Werk & Studie alle pijlers

verhuizen naar andere stad... dan recht op een uitkering?

31-03-2008 17:26 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een aantal vragen, en hoop dat ik hier van jullie wat hulp in kan krijgen, want ik ben echt een leek op dit gebied!

Ik ben jaren geleden vanuit het westen naar het hoge noorden verhuist en nu is mijn relatie over gegaan.

Ik zit hier wel met een woning en een baan, maar voor de rest volledig in mijn uppie.

Eigenlijk zou ik heel graag terug willen naar het westen, en dan zijn mijn ouders wel zo lief om mij op te vangen, maar zij hebben zo'n kleine woning, daar kan ik niet nog eens bij komen wonen.

Ik wil dus heel graag een woning voor mezelf, en gelukkig sta ik al lang ingeschreven bij woningnet, dus maak ik wel een grote kans.

Alleen nu is mijn probleem, hoe doe ik dit met werk??

Als ik ga verhuizen, heb ik natuurlijk niet gelijk een baan, weet iemand of je dan ook (tijdelijk) recht heb op een uitkering? en zo ja via welke instantie verloopt dat dan, en hoe moet ik dat aanvragen.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen!!!
Ik zou ook zeker eerst werk zoeken hoor!!! Het is niet handig, dat klopt, maar je gaat toch niet eerst verhuizen, uitkering hebben, en dan pas een baan zoeken?! Dat voelt voor mij heel raar, zou het zelf nooit zo doen, zou het een beetje oneerlijk en wel erg makkelijk vinden...

Ik heb trouwens wel een soortgelijke vraag, misschien weten jullie hoe dat zit. Ik ben een half jaar geleden met vriendjelief van Groningen naar Limburg verhuisd, vanwege mijn baan. Vriendjelief heeft hier meteen werk gevonden, maar slechts een tijdelijk contract (vervanging), en dat loopt over een maand af. Hij solliciteert zich suf maar heeft nog niks nieuws gevonden. Grote kans dat het na de zomer wordt, hij werkt in het onderwijs en daar zoeken ze zelden iemand halverwege mei ofzo. Heeft hij straks recht op WW? Ik gok van niet, hij heeft immers zelf zijn vaste baan in Groningen opgezegd voor een tijdelijke baan in Limburg. Of tellen dan de familieomstandigheden mee (ook als je niet getrouwd bent), dat hij vanwege mijn baan mee is verhuisd? Weet iemand toevallig hoe dit zit? (hij gaat toch ook zelf nog informeren hoor, maar ik zag dit topic voorbijkomen dus dacht vraag het even. En ook zonder WW redden we het wel, maar goed, als hij er recht op heeft zeggen we geen nee).
Je moet je er misschien ook op instellen, dat mocht je werk vinden, je eerst even een kamertje ofzo moet huren, ipv meteen een woning die je graag zou willen. Is niet ideaal, maar als je eenmaal in een bepaalde plaats woont, is het ook weer makkelijker om andere woonruimte te vinden.
Fame schreef op 31 maart 2008 @ 18:43:

[...]

Ja, misschien wel, maar niet in de gezondheidszorg!
Hmm, je maakt me nieuwsgierig...
appeltjesgroen schreef op 31 maart 2008 @ 18:46:

Ik heb trouwens wel een soortgelijke vraag, misschien weten jullie hoe dat zit. Ik ben een half jaar geleden met vriendjelief van Groningen naar Limburg verhuisd, vanwege mijn baan. Vriendjelief heeft hier meteen werk gevonden, maar slechts een tijdelijk contract (vervanging), en dat loopt over een maand af. Hij solliciteert zich suf maar heeft nog niks nieuws gevonden. Grote kans dat het na de zomer wordt, hij werkt in het onderwijs en daar zoeken ze zelden iemand halverwege mei ofzo. Heeft hij straks recht op WW? Ik gok van niet, hij heeft immers zelf zijn vaste baan in Groningen opgezegd voor een tijdelijke baan in Limburg. Of tellen dan de familieomstandigheden mee (ook als je niet getrouwd bent), dat hij vanwege mijn baan mee is verhuisd? Weet iemand toevallig hoe dit zit? (hij gaat toch ook zelf nog informeren hoor, maar ik zag dit topic voorbijkomen dus dacht vraag het even. En ook zonder WW redden we het wel, maar goed, als hij er recht op heeft zeggen we geen nee).
Ja hoor, hij heeft gewoon recht op WW, als zijn contract afloopt en niet wordt vernieuwd.
Appeltjesgroen: hij heeft inderdaad recht op WW.
Vanuit een uitkering maak je ook geen goeie indruk op je evt nieuwe werkgever, Sproeta.
Vriend van appeltjesgroen heeft inderdaad recht op WW, Sproeta niet.

WW geldt alleen maar als je niet verwijtbaar werkeloos bent en als je zelf je eigen baan opzegt ben je verwijtbaar werkeloos. Ik zou gewoon een baan gaan zoeken, heb je een baan gevonden dan logeer je bijvoorbeeld de eerste paar maanden bij je ouders totdat je je eigen stekje hebt.

Informeer dan wel eerst even bij de woningbouwvereniging hoe je situatie ervoor staat en of je inderdaad op hele korte termijn een woning zou kunnen krijgen daar indien nodig. Soms lijkt een inschrijftijd van 10 jaar veel en blijkt het in de praktijk heel weinig voor te stellen bijvoorbeeld. Het hangt echt af van de plaats waar je wilt wonen, de eisen die je stelt, de inschrijftijd die je hebt... voor de zekerheid zou ik toch zeker informeren of je snel een woning zou kunnen krijgen op basis van je inschrijftijd en in welke wijken dat mogelijk zou zijn.
_Soleil_ schreef op 31 maart 2008 @ 18:49:

[...]

Hmm, je maakt me nieuwsgierig...
:-p
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik weet niet hoe dit elders is maar de woningbouw bij mij vraagt voordat je het huurcontract tekent een bewijs van inkomsten. Ook wel iets om rekening mee te houden.
sproeta,

Ik weet niet precies hoe het zit maar hou er wel rekening mee dat als je verhuisd je inschrijving bij de woningbouwvereniging kan komen te vervallen. Even uitzoeken dus. (ik bedoel als je tijdelijk een kamer neemt ofzoiets en je laat je daar inschrijven)

Succes!
Weet niet of het nog zo is maar tot een jaar of 10 geleden had je recht op ww als je naar een woonplaats verhuisde die meer dan anderhalf uur reizen van je werk vandaan is.

Daarbij was het wel verplicht om zodra je wist dat je gng verhuizen te beginnen met solliciteren. Ook al liet de daadwerkelijke verhuizing nog op zich wachten.
Sorry, had bericht dubbel geplaatst. PC deed een beetje raar.
anoniem_52533 wijzigde dit bericht op 01-04-2008 02:53
Reden: dubbel
% gewijzigd
Tjongejonge, wat een aparte reacties in het begin. TO mag toch gewoon haar vraag stellen? Maar goed, dat is mijn mening.....

Aan het bericht over de WWB heb je iets. Dat is concrete info die een antwoord is op de vraag.

Zelf zat ik naast de WWB toch ook te denken aan de WW. De WW is als loongerelateerde werknemersverzekering meestal hoger dan de WWB (sociaal vangnet dat in een minimum voorziet). Het is bekend dat je over het algemeen geen recht hebt op WW als je zelf vertrekt. Maar er zijn gevallen in de jurisprudentie van CRvB (hoogste rechtscollege dat over o.m. de WW oordeelt) waarin WW werd toegekend bij verhuizingen. Dat is natuurlijk geen garantie -ik kan jouw concrete geval ook niet beoordelen- maar ik kan die uitspraken er nog wel eens op naslaan.

Sneller gaat bellen naar het UWV en gewoon vragen hoe ze er in jouw geval tegenover staan. Misschien wel gewoon positief, wie weet!

BW.
appeltjesgroen schreef op 31 maart 2008 @ 18:46:

Ik zou ook zeker eerst werk zoeken hoor!!! Het is niet handig, dat klopt, maar je gaat toch niet eerst verhuizen, uitkering hebben, en dan pas een baan zoeken?! Dat voelt voor mij heel raar, zou het zelf nooit zo doen, zou het een beetje oneerlijk en wel erg makkelijk vinden...

Ik heb trouwens wel een soortgelijke vraag, misschien weten jullie hoe dat zit. Ik ben een half jaar geleden met vriendjelief van Groningen naar Limburg verhuisd, vanwege mijn baan. Vriendjelief heeft hier meteen werk gevonden, maar slechts een tijdelijk contract (vervanging), en dat loopt over een maand af. Hij solliciteert zich suf maar heeft nog niks nieuws gevonden. Grote kans dat het na de zomer wordt, hij werkt in het onderwijs en daar zoeken ze zelden iemand halverwege mei ofzo. Heeft hij straks recht op WW? Ik gok van niet, hij heeft immers zelf zijn vaste baan in Groningen opgezegd voor een tijdelijke baan in Limburg. Of tellen dan de familieomstandigheden mee (ook als je niet getrouwd bent), dat hij vanwege mijn baan mee is verhuisd? Weet iemand toevallig hoe dit zit?

Ja, soms telt dat dus mee.

(hij gaat toch ook zelf nog informeren hoor, maar ik zag dit topic voorbijkomen dus dacht vraag het even. En ook zonder WW redden we het wel, maar goed, als hij er recht op heeft zeggen we geen nee).
Sjonge zeg,wat een pubergedrag sommige reacties.

Ik kan mij heel goed inleven in je situatie. Lijkt mij heel verdrietig en een machteloos gevoel om daar te zitten waar je nu niet wil zijn en terug te willen naar je roots.

Dat je alle opties bedenkt snap ik wel,een kat in het nauw maakt rare sprongen.Dat het uitkerinsgverhaal in zo'n emotionele toestand iets is wat je als optie ziet is heel begrijpelijk.

Hoe het precies werkt weet ik niet. Ik heb dus niet echt een nuttige bijdrage.

Sparen voor een overbruggingsperiode lijkt een optie.

Even rondbellen naar instanties,woningbouwverenigingen,uitzendbureaus maakt je verhaal helder voor je.

een tijdelijk baantje in het westen? In een winkel vragen ze vaak personeel. Soms hebben woningbouwverenigingen huizen ter beschikking voor tijdelijke huisvesting.Particulier huren tijdelijk? Een nieuwe baan geeft je ook onderhandeling voor een startdatum(je zal ook een opzegtermijn hebben) Dat geeft een paar maanden ruimte om huisvesting te zoeken.

Ik zou mij niet heel druk maken,de oplossing is vaak minder lastig dan je denkt. Veel bellen dus voor info.

Heel veel sterkte!
.
[quote]sproeta schreef op 31 maart 2008 @ 17:26:

Eigenlijk zou ik heel graag terug willen naar het westen, en dan zijn mijn ouders wel zo lief om mij op te vangen, maar zij hebben zo'n kleine woning, daar kan ik niet nog eens bij komen wonen.

quote]

Is dit voor een korte periode ook niet mogelijk. Wanneer je werk hebt gevonden, trek je tijdelijk bij je ouders in. Gaat direct verder met een woning zoeken. Als je nu al bent ingeschreven en reageert, hoeft dat misschien niet zo heel lang te duren.
Na alles gelezen te hebben, denk ik aan de volgende optie. Is het misschien mogelijk om eerst een baan in het westen te zoeken en dan tijdelijk doordeweeks bij je ouders te logeren? Dan kun je in het weekend terug naar je eigen huis totdat je een huis in je nieuwe werkgemeente kunt krijgen...

Ik wens je veel succes en sterkte!
Hey Sproeta,

wat een stomme reacties zeg allemaal.

Ik zal even vertellen hoe ik dat destijds heb gedaan. Ik heb toen met mijn werkgever gesproken en de situatie uitgelegd en die heeft mij gewoon "ontslagen" en ik heb toen 2 maanden een ww uitkering gekregen.

Kom nou... wel al je belastingen betalen en als jij eens iets nodig hebt zou je het niet andersom mogen spelen.

Dus sproeta meid, ik zou even met mn werkgever praten, wie weet..... is hij net zo lief als de mijne.

succes
Volgens mij gaat dat 'je laten ontslagen' nog niet zo makkelijk. Want dan moet de werkgever toch echt ontslag aanvragen bij het CWI. Tenzij het een tijdelijk contact is dat gewoon afloopt.
@Katja

Die actie van jou en je werkgever, dat heet in goed Nederlands dus gewoon uitkeringsfraude! Niet zo slim dat je dat soort praktijken hier ook aan anderen aanprijst.

En bovendien vind ik het erg kwalijk dat zoiets gebeurt. Ik werk potverdomme al jarenlang keihard voor mijn geld en ik breng een flink deel daarvan elke maand naar de belastingdienst. Als ik dan hoor dat jij daarvan 2 maanden hebt genoten nadat jij en je werkgever de boel hebben opgelicht, dan maak ik mij daar ontzettend kwaad om.
Je kan trouwens ook werk gaan zoeken dat pas over een paar maanden in de toekomst begint, dan heb je alle tijd om rustig een nieuwe woning te zoeken.

Een hoop bannen zijn niet per direct, of als ze je graag willen kunnen ze beste een maand of 2 a 3 wachten.
Katja, ben je er trots op, dat je heel belastingbetalend Nederland verneukt voor je eigen eer ende glorie?
Katja schreef op 01 april 2008 @ 15:23:

Hey Sproeta,

wat een stomme reacties zeg allemaal.

Ik zal even vertellen hoe ik dat destijds heb gedaan. Ik heb toen met mijn werkgever gesproken en de situatie uitgelegd en die heeft mij gewoon "ontslagen" en ik heb toen 2 maanden een ww uitkering gekregen.

Kom nou... wel al je belastingen betalen en als jij eens iets nodig hebt zou je het niet andersom mogen spelen.

Dus sproeta meid, ik zou even met mn werkgever praten, wie weet..... is hij net zo lief als de mijne.

succes
Heerlijk zo'n mentaliteit *zoekt verwoed een kotspoppetje maar kan hem niet vinden*
Fleurtje is het ooit wel eens bij jou opgekomen dat jij ook wel eens in de positie kan komen te zitten dat je een ww uitkering nodig hebt?

Nu denk je vast dat overkomt mij niet. Maar dat dachten veel mensen die nu in de ww zitten ook. Ook al ben je nog zo'n goede, trouwe werknemer. Als het slecht gaat met het bedrijf of ze gaan reorganiseren dan vallen er ontslagen en dat kan jou net zo goed overkomen als ieder ander.

Jij denkt dan solliciteer ik wel veel en heb zo een andere baan weer. Er zijn mensen die echt tweehonderd solicitatiebrieven of meer hebben geschreven en nog steeds geen baan hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven