdat ze zo bang waren... nergens voor nodig.
Rose, jij bent niet de standaard. Dat jij iets niet moeilijk vind, wil niet zeggen dat het niet moeilijk IS. Of dat mensen die het wel moeilijk vinden zich aanstellen. Het wil alleen zeggen dat jij het makkelijk vind, niet meer en niet minder.
chartreuse schreef op 23 mei 2012 @ 07:49:

Rose, jij bent niet de standaard. Dat jij iets niet moeilijk vind, wil niet zeggen dat het niet moeilijk IS. Of dat mensen die het wel moeilijk vinden zich aanstellen. Het wil alleen zeggen dat jij het makkelijk vind, niet meer en niet minder.
Dat dus.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
chartreuse schreef op 23 mei 2012 @ 07:49:

en om eraan toe te voegen; ik ken mensen met een mavo-diploma die daar heel hard voor moeten hebben werken, en vervolgens ook er hard aan hebben moeten trekken om hun mbo-diploma te halen. ik vind dat iemand de discipline heeft om hard te werken en daarmee boven/zijn haar niveau uit te stijgen, dat getuigt van karakter. en die zou ikzelf bijvoorbeeld veel liever als werknemer hebben dan een vwo-leerling die het met twee vingers in de neus allemaal heeft gehaald en vervolgens smaalt dat het allemaal zo makkelijk was.

enne, rosecupcake: een ma-scriptie 15.000 woorden? het zou verboden moeten worden. zo lang was m'n ba-scriptie, ongeveer...
rosecupcake schreef op 22 mei 2012 @ 23:34:

Wat voor opleiding heb je gedaan? Op het wo moest je soms 300 pagina's leren voor een vak, dit was net zo veel als de totale eindexamenstof van 5 vakken :S. Of het profielwerkstuk, ook een lachertje vergeleken met een fatsoenlijk essay.

Tijdens je examen is het de eerste keer dat je 'zoveel' stof moest beheersen. Je CITO toets was ook een makkie vergeleken bij je MO-examens, maar daar was ik toen best zenuwachtig voor...

Naarmate je vaker veel moet lezen, veranderen je leer en leesstrategieen, en wordt het dus makkelijker om ook uni tentamens goed te maken..
@ chartreuse & journalista :worship: :worship:

Mijn huidige buurman is trouwens lang lang geleden begonnen op de mavo en heeft zich inmiddels opgewerkt tot professor en opleidingsdirecteur op de uni. Dat vind ik zo knap! Veel knapper dan de prestaties van die 2-vingers in je neus mensen.
Hier een VWO (Gymnasium...)-examenleerling van dit jaar dan maar... Het is onterecht om te zeggen dat wij maar 'klagen om het klagen', of 'klagen om de norm omhoog te jagen'. Er wordt geklaagd als er fouten of onduidelijkheden in het examen of correctiemodel zaten, of als technische mankementen aan de apparatuur waren, en dat lijkt mij volkomen gerechtvaardigd.

Natuurlijk zullen er leerlingen zijn die elk wissewasje op examenklacht.nl melden, maar dergelijke klachten worden heus niet meegenomen in het - al dan niet - aanpassen van de norm, en dat weten ze zelf ook wel. Soms is het ook gewoon fijn om je frustratie te uiten als het niet zo goed ging, of dat nou aan jezelf lag, of niet.

Op examenklacht.nl kun je in de statistieken zien hoeveel van de deelnemende leerlingen een klacht hebben ingediend. Het grootste punt van ophef was dit jaar tot nu toe wel Nederlands (ruim 1/5 van de deelnemers heeft een klacht ingediend) en dat is geen leer-examen, dus daaruit blijkt wel dat er echt niet alleen geklaagd wordt als men het slecht heeft gemaakt omdat niet geleerd heeft. Het examen was véél zwaarder dan dat van alle voorgaande jaren die iedereen natuurlijk geoefend heeft. Een beetje zwaarder is natuurlijk niet erg, maar dit was echt onevenredig veel zwaarder. Daarbij zaten er meerdere fouten in het antwoordmodel, onder andere aangekaart door de schrijfster van de examentekst zelf. Over dat soort dingen wordt dus geklaagd. Of over computers die tijdens je Kunst Algemeen-examen geen geluid afspelen, een essentieel deel in je examen.

Al met al: het grootste deel van de VWO-leerlingen (zoals ik het op het moment zie, althans) werken al een aantal weken keihard voor hun examens, zijn hier natúúrlijk zenuwachtig voor en willen ze natuurlijk zo goed mogelijk maken. Als er dan een factor is die dat in het honderd stuurt (of dat nou het getik van de hakken van de surveillant is die maar op en neer loopt en je zodoende afleidt, of grove fouten in een antwoordmodel zijn) dan mogen wij daar best een klacht over indienen. Klachten die niets met het examen te maken hebben, maar met de examenomgeving worden daarbij (anoniem) doorgespeeld aan de betreffende school. Ik vind LAKS een uitkomst.
Eindexamen aardrijkskunde van 2009 was een RAMP. Ook het enige examen waar ik over geklaagd heb en terecht. Als GEEN EEN van de leerlingen op tijd klaar is dan klopt er iets niet.

Klagen kan altijd, soms krijg je je gelijk en soms niet. Maar als er wel echt iets aan de hand was moesten ze dat wel weten he anders kunnen ze er niks mee.
.
journalista schreef op 23 mei 2012 @ 08:06:

[...]

en om eraan toe te voegen; ik ken mensen met een mavo-diploma die daar heel hard voor moeten hebben werken, en vervolgens ook er hard aan hebben moeten trekken om hun mbo-diploma te halen. ik vind dat iemand de discipline heeft om hard te werken en daarmee boven/zijn haar niveau uit te stijgen, dat getuigt van karakter. en die zou ikzelf bijvoorbeeld veel liever als werknemer hebben dan een vwo-leerling die het met twee vingers in de neus allemaal heeft gehaald en vervolgens smaalt dat het allemaal zo makkelijk was.

enne, rosecupcake: een ma-scriptie 15.000 woorden? het zou verboden moeten worden. zo lang was m'n ba-scriptie, ongeveer...
Ik heb 2 studies gedaan waarvan 1 met een scriptie van 150 pagina's, de anders met een scriptie van 15000 woorden. Geval was dat voor die van 15000 woorden ik heel goed beknopt heb leren schrijven. Ik kan eigenlijk wel zeggen dat die van 15000 woorden meer inhoud had dan die van 150 pagina's.
Ik begin je topic over je moeder steeds beter te begrijpen, naar aanleiding van de reactie's hier TO.
Prima dat er zo iets bestaat als LAKS. De tijd van klakkeloos de school/leerkrachten volgen, ja en amen zeggen is al jaren voorbij.

Ik ben wel benieuwd hoe laks de klachten afhandelen en welke klachten terecht waren.
rosecupcake schreef op 23 mei 2012 @ 02:32:

[...]

Misschien is dat deels wel zo, maar ik weet nog heel goed hoe ik het ervaren heb (dagboek bijgehouden) en ik zat meer te internetten dan te leren... alleen voor het wiskunde tentamen dus. Natuurlijk zouden die tentamens nu een eitje zijn maar toendertijd was ik ook niet zo angstig en gestressd als sommige klasgenoten... er waren mensen die eindexamentraining deden omdat ze zo bang waren... nergens voor nodig.

Wat fijn dat je weet dat het niet nodig is! Ik heb wel de examentraining gehad, samen met een van mijn vriendinnen. Ik was zo onzeker voor mijn examen wiskunde ( 5 jaar lang iedere week bijles gehad en ik snapte het gewoon niet, ik miste het inzicht en kon het niet 'zien' hoe vaak ik de stof ook doornam en hoe veel sommen/opdrachten ik ook maakte ). Ik maakte me zo druk over dat examen dat het een goed idee leek om die training te doen. Baat het niet dan schaat het ook niet. Ik ben hierdoor rustiger het examen ingegaan, ademhalingsoefeningen meegrekegen en dat werkte wonderbaarlijk. Geslaagd voor wiskunde met een 5,6 wat een hele prestatie was. En nu, nu snap ik het wel. Ik ben ouder en ineens had ik het inzicht wel. Ik vind het zelfs leuk nu.

En als ik zie hoe hard mijn broertje heeft gewerkt op zijn vmbo tl te halen, ik neem mijn petje ervoor af. Nu gaat hij zo naar het hbo, waar hij een zeer zware studie gaat volgen ( een van de meest moeilijke studies op het hbo) en ik weet zeker dat hij dat ook gaat halen, omdat hij de wil en de discipline heeft en zich realiseert dat dit hetgeen is wat hij wil in zijn toekomst. Ja, hij gaat er hard voor werken, nee het zal niet altijd van een leien dakje gaan, maar na die 3-4 jaar vraagt niemand hem hoe hij die studie af heeft kunnen ronden. Zijn diploma is dan wat telt. En dat vind ik wat specialer dan hoe ik mijn HBO heb gehaald, met 2 vingers in de neus.
Ik ben blij dat het LAKS bestaat. Soms gaat er ook het nodige mis bij examens; in mijn tijd waren er bijvoorbeeld geen woordenboeken beschikbaar terwijl dat wel nodig was. Het is goed om dat te kunnen melden. Natuurlijk zijn er mensen die onzinmeldingen doen, maar die worden meteen ongegrond verklaard, laat staan dat ze invloed hebben op de normering.

Mijn neefje zit middenin zijn examens en ik zie hoe zwaar het voor hem is. Het is behoorlijk wat stof en hij maakt vaak de volledige tijd vol tijdens de examens zelf (en hij is niet de enige). Zo hard werken is vermoeiend en er wordt ook veel druk op kinderen gelegd om te slagen. De norm is dit jaar bijvoorbeeld aangepast, het fijne weet ik er niet precies van maar het komt erop neer dat je onvoldoendes niet zomaar kunt compenseren. Toen ik examen deed vond ik sommige vakken makkelijker dan ik gewend was, sommige moeilijker. Ook al was ik een goede leerling, het bleef een spannende tijd. Prima dat kinderen even stoom kunnen afblazen en kunnen klagen als er echt wat is. Alleen wel schrikken als je dan, zoals een paar dagen geleden, opeens minister van Beijstervelt zelf aan de lijn krijgt ;-).
En o ja, niet iedereen is hetzelfde. Dat jij iets makkelijk vindt betekent niet dat iedereen het makkelijk zou moeten vinden. Iedereen heeft andere talenten en zwakkere punten. En voor sommige leerlingen duurt het gewoon langer voordat het kwartje valt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven