Negatief rapport over immigratie verdween in bureaula

25-05-2012 20:21 237 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://www.trouw.nl/tr/nl ... migratie-zijn-taboe.dhtml

Absurd toch, we mogen er over stemmen, we mogen er voor betalen

maar we mogen er vooral niet over lezen als het negatief is want o wee misschien speelt het Wilders wel in de kaart.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
malu3 schreef op 26 mei 2012 @ 12:36:

[...]

Tjonge jonge, wat ben jij naief, de hardwerkende expat en vluchtelingen. Wat het laatste betreft, dat zijn grotendeels gelukszoekers die graag in de hangmat van de Nederlandse verzorgingsstaat willen profiteren en geen stuiver bijdraqen.

Wat is er precies naïef aan? Dat jij die groep vluchtelingen als gelukszoekers kwalificeert is voor jouw rekening. Maar: het is wat mij betreft volledig logisch dat mensen 'geluk' gaan zoeken als ze het in hun vaderland NIET vinden.

Zoals Gijs ook al opmerkte ben ik er ook een voorstander van deze mensen in de regio op te vangen.

Maar voor de cijfers maakt het niet uit.
genkie schreef op 26 mei 2012 @ 12:38:

[...]

ah een godwinnetje.

Een godwinnetje? Hoe kom je daar toch weer bij? Het noemen van een nazi-kopstuk is niet automatisch een godwin.

Maar over de Wet van Godwin: inmiddels kun je stellen dat die wet alweer vervangen moet worden omdat sommigen (zoals jij) op de automatische piloot 'godwin!' moeten roepen.

Anders gezegd: het duurt in internetdiscussies nooit lang voor mensen 'Godwin!' gaan roepen.

Maar ga je nog iets inhoudelijks bijdragen? Of is dat te lastig voor je?
jukebox schreef op 26 mei 2012 @ 12:42:

[...]

Wat is er precies naïef aan? Dat jij die groep vluchtelingen als gelukszoekers kwalificeert is voor jouw rekening. Maar: het is wat mij betreft volledig logisch dat mensen 'geluk' gaan zoeken als ze het in hun vaderland NIET vinden.

Zoals Gijs ook al opmerkte ben ik er ook een voorstander van deze mensen in de regio op te vangen.

Maar voor de cijfers maakt het niet uit.

Ik ben het voor een groot deel met je eens, maar deze mensen mogen in feite geen vluchteling worden genoemd. Echte vluchtelingen zitten gehurkt op de grond de laatste gevallen rijstkorrels te verzamelen om toch nog iets in de maag te krijgen die week of dag en hebben in geen duizend jaar geld om op het vliegtuig naar Nederland te stappen.

Ik heb met "vluchtelingen"gewerkt en het waren allemaal middenklassers.
hollebollegijs schreef op 25 mei 2012 @ 23:47:

[...]

Zolang er rapporten mogen verschijnen die positief zijn over migratie lijkt het me minimaal gepast als een kritisch rapport niet in de onderste la verdwijnt.

Tegenstanders van migratie, zoals ik, worden altijd rond de oren geslagen met rapporten die lovend zijn voor migranten nu krijgen we dus eindelijk de andere kant van de medaille te zien.

Overigens moet ik mijn opmerking wat nuanceren, ik ben een voorstander van een migratiesysteem dat migranten een verblijfsvergunning geeft gekoppeld aan de duur van een werkvergunning (Zwitsers model) zit het werk er op is het exit.

Vluchtelingen kunnen in de regio worden opgevangen.

Ik ben het met je eens om vluchtelingen zoveel mogelijk op te vangen in de regio.

Maar nu moet je me even helpen,Gijs. Ik word helemaal niet om de oren geslagen met pro-migratie-rapporten. Ik kan mijzelf dit soort rapporten eigenlijk helemaal niet herinneren.

En hoe dan ook: rapport of niet: Migratie is een politieke keuze, geen economische/financiele.

Maar vooral: gezien de huidige staat in de wereld (grenzen die verdwijnen, een wereld die steeds 'kleiner' wordt, het verdwijnen van Nederland als hard 'bastion', de wederzijdse internationale vervlechting en onafhankelijkheid) is migratie nu eenmaal een feit en niet meer te keren.

Ook en juist bedrijfstechnisch gezien. Grote bedrijven zijn niet meer puur Nederlands, of puur Duits. Maar het zijn grote internationale bedrijven waar migratie al als vanzelfsprekend inzit.

Migratie is inherent aan mondialisering. 'We' kunnen niet meer terug.

Vandaar dat ik het migratiedebat vaak zinloos vind. Een achterhoedegevecht waarbij geen resultaten gehaald worden.
En hoe dan ook: rapport of niet: Migratie is een politieke keuze, geen economische/financiele.

Deze klopt echt niet. Met alle respect.
Cateautje schreef op 26 mei 2012 @ 12:54:

[...]

Ik ben het voor een groot deel met je eens, maar deze mensen mogen in feite geen vluchteling worden genoemd. Echte vluchtelingen zitten gehurkt op de grond de laatste gevallen rijstkorrels te verzamelen om toch nog iets in de maag te krijgen die week of dag en hebben in geen duizend jaar geld om op het vliegtuig naar Nederland te stappen.

Ik heb met "vluchtelingen"gewerkt en het waren allemaal middenklassers.

Van wie niet? Alle mensen die hier komen hebben daar een verdomd goede reden voor. Niemand vertrekt voor de lol uit zijn of haar vaderland.

Zolang de wereld nog enorm oneerlijk verdeeld is is het fenomeen vluchteling in een brede context logisch en niet te veroordelen.

Maar inderdaad: ik ben dus wel voorstander voor opvang in de regio. Ook om braindrains te voorkomen.
Cateautje schreef op 26 mei 2012 @ 12:58:

Deze klopt echt niet. Met alle respect.
Leg uit?

Om gelijk op alle twee de posts te reageren. Er zijn legio migranten die dat wel degelijk doen om financieel economische redenen, ik wijs dat niet af, want als ik het ergens anders veel beter kan krijgen, dan doe ik dat ook.

De Europese grenzen zijn open gegooid en Nederland wordt onder de voet gelopen door economische vluchtelingen, ook jou moet dat niet ontgaan zijn. Maar ik denk persoonlijk dat hier ongeschreven maar één soort mensen wordt besproken en dat is de Afrikaan. Helaas, maar ook daar zitten talloze economische vluchtelingen bij.
Om dit op te lossen moet je eerst bedenken wat politiek precies is. Wat is politiek? Niet alleen het 'Haagse'. Of Brussel. Politiek is overal.

Een interessante en veel gebruikte definitie is: 'Who gets what, when and how'.

Politiek is voor mij niets meer dan een verdelingsvraagstuk. Een gevecht om wie waar recht op heeft en wat krijgt. Als je dat langs alle politieke debatten legt van het afgelopen jaar klopt dat precies.

Op het moment dat er voor mensen in andere delen van de wereld niets te halen valt, verplaatsen ze zich vanzelf wel naar daar waar het wel is.

Zeker omdat op die plekken 'waar het wel is' beleid wordt gemaakt dat die andere plekken tot op zekere hoogte arm houdt. Zoals onderdrukking en tariefmuren.

Maar het valt me wel vaker op dat mensen een onderscheid maken tussen economische vraagstukken en politieke vraagstukken. Terwijl bijna alle economische vraagstukken wereldwijd vooral politiek van aard zijn.

De drijfveren van mensen ook.

De enige soort economie die puur economie is die in een eerlijk marktsysteem. Maar daar is hier geen sprake van.

Een verschil tussen economisch en politiek vluchteling? Ook dat onderscheid is vooral weer politiek gedreven en wordt vooral gebruikt om een onderscheid te maken dat er feitelijk niet is. Houd daarbij rekening met het feit dat mensen niet gemarteld mogen worden maar dat elk mens ook recht heeft op een menswaardig bestaan. Daar horen minimale centen om van te leven ook bij.

Maar een echt onderscheid valt echt niet te maken.
Cateautje schreef op 26 mei 2012 @ 13:07:

[...]

(...) Nederland wordt onder de voet gelopen door economische vluchtelingen, ook jou moet dat niet ontgaan zijn.

Los van wat ik in kranten lees is mij dat ontgaan ja. Ik word niet bepaald onder de voeten gelopen, en woon toch echt niet ergens afgelegen.

Volgens mij valt dat allemaal best wel mee.
Dus ik moet het zo opvatten. Als een mens uit een slechtere economie een beter leven zoekt in Nederland, dan is het een politieke vluchteling en als jij besluit vanuit Nederland te emigreren naar bijvoorbeeld Canada voor een beter leven, dan ben je dat niet? Of ook?

Interessant
jukebox schreef op 26 mei 2012 @ 13:11:

[...]

Los van wat ik in kranten lees is mij dat ontgaan ja. Ik word niet bepaald onder de voeten gelopen, en woon toch echt niet ergens afgelegen.

Volgens mij valt dat allemaal best wel mee.
Dan sta je niet echt met beide benen in de realiteit.
Nee. Want iemand die Nederland verlaat om ergens anders te gaan werken is geen vluchteling. Er hoeft nergens voor gevlucht te worden.

Die term 'politiek vluchteling' impliceert dat mensen vluchten voor de politieke situatie daar.

Maar dat geldt bijna ook altijd voor economisch vluchtelingen. Ze vluchten niet omdat de overheid daar top is, maar het eten is toevallig op.

Nee. Die overheid maakt er een dubbel potje van. Zowel qua repressie als qua voedselbeleid.

Een vluchteling uit Algerije vlucht voor beide zaken. Dat geldt ook voor een vluchteling uit bijvoorbeeld Noord-Korea.

Je vlucht omdat de overheid haar taken niet goed verricht in je vader- of moederland.

Maar ik vraag me ook af op welke wijze er anders omgegaan moet worden met 'politieke' en 'economische' vluchtelingen.
Cateautje schreef op 26 mei 2012 @ 13:19:

[...]

Dan sta je niet echt met beide benen in de realiteit.

Hoezo 'sta ik niet met beide benen in de realiteit'?

Is jouw realiteit 'echter' dan mijn realiteit?

Volgens jou worden we 'onder de voet gelopen'. Sorry, maar dat denkbeeld kun je niet hard maken en haal je puur uit kranten. Hoe definieer jij dan 'onder de voet lopen'?
Ik bedoel: het onderscheid tussen verschillende soorten vluchtelingen strooit zand in de ogen.

Ik denk dat in beide gevallen eenzelfde soort aanpak nodig is. Namelijk: zorgen dat de situatie in het vaderland fundamenteel beter wordt en mensen in de regio opvangen.
Wat een onzin. We hebben onze multiculturele samenleving te danken aan het feit dat er op een gegeven moment meer arbeidsplaatsen waren dan arbeiders. Het bedrijfsleven heeft de Italianen, Turken en Marokkanen geronseld om naar Nederland te komen om te werken, daar had politiek niets mee te maken, niet in Italië, niet in Turkye, niet in Marokko en niet in Nederland. Sterker nog, de Nederlandse politiek was mordicus tegen de instroom van al die gastarbeiders, het is het bedrijfsleven geweest die aan de wieg stond van onze huidige samenleving.

Ik vind het eerlijk gezegd een tikkeltje arrogant om er gemakshalve maar vanuit te gaan dat emigranten per definitie ergens voor zouden vluchten. Soms is het gras gewoon groener aan de andere kant van de heuvel.
jukebox schreef op 26 mei 2012 @ 13:23:

[...]

Hoezo 'sta ik niet met beide benen in de realiteit'?

Is jouw realiteit 'echter' dan mijn realiteit?

Volgens jou worden we 'onder de voet gelopen'. Sorry, maar dat denkbeeld kun je niet hard maken en haal je puur uit kranten. Hoe definieer jij dan 'onder de voet lopen'?
Mijn antwoord staat hierboven.
@ Cateautje

Je bekijkt politiek veel te nauw. Het gaat mij niet om 'de Nederlandse politiek'.

Daarnaast is er altijd al een frisse samenwerking geweest tussen bedrijfsleven en politiek. Zeker in de tijd van de eerste gastarbeiders.

En die politiek toen mordicus tegen? Onzin!

En hoezo is het arrogant om te denken dat mensen ergens voor zouden vluchten?

Het gras is niet 'simpelweg' groener. Het gaat om een veel groter verschil in essentiële basisbehoeften.

Dag in, dag uit geen werk hebben. GEEN toekomstperspectief voor je kinderen, geen zekerheid morgen weer geld te hebben. Dat is geen kwestie van 'groener'.

Dat is toch ook arrogant? Om te denken dat hoe wij het hier voor elkaar hebben eigenlijk ook maar relatief is en niet zoveel voorstelt.
En nog steeds staat mijn vraag:

"hoe definieer jij 'onder de voet gelopen worden'"?
[quote]jukebox schreef op 26 mei 2012 @ 13:33:

@ Cateautje

Je bekijkt politiek veel te nauw. Het gaat mij niet om 'de Nederlandse politiek'.

Daarnaast is er altijd al een frisse samenwerking geweest tussen bedrijfsleven en politiek. Zeker in de tijd van de eerste gastarbeiders.

Dan zou ik toch maar eens in de moderne geschiedenisboeken kruipen als ik jou was.

Omdat er altijd maar weer het zieligheidsaspect bij komt kijken. Zoals gezegd, ik heb met vluchtelingen gewerkt en die zijn toch echt niet zielig.

Het gras is niet 'simpelweg' groener. Het gaat om een veel groter verschil in essentiële basisbehoeften.

Dat is niet per definitie zo, tenzij je je blind staart op Afrikanen uit hongerlanden.

Dag in, dag uit geen werk hebben. GEEN toekomstperspectief voor je kinderen, geen zekerheid morgen weer geld te hebben. Dat is geen kwestie van 'groener'.

Ieder volk dat het relatief goed heeft, heeft daar keihard voor gewerkt en is nooit bij de pakken neer gaan zitten. Ik denk dat ieder volk de plicht heeft om op net zo'n wijze de schouders er onder te zetten en iets van het land te maken. Ik weet zeker dat las bepaalde volkeren dat besluit zouden nemen, ze op heel wat hulp zouden kunnen rekenen.

Dat is toch ook arrogant? Om te denken dat hoe wij het hier voor elkaar hebben eigenlijk ook maar relatief is en niet zoveel voorstelt.[/quote]

Is keihard voor gewerkt en dus dik verdiend. Dat is geen arrogantie, dat is realiteit. Maar goed, het is al heel lang verboden om echt trots te zijn op dit land, dus dat mag ook niet gezegd worden.Vast.
jukebox schreef op 26 mei 2012 @ 13:34:

Alleen Rotterdam al, bestaat voor 48% uit nieuwkomers.

I rest my case.
jukebox schreef op 26 mei 2012 @ 13:33:

@ Cateautje

Dat is toch ook arrogant? Om te denken dat hoe wij het hier voor elkaar hebben eigenlijk ook maar relatief is en niet zoveel voorstelt.

als die mensen zo denken dan zouden ze zo dankbaar met de kansen in nederland moeten zijn dat we er geen last van hadden maar er juist beter van wedden.

echter grote groepen allochtonen en asielzoekers bewijzen juist het tegendeel.
Cateautje schreef op 26 mei 2012 @ 13:43:

[...]

Alleen Rotterdam al, bestaat voor 48% uit nieuwkomers.

I rest my case.

daar waren ze laatst al overheen dacht ik.

nu is het nog 48% autochtonen :')
jukebox schreef op 26 mei 2012 @ 13:34:

Het gaat niet om onder de voet lopen denk ik maar om nut voor de samenleving.

Niemand zit op kansarme vluchtelingen te wachten zeg maar van die nomaden die in Ter Apel kampeerden.

Waar Nederland wel profijt van heeft zijn, bijvoorbeeld bij mij in de branche, Poolse monteurs en bijvoorbeeld een IT er uit India.

jukebox schreef op 26 mei 2012 @ 13:33:

.
Van harte welkom zou ik zeggen, mits ze dus iets toevoegen aan de samenleving in de vorm van kennis of arbeid.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Het is overigens geen klacht, want ik vind de multiculturele samenleving leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven