Geld & Recht alle pijlers

Hoe hoog is jouw studieschuld?

01-06-2012 13:05 253 berichten
Alle reacties Link kopieren
De gemiddelde studieschuld van een student is ¤15.000 na hun afstuderen, las ik ergens.

In mijn geval klopt dat. Na een jaar WO ben ik gestopt en begonnen aan HBO. Nu ben ik aan het afstuderen. Ik krijg nu geen studiefinanciering meer, doordat ik dus in mijn vijfde studiejaar zit.

Mijn ouders hadden hier niet voor gespaard, want ze hebben nog drie kinderen.

Ik heb zelf wel altijd een bijbaan gehad, maar niet genoeg om alle kosten te dekken. Bovendien heb ik twee keer een half jaar in het buitenland stagegelopen en daar geen inkomsten uit kunnen halen.

Hierdoor zal mijn studieschuld om en nabij de ¤15.000 euro

worden als ik in oktober hopelijk klaar ben.

Hoe hoog is jullie studieschuld en hoeveel betalen jullie af per maand?

Ik schaam me nogal voor mijn schuld en vraag me af wat de situatie van lotgenoten is.
Na MBO, HBO en een tijdje WO, maar niet afgemaakt. Het mega bedrag van 0 euro schuld en daar ben ik best blij mee
Geen studieschuld. Ik heb ontzettend lieve en fijne ouders die daarvoor hebben gespaard. (en ook voor mijn broer).Mijn man is hetzelfde verhaal. Voor mijn eigen kinderen ben ik ook al aan het sparen.
Wow, dat vind ik enorm hoog.

Zeker als ik bedenk dat ik een student was zonder studieschuld. (bijna 1 jaar klaar nu) Dus dan zijn er nog studenten die nog een vele hogere studieschuld hebben dan 15.000 euro.

Maar goed, aan mij kan je je dus niet spiegelen.

Al vind ik het natuurlijk erg rot voor je dat je met zo'n schuld zit.
Dat heb je goed gedaan!

Hoe is dat zo gekomen? Veel bijbaantjes of kon je rondkomen van je studiefinanciering?
Mijn schuld was 31.000 Euro, ook ivm buitenland en ouders die niets bijdroegen. Ik heb me er ook voor geschaamd, maar was nergens voor nodig want de studie heeft me een goede baan opgeleverd, en ik heb de schuld heel snel kunnen afbetalen dmv extra stortingen. Was niet nodig geweest, maar ik wilde die last gewoon niet blijven dragen en het hoofdstuk 'studententijd' afsluiten.
Ik vind mijn schuld ook enorm hoog en bij mij had ik het gewoon nodig om rond te kunnen komen. Een vriend van me leent, spaart het op en gaat op vakantie naar Amerika en Australië...
Ik ken meerdere mensen die rond de 40000 euro schuld zitten, dus dat krikt het gemiddelde wel weer omhoog :)
Ik zelf nul, maar mijn vriend zo ongeveer een huis.
Waarom schaam je je ervoor? Je hebt het geld toch niet over de balk gesmeten? Je hebt toch geïnvesteerd in je toekomst?

Bovendien, 15000 valt mee. Moet je eens zien hoeveel schulden andere beginners moeten maken voordat ze hun beroep uit kunnen oefenen. Denk aan een arts die een praktijk koopt. Denk aan een piloot in spé die 180.000 euro moet lenen bij de bank voor zijn opleiding.
schnitzel schreef op 01 juni 2012 @ 13:12:

Mijn schuld was 31.000 Euro, ook ivm buitenland en ouders die niets bijdroegen. Ik heb me er ook voor geschaamd, maar was nergens voor nodig want de studie heeft me een goede baan opgeleverd, en ik heb de schuld heel snel kunnen afbetalen dmv extra stortingen. Was niet nodig geweest, maar ik wilde die last gewoon niet blijven dragen en het hoofdstuk 'studententijd' afsluiten.
Ik wil inderdaad ook zo snel mogelijk aflossen. Heb het geluk dat ik samenwoon en mijn vriend verdiend goed. Als ik een baan vind is dat alleen maar extra, dus wil zo veel mogelijk aflossen...
Ik moet nog 1 jaar en ik denk dat ik dan maximaal een schuld heb van ¤1000. Ik ben bij gaan lenen omdat ik door mijn studie er niet meer naast kon werken. Als ik klaar ben los ik denk ik 100 euro per maand af.
Studieschuld 0, aflossing 0.

Heb wel gestudeerd en ben afgestudeerd. Heb naast mijn studie gewerkt.
Ik had ook ongeveer 15.000 euro studieschuld, was toen 30.000 gulden. Heb iedere maand een bedrag terugbetaald en een paar maanden geleden het hele restbedrag, nog ongeveer 8.000 euro, in één klap. Wat een lekker gevoel, schuld afbetaald en KLAAR!

De schuld was zo hoog omdat mijn ouders niks betaalden, terwijl ze dat gezien de draagkrachtmeting van DUO (hoe heette dat toen ook alweer?) wel moesten. Dus ik had twee en soms drie baantjes erbij en moest lenen en toen ging het nét.
Wat eten we vanavond?
Ik zit na MBO met lening om rond te komen nu op 12000 ongeveer. Ik moest die lening hebben want ik woonde op mezelf en kon er niet bij werken omdat dat te veel zou zijn. (hoop omstandigheden enzo) Als het had gekund had ik graag gewerkt om zo toch minder schuld te hebben.

toevoeging: mijn ouder heb ik geen contact mee, daar zou ik geld voor krijgen. Maar door allerlei fouten met alle instanties die daarvoor moesten zorgen krijg ik het niet. Want ik ben ondertussen klaar met opleiding en ze gaan nu dus niks meer doen met de onderzoeken en dergelijken.
Ik heb nogal een elitaire opleiding gedaan waarvan de meeste studenten een rijke papa en mama hadden die alles betaalden...

Een schuld had niemand.. Tenminste, dat zeggen ze...
Wel fijn om te lezen dat er meerderen zijn met een hoge schuld of zulke mensen kennen..

Ben alleen zo bang dat deze schuld uiteindelijk wel consequenties gaat hebben voor een hypotheek. Zie dan maar eens 15.000 euro snel af te lossen.
0,0.

Ik heb namelijk niet gestudeerd. Ik had geen zin in een enorme studieschuld, wetende dat ik die heel moeilijk afbetaald zou krijgen (problemen met werk houden).
ik heb 1 jaar hbo gedaan en ruim 4 jaar WO, geeindigd zonder studieschuld.Mijn ouders hebben 4 kinderen, alle vier naar het WO en ze hadden weinig inkomen en niets gespaard.

Ik heb er bij gewerkt, de hele zaterdag en in de avonden (schoonmaken). Daarnaast heb ik keihard gewerkt om mijn studie zo snel mogelijk te kunnen halen. Om te besparen dus (bijna) niet uitgaan, geen lidmaatschap van sportverenigingen of studentenverenigingen en een sober leven. Het was haalbaar.

Voor mijn kinderen ben ik wel aan het sparen, ik wil als ze 18 zijn zo'n 20.000 euro per kind op een rekening hebben staan zodat ik ze - indien nodig- financieel kan ondersteunen. Je studietijd kan een fantastische tijd zijn, ik heb het gevoel dat ik daar toch wat aan gemist hebt.

Neemt niet weg dat ik blij ben dat ik mijn studie heb gehaald, en dat ik het te ver vond gaan zoals mijn mede-studenten met geld om gingen. Een voorbeeld: een tentamenweek geen enkel tentamen kunnen maken om dat je op ski-vakantie wil, gesponsord door pa en ma.
The past may be in tatters
But today is all that matters
0 euro

Ik heb eerst MBO gedaan en tijdens mijn MBO veel gewerkt(verdiende ook maar 3,60 euro per uur) en zo'n 4.000 euro bij elkaar gespaard voordat ik aan mijn HBO begon. Tijdens mijn HBO studie een kleine bijbaan gehad en 2.000 gespaard voor het laatste jaar. Ik heb mijn HBO in 3 jaar afgerond.

Mijn ouders hebben dus ook niets bij kunnen dragen, omdat ik veel broers en zussen heb. Die kregen het geld wel(te leen),maar ik wilde het sowieso allemaal zelf doen, om mijn ouders niet te belasten.
Mijn studieschuld was bijna 19.000 euro, hetzelfde verhaal, mijn ouders konden 2 jaar collegegeld betalen en daarna was het potje op. Ook altijd een bijbaan gehad naast mijn studie.

Na mijn afstuderen heb ik samen met mijn man alles op alles gezet om de schuld af te lossen, na 2 jaar hadden we alles afgelost, mede doordat mijn man een eigen bedrijf heeft en daardoor over een flinke buffer beschikte. Daarnaast alle meevallers gebruikt om af te lossen.

Als je je realiseert wat je aan rente betaalt over zo'n bedrag en hoe lang het duurt om met maandelijkse bedragen het totaal af te lossen (en dus extra vaste lasten die je niet kunt uitgeven aan andere dingen die je wilt na je afstuderen; huis, eventueel kinderen, auto etc.) dan kan ik je niet anders adviseren om zo snel mogelijk af te lossen. Althans; als het binnen je financiële mogelijkheden ligt natuurlijk.

Sowieso zou ik me niet schamen voor je schuld, als je er altijd naast gewerkt hebt dan kun je niet anders dan trots zijn op jezelf. Niet iedereen kan een financiële bijdrage krijgen van zijn ouders en dit was blijkbaar de enige manier om je studie af te maken. Studeren is nu eenmaal verschrikkelijk duur.
misskerss schreef op 01 juni 2012 @ 13:05:

Hoe hoog is jullie studieschuld en hoeveel betalen jullie af per maand?

Ik schaam me nogal voor mijn schuld en vraag me af wat de situatie van lotgenoten is.

Toen ik klaar was, had ik 9000 studieschuld. Dat was uiteindelijk zeer snel terugbetaald.

Dat heeft ermee te maken, dat je de eerste tijd zeer goed verdient voor een "ex-student" uitgavenpatroon, en dat je in salaris vrij snel omhoog gaat.

Mijn advies:

- Blijf de eerste twee jaar gewoon in je studentenflatje

- Probeer elke maand 300 tot 500 euro af te betalen

- Stop je vakantiegeld en je eindejaars-bonus ook in je studieschuld

Echt, het valt reuze mee, reken maar uit. Stel dat je op dit moment 1100 netto binnenkrijgt, en 1500 met je baan. Je hebt dan 400 euro "over".

Binnen twee jaar heb je waarschijnlijk je schuld afbetaald:

400 x 24 maanden=9600

Plus twee maal vakantiegeld en twee maal eindejaarsbonus:

1500 x 4 = 6000

Et voilà.
misskerss schreef op 01 juni 2012 @ 13:17:

Wel fijn om te lezen dat er meerderen zijn met een hoge schuld of zulke mensen kennen..

Ben alleen zo bang dat deze schuld uiteindelijk wel consequenties gaat hebben voor een hypotheek. Zie dan maar eens 15.000 euro snel af te lossen.
Ach, in deze tijd wil je toch geen hypotheek nemen!
Oudzuid schreef op 01 juni 2012 @ 13:15:

Studieschuld 0, aflossing 0.

Heb wel gestudeerd en ben afgestudeerd. Heb naast mijn studie gewerkt.
Hier idem :)
Volgens mij viel het hier best mee, maar ik heb het bedrag verdrongen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven