Werk & Studie alle pijlers

rekentoets

23-05-2012 18:54 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik schaam mij er een beetje voor maar ik kan niet zo goed rekenen.. Volgende week heb ik een rekentoets en wil hem goed maken! Weet iemand site's waar je op kunt oefenen? En kun je in een week het rekenen snappen?
Alle reacties Link kopieren
www.rekentuin.nl
Nee, je kan niet in 1 week supergoed leren rekenen. Maar je hoeft je er absoluut niet voor te schamen! Ik ben ook niet zo goed met getallen, pech, niks aan te doen. Lang leve de zakjapanners! Maar veel oefenen helpt zeker, dus zet 'm nog even op deze week!!
Alle reacties Link kopieren
Squla.nl
Alle reacties Link kopieren
Het is vooral moeilijk omdat alles uit het hoofd moet. Optellen, aftrekken en grafieken lezen gaat nog. Maar als ik moet gaan rekenen met meters, cm, dan gaat het helemaal mis.
In een week? Ik neem aan dat je al het hele jaar weet dat die test er aan komt.

Beetje dom om dan pas nu te beginnen aan een vak waar je niet goed in bent.



Google op "oefenen rekenen" en je komt een heel eind. Moet je ook de didactiek weten?
Alle reacties Link kopieren
Wat voor een soort niveau is je toets? Want anders geven we je misschien allemaal tips voor hogere wiskunde, die je helemaal niet nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
Moet het echt allemaal uit het hoofd, of mag je er pen en papier bijhouden?

Heb je moeite met vermenigvuldigen en delen? Of is het meer het bedenken van wat je moet rekenen om een vraag te beantwoorden?
Alle reacties Link kopieren
http://www.beterrekenen.nl/



Probeer dit eens.. De beterspellen versie werkte voor mij :)
Alle reacties Link kopieren
Het is maar een niveau 2 toets op het mbo. Maar ga volgend jaar niveau 3 doen dus wil het goed snappen. Nee ik heb geen moeite met delen enzo. Verhaaltjes rekenen ben ik niet zo goed in. Pen en papier mag ik gebruiken. Bijvoorbeeld berekenen hoeveel stenen je nodig hebt voor 400 vierkante meter enzo..
Alle reacties Link kopieren
rekenbeter.nl is ook goed... Je krijgt dan elke dag 3 sommen.. Voor nu is het misschien een beetje laat... Maar het is handig als je beter wilt worden!



Zoek verder gewoon sommen op Google in de categorie die je beter wilt beheersen.
Alle reacties Link kopieren
Meestal is het met rekenen zo dat als je de basics begrijpt (vermenigvuldigen, delen) zo'n verhaaltjessom ineens ook een stuk logischer wordt.



Bij rekenen gaat het om oefenen,oefenen,oefenen..



En beterrekenen was absoluut niet neerbuigend... Ik ben zelf hoog opgeleid, en veel van mijn collega's en studenten (universitair!!!) kunnen geen simpele sommetjes maken. En lopen ook vast op die verhaaltjessommen...



Je bent niet de enige :)
Haha nettel , ik ben vast een van jouw collega's ;-)
Alle reacties Link kopieren
desyyyy schreef op 23 mei 2012 @ 19:39:

Het is maar een niveau 2 toets op het mbo. Maar ga volgend jaar niveau 3 doen dus wil het goed snappen. Nee ik heb geen moeite met delen enzo. Verhaaltjes rekenen ben ik niet zo goed in. Pen en papier mag ik gebruiken. Bijvoorbeeld berekenen hoeveel stenen je nodig hebt voor 400 vierkante meter enzo..




Je kan eventueel vragen die je niet snapt hier plaatsen, misschien kan ik of anderen helpen. Voor de rest, oefenen en oefenen (en vreselijk onderschat, zorg dat je de tafels in je hoofd hebt, dat scheelt sowieso heel veel tijd en daarmee krijg je vaak ook een beetje beter inzicht).



En oh ja, je niet schamen, ligt meer aan het onderwijsniveau (al vanaf basisscholen) vermoed ik :)
Alle reacties Link kopieren
Oke dan vertel ik nu wel even een paar dingen waar jullie een antwoord op kunnen geven.

Hoe bereken je de omtrek van iets?

Hoe bereken je de inhoud van iets?



een som zoals 4+1, (en dan 1 van de vijf) =

200708:42=
Alle reacties Link kopieren
Desyyyy, ik geef bijles rekenen en wiskunde van basisschoolniveau t/m havo 3 (ik ben niet duur)

Ik woon in het zuiden van het land dus als je wil, kunnen we contact maken en kijken wat er mogelijk is. Basisdingen zoals rekenen met verhoudingen en meters en centimeters en inhoud en omtrek enzo kan ik je wel bijbrengen denk ik.



Antwoord op je vraag:

- omtrek van een vierkant of rechthoek is gewoon alle zijdes meten en bij elkaar optellen; dat kan dus ook zo bij een driehoek of een ander recht figuur. (omtrek van een cirkel ligt iets ingewikkelder maar kan ik je ook leren als je wil)

- oppervlakte: lengte maal breedte en dan je antwoord noteren als bijvoorbeeld 35 m2 (zo'n klein tweetje, dat moet je altijd gebruiken bij het berekenen van de oppervlakte van iets)

(dat noem je dan vierkante meter)

- inhoud: lengte x breedte x hoogte (denk maar aan een aquarium, dan kan je vast bedenken wat dan lengte, breedte en hoogte is) antwoord inhoud noteren als bijvoorbeeld dm3 (klein drietje, altijd een drietje als het gaat om inhoud)

(dat noem je dan kubieke dm)



- wat je bedoelt met die 4 + 1 som begrijp ik niet zo goed...



mijn anonieme email-adres is tippyotje@gmail.com

(als je dat niets vindt, ook prima hoor)



succes! Liesken
Alle reacties Link kopieren
www.rekenbeter.nl



www.beterrekenen.nl



Deze heb ik gebruikt voor mijn PABO-toets!
Alle reacties Link kopieren
Www.khanacademy.org
Alle reacties Link kopieren
Er staan ook over de gekste dingen filmpjes op youtube. Gewoon proberen! Maar beter nog is iemand in je omgeving zoeken die het uit wil leggen. Een forum is toch best omslachtig voor dit soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je vanuit je school geen lessen/boeken/begeleiding gehad?



Waar ik veel aan gehad heb is geen internetsite maar een ouderwets boek. Het basisboek rekenen. Het begint heel eenvoudig en behandelt letterlijk de basis van optellen, aftrekken, delen, vermenigvuldigen en ook rekenen met oppervlakte/inhoud, tijd, geld etc. Je kan dan de hoofdstukken maken waar je behoefte aan hebt.



Op de ene pagina staat de theorie heel begrijpelijk uitgelegd met vaak een voorbeeld hoe je een som moet aanpakken en op de andere pagina vindt je een hele bladzijde aan sommen (dus heel geschikt voor zelfstudie).



Een week is wel krapjes, maar kijk eens bij je in de bieb (ik had het boek daar geleend).



En algemeen, de boeken basisboek wiskunde (ongeveer examen vwo niveau) en vervolgboek wiskunde zijn ook aanraders! En nee, ik heb geen aandelen, ben gewoon heel enthousiast :).
Alle reacties Link kopieren
nettel schreef op 23 mei 2012 @ 20:12:

Meestal is het met rekenen zo dat als je de basics begrijpt (vermenigvuldigen, delen) zo'n verhaaltjessom ineens ook een stuk logischer wordt.



Bij rekenen gaat het om oefenen,oefenen,oefenen..



En beterrekenen was absoluut niet neerbuigend... Ik ben zelf hoog opgeleid, en veel van mijn collega's en studenten (universitair!!!) kunnen geen simpele sommetjes maken. En lopen ook vast op die verhaaltjessommen...



Je bent niet de enige :)
Zelf doe ik een wiskundige studie en maak ook elke werkdag sommen van beterrekenen en rekenbeter. Niet alleen omdat ik het leuk vind, maar ook om juist die simpele dingen bij te houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven