waardeloze milieusticker: IKEA kapt oerbossen om

29-05-2012 19:52 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://www.volkskrant.nl/ ... n-eeuwenoude-bossen.dhtml

Nu ben ik echt klaar met IKEA.

Na alle niet passende kastjes en verdwaaltochten in de showroom nu ook nog dit.

Bah, ik kom er nooit meer.

Weer een misleidende sticker op een product trouwens.

Big business, het milieubewustzijn van mensen.
wynette schreef op 29 mei 2012 @ 20:57:

[...]

Ik ben bang dat ze vooral aan geld denken.
Yep en daarom is het van belang dat ze hun reputatie op orde, houden. Slechte reputatie betekent geen klanten, dus geen geld verdienen.
Cateautje schreef op 29 mei 2012 @ 20:57:

[...]

Ik bemoei me er even mee, poep aan.

Mijn definitie van design is duur, vierkant en sfeerloos.
X-D
Cateautje schreef op 29 mei 2012 @ 21:00:

[...]

Yep en daarom is het van belang dat ze hun reputatie op orde, houden. Slechte reputatie betekent geen klanten, dus geen geld verdienen.
Maar goed dat milieuorganisaties dit uitgezocht hebben.
Wat is er gelogen dan?
Voor Cateau en Catte:

Design

Het Engelse woord voor ontwerp. In het Nederlands staat design synoniem voor modern ontwerp. Ten onrechte denken mensen vaak bij design ook automatisch aan duur en exclusief ontwerp van hoge kwaliteit, maar design kan ook heel goedkoop en van lage kwaliteit zijn. Ook kan het in grote aantallen worden geproduceerd, als het ontwerp maar modern is en er aandacht is besteed aan het design.

Slaap zacht (ik in mijn IKEA-bed!! :rofl: )
SeptemberGirl schreef op 29 mei 2012 @ 21:03:

Voor Cateau en Catte:

Design

Het Engelse woord voor ontwerp. In het Nederlands staat design synoniem voor modern ontwerp. Ten onrechte denken mensen vaak bij design ook automatisch aan duur en exclusief ontwerp van hoge kwaliteit, maar design kan ook heel goedkoop en van lage kwaliteit zijn. Ook kan het in grote aantallen worden geproduceerd, als het ontwerp maar modern is en er aandacht is besteed aan het design.

Slaap zacht (ik in mijn IKEA-bed!! :rofl: )
Zelfs de bloemetjes op een WCrol zijn design, daar ben iki me al jaren van bewust, maar ik hield me even aan het Nederlandse standaardidee van design en dan krijg je dat.
wynette schreef op 29 mei 2012 @ 21:02:

[...]

Maar goed dat milieuorganisaties dit uitgezocht hebben.
Hoezo, wil je ze failliet hebben?
Ik ben het eens met Wynette eens.

Punt is dat massa-producties en duurzaamheid in de praktijk helemaal niet samen gaan.

Ook al is het om de erbarmelijke staat van al het Ikea-meubilair. Een 'echt' meubel koop je voor je leven. Niet een of andere Billy-kast die bij de eerste keer verhuizen uit elkaar dondert.

En dan een nieuwe kast kopen, waarbij nieuwe productiemiddelen worden ingezet?

Daarnaast is Ikea-spul zo goed als waardeloos op de tweedehands markt. Het leidt dus maar een enkel leven. Meubels die ik heb zullen de komende tientallen jaren nog wel ergens, in iemands huis staan.

Ikea en duurzaamheid gaan dus absoluut niet samen.

Maar ik snap sowieso niet dat mensen hun hele huis volrammen met Ikea-troep. Ok, een accessoire af en toe is to daar aan toe. Maar je hele huis?

Dat heeft niets met smaak of liefde voor mooie spullen te maken, maar met gemakszucht, gebrek aan inspiratie en gierigheid.

Dat Ikea, ik vind het niet meer kunnen in 2012.
Het consumentisme is een feit. Maar goed, ga jij die paar miljard mensen maar vertellen dat ze verkeerd bezig zijn.

Als iedereen meubelen en andere artikelen zouden kopen die een leven lang mee gaan, dan loopt de economie van de meeste landen compleet in de soep en daar zitten veel mensen dan, op hun mooie levenslang houdbare bank, te sterven van de honger. Als die spullen niet al massaal op de dump terecht komen omdat niemand zijn huis meer kan betalen en er uit worden gekukeld.
IKEA moet gewoon stoppen met het kappen van intacte oerbossen met een uniek ecologisch systeem.

Volgens hun eigen consumenteninformatie had dit nooit mogen gebeuren, wat voor draai ze er ook aan geven nu het bekend is geworden.
jukebox schreef op 29 mei 2012 @ 21:20:

Ik ben het eens met Wynette eens.

Punt is dat massa-producties en duurzaamheid in de praktijk helemaal niet samen gaan.

Ook al is het om de erbarmelijke staat van al het Ikea-meubilair. Een 'echt' meubel koop je voor je leven. Niet een of andere Billy-kast die bij de eerste keer verhuizen uit elkaar dondert.

Daarnaast is Ikea-spul zo goed als waardeloos op de tweedehands markt. Het leidt dus maar een enkel leven. Meubels die ik heb zullen de komende tientallen jaren nog wel ergens, in iemands huis staan.

Ikea en duurzaamheid gaan dus absoluut niet samen.

Maar ik snap sowieso niet dat mensen hun hele huis volrammen met Ikea-troep. Ok, een accessoire af en toe is to daar aan toe. Maar je hele huis?

Dat heeft niets met smaak of liefde voor mooie spullen te maken, maar met gemakszucht, gebrek aan inspiratie en gierigheid.

Dat Ikea, ik vind het niet meer kunnen in 2012.

In hun gids staat ook nog dat ze hout zelf kweken in eigen plantages.

Als dat waar was( wat dus niet zo blijkt) zouden duurzaamheid en massaproductie nog enigszins hand in hand kunnen gaan.
Cateautje schreef op 29 mei 2012 @ 21:27:

Het consumentisme is een feit. Maar goed, ga jij die paar miljard mensen maar vertellen dat ze verkeerd bezig zijn.

Als iedereen meubelen en andere artikelen zouden kopen die een leven lang mee gaan, dan loopt de economie van de meeste landen compleet in de soep en daar zitten veel mensen dan, op hun mooie levenslang houdbare bank, te sterven van de honger. Als die spullen niet al massaal op de dump terecht komen omdat niemand zijn huis meer kan betalen en er uit worden gekukeld.

Er is natuurlijk een tussenweg. Vergeet niet dat een goed bed - om maar een voorbeeld te noemen - geen 200 euro kost. Maar een goed bed schaf je ook maar een paar keer aan in je leven.

Je betaalt dus veel meer voor een goed product. De 'maker' was er langer mee bezig maar krijgt ook veel meer geld.

Er lopen dan zeker geen economieën in de soep.

Ik snap je redenering: ik gebruikte hem eerst ook vaak.

Maar je moet jezelf natuurlijk niet als een soort 'held', 'hoeder der mensheid' en 'voeder van arme mensen zien' door meuk te kopen waar aan de andere kant een hoge prijs voor wordt betaald.

Je moet je weigering om mee te doen aan duurzaamheid niet goedpraten met onduidelijke argumenten.
wynette schreef op 29 mei 2012 @ 21:36:

[...]

Als dat waar was( wat dus niet zo blijkt) zouden duurzaamheid en massaproductie nog enigszins hand in hand kunnen gaan.
Dat kan per definitie niet. We zijn met bijna 6 miljard mensen op deze aarde. Denk eens na.

[...]

Ze belazeren de boel inderdaad. Dat is wel duidelijk.

@ Cateautje: het is niet zo dat 6 miljard mensen ikea-ellende aanschaffen.
Cateautje schreef op 29 mei 2012 @ 21:38:

[...]

Dat kan per definitie niet. We zijn met bijna 6 miljard mensen op deze aarde. Denk eens na.
6 miljard mensen kopen echt geen billy boekenkast hoor.
Je betaalt dus veel meer voor een goed product. De 'maker' was er langer mee bezig maar krijgt ook veel meer geld.

Dan moet jij op een bed slapen van zijde met een gouden binnenvering en daar vele duizenden euro's voor neergeteld hebben, want anders gaat je redenering niet op.

Overigens, het is nogal arrogant om te stellen dat alles dat geen leven lang mee gaat meuk zou zijn. Ook daar bestaat een middenweg in, één die jij hoogstwaarschijnlijk ook bewandeld.
wynette schreef op 29 mei 2012 @ 21:41:

[...]

6 miljard mensen kopen echt geen billy boekenkast hoor.
Nee, maar gebruiken wel bijna allemaal hout.
Het wordt kwalijk als de consument wordt misleid zoals in dit geval.
jukebox schreef op 29 mei 2012 @ 21:20:

Mijn ikea-kast is anders al 3 keer verhuisd en daarna nog verkocht via mp hoor. Heb je weleens ooit iets van ikea verkocht via mp? Zet er ikea voor en het is zo weg! De 2 kasten die ik verkocht brachten de nieuwprijs van 1 op via mp. Dus wat je nu uitkraamt is gewoon echt onzin.
IKEA moet dit zo snel mogelijk rechtzetten.

[...]

Er staat toch nergens dat ze al het hout zelf kweken? Als ze ergens ook maar 1 boompje hebben staan waar straks een billy van word gemaakt liegen ze al niet. En ik denk dat ze vast wel ergens een boompje hebben :)
Ivetje schreef op 29 mei 2012 @ 21:47:

[...]

Mijn ikea-kast is anders al 3 keer verhuisd en daarna nog verkocht via mp hoor. Heb je weleens ooit iets van ikea verkocht via mp? Zet er ikea voor en het is zo weg! De 2 kasten die ik verkocht brachten de nieuwprijs van 1 op via mp. Dus wat je nu uitkraamt is gewoon echt onzin.

Dat jij iets verkocht hebt via marktplaats zegt niets. Kijk voor de grap eens op marktplaats en zie dat Ikea spullen doorgaans weinig opbrengen en daarom weinig handelswaarde hebben.

Maar ik chargeerde wat maar mijn punt is dat het er niet om gaat dat je het 1 keer verkoopt: een goed product gaat tientallen jaren mee en verwisseld desnoods tientallen keren van eigenaar.

Dat gebeurt echt niet met Ikea-spul.

Ikea-materiaal is weinig 'duurzaam' qua kwaliteit. Moeten we daar nu serieus een discussie over gaan voeren?

En mensen die tweedehands Ikea-spullen kopen op Markplaats? Tja. Wat kan ik daar nu van zeggen.
Blegh, lege arrogantie.

Hoezo? Wat heeft een product te maken met jou of mij? Dus hoezo 'arrogantie'?

En hoezo 'leeg'? Ik onderbouw het toch?

Of wilde je echt beweren dat Ikea topspul maakt?

Ik snap je reactie niet echt goed om eerlijk te zijn.
Jukebox, je arrogante houding blijkt uit je mening over mensen die (al dan niet tweedehands) Ikea producten kopen.

Niet iedereen heeft het geld om meubels te kopen die er en tijdloos uit zien en meerdere levens mee gaan, dit soort meubels zijn meestal te duur voor hen.

In veel gevallen geldt duurzaam = duur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven