Samsom: mes in kinderbijslag

26-05-2012 21:21 324 berichten
DEN HAAG - PvdA-leider Diederik Samsom wil het mes zetten in de kinderbijslag. Die zou inkomensafhankelijk moeten worden.

Het geld dat dat opbrengt zou naar de kinderopvang kunnen gaan. Dat zei Samsom zaterdag op een bijeenkomst van zijn partij, waar hij met leden goede ideeën besprak voor het verkiezingsprogramma van de PvdA.

Samsom wil verder het zwangerschapsverlof dat ouders hebben rond de geboorte van hun kind uitwisselbaar maken. Nu hebben vrouwen recht op 16 weken en mannen op 2 dagen. Samsom wil het mogelijk maken dat ze elkaar dagen geven.

Meer dan 1000 ideeën waren door leden geopperd op de site van de partij. „Deze stond er gewoon tussen. 1000 ideeën. Pats, een pareltje”, zei Samsom.

Volgens Samsom zijn er zat mannen die wel meer tijd aan hun baby zouden willen besteden en zijn er vrouwen die sneller weer aan het werk willen dan na 16 weken.

Samsom was ook enthousiast over een idee om zonnepanelen te verplichten in de nieuwbouw via een bepaling in het bouwbesluit. Andere voorstellen, bijvoorbeeld om de marktwerking in de zorg te schrappen, zijn al door de PvdA overgenomen.
Alle reacties Link kopieren
jollie schreef op 27 mei 2012 @ 00:17:

@saaaar81, ik geef het op, blijkbaar wil je het niet begrijpen. Het gaat erom dat als je meer dan 2 kinderen wilt, je die zelf zal moeten onderhouden. Ik vind het dus raar dat als je een heel laag inkomen hebt (en dat zal dan inderdaad vaak een uitkering zijn) voor een groot gezin kiest en dan van de overheid verwacht dat ze jouw "hobby" sponseren dmv kinderbijslag.

Daar zit ook wat in, van die types die hun leven lang financieel al

aan hun vingertoppen hangen en rustig door fokken tot er 4 rondlopen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
strienenaar schreef op 27 mei 2012 @ 00:09:

Waarom zou ik benadeeld moeten worden omdat ik hard en veel werk en ergens voor geleerd heb? Dus omdat ik goed verdien, verdien ik het niet om kinderbijslag te krijgen? Ik werk ook voor extra centen. En als de extra centen dan verloren gaan aan inkomensafhankelijke kinderbijslag etc, waar doe ik het dan voor? Dan kan ik toch net zo goed iets minder gaan werken en verdienen, en mn handje ophouden?

Tegenover mensen die niet geleerd hebben en/of parttime werken... Hebben die meer recht op kinderbijslag?

Schaf het dan gewoon helemaal af, en laat iedereen het zelf maar bekostigen. En als dat betekent dat sommigen meer moeten gaan werken of alsnog een opleiding moeten gaan volgen voor een betere baan, dat is dat zo.
Deze discussie kun je over alle regelingen voeren. Ik krijg bijvoorbeeld geen huurtoeslag. Zou ik minder gaan werken, of in een minder goed betaalde baan, dan zou ik het wel krijgen. Voor een kind kies je doorgaans nog bewust - wonen moet je sowieso.
saaaaar81 schreef op 27 mei 2012 @ 00:05:

[...]

En jij denkt dat je vrouwen meer aan het werkt krijgt door kinderbijslag af te schaffen? ;-)
Het zal iig niet stimulerend werken als je een grens opwerpt van een paar honderd euro door hem boven een bepaalde grens af te schaffen.
_Branwen_ schreef op 27 mei 2012 @ 00:21:

[...]

Precies. En dat er groep buiten de boot gaat vallen houd je toch, waar je die grens ook trekt.
En daarom vind ik het nog lang geen gek idee om die hele kinderbijslag af te schaffen en op te laten gaan in de kinderopvangtoeslag. Dan is ie en inkomensafhankelijk, en gekoppeld aan werken.
stella78 schreef op 27 mei 2012 @ 00:52:

En daarom vind ik het nog lang geen gek idee om die hele kinderbijslag af te schaffen en op te laten gaan in de kinderopvangtoeslag. Dan is ie en inkomensafhankelijk, en gekoppeld aan werken.
Dat lijkt mij niet haalbaar. Er zijn veel mensen afhankelijk van een uitkering, en die zouden deze bijslag dan verliezen, terwijl het juist een groep is die het geld nodig heeft.
Maar dan stimuleert het misschien wel om te gaan werken, Branwen.
Niet iedereen kan werken.

En wat als je wel kunt werken, maar werkeloos wordt? Momenteel duurt het wel een tijdje eer dat men een baan vindt.
jollie schreef op 26 mei 2012 @ 22:26:

Kinderbijslag na het 2e kind afschaffen en geen kinderbijslag voor kinderen in het buitenland. Ik vind het vreemd dat als je van een uitkering leeft, je 6 kinderen op de wereld zet die je dan alleen maar door de kinderbijslag zou kunnen onderhouden.
Mee eens! Hoewel ik de grens van 45.000 bruto wel erg laag vind.
Heb niet alles gelezen, maar wb verlof van de man. Ga in de juiste sector werken zou ik zeggen. Bij ons (apotheekwerk) heb je als man gewoon 2 weken verlof :) en die mag je ook opnemen wanneer je wil. Dus eventueel na het verlof van de vrouw kan ook gewoon.

Verder vind ik het wel goed dat je het kan uitwisselen. Ik had een hele makkelijke bevalling en liep na een week al te stofzuigen enzo. Had best 2 weken eerder weer kunnen beginnen. En is voor de vader-kind band ook wel goed denk ik. Nu begon dochter na paar weekjes standaard te huilen als man thuis kwam. En de eerste week dat ik weer aan het werk was en ze op woensdagmiddag alleen was met man verliep ook niet vlekkeloos haha. Is inmiddels wel goed gekomen, maar je merkt toch dat ze na 12 weken bij mama heel erg aan die persoon hangen.
cupcakegirl schreef op 26 mei 2012 @ 22:25:

Dan ga je dat aanpakken. Mensen aan het werk zetten bijvoorbeeld. Zorgen dat ze verder komen in het leven.

En er zijn zoveel redenen waarom mensen bij de voedselbank terecht komen. En dat is echt niet alleen omdat ze tot de schrijnende gevallen behoren.

Wanneer was je klaar met je studie??

Je hebt blijkbaar geen kennis van zaken hoe mensen bij de voedselbank terecht komen, en waar aan ze moeten voldoen om in aanmerking te komen voor een pakket van de voedselbank.

Mensen aan het werk zetten? Onlangs de nieuwe cijfers over werkeloosheid van het CBS gezien?
Ik heb het gevoel dat bij de pvda de mensen die keihard werken steeds harder gestraft worden....
Het wordt tijd dat de kranten een gaan publiceren wat al deze regelingen echt betekend voor de mensen die krap 1.5 modaal verdienen en kinderen hebben.

Dan stemt er niemand meer op de "arbeiders" partij....

Begin eens met deze regeling bij mensen die meer dan 100.000 verdienen.

Of nog beter, alle politici 45.000 euro laten verdienen. Dan voelen ze zelf ook wat al die regelingen betekenen.

Ik word zo moe van dat gedraaikont van partijen dat het totaal een raadsel is waar je nog op moet gaan stemmen. Want nu roepen ze dit en 13 september doen ze iets anders
Opeens snap ik waar al die site vandaan komen waar je je huishoudboekje kunt bijhouden.

Daarmee kunnen ze aantonen dat mensen nog veel verder uitgeknepen kunnen worden.
Ik vind het een waardeloos plan. Zoals anderen ook al zeggen, dan heeft het helemaal geen zin meer om te gaan werken. Als ik vergelijk wat het mij als alleenstaande moeder opbrengt als ik full time werk (in een baan met een net boven modaal salaris), of om werkeloos te zijn, dan scheelt dat vrijwel niks. En als al deze plannen doorgevoerd worden, zou het me niet verbazen als ik onder aan de streep minder over hou als ik full time werk, dan wanneer ik full time thuis zit.

Nou, dan ben ik toch gek als ik nog aan het werk ga? Want hoewel werk leuk is, is het nou ook weer niet zo dat je voor je lol altijd loopt te schipperen met zorg en werk, tijd met je kind en tijd voor jezelf, huishouden en vrije tijd, etcetera. Ik ben eeen feministe in hart en nieren, maar met dit soort plannen vraag ik me echt af waarom je als vrouw eigenlijk nog zelfstandig en zelfredzaam zou willen zijn, want je naait alleen jezelf maar.
Am Yisrael Chai!
saaaaar81 schreef op 26 mei 2012 @ 21:46:

[...]

Snap ik, en er zullen ook zeker moeders zijn die er net zo over denken als jou.

Maar ik vind ook dat vrouwen best in bescherming mogen worden genomen. Die 16 weken is vaak genoeg hard nodig zonder dat je druk hoeft te voelen van bijv. een werkgever om eerder te komen omdat het 'ook wel anders kan'.
Mijn ervaring is dat de meeste vrouwen 'moeilijk doen' over weer aan het werk gaan omdat het kindje nog zo klein is en naar de opvang oid moet. Als de vader dan thuis zou zijn, is dat gevoel waarschijnlijk een stuk minder.
cupcakegirl schreef op 26 mei 2012 @ 22:05:

Maar waarom zouden ze het moeten delen?
Nou sommige vaders, heel gek hoor, vinden het ook leuk met hun nieuwbakken baby thuis te zijn.
cupcakegirl schreef op 26 mei 2012 @ 22:12:

Belachelijk. 45000 bruto is niet veel.
Maar toch hopelijk genoeg om je kinderen te onderhouden zonder kinderbjislag nodig te hebben.
Star schreef op 27 mei 2012 @ 09:05:

[...]

Maar toch hopelijk genoeg om je kinderen te onderhouden zonder kinderbjislag nodig te hebben.

Ik heb altijd meer verdiend dan dat, maar het is echt niet zo dat de kinderbijslag geen hele welkome aanvulling was en ook altijd precies werd gebruikt waar ie voor was bedoeld: kosten voor mijn kind.

Als ik in mijn eentje met 1 kind van dat bedrag al net aan rondkom, dan zal een gezin met sowieso twee volwassenen (en dus meer kosten) en misschien ook wel meer kinderen (en dus ook meer kosten) het toch helemaal wel voelen?
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef op 27 mei 2012 @ 09:09:

[...]

Ik heb altijd meer verdiend dan dat, maar het is echt niet zo dat de kinderbijslag geen hele welkome aanvulling was en ook altijd precies werd gebruikt waar ie voor was bedoeld: kosten voor mijn kind.

Natuurlijk, hier net zo, maar zonder had je het ook gered. Ik neem niet aan dat je er op zat te wachten omdat je je kind anders met gaten in zijn zolen of een lege buik naar school moest sturen? Dat bedoel ik meer.
cappi schreef op 26 mei 2012 @ 23:43:

inkomensafhankelijk prima, maar weer typisch de PVDA, niet kijkend naar bepaalde bevolkingsgroepen die maar kinderen blijven krijgen omdat dat wellicht de traditie is in het land van oorsprong maar het niet financieel kunnen veroorloven en er maar vanuit gaan dat de nederlandse staat meebetaald en dan opeens gaan protesteren omdat ook zij mee moeten gaan bezuinigen.

en even mbt opmerkingen dat (zwaar) gereformeerde mensen vaak ook meer kinderen hebben dan normaal, helemaal waar, maar ik woon in een van de 3 grote steden en sorry maar ik zie over het algemeen toch het merendeel allochtonen met veel kinderen in de stad rondlopen
, en dan vraag ik mij toch eerlijk gezegd wel af hoe ze het allemaal betalen, volgens mij hebben de vrouwen in kwestie hier nog nooit een vinger op de arbeidsmarkt uitgestoken dus waar komt het geld vandaan?
Wellicht omdat de zwaar gereformeerde mensen niet in de grote stad wonen? :lampje:
Star schreef op 27 mei 2012 @ 09:14:

[...]

Natuurlijk, hier net zo, maar zonder had je het ook gered. Ik neem niet aan dat je er op zat te wachten omdat je je kind anders met gaten in zijn zolen of een lege buik naar school moest sturen? Dat bedoel ik meer.
Nou, dingen als nieuwe schoenen, winterjassen, nieuwe bril, etcetera betaal ik toch echt van de kinderbijslag. Met dat salaris hou ik 600/700 euro ongeveer per maand over voor boodschappen, kleding, leuke dingen, cosmetica, dus dat is echt geen vetpot. Een winterjas en een paar winterschoenen, of een nieuwe bril hakt daar behoorlijk in.
Am Yisrael Chai!
Star schreef op 27 mei 2012 @ 09:05:

[...]

waarom hebben de "rijkeren" alleen maar meer plichten en geen rechten?

als ze nu gewoon een max van 2 kinderen instellen waarvoor je vrijstelling krijgt voor een deel van belastbaar inkomen dan is dat veel beter.

waarom moeten mensen die compleet falen in het leven wel de mogelijkheden hebben om kinderen op de wereld te zetten wat nog veel meer verantwoordelijkheden met zich mee bengt?
45000 lijkt veel als je een stuk minder verdient. Maar hou we ook rekening mee dat iedereen leeft naar zijn inkomen. Dus als de kb dan wegvalt merken diegenen dat wel degelijk.

als dit plan er door komt ga ik serieus aan het rekenen wat het mij nog oplevert om te werken tov thuis te blijven. Volgens mij zal ik nog verbaasd zijn over de uitkomst.

Wat mij betreft draaien ze het om. Als je niet werkt krijg je geen kb. Dat zal pas stimuleren om aan het werk te gaan.
Hier dan even een kinderloze

Hoeveel kinderbijslag ontvang je voor:

1 kind

2 kinderen

3 kinderen

Heb geen flauw idee...
Kier_V schreef op 27 mei 2012 @ 09:20:

Hier dan even een kinderloze

Hoeveel kinderbijslag ontvang je voor:

1 kind

2 kinderen

3 kinderen

Heb geen flauw idee...

Voor 1 kind ontvang je 225 euro ongeveer per kwartaal voor een kind boven de 6, een kind onder de 6 was volgens mij 196 euro per 3 maanden.

Dus om en nabij de 75 euro per maand.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven