vanaf welke leeftijd bewust van seks en voorlichten?

27-05-2012 22:40 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nav een ander topic (op de sekspijler) vroeg ik me af vanaf welke leeftijd een kind bewust is/wordt van het feit dat mensen (papa's en mama's) seks hebben.

Dochterlief is nu zeven jaar, maar beseft dit volgens mij nog niet. Voor mij dus ook geen reden of aanleiding om haar seksuele voorlichting te geven, behalve de kleuteruitleg die ze kent over de baby's die in de buik komen doordat papa en mama verliefd zijn en knuffelen of vrijen (maar wat vrijen is, is nog nooit gevraagd).



Moet ik hier alsnog iets mee of kan ik er gerust op zijn dat het nog vanzelf komt? Ik bedoel, ik voel echt geen noodzaak om het er uitgebreid over te hebben. Maar lijkt me ook zo lullig voor haar als ze dit op een gegeven moment op school te horen krijgt van anderen en dat dit voor haar een complete shock gaat zijn.



Ik hoor het graag vanaf welke leeftijd ik een beetje kan gaan verwachten dat ze daarmee bezig gaat. Merci.
Denk eens terug hoe het voor jezelf ging..... Ik weet van mezelf dat in groep 6 het een beetje interessant werd waarom mensen nou zoenden, wat seks is ed. En dat was echt geen shock ofzo voor mij en ik denk niet dat dit het wel is voor de meeste kinderen. Of herinner jij dat je weken van slag bent geweest???



Ik zou je dochter wel inlichten wat ongesteld zijn nu is, want dat lijkt me wel iets waar kinderen als ze het jong worden van kunnen schrikken. Leg dus een pak maandverband ed slingeren, waarschijnlijk vraagt ze wel waarvoor dat nou is.



Zorg dat je wat boekjes geschikt voor hun leeftijd hebt liggen op een toegankelijke plek.
Alle reacties Link kopieren
Ligt een beetje aan het kind ook. De een is er wat eerder klaar voor dan de andere natuurlijk.
Seksuele voorlichting vind ik een terugkerend iets in de opvoeding. Niet een onderwerp waar je een of twee keer een praatje over houdt in elk geval.



Schaf anders voor je dochter een goed boek aan erover en geef aan dat ze met vragen altijd bij je terecht kan.
Alle reacties Link kopieren
Toen mij zoon een jaar of 6, 7 was, kwam hij zelf met vragen. Ik heb hem alles verteld, zo gewoon mogelijk. Op die leeftijd is het nog niet zo beladen.

Hij stond er zelf ook heel erg voor open, was nieuwsgierig.



Mijn dochter heeft nooit zo veel gevraagd. Als ik haar iets wilde vertellen over seks, praatte ze gauw ergens anders over. Ik heb het haar wel verteld, omdat ik niet wilde dat ze het van anderen zou horen (zoals bij mijzelf het geval was, ook rond die leeftijd), maar zij wilde er niets van weten. (Nu is ze 13, en het is nog steeds onbespreekbaar. Daar ga je met je openheid!)



Ik denk dat het per kind verschilt. Wat je altijd kunt doen, is vragen: hoe denk jij dat een kindje in de buik van de moeder terecht komt? Dan kom je er ook achter wat er in het kind omgaat.
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou juist die periode dat je merkt dat je kind "er mee bezig is" voor willen zijn. Dáárvoor is natuurlijk nog een periode dat Er allemaal spannende verhalen omgaan in het hoofd van kind :)



Door er vroeg over te praten wordt het onderwerp (misschien) (iets) bespreekbaarder.



Inderdaad vragen over hoe het kind denkt dat een vrouw zwanger wordt, of aan de hand van een boek.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter was met 8 jaar te vroeg in de puberteit, dus voelde ik me genoodzaakt om nou eens goed uit te gaan leggen hoe het zit met rijpende eitjes en menstruatie. Maar toen had ik haar al diverse keren vanalles verteld.



Mijn zoon is 1,5 jaar jonger en zat bij de uitgebreide uitleg met plaatjes en dergelijke.



Ze hadden ook al eens gezien dat ik ongesteld was enzo (kwamen steeds bij me op de wc.. ) dus had al veel verteld
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 7 best laat. Ik denk dat je het wel snel moet bespreken, zodat het geen onderwerp wordt dat niet met jou besproken kan worden. Want geheid heeft ze er via andere kanalen (school, vriendinnen) al wel over gehoord en nu lijkt het juist soort van taboe.



Waarom niet gewoon uitleggen hoe dat werkt? Ik denk dat ze niet zou moeten hoeven vragen wat vrijen is, maar dat je dat ook zou moeten vertellen.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
dubbelma schreef op 27 mei 2012 @ 22:48:

Denk eens terug hoe het voor jezelf ging.....




Dat was nou juist een deel van de aanleiding. Ik vertelde mijn man vanavond dat ik bij mijn weten al heel jong een soort seksuele voorlichting kreeg op school, middels tv. Ik dacht dat ik toen een jaar of zes a zeven was. Mijn man geloofde me niet, maar aangezien ik er ooit een tekening over heb gemaakt en die in mijn fotoboek is beland, heb ik die er zonet meteen bijgezocht.



Ja hoor, daar staat mijn tekening van een blote meneer en mevrouw, samir en malousja, die in de schooltv. serie "kijk haar nou" zaten. Ik weet dat ik iig behoorlijk onder de indruk was van die compleet blote mensen op tv en die ook vanalles bespraken (weet niet meer of seks ook werd besproken). Maar goed, was dus al heel jong en kreeg toen al een soort voorlichting op school daarover.



Kennen jullie die uitzendingen (begin jaren tachtig)? Ik ben nu 35.
Alle reacties Link kopieren
Wat dochter wel weet:

dat kinderen gaan puberen, borstjes krijgen, haartjes en er bloed uit het spleetje komt (jaja, zo heet dat bij ons thuis). Dat heet dan ongesteld zijn. (zelf word ik door mirena niet meer ongesteld, dus dat kent ze alleen door mijn theoretische uitleg).



Ze weet dat papa's en mama's knuffelen en kusjes geven, want dan zijn ze nl. verliefd (vandaag een parend libelle setje door de tuin. "kijk schat, die zijn aan het paren en maken een babietje." Dochter: "zijn ze dan verliefd?")

Ze weet dat er een babygaatje is waar een baby uitkomt en dat dat een ander gaatje is dan waar plas uitkomt.



Maar het interesseert haar volgens mij helemaal niks hoe die baby erin komt hoor. En de vriendjes die ze heeft (van zes tot een jaar of acht) weten bij mijn weten ook echt niks. Verliefd zijn en kusjes geven is al heeeeeeeel spannend en om te giechelen ; ) en er komen geen vervolg vragen.
Alle reacties Link kopieren
Dan hebben we kennelijk andere opvattingen over wat jong is. Ik vind 6 a 7 juist oud om er voor het eerst over te horen. Misschien was jij daarom toen ook zo onder de indruk.

Maar ik kreeg op jongere leeftijd ook broers/zussen en volgens mij werd het thuis gewoon besproken zoals vanalles wordt besproken. En was het dus nooit een geheim, of taboe onderwerp.



Ik denk dat je al vanaf heel jong leeftijdsgeschikte informatie aan moet bieden. Ik zou wel iets meer vertellen dan alleen dat mensen vrijen. Dus ook, in geschikte termen, wat vrijen is en wanneer je dat doet met wie. En hoe het zit met lichaamsdelen en dat aanraken fijn kan voelen, maar dat niet iedereen iedereen zomaar aan mag raken bijvoorbeeld. Lijkt me belangrijke info voor een kind om over te beschikken.
Zeg maar Spijker.
Schouderklopje, misschien heb je iets aan dit topic:



Mijn dochter heeft haar lichaam ontdekt...



Er staan hele nuttige tips en bijdragen in.
Alle reacties Link kopieren
Dat laatste hebben we zeker wel besproken Spijker. Dochter vindt dat nl. een te kietelig plekje als ik haar (toen ze nog wat jonger was) afsproeide onder de douche. Ze weet dat er aan zitten e.d. op haar kamer mag en dat dat helemaal ok is als dat fijn voelt. Ook dat dat van haar is en dat niemand er zomaar aan mag komen. Dat dat een speciaal plekje is, etc.



Maar van piemels in vagina's. Nee, zo plastisch kent ze het hele verhaal niet. Voor haar is knuffelen of vrijen hetzelfde als met de armen om elkaar heengeslagen kusjes geven. Dat is wat vaders en moeders doen en meer niet. En haar klasgenoten en vriendjes weten volgens mij ook echt niet meer dan dat. Alle kinderen zijn zo onschuldig en klein nog wat dat betreft. Zou dat kunnen afhangen van soort school en soort ouders?
Alle reacties Link kopieren
Helene, haha, ik heb dat topic toen ook een tijdje gelezen. Maar als mijn dochter hetzelfde is als ik, dan komt dat niet eerder dan een jaar of twaalf. Daarvoor kon het geen enkele interesse wegdragen om aan mezelf te zitten. Ik ging gewoon naar bed en slapen, dat was het. En mijn dochter doet tot nu eigenlijk hetzelfde. Die is binnen vijf minuten al onder zeil.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter vroeg een half jaar geleden hoe dat zaadje nou eigenlijk bij het eitje kwam. Ze was toen net 8. We hebben het daarvoor wel over babies gehad ed maar ze vroeg niet verder en was ook niet geinteresseerd als ik wat meer vertelde.



Mijn eigen gevoel erbij was dat ze er op een gegeven moment wel naar zou vragen en dat dat voor haar de juiste tijd was. Zo is ze ook met andere dingen. Toen ze het dan eindelijk vroeg heb ik het gewoon uitgelegd zonder het mooier te maken dan het is en dat was helemaal goed. Reactie was: ah, zo dus. En ze ging weer met haar barbies spelen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij was ik 9 of 10 jr toen ik eens ging snuffelen in de boekenkast van mijn ouders. Daar kwam ik een boek tegen dat over voortplanting en kinderen krijgen ging en dat heb ik doorgebladerd. Kan me nog heel goed mijn verbazing voor de geest halen toen ik door had hoe het allemaal in zn werk ging. Vond het TE ranzig en bezwoer mezelf dat ik dat toch echt nooit zou doen.. :)



Mijn ouders gingen preuts om met sexualiteit en gaven geen eerlijke antwoorden op de vragen die ik over dat onderwerp had.



Dus TO ik zou je willen aanraden om gewoon haar vragen als ze er zijn te beantwoorden op haar niveau en als er geen vragen komen eens samen een boek door te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Met de kennis van nu vond ik het wel verstandig dat mijn ouders een boekje lieten slingeren waar vanalles instond... volgens mij was het bewust maar ik ging er stiekem wel in lezen (vond het raar om aan mn ouders te vragen ofzo.. was jong, jaar of 7/8).
Alle reacties Link kopieren
Ah oke, het kan dus wat ouder zijn, zeg een jaar of acht.



Ik heb geen moeite om antwoorden te geven op vragen over het seksuele. De sfeer in huis is -volgens mij- vrij open wat dat betreft. We zijn ook behoorlijke naaktlopers hier, dus bloot is al geen taboe.

Dus als ze met vragen komt, zal ik er zeker niet moeilijk over doen.

En die vragen kunnen dus nog komen. Nou prima, dan wacht ik dat af.



Maar als dochter zo eind negen jaar is en ik heb nog het idee dat ze van niks weet, dan ga ik toch maar eens een boekje laten rondslingeren of vragen of ze zelf eigenlijk weet hoe de baby's in de buik komen ;-) .
Alle reacties Link kopieren
Houd je er rekening mee dat ze dan al ongesteld kan worden? Niet bij alle meisjes zie je dat van te voren aankomen, namelijk.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Toen Snoezekind bijna acht was (schat ik) waren we in het universiteitsmuseum, waar een tentoonstelling was over het menselijk lichaam. Er stond ook zo'n model van de uitdrijvingsfase bij de bevalling. Snoezekind bleef heel lang kijken, en kwam vervolgens met de opmerking dat hij nu wel wist hoe de baby UIT de buik kwam, maar nog niet hoe de baby IN de buik kwam.



Mooie plaats om één en ander toe te lichten. Ik gebruik overigens geen officiële terminologie op die leeftijd, bij een model gewoon aangeduid dat vrouwen een plasgaatje, een babygaatje en een poepgaatje hebben. De papa doet zijn piemel in het babygaatje, dan komen daar zaadjes uit en die gaan groeien in de buik van de mama.



Als hij méér wil weten (nu negeneneenhalf) dan komt hij daar wel mee, denk ik. Ik heb nog een leuk voorlichtingsboekje van mezelf in de kast staan, dat op heel veel onderwerpen in gaat.



Momenteel ligt hij gezellig met een paar jongens en meiden in de tent op kamp. De leiding maakt zich nog niet druk om welpjes die doktertje willen spelen, blijkbaar. Zijn de kids 's avonds ook te moe voor.

;-)
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
snoesje666 schreef op 28 mei 2012 @ 20:33:

Toen Snoezekind bijna acht was (schat ik) waren we in het universiteitsmuseum, waar een tentoonstelling was over het menselijk lichaam. Er stond ook zo'n model van de uitdrijvingsfase bij de bevalling. Snoezekind bleef heel lang kijken, en kwam vervolgens met de opmerking dat hij nu wel wist hoe de baby UIT de buik kwam, maar nog niet hoe de baby IN de buik kwam.



Mooie plaats om één en ander toe te lichten. Ik gebruik overigens geen officiële terminologie op die leeftijd, bij een model gewoon aangeduid dat vrouwen een plasgaatje, een babygaatje en een poepgaatje hebben. De papa doet zijn piemel in het babygaatje, dan komen daar zaadjes uit en die gaan groeien in de buik van de mama.



)
Ik heb er 1 van 5 die vorige week ineens vroeg hoe die zaadjes nou in de buik van een mama kunnen komen (zaadjes & eitje in buik wordt baby wist ie al). Na ongeveer dezelfde uitleg als hierboven had hij een goed idee: 'dat wil ik wel eens een keer zien!' X-D
Alle reacties Link kopieren
Haha Branca, "nou schat, ga dat maar uitgebreid bestuderen als je zelf groot bent" ;-)
Alle reacties Link kopieren
@Snoesje, ik zou ook omstandigheden kunnen opzoeken waarbij dat soort vragen mogelijk vanzelf komen, zoals een studie anatomie.



Punt is dat mijn man (nog) niet wil dat ik dit soort gesprekken voer met dochter. Hij vindt het onnodig om deze kinderlijke onschuld nu al te doorbreken als daar vanuit haarzelf geen aanleiding toe gegeven wordt.
Voor mij is voorlichting niet iets dat je vanaf een bepaalde leeftijd gaat geven. Dat zit overal in verweven. Kleine kindjes die meegaan naar de wc en ontdekken dat mama anders is dan zijzelf of broertje of juist dat papa anders is. Grotere kinderen die bij het douchen/afdrogen doorkrijgen dat de waterstraal of de handdoek op de ene plek anders voelt dan op de andere. Enz enz. Gewoon open over zijn en niks gek vinden. De lading die wij eraan geven is een volwassen lading voor een kind is het gewoon nieuwsgierigheid.
Alle reacties Link kopieren
Tot zover gaat alles goed. Maar dat puntje dat bij paaltje komt (letterlijk) is niet iets dat ze al groeiende en ervarende meekrijgt Sunemom. Da's toch echt een stukje theorie waar nog nooit naar gevraagd is. En dat is ook niet iets wat ze onder de douche gaat ontdekken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven