Werk & Studie alle pijlers

Aanspreekvorm mr. dr.?

25-05-2012 09:59 26 berichten
Hoi, ik moet een mail sturen aan iemand die zowel meester in de rechten (mr.) als doctor (dr.) is. Nu wil ik hem niet beledigen door aan al zijn titels voorbij te gaan en 'Geachte meneer X' op te schrijven, maar ik vroeg me af:



- Is het gebruikelijk om elke correspondentie naar zo iemand te starten met een titel?



- Hij is meester in de rechter, dus zou ik 'Geachte weledelgestrenge heer X' moeten schrijven, maar ook doctor, dus dan wordt het 'Geachte weledelzeergeleerde heer X' moeten zijn. OF allebei? Dat wordt zo'n mondvol! En welke moet dan eerst?



Hellep, dus!
Alle reacties Link kopieren
Stuur je een papieren brief?

Dan zou ik denk ik in de adressering wel zijn titels opnemen en dan in de aanhef voor Geachte heer X gaan.
Nee het is een mail... en niet echt een hele formele, maar ook niet super informeel. Hij heeft me telefonisch geholpen met een onderzoekje en wilde graag het eindresultaat zien, wat ik hem dus ga mailen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendin is ook mr. in de rechten, no way dat ik haar zo noem, alleen gekscherend, schrijf ik wel eens de weledelgestrenge blabblabla..



Wordthier tegenwoordig nog waarde aan gehecht in NL? Ik weet dat dat in een heleboel andere landen inderdaad het geval is, maar hier?
Alle reacties Link kopieren
De meeste gestudeerde mensen zijn heel normaal hoor, dus 'geachte heer Huppeldepup' is echt wel voldoende bij informele correspondentie. Als je hem maar met de juiste titels opgevoerd hebt in je onderzoek is er niets aan de hand.
Tartufone, ik ken hem niet, dat maakt wel een verschil... en hij is ook hoogleraar. Heeft me telefonisch erg hartelijk geholpen, maar ik vind het zo dom staan als ik 'geachte' schrijf, alsof ik niet beter weet. En ja, al dat studeren, daar mag hij best een beetje waardering voor krijgen toch?
Alle reacties Link kopieren
Ja tuurlijk maar zoals Jarek ook al zei, zijn de meeste mensen die gestudeerd hebben, ook heel normaal ;). Ik noemde mijn hoogleraar ook gewoon mijnheer, behalve in officiële correspondentie dan, ging zelfs wel eens met een tutor/ docente (een dr.) op een terras zitten om een paper te bespreken.
In welke richting heeft hij je geholpen, dan zou ik die titel doen.
Haha tartufone, dat het gewoon mensen zijn geloof ik direct ;-) Zelfs dat ze weleens op een terras iets bespreken met studenten.



Maar ik ken de man niet en hij heeft me ook niet geholpen binnen zijn opleiding, maar voor iets heel anders. Ik heb hem aan de telefoon ook niet aangesproken met titels maar gewoon gevraagd naar 'Meneer X'.



Maar dit voelt net even anders.
Alle reacties Link kopieren
Niet te moeilijk doen, joh.

Hij heeft je geholpen en je kent hem niet persoonlijk.

Je gaat hem bedanken. Dat op zich is al meer dan leuk genoeg. Het zal hem echt niet uitmaken of hij dan met Geachte heer Blabla of Beste meneer Blabla wordt aangeschreven.



In NL worden titels alleen in het adres gebruikt. En bij email al helemaal niet.
anoniem_130873 wijzigde dit bericht op 25-05-2012 10:29
Reden: typefout
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als hij ook hoogleraar is zou ik voor Geachte Prof. X gaan, of inderdaad voor Geachte Heer X.



Alle andere titels erbij zetten is vreselijk verouderd, en ik ken niemand hier op de universiteit die daar belang aan zou hechten.
en als je nou gewoon wel die titels gebruikt, wat zou daar dan fout aan zijn? Hooguit dat de weledelzeergeleerde heer je een beetje te formeel vindt en je bij het volgende contact vertelt dat 'gewoon meneer' ook goed is. Waarschijnlijk vindt hij het leuk en attent dat je een van de weinigen bent die niet zomaar voorbijgaat aan correcte aanspreektitels.



Volgens mij kun je het niet fout doen als je zijn titels gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ook deze titels en vind het altijd dom staan als iemand mij aanspreekt met geachte weledelgestrenge mevrouw x. Zo hoort het niet. De adressering is ok met alle titels, dus mr. drs. of Prof. dr. , maar de aanhef is gewoon geachte mevrouw x, of, beste Marjolein... In de situatie die jij beschrijft, dus geachte heer x.
Alle reacties Link kopieren
Die aanspreekvormen worden nauwelijks gebruikt. Je hoort ze nog tijdens verdedigingen van mensen die hun promotie afronden. Ik denk dat mijn prof zich er eerder ongemakkelijk voelt en liever dhr of prof. heeft
Alle reacties Link kopieren
Als je niets beters te doen hebt kan je op zoek gaan naar de juiste aanspreektitel, maar ik ken geen enkele prof die beledigd zou zijn als je die liet zitten. Geachte heer Puntjepuntje voldoet echt. Titels duiden weliswaar aan wat iemand is (om verwarring te voorkomen) maar ze worden alleen in officiele situaties gebruikt. Je staat niet voor gek als je ze wel gebruikt, maar ik zou de moeite niet nemen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook titels en echt "geachte mevrouw x" is prima.
Gewoon geachte heer of evt prof. Huppeldepup. In NL moet je echt niet met weledelgestrenge ed in mails aankomen hoor, dat komt nogal krampachtig over. En je wordt daardoor juist minder serieus genomen. Ik ken genoeg gepromoveerden en hoogleraren en die hechten daar totaal niet aan.
dubbelma schreef op 25 mei 2012 @ 16:20:

. Ik ken genoeg gepromoveerden en hoogleraren en die hechten daar totaal niet aan.




Ik ken er ook genoeg die er wel waarde aan hechten. Een professor adresseer je gewoon als Geachte Prof. X. ( en altijd in de u-vorm maar dat spreekt vast voor zich)



Bij een brief zet ik altijd bovenaan T.a.v. Mw. Dr. mr. X. en daarna, geachte mevrouw X. Bij een mastertitel in een mail gebruik je Geachte mevrouw X, blabla.



Ik hoef echt niet heel de dag met mr. aangesproken te worden, ik heb een voornaam en een achternaam en dat ik prima. Bij een mail vind ik Beste Verhuisd ook oké maar bij een officieel schrijven geef ik de voorkeur aan mevr. Mr. Verhuisd en u. (ouderwets hè met mijn 30 lentes..haha)



Mij man is dr. en wenst zo ook aangesproken te worden. Maar hij is geen Nederlander en ik heb geleerd dat vooral onze oosterburen veel waarde hechten aan titels en beleefdheid. Net als onze zuiderburen. Nou, heel verhaal geworden.. Succes!
"Geachte weledelgestrenge heer X" is sowieso fout. Het is óf geachte óf weledelgestrenge, niet een combi van die twee.
Alle reacties Link kopieren
Geachte is prima. Weledelzeergeleerd is lachwekkend en ook nog eens fout, is voor gepromoveerden, stapje lager. Hooggeleerd is voor hoogleraren maar echt, doe het niet!



Geachte prof. X kun je doen, of geachte heer X. Allebei prima!
Alle reacties Link kopieren
O sorry ik lees totaal fout, het is geen hoogleraar. Dan gewoon geachte heer X.
Alle reacties Link kopieren
Het is een mail toch?



Dan Geachte heer X.
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Ik moet voor mn werk regelmatig mailen met advocaten en hoogleraren. Ik begin altijd met Geachte mr. X en ze mailen bijna allemaal terug met

"Beste Kerstklok, bla bla bla, groeten Jan/Hans/Kees".
Sommige docenten hebben juist liever dat je hun titel gebruikt (althans op mijn uni). Ik schrijf dan gewoon "Beste dr. xxxx", dat maakt het beleefd, ik gebruik zijn titel, maar het is nog steeds niet te zwaar voor een "normale" correspondentie per email.



Hier in Nederland krijg ik geen klachten hierop, in Belgie zou ik echter wel misschien een opmerking krijgen voor het niet gebruiken van "Geachte".
willemeen schreef op 25 mei 2012 @ 09:59:

Hoi, ik moet een mail sturen aan iemand die zowel meester in de rechten (mr.) als doctor (dr.) is. Nu wil ik hem niet beledigen door aan al zijn titels voorbij te gaan


Je mail is vast al weg, maar als hij, zoals je verderop schrijft, ook nog prof is, komt het nogal knullig over als je juist dat niet noemt en die andere twee wel...



Mijn ervaring is dat de meeste mensen die titels hebben en in de academische wereld werken, niet zoveel waarde hechten aan het gebruik van titels (in die omgeving heeft praktisch iedereen er 1 of meer), maar er zijn uitzonderingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven