Actueel
alle pijlers
Carnivoren aan de sla ....
zondag 30 maart 2008 om 14:19
Carnivoren moeten in Blijdorp voortaan vegetarisch eten (gebeurd in fases) las ik "online" bij Trouw.
Wat vinden jullie daarvan?
Quote;
Vegetarisch voedsel zou positieve effecten hebben op het welzijn van de dieren. Het bevordert de gezondheid en de dieren leven langer, stelt de NVB. De bond wijst erop dat roofdieren in het wild ook regelmatig fruit en bladeren eten.
Een ander argument om vlees van het menu te schrappen, is dat het aansluit bij de keuze van Blijdorp om als dierentuin klimaatvriendelijk te opereren, meldt de NVB. Minder vlees eten betekent minder uitstoot van broeikasgassen. Bovendien leidt het verbouwen van veevoer tot ontbossing, wat er weer voor zorgt dat diersoorten verdwijnen.
Diergaarde Blijdorp gaat het vegetarische dieet in etappes invoeren en gebruikt hiervoor twee maanden per diersoort. Hierbij worden de dieren intensief gevolgd door een groep onderzoekers van de Universiteit Utrecht. Aantrekkelijk voor de bezoekers is dat het aantal voedermomenten voor de meeste dieren zal worden verhoogd.
Onderzoeken in Finland, India en de VS tonen aan dat carnivoren die overstappen op vegetarische voeding langer leven. Zo heeft onlangs in de Delhi Zoological Park in New Delhi, India, de Bengaalse tijger Shiva de recordleeftijd van 27 jaar bereikt, waarvan de laatste zeventien jaar op vegetarische voeding. Voor tijgers in gevangenschap is dit twaalf jaar ouder dan gemiddeld.
Wat vinden jullie daarvan?
Quote;
Vegetarisch voedsel zou positieve effecten hebben op het welzijn van de dieren. Het bevordert de gezondheid en de dieren leven langer, stelt de NVB. De bond wijst erop dat roofdieren in het wild ook regelmatig fruit en bladeren eten.
Een ander argument om vlees van het menu te schrappen, is dat het aansluit bij de keuze van Blijdorp om als dierentuin klimaatvriendelijk te opereren, meldt de NVB. Minder vlees eten betekent minder uitstoot van broeikasgassen. Bovendien leidt het verbouwen van veevoer tot ontbossing, wat er weer voor zorgt dat diersoorten verdwijnen.
Diergaarde Blijdorp gaat het vegetarische dieet in etappes invoeren en gebruikt hiervoor twee maanden per diersoort. Hierbij worden de dieren intensief gevolgd door een groep onderzoekers van de Universiteit Utrecht. Aantrekkelijk voor de bezoekers is dat het aantal voedermomenten voor de meeste dieren zal worden verhoogd.
Onderzoeken in Finland, India en de VS tonen aan dat carnivoren die overstappen op vegetarische voeding langer leven. Zo heeft onlangs in de Delhi Zoological Park in New Delhi, India, de Bengaalse tijger Shiva de recordleeftijd van 27 jaar bereikt, waarvan de laatste zeventien jaar op vegetarische voeding. Voor tijgers in gevangenschap is dit twaalf jaar ouder dan gemiddeld.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
dinsdag 1 april 2008 om 11:22
Mag ik hier even smakelijk om lachen zo op de vroege morgen?
Jij bent degene die zegt dat wanneer je iets vind het vaak ook zo is en graag 'de waarheid' verteld. Vervolgens zeggen een paar mensen dat er een verschil is tussen absolute waarheid en meningen en dat jou redenatie nogal ongenuanceerd is. En dan ga je andere formummers verwijten dat ze het mis hebben. Maar goed, dit
Volgens mij is een forum er om gedachten uit te wisselen. Je hoeft elkaars standpunt niet over te nemen, helemaal niet, zou een mooie boel zijn. Maar wanneer je zegt dat iets 'gewoon zo is', dan sla je de discussie dood. Vind ik. Kijk, als je met dingen komt als :Een tijger is een zoogdier, daar is feitelijk niet veel op af te dingen. Maar wanneer je iets belachelijk vind, is er sprake van een waarde oordeel, en volgens mij is dat altijd subjectief, althans, zo heb ik dat geleerd op school. Natuurlijk kun je goede redenen en argumenten voor je mening hebben, maar je moet wel in blijven zien, vind ik, dat wanneer je een waarde oordeel ergens over hebt, dat dat subjectief is.
On-topic; hier stond vanochtend in de krant een stukje over een nieuwe aanwinst van een dierentuin, met een foto van een tweekoppige superlama. er grappig gedaan voor 1 april. Vind ik.
dinsdag 1 april 2008 om 12:51
Er bestaan al diverse merken vegetarische honden en kattenvoeding, een ervan is deze;
hier
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
dinsdag 1 april 2008 om 13:24