Fitna The Movie - online

27-03-2008 19:06 853 berichten
Zie site rtlnieuws.nl

N.b. Link naar de film: http://www.liveleak.com/view?i=ee4_1206625795
Alle reacties Link kopieren
Nijntje schreef op 30 maart 2008 @ 20:38:

Okee, ik snap m Dhelia. Maar het beantwoordt nog niet mijn vraag waarom het gemakzuchtig is. Maargoed, geeft niet.

Ik ben het in de basis wel met je eens. Maar we zien tegenwoordig wel vaker dat ook bewindslieden zich via andere kanalen laten horen dan alleen in de kamer. Ze gaan in een radio- of televisieprogramma zitten, of ze maken een film (bijv. Hirsi Ali). Ik zie niet in wat daar verkeerd aan is. Er kan gewoon op gereageerd en over gedebatteerd worden.

Sterker nog; door een film op internet te zetten, bereik je gelijk het grote publiek en heb je niet alleen een discussie in de Haagse kaasstolp, maar ook op de straat.

Is dat niet wat we eigenlijk wilden, wat de kracht was van wat Pim Fortuin veroorzaakte; er wordt weer over politiek gepraat in de kroeg. Mooi man.

Dat er in de kroeg weer over politiek gepraat wordt, is op zich inderdaad wel mooi meegenomen (zij het dat het vaak het niveau borrelpraat dan weer niet overstijgt :-p ). Het is alleen zo jammer dat er in de Tweede Kamer, waar het thuis hoort, haast niet meer over politiek gepraat wordt. Wat daar tegenwoordig zit, verdient m.i. nauwelijks meer de naam politicus. Het zijn voor een groot deel mensen die liever op tv hun mening verkondigen dan daar waar ze voor betaald worden, namelijk in de Kamer. Ik wil wetsmakers graag aan het wettenmaken hebben, niet aan het wijndrinken op tv. Ik wil de criticasters van ministers graag in debat met ministers hebben, niet in debat met een tvpresentator.

Al die tijd die ze aan tv en film besteden, besteden ze níet aan hun kerntaak. En als ze die kerntaak nou goed zouden uitvoeren, dan is het nog tot daar aan toe. Maar dat doen ze niet. Ze hollen van incident naar incident zonder zich te bekommeren om de grote lijn.

Wetten komen tot stand in een discussie tussen de politiek (de Kamer) en de uitvoerders (de ministers). Op het moment dat de politiek liever in een tvstudio zit dan tegenover vak K, verzaken ze hun primaire plicht.

Neem bijvoorbeeld zo'n Verdonk: die is niet of nauwelijks in de Kamer te vinden. Terwijl ze daar wel ruimschoots voor betaald krijgt. Hoe kun je nou je wettelijke taak - controle van de regering - uitoefenen als je er nooit bent om ze ter verantwoording te roepen?

Ze worden niet betaald om het debat in de samenleving te voeren (daarvoor zijn de opiniemakers etc), ze worden betaald om het debat in de Kamer te voeren. Het is gemakzuchtig om je mening in een film of op tv te roepen, omdat je daar niet, in elk geval minder rechtstreeks, wordt gevraagd om argumenten. Je kunt gewoon roepen wat je vindt en that's it. Net als hier: het is een stuk makkelijker om je mening hier neer te pennen, dan hem in een live debat te geven. Omdat je in dat debat à la minute om onderbouwing wordt gevraagd en wordt geconfronteerd met tegengestelde meningen, en hier op 't forum gaat er in elk geval nog enige tijd overheen en kan ik er bovendien voor kiezen om überhaupt niet te reageren. Maar hee, ik heb wél mijn mening geroepen.

En een Witteman, goed, die zal je nog wel even aan de tand voelen, maar dat moet in een paar minuutjes en zal nooit zo grondig zijn als in de Kamer zou (moeten) gebeuren.

Ik vind het niveau in de Kamer het afgelopen decennium echt zwaar gedaald, en dat ligt volgens mij voor een groot deel aan het feit dat een aantal Kamerleden het belangrijker vindt hoe ze op tv overkomen dan hoe ze in de Kamer presteren. Nog los van het feit dat het natuurlijk te bizar voor woorden is dat we tegenwoordig het wettenmaken aan 19jarige snotneuzen laten...
Jaap, dat een aspect in een discussie of topic mij niet interesseert, suggereert niet dat dit dan onbelangrijk is. Als reactie op dat het jammer is omdat het verre van onbelangrijk is. Het maakt me niet uit hoe Wilders zo is geworden. Als hij maar geen problemen voor ons, burgers, veroorzaakt. Hetzelfde denk ik over Ehsan Jami.

Eerder gaf ik al aan dat ik voor het uitbannen van terrorisme ben en extremisme. Met het filmpje van Wilders lijkt de 'nasleep' mee te vallen. Daarom maak ik me drukker om de bedoelingen en 'uitvoering' van Jami's show, gegoten in een anamatiefilm jasje. Het maakt ook niet uit waardoor hij gedreven wordt maar waar naar toe. En de richting die hij nu neemt, lijkt op mogelijke problemen veroorzaken en dat vind ik een nadeel voor de rest van de maatschappij. Kan Jami zich wel internationaal richten maar heel duidelijk noemde hij tevens nationaal. Nederland dus. Daar wil hij ook nog eens geen verantwoordelijkheid voor dragen terwijl het dan wel zijn film(pje) is.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Okee Dhalia, ik snap wat je zegt en ik ben het met je eens. Kamerleden moeten in de eerste plaats hun standpunt in de kamer uitdragen en zich met de formele politiek bezighouden ipv met hun imago.

Toch denk ik dat het daarnaast best goed cq. onvermijdelijk is, met de huidige mediamogelijkheden als talloze opinieprogramma`s op tv en internet, dat politici ook op andere manieren gaan proberen hun verhaal te doen. Niet alleen in de kamer maar ook op de zeepkist. Zo krijgt Jan met de Pet ook nog wat mee van wat er omgaat in die Haagse hoofden.

Ik zie dat eigenlijk wel als iets positiefs.
fashionvictim schreef op 30 maart 2008 @ 19:23:

[...]

Zoveel verstand heb ik er ook niet van, maar bij mijn weten is het juist zo dat er van Koran juist niet heel veel verschillende vertalingen enzo zijn. Volgens mij is het juist zo dat omdat Koran nog steeds in het Arabisch gelezen wordt en elke moslim hem ook in het arabisch kent, het veel minder gevoelig is voor tekstuele verschillen dan bijvoorbeeld de bijbel.

Wat wel zo is, is dat er verschillende stromingen zijn vwb de interpretatie van de tekst, want naast Koran heb je ook nog de Soenna en de Hadith. Dat zijn boeken over het leven van Mohammed. Het verschilt per stroming wat als belangrijkste leidraad wordt genomen geloof ik, Soennieten leven volgens de regels van Mohammed zoals dat in de Soenna te lezen is, terwijl er ook moslims zijn die juist alleen de Koran als leidraad nemen.

Maar misschien kan iemand die moslim is dat beter uitleggen, want ik weet er ook niet zo heel veel van.

VWB je opmerking dat je de teksten eng vindt: ik begreep van diverse korandeskundigen dat ze niet volledig waren en ik begrijp ook dat je Koran niet uit context kunt lezen. Net als de bijbel eigenlijk, ook daar staan meer dan voldoende oorlogszuchtige teksten in, met name in het OT.

Ter aanvulling:

Volgens 'de moslims' is de Arabische 'versie' de enige (juiste). Zodra het vertaald wordt, is het maar de vraag hoe accuraat dat is.

Maar dat heeft vele landen niet weerhouden de Koran te vertalen.

Er zijn twee hoofdstromen in de Islam. Soennieten en sjiiten.

Kleinere stromingen:Bijvoorbeeld soefisme, wahhabisme.
shahla schreef op 30 maart 2008 @ 21:57:

Jaap, dat een aspect in een discussie of topic mij niet interesseert, suggereert niet dat dit dan onbelangrijk is. Als reactie op dat het jammer is omdat het verre van onbelangrijk is. Het maakt me niet uit hoe Wilders zo is geworden. Als hij maar geen problemen voor ons, burgers, veroorzaakt.

Ja, ik hoor wat je zegt, maar ik probeer niet voor psychiater te spelen. Dat was wel grappig in dat filmpje waar je eerder naar verwees, maar dat is inderdaad niet zo interessant als je wil weten wat hem voor ogen staat, en of hij daarin slaagt.

Pervers genoeg slaagt hij in zijn opzet als Fitna reclame is voor de terroristische kijk op de Islam. Wilders kan best nog wel wat extra terroristen gebruiken. Hij is er op uit de angst aan te jagen. En daartoe zaait hij haat. Over en weer. De vergissing die mensen maken, is dat ze denken dat hij gek is. Maar hij is gewoon heel uitgekookt. Of gek en uitgekookt tegelijk, zoals dat wel vaker met dictatoriale types het geval is.

Als niet meteen de pleuris uitbreekt, maar zijn film wel duizenden extra potentiële terroristen richting Al Qaida voert, ben jij dan blij? Ik niet.
Dankjewel Shala en FV.

En inderdaad FV in het oude testament staan ook veel onprettige dingen die gelukkig niet meer letterlijk worden opgevat. Alleen het nieuwe testament gaat daar weer recht tegenin. Jezus heeft altijd liefde gepredikt en de mensen gezegd niet te oordelen, heeft stenigingen voorkomen en meer van dat soort dingen.

Haha ik lijk wel een Amerikaanse dominee nu, maar ik bedoel het goed hoor.
Dhelia, dank! Je hebt precies verwoord wat ik bedoelde.
jaap schreef op 30 maart 2008 @ 22:22:

[...]

Ja, ik hoor wat je zegt, maar ik probeer niet voor psychiater te spelen. Dat was wel grappig in dat filmpje waar je eerder naar verwees, maar dat is inderdaad niet zo interessant als je wil weten wat hem voor ogen staat, en of hij daarin slaagt.

Pervers genoeg slaagt hij in zijn opzet als Fitna reclame is voor de terroristische kijk op de Islam. Wilders kan best nog wel wat extra terroristen gebruiken. Hij is er op uit de angst aan te jagen. En daartoe zaait hij haat. Over en weer. De vergissing die mensen maken, is dat ze denken dat hij gek is. Maar hij is gewoon heel uitgekookt. Of gek en uitgekookt tegelijk, zoals dat wel vaker met dictatoriale types het geval is.

Als niet meteen de pleuris uitbreekt, maar zijn film wel duizenden extra potentiële terroristen richting Al Qaida voert, ben jij dan blij? Ik niet.

In dat driedelige filmpje wat je aanhaalt, proberen ze juist te 'onderzoeken' hoe het 'zover gekomen is' met Wilders. Dat zou ook het antwoord kunnen betekenen als je wilt uitvinden wat hem voor ogen staat. Voor jouw doel dus zeker interessant. Misschien dat je daar zelf vervolgconclusies uit moet trekken of dat je het als opstapje kunt gebruiken in een 'verdere zoektocht' daarnaar. Het is jouw kijk er op wat Wilders kan gebruiken of waar hij op uit is.

Zelf kijk ik liever naar hoe we kunnen voorkomen dat andere mensen de dupe worden van die drijfveer.

Ik had heel wat eerder al aangegeven dat ik vond dat dit filmpje vooraf getoetst had mogen worden. Daar is niks van gekomen behalve discussie en gepraat in de media. Misschien toetsen ze het achteraf nog. Al kan het evengoed zo zijn dat de aandacht voor Wilders filmpje overschaduwd wordt door de nieuwe van Jami.

In elk geval denk ik niet dat Al Qaeda afhankelijk is van een derde partij om bewust of onbewust voor hen propaganda of reclame te maken. Als ze er binnenkort duizenden leden bijkrijgen om even in te haken op je laatste zin valt te bezien hoe dat bewerkstelligd is.

Al Qaeda rust vast niet op zijn lauweren en terwijl Wilders een filmpje maakte, gingen zij gewoon door met preken in moskeeën en wat ze verder allemaal nog doen. Als je voor of tegen iets strijdt, raak je wel eens belangen van je 'tegenpartij'. Dat betekent niet dat ze elkaar 'helpen'. Op wat voor manier ze dan ook leden verwerven, doet er voor mij niet toe. Dát ze die verwerven, doet er toe en wij als samenleving zullen manieren moeten bedenken om daartegen iets te doen.
Shahla, we praten langs elkaar heen. En dat is misschien ook niet zo verwonderlijk. Het is tegenwoordig heel gewoon om mensen te verexcuseren vanuit hun opvoeding of jeugd. Daar ben ik niet echt in geïnteresseerd. En in dit geval zet het mij ook niet op het spoor van zijn werkelijke agenda als ik verneem dat hij ooit gedumpt is door een vriendin die er met een Marokkaan vandoor ging. Dat is voer voor therapeuten en iets voor Wilders zelf om over na te denken.

Zijn werkelijke bedoelingen vloeien wel voort uit zijn persoonlijkheid, dus daar vorm ik mij wel een beeld van. Maar hoe het zo is gekomen, dat laat mij koud.

Dat er een spagaat zit tussen zijn werkelijke bedoelingen en zijn ogenschijnlijke bedoelingen is wel degelijk van groot belang. Als je dat niet onderkent, vecht je tegen windmolens.

Ogenschijnlijk strijdt hij tegen de Islamisering van Nederland, want dat zegt hij. Maar als zijn Fitna nou bijdraagt aan de radicalisering van bepaalde groepen Moslims buiten Nederland, en die propaganda van hem Al Qaida in de kaart speelt, terwijl er in dat hele hitserige stukje geen aandacht wordt besteed aan Nederland, laat staan dat hij iets van een oplossing voor de problemen laat zien, waar hebben we dan mee van doen? In het buitenland hebben we er alleen maar last van. En in het binnenland verandert er niks.

Is Geert Wilders gek?

Is Geert Wilders alleen maar onhandig en geobsedeerd?

Of is Geert Wilders geslepen en bedreigend?

Vooralsnog hou ik het op dat laatste. Waarbij ik hem er voor aanzie plannen te maken voor een 'Kristallnacht' en een 'Rijksdagbrand', met Jamie als 'Rijksdag' (of zoiets). En ik hoop dat de AIVD het ook ziet.
Hij gaat hem aampassen om rechtzaken te voorkomen...daar komt ie lekker vlot mee!
Wilders is een beetje maf. En overtuigd van zijn eigen gelijk, hij gelooft echt echt echt dat wat hij doet goed is. Beetje moeilijke combi.
RIJSWIJK (ANP) - Fitna, de anti-Koran-film van Geert Wilders, is sinds maandag weer te zien op LiveLeak.com. In een verklaring op de website staat dat de provider veiligheidsmaatregelen heeft genomen om zijn personeel beter te beschermen.

Lees het artikel

Vrijdag had LiveLeak de film van de site verwijderd nadat personeel ernstig was bedreigd.
Manonna schreef op 30 maart 2008 @ 19:04:

FV, even een serieuze vraag. Ik vraag het aan jou omdat ik de indruk heb dat jij "verstand" van de koran hebt. Ik vond de teksten die genoemd werden erg eng. Is het niet zo dat er van de koran net zoals van de bijbel verschillende versies zijn? Ik zag bijvoorbeeld gisteravond bij rondom 10 een soeffie-moslim (als ik het goed schrijf), en die kwam totaal niet agressief over. Ook hij volgt de leer van de koran, vandaar mijn vraag.

'Wilders verdraait teksten uit Koran'

GRONINGEN - PVV-leider Geert Wilders verdraait in zijn film Fitna teksten uit de Koran. Hij laat met opzet passages weg die de citaten die hij gebruikt, in een ander licht zetten. Dat zegt Fred Leemhuis, hoogleraar in Groningen en vertaler van het heilige boek van de moslims.

Leemhuis noemt twee citaten uit de Koran. Het eerste is soerat 8, vers 60. In de vertaling van Leemhuis, die in 1989 verscheen, luidt de eerste zin van dat vers: ‘En maakt tegen hen zo goed als jullie kunnen de bewapening en de inzetbare paarden gereed om Gods vijand en jullie vijand daarmee vrees aan te jagen en afgezien van hen anderen die jullie niet kennen, maar die God kent.’ Niet alleen vervangt Wilders de woorden ‘vrees aanjagen’ door het woord 'terroriseren', dat in de tijd dat de Koran werd geschreven totaal onbekend was.

Ook laat de PVV-leider weg wat daarop volgt: ‘En wat jullie ook als bijdrage op Gods weg geven, het zal jullie worden vergoed en jullie zal geen onrecht worden aangedaan. En als zij geneigd zijn tot vrede, wees daar dan ook toe geneigd en stel je vertrouwen op God.’

Op soortgelijke wijze heeft Wilders volgens Leemhuis soera 47, vers 4 verdraaid. Wilders citeert slechts het eerste deel van de eerste zin: ‘En wanneer jullie hen die ongelovig zijn (in de strijd) ontmoeten, slaat hen dan dood, maar wanneer jullie dan de overhand over hen hebben gekregen boeit hen dan stevig vast.’

Wilders laat weg wat dan volgt: ‘hetzij om hen later als gunst vrij te laten hetzij om hen los te kopen, wanneer de lasten van de oorlog zijn afgelegd.’ De PVV-leider verdraait een vers dat oorspronkelijk de gelovigen juist oproept tot matiging, tot een oproep tot genadeloos handelen.

Volkskrant.nl

27 maart 2008

Is dit misschien ook een antwoord op jouw vraag?
Het komt in de buurt ja. Bedankt Fatimaaa. En zo zal er nog veel meer duidelijk gaan worden denk ik. Een kwestie van communiceren.
Omen schreef op 31 maart 2008 @ 05:05:

Dhelia, dank! Je hebt precies verwoord wat ik bedoelde.
Graag gedaan ;-) Ik merk dat 't me hoe langer hoe meer irriteert, dat zootje aan het Binnenhof. De goeden niet te na gesproken, want die zijn er uiteraard ook, maar een groot deel zit er volgens mij vooral ter meerdere eer en glorie van zichzelf. En 't jammere is dan dat je vooral zo veel hoort van die laatste categorie, en zo weinig van die goeden want die zijn in alle rust gewoon hun werk aan het doen. En worden vervolgens niet herkozen want niemand kent ze want ze zijn nooit op tv @-(
Dhelia, als jij je nou eens verkiesbaar stelt, dan kan ik op jou stemmen.
tangerine schreef op 31 maart 2008 @ 20:09:

Dhelia, als jij je nou eens verkiesbaar stelt, dan kan ik op jou stemmen.
X-D Yes, m'n eerste voorkeurstem is binnen! Nu alleen nog een partij vinden die mij wil hebben. En belangrijker, die ik wil hebben :-p
minny schreef op 31 maart 2008 @ 12:19:

Wilders is een beetje maf. En overtuigd van zijn eigen gelijk, hij gelooft echt echt echt dat wat hij doet goed is. Beetje moeilijke combi.
Dat zou een geruststelling zijn, ook al verandert dat de uitwerking van zijn inspanningen niet, en hitst hij per saldo partijen op om elkaar in de haren te vliegen. Op dat niveau valt hem dan alleen een puberaal gebrek aan verantwoordelijkheid te verwijten, zoals Youp deed.

Persoonlijk ben ik er niet gerust op dat hij, of de mensen in de Israëlische politiek met wie hij nauw samenwerkt bij het plannen van dit soort acties, niet intelligent genoeg zijn om te voorzien hoe het uitpakt. Ik zie ze ervoor aan een paar stappen vooruit te denken, en niet zomaar wat op goed geluk te experimenteren op basis van onderbuikgevoelens en frustratie. Als Jamie wordt opgeofferd in dat spel (ik noem mar iets), als ware hij een 'Rijksdag', dan zitten we beangstigend dicht tegen een 'Duitse' coup aan, als je begrijpt wat ik bedoel.
Dhelia schreef op 31 maart 2008 @ 20:07:

[...]

Graag gedaan ;-) Ik merk dat 't me hoe langer hoe meer irriteert, dat zootje aan het Binnenhof. De goeden niet te na gesproken, want die zijn er uiteraard ook, maar een groot deel zit er volgens mij vooral ter meerdere eer en glorie van zichzelf. En 't jammere is dan dat je vooral zo veel hoort van die laatste categorie, en zo weinig van die goeden want die zijn in alle rust gewoon hun werk aan het doen. En worden vervolgens niet herkozen want niemand kent ze want ze zijn nooit op tv @-(

Interessante observatie, Dhalia. Of je het onderscheid zo scherp kan maken weet ik niet (mediageil; de slechten en rustig werken op de achtergrond; de goeden) ;-)

Gelukkig maar dat je gewoon op een partij stemt en niet op Jantje, Pietje of Truusje. Het kan natuurlijk wel, maar Truusje die rustig op de achtergrond haar werk doet, en zich niet wenst te profileren op tv of met een zelfgemaakte film, kan gewoon weer in de kamer komen als er maar genoeg mensen zijn die het eens zijn met het program van haar partij.
Ehsan Jami maakt toch geen film 31-03-08

Ehsan Jami (Foto: ANP)

Ehsan Jami ziet af van zijn plan om een tekenfilm over de profeet Mohammed te maken.

Hij zei in het televisieprogramma Netwerk dat hij dat doet na een oproep van minister Hirsch Ballin.

Die stelde dat de tekenfilm 'The Life of Mohammed' een wig zou drijven tussen groepen in de samenleving. Jami zegt dat hij dat niet wil.

Bedreiging

Ook speelt volgens hem mee dat hij is bedreigd vanuit het buitenland. Jami meent dat de Nederlandse overheid niet in staat is om hem tegen de zware bedreigingen te beschermen.

Het Leidschendamse raadslid wilde met de film laten zien dat Mohammed seksueel pervers was. Een expliciet plaatje uit de film had hij al op tv laten zien.

Het was een tekening met daarop de profeet afgebeeld met een erectie, als hij samen met zijn 9-jarige vrouw Aïsha naar de moskee gaat om haar te ontmaagden. Op de moskee staat daarnaast ook een hakenkruis afgebeeld.

Boodschapper

Ehsan Jami zei eerder nog dat hij zich niets zou aantrekken van de gevolgen van zijn film. Het was toen volgens hem niet de verantwoordelijkheid van de boodschapper, maar van de mensen die

erop reageerden.
reportage / ’Leuzen moeten vooral symbolisch worden gezien’

Esther de Jong, Jakarta

Ruim vijftig radicale moslims staan voor de Nederlandse ambassade in Jakarta. Ze dragen spandoeken met de teksten ’Dood aan Geert Wilders’ en ’Pak de Nederlanders’. De in het wit geklede mannen zijn lid van het als radicaal bekend staande Islamitische Bevrijdingsfront (FPI). Aanvankelijk is het stil, de sfeer is grimmig. Maar na een tijdje in de brandende zon roept iemand: „Allahu Akbar” (Allah is groot), de rest volgt. Spreker Awid neemt het woord: „Ik roep alle moslims ter wereld op Wilders te doden.” Op de achtergrond klinken islamitische liederen. Het is de tweede demonstratie in Indonesië na het verschijnen van ’Fitna’.

Lees het artikel

Leerlingen van een islamitische school gingen zondag de straat op in West-Java, ze eisten dat de film van internet werd verwijderd. Din Syamsuddin, hoofd van de Muahmmadiyah, de een na grootste moslimbeweging in Indonesië, noemde ’Fitna’ een ’belediging’ voor de islam. „Het laat ook zien dat de westerse wereld helemaal niet tolerant en democratisch is”, aldus Syamsuddin.

Opiniemaker Julia Suryakusuma vindt de film saai en niet vernieuwend. „Moslims zouden zich hier niet druk over moeten maken. Ze moeten het negeren.” De Indonesische president Susilo Bambang Yudhoyono riep zijn landgenoten gisteren op de rust te bewaren. Hij zei dat vandalisme en andere vormen van geweld ongepast zijn en niet worden getolereerd door de islam.

De deerde de FPI-leden niet. Ze voelen zich extreem beledigd. De oproep Nederlanders te grazen te nemen moet volgens FPI-lid Mohammed Marsudi trouwens vooral symbolisch worden gezien: „Het is een drukmiddel voor de regering iets te doen aan Wilders. Er is in Nederland nauwelijks protest geweest.”

Dan gooit een demonstrant een steen naar de ambassade. Eieren volgen, en waterbekertjes. De 200 opgetrommelde ME’ers zijn waakzaam, maar hun blik ontspant als de demonstranten al schreeuwend terug de snelweg oplopen. Twee ongebruikte waterkanonnen staan als stille getuigen voor de ambassade.
jaap schreef op 31 maart 2008 @ 10:46:

Shahla, we praten langs elkaar heen. En dat is misschien ook niet zo verwonderlijk. Het is tegenwoordig heel gewoon om mensen te verexcuseren vanuit hun opvoeding of jeugd. Daar ben ik niet echt in geïnteresseerd. En in dit geval zet het mij ook niet op het spoor van zijn werkelijke agenda als ik verneem dat hij ooit gedumpt is door een vriendin die er met een Marokkaan vandoor ging. Dat is voer voor therapeuten en iets voor Wilders zelf om over na te denken.

Ik neem aan dat je bedoelt dat ze in dat filmpje doen alsof de oorzaak voor zijn huidige gedrag terug te vinden is in zijn jeugd of op zijn school. Tja, dat was natuurlijk met een vette knipoog.

Bovendien is hij volwassen en zelf verantwoordelijk voor zijn ideeën, gedachten en doen en laten dus zinloos als je het uiteindelijk af wilt schuiven op zijn jeugd o.i.d.. Jij was echter geïnteresseerd hoe het zo gekomen was en in dat filmpje 'onderzochten' ze wie de persoon Wilders was en hoe bepaalde dingen zo gekomen waren. Wie weet had je daarin een aanwijzing of aanknopingspunt kunnen vinden of op een idee kunnen komen. De link naar de rest, zeg maar en uiteindelijk een link naar zijn 'huidige agenda'. Je moet tenslotte ergens beginnen.

Stel dat de reden daadwerkelijk zoiets banaals zou zijn als gedumpt door een vriendin die koos voor een Marokkaan. Dan kun je klaarblijkelijk concluderen dat Wilders iemand is die niet tegen afwijzing kan en blijkbaar lang een wrok over iets kan koesteren.

Wat hem weer aangezet kan hebben tot andere dingen tot je bij het huidige punt komt. Jij was daarin geïnteresseerd. Ik niet. Ik gaf slechts een vingerwijzing. Mij boeit het helemaal niet waarom Wilders zoiets doet. Kan heel simpel zijn en hoeft helemaal niet een dergelijke ingewikkeld patroon van opeenvolgende gebeurtenissen te zijn geweest. Jij voert aan dat het wel van belang is hoe iemand tot iets komt, zodat je er op in kunt spelen. Ik vind het belangrijker om te kijken wanneer het belang van de samenleving in het gedrang komt t.o.v. de persoonlijke belangen van iemand. En dat degene 9 zetels in de Kamer heeft en pretendeert een politicus te zijn, boeit me dan niet. Dat geeft je niet het recht jouw belang boven dat van de rest te stellen.

En of Wilders het dan eventueel zielig vindt dat moslims weinig op hebben met Joden die hij zelf misschien heel prettige mensen vindt, doet er niet toe. Dat geeft je niet een vrijbrief.
Nijntje schreef op 31 maart 2008 @ 20:27:

[...]

Gelukkig maar dat je gewoon op een partij stemt en niet op Jantje, Pietje of Truusje.
Ehm, volgens mij klik je bij het stemmen toch ook een persoon aan van een bepaalde partij dus je stemt niet alleen op een partij maar ook op een persoon.
Toch apart van die Jami. Eerst moet en zal die film er komen. Who cares wat anderen daarvan vinden. En hijzelf verantwoordelijk? Kom nou toch. En nu hij zélf in persoon bedreigd lijkt te worden en dus wel zelf verantwoordelijk wordt gesteld, moet je kijken hoe snel hij zwicht. Had hij liever gezien dat de problemen op anderen hun contro terecht kwamen?

Maar als hij er echt vanaf ziet, vind ik dat prima. Alleen die tekening al voegde niks toe. Alleen maar opruiing. Geen 'oplossingen'.
Vanmiddag debatteert de kamer over Fitna dus ik ben heel benieuwd wat Wilders te zeggen heeft..

Rond 4 uur word het op ned 1 rechtstreeks uitgezonden..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven