Carnivoren aan de sla ....

30-03-2008 14:19 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Carnivoren moeten in Blijdorp voortaan vegetarisch eten (gebeurd in fases) las ik "online" bij Trouw.

Wat vinden jullie daarvan?

Quote;

Vegetarisch voedsel zou positieve effecten hebben op het welzijn van de dieren. Het bevordert de gezondheid en de dieren leven langer, stelt de NVB. De bond wijst erop dat roofdieren in het wild ook regelmatig fruit en bladeren eten.

Een ander argument om vlees van het menu te schrappen, is dat het aansluit bij de keuze van Blijdorp om als dierentuin klimaatvriendelijk te opereren, meldt de NVB. Minder vlees eten betekent minder uitstoot van broeikasgassen. Bovendien leidt het verbouwen van veevoer tot ontbossing, wat er weer voor zorgt dat diersoorten verdwijnen.

Diergaarde Blijdorp gaat het vegetarische dieet in etappes invoeren en gebruikt hiervoor twee maanden per diersoort. Hierbij worden de dieren intensief gevolgd door een groep onderzoekers van de Universiteit Utrecht. Aantrekkelijk voor de bezoekers is dat het aantal voedermomenten voor de meeste dieren zal worden verhoogd.

Onderzoeken in Finland, India en de VS tonen aan dat carnivoren die overstappen op vegetarische voeding langer leven. Zo heeft onlangs in de Delhi Zoological Park in New Delhi, India, de Bengaalse tijger Shiva de recordleeftijd van 27 jaar bereikt, waarvan de laatste zeventien jaar op vegetarische voeding. Voor tijgers in gevangenschap is dit twaalf jaar ouder dan gemiddeld.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik neem aan dat de startdatum van dit fantastische project 1 april zal zijn?
Interessante studie. Leuk dat Blijdorp opnieuw laat zien dat ze zoeken naar het welzijn van hun dieren. Ze hebben al vaker laten zien dat ze vernieuwend bezig zijn daar.
wuiles schreef op 30 maart 2008 @ 14:21:

Haha. Nog leuker!
Ik heb mijn kat net een bord sla voorgezet. Veel goedkoper dan kattenvoer ;-) Nu dat beest nog zo gek krijgen dat hij het opeet!
Als je maar lang genoeg wacht, krijgt hij wel honger :-)
Ik ben heel benieuwd of het een grap is of niet. Ik hoorde net bij radio 538 de directeur van Blijdorp op de radio. Ik kan mij zelf niet voorstellen dat dit waar is. Het jammere zou zijn vind ik dat de 1 april grappen steeds vroeger komen. Laten ze dat gewoon doen op 1 april.
Op de site van diergaarde Blijdorp staat dat de eerste vegetarische maaltijd 'komende dinsdag' wordt geserveerd. Tja, dat is toch echt 1 april.
Een vleeseter is inwendig niet geschikt om vegetarisch te eten., Net zo min dat een koe vlees kan eten. 1 april!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Volgens mij is het inderdaad een grap.
Maar zonder dollen, mijn kat is gek op sla, maïs (uit blik, misschien is het gewoon haar associatie) en rauwe witlof. En als we mexicaans eten en er valt sporadisch een boon, stuk paprika of tomaat op de grond, vreet ze het tot onzer verbazing ook razendsnel op.
Dit moet toch wel een grap zijn neem ik aan. De darmen van katachtigen zijn toch helemaal niet ingericht op alleen plantaardig voedsel.
Misschien dat ze af en toe wat gras eten om te kotsen of zo, maar dan houdt het ook wel op volgens mij.
*tegen mijn kippen: *

"Af! Af, Foppe! Leg ONMIDDELLIJK dat torretje terug! NEE, Mieke..niet aan de regenworm!"

Shit, ze luisteren niet. Daar gaat de ozonlaag....
Ik vind hier dingen van.
Een carnivoor vlees weigeren is net zo zot als een rookverbod invoeren in alle kroegen. Of een site niet bijwerken op zondag.
Ik zit me suf te googlen op de vegetarische tijger Shiva uit de Zoo van Delhi, maar kan niks vinden.

En complicated, Het is niet zot de dingen die je aandraagt, jij vindt het zot. Twee verschillende dingen. Zo vind ik dat mijn darmen en longen in de kroeg weinig met elkaar te maken hebben.
Een van mijn katten lust ook meloen, paprika, champignons, rauw. Maar dat is wat ik zo interessant vind, zouden carnivoren alleen op vegetarisch voedsel kunnen overleven? Want over het algemeen eten ze geen fruit en groenten. Het stomme is dat ik 10 jaar geleden een workshop voedingsleer voor dieren heb gevolgd en ik totaal niet meer weet of dit ter sprake is gekomen.

Dit even terzijde van het feit dat het (waarschijnlijk) een flauwe vroege 1 april grap is. Dat je dagen ervoor het nieuws al niet meer serieus kan nemen.
ff gecheckt bij mijn broer: maar bijvoorbeeld een leeuw gaat zelfs dood zonder vlees.

Dus een 1-aprilgrap.

Maar wel jammer inderdaad dat men het niet meer op 1 april zelf doet.

Al is het wel leuk als je mensen wil op laten draven, wat hier ook het geval is. hihi
Ik vind het wel grappig: ben benieuwd hoeveel mensen er naar gaan kijken. Zal wel niet veel zijn, op een doordeweekse dinsdag.

Overigens is het wel zo dat leeuwen bij een prooi vaak als eerste de maaginhoud opeten. Op die manier krijgen ze toch gras en groenvoer binnen want ook leeuwen hebben vitamientjes en andere voedingsstoffen nodig die daarin zitten. Maar fruit en bladeren? Neuh... En dat hebben ze me bij mijn opleiding tot ranger in Zuid-Afrika ook nooit verteld. ;-)
Hahahaha, nee precies!

Maar... dikke kans dat er wel pers komt kijken. Tenminste: daar doelen ze natuurlijk wel op!
Ja, grappig. Mijn kat keek mij hier al waarschuwend aan: 'je haalt het toch niet in je bolle hoofd he?' Nee, mupke, komt goed, Etosha zal je geen sla en worteltjes geven vanaf dinsdag.
heejhallo schreef op 30 maart 2008 @ 17:07:

Ik zit me suf te googlen op de vegetarische tijger Shiva uit de Zoo van Delhi, maar kan niks vinden.

En complicated, Het is niet zot de dingen die je aandraagt, jij vindt het zot. Twee verschillende dingen. Zo vind ik dat mijn darmen en longen in de kroeg weinig met elkaar te maken hebben.
Meestal als ik iets vind, is het ook zo. Dat heeft de praktijk me geleerd, HH. Dus. Enzo.
complicated schreef op 30 maart 2008 @ 18:15:

[...]

Meestal als ik iets vind, is het ook zo. Dat heeft de praktijk me geleerd, HH. Dus. Enzo.
Tja, de praktijk leert mij dan weer heel veel dingen over mensen met zulke opvattingen. En zo. Dus. :)
wuiles schreef op 30 maart 2008 @ 14:21:

letterlijk van de website van Blijdorp:

Dinsdag om 11.00 uur kan het publiek meegenieten van de eerste slahapjes van de leeuwen.

:rolling:
complicated schreef op 30 maart 2008 @ 18:15:

[...]

Last van grootheidswaanzin Compli?

Ik denk dat er veel mensen met mij blij zijn met het rookverbod in de kroeg. Ik VIND dat een hele vooruitgang.

Dat is niet voor iedereen zo, dat begrijp ik.

Jammer dat jij niet begrijpt dat mensen ook anders kunnen denken dan dat jij doet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven