Geld & Recht alle pijlers

Nederlanders lenen te veel

01-06-2012 12:37 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit bericht verbaasde mij enorm,we zitten vet in een crisis door alle kredieten en hypotheken en toch is het percentage "leners"omhoog gegaan van 36% naar46% van alle huishoudens.

En van die 46% kan 48% moeilijk rondkomen.

Wij hebben ons huis gekocht in 2006,dus wij zitten "onder water" gelukkig hebben wij ons toendertijd niet laten verleiding voor een tophypotheek en hebben wij geen enkele lening erbij,kunnen goed rondkomen en elke maand sparen.

Ik wil niet al te veel oordelen,maar er zullen vast mensen bij zitten die geen leningen hadden hoeven te nemen toch?

Ik heb enorm respect voor mensen die zelf hun schulden aflossen en zichzelf daarvoor van alles ontzeggen.
viennas schreef op 01 juni 2012 @ 12:58:

[...]

Twee auto's, flatscreens, dure spelcomputers voor de kids.

Ik ben het helemaal met je eens. Mensen vinden het tegenwoordig normaal om alles te kunnen kopen.

Plus -uit mijn (Amerikaanse) lesboek- de neoliberalen in de jaren 80 (Reagan, Thatcher als voornaamste boegbeelden) wilden overheidsinmenging in het financiële leven drastisch minimaliseren (lees: gewoon geen overheidsbemoeienissen meer). Bijgevolg was er geen controle meer, waardoor banken grotere risico's begonnen te nemen in het 'sky is the limit'-tijdperk.

Omdat alles zo 'goed' ging, kon iedereen gewoon geld lenen... Wie herinnert zich hier niet dat je bij bijv. Wehkamp allerlei 'aanbiedingen' kreeg om op afbetaling onnodige dingen als die flatscreen/gameconsole/whatever te kopen?

Echter, volgens mijn boek nog steeds, verplaatste grote delen van de industrie zich naar het oosten in dezelfde jaren 80 (fabrieken als Foxconn worden aangehaald). Daardoor sloten fabrieken in bijv. de VS. Deze mensen geraakten niet meer aan de bak en konden hun leningen niet meer afbetalen. Sommigen verlaatten gewoon hun (duurbetaalde - nouja, duur-geleende) huizen, omdat ze de hypotheek niet meer konden betalen. Daarop kwamen de banken weer in de problemen, en zo is de cirkel rond.

Leuk filmpje erover uit de VS (al enkele jaren oud).
ook zonder baan kun je een lening krijgen, dubieuze geldverstrekkers genoeg. zit je wel met torenhoge rentes.

en wat je afbetaald hebt kan je ook weer opnemen.
wij slapen nooit.
ondernemer schreef op 01 juni 2012 @ 13:09:

[...]

Mijn indruk is dat een deel van de economische groei in de afgelopen 10 jaar gebaseerd is geweest op een steeds grotere groei van de kredietverstrekking. Deze is ten dele gebruikt voor onrendabele investeringen (denk aan Spaans vastgoed) en ook gewoon voor consumptie. Het gevolg is een berg aan 'bad loans' en grote verliezen bij kredietverstrekkers. Ik vermoed dat het gevolg daarvan zal zijn dat we nog enkele jaren te maken hebben met een lage economische groei. Eerst moet de schuldenberg weg (of in ieder geval fors worden afgetopt).

Het nadeel is dat de kredietkraan nu zo ver dicht zit dat ook rendabele investeringen niet plaatsvinden. Dit kost uiteindelijk toekomstige welvaart.

Ik vraag me af wat onze centrale bank al die jaren heeft zitten doen. Toen wij een huis kochten was het ook gelijk duidelijk dat we tot over onze oren konden lenen. Hebben we niet gedaan. Aflossingsvrij, hoe kom je erbij! Maar die kredieten werden dus wel verstrekt, en nu zitten we in de puree en wordt het alleen maar erger.

Maar waar was de centrale bank die dit aan had kunnen zien komen?
Zou bloednerveus worden van schulden. Het gebeurt hier dagelijks dat mensen uit hun huis worden gezet. Als dat komt door onverwachte noodzakelijke uitgaven, dan is de pechfactor gigantisch, maar als het je overkomt omdat je zo nodig van alles moest en wilde, dan ben je imho wel erg dom bezig. Niets is zo belangrijk dan een dak boven je hoofd.
ondernemer schreef op 01 juni 2012 @ 13:01:

Ik geloof dus nog niet direct dat we ons nog dieper in de schulden aan het steken zijn. Misschien een enkeling.
Doelen ze niet ook op credit card schulden, uitstaande bedragen bij postorderbedrijfen (daar kan je tegenwoordig ook zomaar leningen aangaan) en leningen bij familie/vrienden?
ondernemer schreef op 01 juni 2012 @ 13:09:

[...]

Mijn indruk is dat een deel van de economische groei in de afgelopen 10 jaar gebaseerd is geweest op een steeds grotere groei van de kredietverstrekking. Deze is ten dele gebruikt voor onrendabele investeringen (denk aan Spaans vastgoed) en ook gewoon voor consumptie. Het gevolg is een berg aan 'bad loans' en grote verliezen bij kredietverstrekkers. Ik vermoed dat het gevolg daarvan zal zijn dat we nog enkele jaren te maken hebben met een lage economische groei. Eerst moet de schuldenberg weg (of in ieder geval fors worden afgetopt).

Het nadeel is dat de kredietkraan nu zo ver dicht zit dat ook rendabele investeringen niet plaatsvinden. Dit kost uiteindelijk toekomstige welvaart.
Dat vrees ik ook en er is zit ook zeker logica in. Alleen, ik vraag mij wel af of alle maatregelen weer teruggedraaid worden du moment de (staats)schuld is verminderd. Denk ook aan het kwartje van Kok. Tijdelijke lastenverzwaringen zijn al lastig te behapstukken, maar helaas grotendeels noodzakelijk. Maar ik heb zo'n vermoeden dat dat nooit meer teruggedraaid wordt want het gaat wel om lucratieve melkkoeien. En na bv de belaste reiskosten kan er vast ook nog wel een kilometerheffing/spitsheffing bovenop etc. etc Het houdt niet op en dan draait de economie natuurlijk helemaal vast.
kadanz schreef op 01 juni 2012 @ 13:21:

[...]

Ik vraag me af wat onze centrale bank al die jaren heeft zitten doen. Toen wij een huis kochten was het ook gelijk duidelijk dat we tot over onze oren konden lenen. Hebben we niet gedaan. Aflossingsvrij, hoe kom je erbij! Maar die kredieten werden dus wel verstrekt, en nu zitten we in de puree en wordt het alleen maar erger.

Maar waar was de centrale bank die dit aan had kunnen zien komen?
Ze zagen niets aan komen, zo zei die knuppel destijds, waarvan ik de naam even kwijt ben. Die hebben jaren zitten slapen, omdat het een neoliberaal ideaal was om je als overheid nergens mee te bemoeien.
Ook een aflossingsvrije hypotheek kun je aflossen, dat hebben wij ook voor een groot deel gedaan, wel opletten op het boetevrije bedrag. Helemaal aflossen is geen optie, dan ga je vermogensbelasting betalen.
verba volant, scripta manent.
MarianneDavids schreef op 01 juni 2012 @ 13:27:

Ook een aflossingsvrije hypotheek kun je aflossen, dat hebben wij ook voor een groot deel gedaan, wel opletten op het boetevrije bedrag. Helemaal aflossen is geen optie, dan ga je vermogensbelasting betalen.
Als je helemaal aflost, dan heb je toch geen vermogen meer, of zie ik dat verkeerd?
Jawel Kadanz, dan is je huis je 'vermogen'.
Het valt mij op dat ik me moet verantwoorden voor het niet lenen. Mijn telefoon hangt aan elkaar met plakband (maar werkt), maar moet van mezelf nog twee maanden wachten voor ik een nieuwe koop. Dan heb ik na 8 maanden sim-only de telefoon (iPhone 4gs) gekocht van de besparing. En nog verklaart men me voor gek dat ik er niet "gewoon" een abbo met telefoon naast neem. Koekoek.

En wanneer ik die telefoon heb, gebruik ik hem zo lang mogelijk. Niet krampachtig na twee jaar een nieuwe "mogen/moeten" kiezen. Alsof de datum van afbetalen gelijk staat aan de houdbaarheid van een product.

Als ik op internet zie wat ik allemaal op afbetaling kan kopen, zonder BKR check. Tja, dan kan ik me voorstellen dat mensen zonder rekenmachine zo honderden euro's per maand aflossen aan een tv hier, computer daar, meubels, kleren, telefoons, etc.

Ik hoop dat de economie lessen op de scholen genoeg aandacht geven aan de risico's van particulier lenen.
Oriane schreef op 01 juni 2012 @ 13:30:

Een tweede huis of vakantiehuis valt onder vermogensbelasting..
banaanaap schreef op 01 juni 2012 @ 13:31:

Het valt mij op dat ik me moet verantwoorden voor het niet lenen. Mijn telefoon hangt aan elkaar met plakband (maar werkt), maar moet van mezelf nog twee maanden wachten voor ik een nieuwe koop. Dan heb ik na 8 maanden sim-only de telefoon (iPhone 4gs) gekocht van de besparing. En nog verklaart men me voor gek dat ik er niet "gewoon" een abbo met telefoon naast neem. Koekoek.

En wanneer ik die telefoon heb, gebruik ik hem zo lang mogelijk. Niet krampachtig na twee jaar een nieuwe "mogen/moeten" kiezen. Alsof de datum van afbetalen gelijk staat aan de houdbaarheid van een product.

Als ik op internet zie wat ik allemaal op afbetaling kan kopen, zonder BKR check. Tja, dan kan ik me voorstellen dat mensen zonder rekenmachine zo honderden euro's per maand aflossen aan een tv hier, computer daar, meubels, kleren, telefoons, etc.

Ik hoop dat de economie lessen op de scholen genoeg aandacht geven aan de risico's van particulier lenen.

;-)

Ik vind dat je groot gelijk hebt, Aap.

Zelf nog nooit iets geleend in mijn leven, van niemand of niets niet, en dat bevalt me prima.
Oriane schreef op 01 juni 2012 @ 13:30:

Die regel is een aantal jaar geleden al vervallen. Een eerste huis wordt gezien als hoofdbewoning en daarover betaal je geen vermogensbelasting meer. Het is dus tegenwoordig wel degelijk slim om je huis helemaal af te lossen.
anoniem_31464 wijzigde dit bericht op 01-06-2012 13:40
Reden: Fout hersteld.
% gewijzigd
Maar goed. Als je al je vrije tijd op het Vivaforum door brengt, dan heb je ook geen tijd om de wereld leeg te kopen. :)

That reminds me. Ik moet nog een bestellinkje ophalen. X-D
das ook weer verneukeratief cateautje, al die voorbijvliegende reclames hier kunnen ook verleidelijk zijn.
wij slapen nooit.
valentinamaria schreef op 01 juni 2012 @ 13:38:

das ook weer verneukeratief cateautje, al die voorbijvliegende reclames hier kunnen ook verleidelijk zijn.
Oh, ik krijg alleen maar beestdildo's aangeboden van Viva, vaak in knalpaars en daar word ik niet echt opgewonden van. :)
Ik alleen voor mijn studie. Baal daar nog steeds van. Voor ik leende kreeg ik een vast bedrag van mijn ouders, kon maar weinig werken naast mijn zware studie.

Tot er iemand een lecture gaf, toenmalig staatssecretaris onderwijs. Misschien ken je hem beter als ons demissionair premier. Die kwam het lenen voor studenten promoten. Met gegarandeerd lage rente.

Mijn ouders heb ik overgehaald om hun steun te stoppen, lenen zou verstandiger zijn.

Nu ben ik afgestudeerd in het jaar met de toprente. Tjeezus wat voel ik me dom dat ik toen die praatjes geloofd heb.

Betaal nu braaf af, hoop het snel afgelost te hebben. Ben ook te trots om achteraf bij mijn ouders m'n hand op te houden.

Heb mijn lesje wel geleerd.
Tja, dat kan je ook andersom benaderen.

Ik ben opgevoed met het idee vooral niet te lenen, nergens voor. Zelfs een hypotheek werd binnen mijn gezin als te risicovol gezien.

Door omstandigheden begon ik pas met studeren toen ik 23 1/2 was. Je kreeg toen tot je 27ste stufi. Ik moest dus sowieso lenen, maar vond dat te overzien.

Al snel merkte ik dat mijn studie niet in vier jaar te doen viel en dat zelfs vijf jaar optimistisch was.

Ik zou daardoor een fikse studieschuld oplopen.

Bovendien kon ik door de zwaarte van de studie nauwelijks bijwerken.

Ik heb vanwege de angst voor een schuld dus mijn studie afgebroken en heb ook nooit een studie afgerond.

Heb ik tot de dag van vandaag nog spijt van.
Zonde gwendolyn!

Zoals ik in mijn eerste post schreef, er is niks mis met lenen zolang je er verantwoord mee omgaat. Soms heb je gewoon geen keuze en soms heb je ook heel weinig te verliezen door te lenen. Dus waarom niet?

Veel van dezelfde mensen die je voor gek verklaren als je wat leent wonen zelf in aflossingsvrije koophuizen, wedden?
kadanz schreef op 01 juni 2012 @ 14:03:

Zonde gwendolyn!

Zoals ik in mijn eerste post schreef, er is niks mis met lenen zolang je er verantwoord mee omgaat. Soms heb je gewoon geen keuze en soms heb je ook heel weinig te verliezen door te lenen. Dus waarom niet?

Veel van dezelfde mensen die je voor gek verklaren als je wat leent wonen zelf in aflossingsvrije koophuizen, wedden?
Wat dacht je van een huurhuis. :sarcastis
Cateautje schreef op 01 juni 2012 @ 14:05:

[...]

Wat dacht je van een huurhuis. :sarcastis
Wat denk je daarvan? :)
kadanz schreef op 01 juni 2012 @ 14:06:

[...]

Wat denk je daarvan? :)
Ik woon in een huurhuis en verklaar iedereen voor gek die zich tot aan de nek in de schulden steekt.
Cateautje schreef op 01 juni 2012 @ 14:08:

[...]

Ik woon in een huurhuis en verklaar iedereen voor gek die zich tot aan de nek in de schulden steekt.

Ah, op die fiets, ik dacht effe wat anders :)

Oriane, hoe zit het nou met de vermogensbelasting op je huis?
banaanaap schreef op 01 juni 2012 @ 13:31:

Het valt mij op dat ik me moet verantwoorden voor het niet lenen.

Hier idem, maar dan niet voor een telefoon, maar voor de aanschaf van een tweede auto. Collega's die mij voor gek verklaren dat ik fietsend naar het werk ga (10 km fietsen). Ik kan toch ook gemakkelijk een auto, desnoods op afbetaling, kopen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven