Carnivoren aan de sla ....

30-03-2008 14:19 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Carnivoren moeten in Blijdorp voortaan vegetarisch eten (gebeurd in fases) las ik "online" bij Trouw.

Wat vinden jullie daarvan?

Quote;

Vegetarisch voedsel zou positieve effecten hebben op het welzijn van de dieren. Het bevordert de gezondheid en de dieren leven langer, stelt de NVB. De bond wijst erop dat roofdieren in het wild ook regelmatig fruit en bladeren eten.

Een ander argument om vlees van het menu te schrappen, is dat het aansluit bij de keuze van Blijdorp om als dierentuin klimaatvriendelijk te opereren, meldt de NVB. Minder vlees eten betekent minder uitstoot van broeikasgassen. Bovendien leidt het verbouwen van veevoer tot ontbossing, wat er weer voor zorgt dat diersoorten verdwijnen.

Diergaarde Blijdorp gaat het vegetarische dieet in etappes invoeren en gebruikt hiervoor twee maanden per diersoort. Hierbij worden de dieren intensief gevolgd door een groep onderzoekers van de Universiteit Utrecht. Aantrekkelijk voor de bezoekers is dat het aantal voedermomenten voor de meeste dieren zal worden verhoogd.

Onderzoeken in Finland, India en de VS tonen aan dat carnivoren die overstappen op vegetarische voeding langer leven. Zo heeft onlangs in de Delhi Zoological Park in New Delhi, India, de Bengaalse tijger Shiva de recordleeftijd van 27 jaar bereikt, waarvan de laatste zeventien jaar op vegetarische voeding. Voor tijgers in gevangenschap is dit twaalf jaar ouder dan gemiddeld.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Je bent na mijn eerste opmerking over dat als ik iets vind, het vaak ook zo is, al de verkeerde kant op gaan denken, Vinyl. En daar borduur je op voort, waardoor je het mis blijft hebben. En als je het mis hebt, is er dus niet sprake van de waarheid.
complicated schreef op 01 april 2008 @ 08:33:

Je bent na mijn eerste opmerking over dat als ik iets vind, het vaak ook zo is, al de verkeerde kant op gaan denken, Vinyl. En daar borduur je op voort, waardoor je het mis blijft hebben. En als je het mis hebt, is er dus niet sprake van de waarheid.

:rofl: Mag ik hier even smakelijk om lachen zo op de vroege morgen?

Jij bent degene die zegt dat wanneer je iets vind het vaak ook zo is en graag 'de waarheid' verteld. Vervolgens zeggen een paar mensen dat er een verschil is tussen absolute waarheid en meningen en dat jou redenatie nogal ongenuanceerd is. En dan ga je andere formummers verwijten dat ze het mis hebben. Maar goed, dit is vind ik eigenlijk meer praten tegen een muur wanneer iemand het verschil tussen een feit en een mening niet kent.

Volgens mij is een forum er om gedachten uit te wisselen. Je hoeft elkaars standpunt niet over te nemen, helemaal niet, zou een mooie boel zijn. Maar wanneer je zegt dat iets 'gewoon zo is', dan sla je de discussie dood. Vind ik. Kijk, als je met dingen komt als :Een tijger is een zoogdier, daar is feitelijk niet veel op af te dingen. Maar wanneer je iets belachelijk vind, is er sprake van een waarde oordeel, en volgens mij is dat altijd subjectief, althans, zo heb ik dat geleerd op school. Natuurlijk kun je goede redenen en argumenten voor je mening hebben, maar je moet wel in blijven zien, vind ik, dat wanneer je een waarde oordeel ergens over hebt, dat dat subjectief is.

On-topic; hier stond vanochtend in de krant een stukje over een nieuwe aanwinst van een dierentuin, met een foto van een tweekoppige superlama. er grappig gedaan voor 1 april. Vind ik.
wat is dit nu weer voor een onzin topic?

zie je het al voor je, een krop sla gooien naar een leeuw?

tjonge
In de Romeinse tijd gooiden ze hele andere "dingen" naar de leeuwen...
in het kader dat ik geen tyfus te doen hebt vraag ik je Zamirah wat voor dingen gooiden ze in de Romeinse tijd naar de leeuwen?
Ggggristenen.
Ah, Heejhallo, dankjewel voor de aanvulling, dat is precies wat ik bedoel.

Compli slaat mijn mening al dood door aan te geven dat het niet zo is. En daar sloeg inderdaad mijn reactie op.

Thanks!
Vóór de leeuwen dan, hè. Om lekker op te peuzelen...duss.
heejhallo schreef op 01 april 2008 @ 11:22:

[...]

:rofl: Mag ik hier even smakelijk om lachen zo op de vroege morgen?

Jij bent degene die zegt dat wanneer je iets vind het vaak ook zo is en graag 'de waarheid' verteld. Vervolgens zeggen een paar mensen dat er een verschil is tussen absolute waarheid en meningen en dat jou redenatie nogal ongenuanceerd is. En dan ga je andere formummers verwijten dat ze het mis hebben. Maar goed, dit is vind ik eigenlijk meer praten tegen een muur wanneer iemand het verschil tussen een feit en een mening niet kent.

Volgens mij is een forum er om gedachten uit te wisselen. Je hoeft elkaars standpunt niet over te nemen, helemaal niet, zou een mooie boel zijn. Maar wanneer je zegt dat iets 'gewoon zo is', dan sla je de discussie dood. Vind ik. Kijk, als je met dingen komt als :Een tijger is een zoogdier, daar is feitelijk niet veel op af te dingen. Maar wanneer je iets belachelijk vind, is er sprake van een waarde oordeel, en volgens mij is dat altijd subjectief, althans, zo heb ik dat geleerd op school. Natuurlijk kun je goede redenen en argumenten voor je mening hebben, maar je moet wel in blijven zien, vind ik, dat wanneer je een waarde oordeel ergens over hebt, dat dat subjectief is.

On-topic; hier stond vanochtend in de krant een stukje over een nieuwe aanwinst van een dierentuin, met een foto van een tweekoppige superlama. er grappig gedaan voor 1 april. Vind ik.
Tsja, het valt niet altijd mee aan anderen uit te leggen dat je vaak gelijk hebt. En dat is ook al een waarheid. Het komt bij jullie niet eens op dat wanneer iemand iets vindt, dat voor die persoon heel goed de waarheid kan zijn. Dus. Enzo.

*groente op 1 april*
Vinyl schreef op 01 april 2008 @ 11:48:

Ah, Heejhallo, dankjewel voor de aanvulling, dat is precies wat ik bedoel.

Compli slaat mijn mening al dood door aan te geven dat het niet zo is. En daar sloeg inderdaad mijn reactie op.

Thanks!
Nee, hoor, ik sla helemaal niets dood. Mijn waarheid is niet jouw waarheid. Maar wel de waarheid.
*Sheba Light met extra veel doperwtjes*
het vf is zo voorspelbaar!
Dus als ik vind dat het rookverbod in de horeca een goed idee is. omdat dat voor mij prettiger is. (lees, dat is mijn mening)

Dan heb ik dus ongelijk, omdat jij er anders over denkt?

Yeah right!
Het rookverbod in de horeca is een slecht idee. Het zou beter geweest zijn om zowel rookvrije als niet-rookvrije gelegenheden te laten bestaan.
Kijk en daar begrijpen we elkaar dus niet.

Want ik vind het wel een goed idee. Dus schijnbaar begrijp je het principe van een mening niet.
complicated schreef op 01 april 2008 @ 12:19:

Het rookverbod in de horeca is een slecht idee. Het zou beter geweest zijn om zowel rookvrije als niet-rookvrije gelegenheden te laten bestaan.
Nou hier ben ik het mee eens waarheid of geen waarheid.!!!
complicated schreef op 01 april 2008 @ 11:55:

*Sheba Light met extra veel doperwtjes*

Er bestaan al diverse merken vegetarische honden en kattenvoeding, een ervan is deze;

hier
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
complicated schreef op 01 april 2008 @ 11:53:

[...]

Tsja, het valt niet altijd mee aan anderen uit te leggen dat je vaak gelijk hebt. Vindt dat je gelijk hebt. En dat is ook al een waarheid. Het komt bij jullie niet eens op dat wanneer iemand iets vindt, dat voor die persoon heel goed de waarheid kan zijn. Ik geloof dat vinyl dat nou net de hele tijd zei. Maar goed. Dus. Enzo.

*groente op 1 april*
Tja gelijk hebben is niet zo'n kunst, het krijgen wel.
Vinyl schreef op 01 april 2008 @ 12:23:

Kijk en daar begrijpen we elkaar dus niet.

Want ik vind het wel een goed idee. Dus schijnbaar begrijp je het principe van een mening niet.
O, ik begrijp het prima, hoor. Maar dat jij mij niet begrijpt is inmiddels net zo duidelijk als het feit dat een algeheel rookverbod in de horeca een slecht idee is.
mylenevalerie schreef op 01 april 2008 @ 12:51:

[...]

Er bestaan al diverse merken vegetarische honden en kattenvoeding, een ervan is deze;

hier

Hihi, wat ze al niet verzinnen...

Onze beesten zijn gelukkig nog steeds heel blij met doodgewoon honden- en kattenvoer.
heejhallo schreef op 01 april 2008 @ 12:53:

[...]

Tja gelijk hebben is niet zo'n kunst, het krijgen wel.

Het krijgen interesseert me dan weer niet zoveel. Zeker niet als het zou moeten komen van lieden die mij in eerste instantie al niet begrijpen.

*Pedigree Ultra Light met 100% veldsla*
Jeemig, jij hebt echt een plaat voor je kop zeg!

maar goed, joh, je hebt helemaal gelijk. Met alles wat je vindt!

En mijn mening? Die ventileer ik voortaan niet meer naar jou, want dat heeft toch geen zin.

Wat doe je trouwens op een discussieforum als je niet open staat voor de menig van anderen?
Lachen om lieden als jij die zich zo heerlijk eindeloos kunnen bezighouden met een opmerking van mij.
Hmmm.. vaag type...
Ik houd het maar op een 1 aprilgrap! ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven