15 jongens en 7 meiden in 1 klas

10-06-2012 19:58 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment zit zoonlief in groep 4 met 15 jongens en 10 meiden. Volgend jaar vallen er drie meiden af en blijven er dus maar 7 over.



Ik ben er nog niet helemaal overuit of ik hier nu een issue van moet gaan maken op school. Er is nog een groep 4 waar mee gemengd kan worden (er zijn nu twee groepen vier en dus volgend jaar twee groepen vijf). de school is overigens vooralsnog niet van plan te gaan mengen met de andere klas om zo een evenwichtigere verdeling te krijgen.



Een aantal ouders is al gaan klagen bij school en met het verzoek gekomen om te gaan mengen. Daar is dus door de school afwijzend op gereageerd. Sterker nog, de directrice wist niet eens van de scheve verhouding.



Enfin, ergens vind ik het ook niks, deze verdeling, maar waarom kan ik niet zo goed onder woorden brengen. Ik twijfel dus een beetje of ik ook eens langs moet bij de directrice.



Wat vinden jullie van deze verdeling? De klasgrootte is natuurlijk super, maar 22 kinderen.
Alle reacties Link kopieren
TO is bang dat er gesandwiched wordt, ipv gezoend ???



Mens, wees blij !! 22 kinderen, wat een luxe !!
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn hele basisschooltijd met 5 meisjes (= incl. mezelf) in de klas gezeten en met meer dan het dubbele aan jongens. Dat was geen enkel probleem en het was een ontzettend leuke en hechte klas.



Mijn dochter zit met 7 meisjes en 15 jongens. Wederom geen enkel probleem.



Ik begrijp werkelijk niet dat daar op jullie school over geklaagd wordt? Alsof een eerlijke verdeling naar geslacht beter is? Een eerlijke verdeling naar persoonlijkheid lijkt me vele malen belangrijker.
Alle reacties Link kopieren
En nu het probleem? Je zoon heeft te weinig meisjes over om mee te spelen?
Alle reacties Link kopieren
quote:dannas schreef op 10 juni 2012 @ 19:58:

Enfin, ergens vind ik het ook niks, deze verdeling, maar waarom kan ik niet zo goed onder woorden brengen.



Waarschijnlijk was er 1 moeder die dacht dat het slecht is om met minder meisjes dan jongens in een klas te zitten. De rest van de moeders heeft zich toen op laten jutten, zonder dat ze precies weten wat er nou zo slecht aan zou zijn.



Wat een eensgezinde reacties op dit topic trouwens, zo zie je het zelden.
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik in de OP al typte, weet ik eigenlijk niet zo goed of ik er nu een issue van moet maken. Ik had me de ok nu al scheve verdeling überhaupt nooit gerealiseerd en pas toen andere ouders er een enorm issue van ging maken, dacht ik ineens 'vind ik dit nu ook erg?'. En ergens hangt dan zo'n soort van evenwichtigheids idee in mijn hoofd.



Maar de eensgezindheid is wel enorm. Haha. Dat is toch vrij zelden hier. Geen issue van maken dus. Die neiging had ik al, anders had ik allang bij de directrice gestaan. Maar ik geloof dat ik deze bevestiging even nodig had.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pietjebel schreef op 10 juni 2012 @ 20:11:

Je wilt met de directie over de verdeling praten, maar hebt geen argumenten. Je weet niet, wat je storend vindt. Vraag dan eerst ns waarom de groep zo is samen gesteld, dan krijg je misschien de verklaring van Freekenkaat te horen. Nu maak je n poeha om niets.Waar precies in mijn op lees je dat ik een poeha maak? Ik vraag of ik poeha zou moeten gaan maken. Is iets heel anders.
Alle reacties Link kopieren
quote:Summerdance schreef op 10 juni 2012 @ 20:12:

En je punt is?Wat een vreemde reactie dit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Stromboli schreef op 10 juni 2012 @ 20:14:

Ik wacht met spanning tot TO langskomt om te vertellen wat hier het probleem is, want ik heb net als de rest geen idee.Ik was even de kinderen naar bed aan het brengen. Maar zoals ik in de op al schreef, het voelt ergens niet goed, maar waarom weet ik ook niet zo goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat zelf vroeger in zo'n groep (7 meiden, 16 jongens) en heb het nooit als een probleem ervaren. Had een fijne klas en de reünie een paar jaar terug, was onvergetelijk geweldig!
Alle reacties Link kopieren
Broedkippetje, dank voor je uitleg over de directrice. Zo had ik het nog niet bekeken. Jullie hebben me in ieder geval overtuigd dat ik me half druk maakte over helemaal niks en dat de andere ouders zich heel druk maken over niks. De uitleg van broedkippetje zal ik eens in de oudergroep gooien. Ben benieuwd wat de reactie gaat zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het is geen nieuwe situatie, de groep bestaat al. Ok er gaan wat kinderen weg maar grotendeels blijft alles hetzelfde. Je weet dus al vrij goed of de groepssfeer in orde is. Zo lang dat het geval is, prima. Zo lang er maar niet een kliekje bij de meisjes ontstaat waar net 1 meisje buiten valt. Met weinig meisjes is dat risico net wat groter, maar het kan ook prima gaan. Maar volgens mij kun je nu al best goed inschatten of zoiets gaat gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
In principe zou het voor je zoon niks uit hoeven te maken. Met zoveel jongens in de klas heeft hij namelijk ook meer kans om een vriendje te krijgen. Voor die 7 meiden is het veel moeilijker. Ik heb het zelf namelijk vroeger op de basisschool mee gemaakt dat ik met 4 andere meiden in de klas zat en 15 jongens . En dat was echt vreselijk. Die 4 anderen die klitte samen en vormden echt zo,n vreselijk pre puberaal kliekje. En ik hoorde er niet bij. In de kleedkamer tijdens de gym voelde ik me niet op mijn gemak en tijdens de pauze stond ik er of maar een beetje bij te hangen of ik stond alleen. Ik was later blij dat we een combinatie klas kregen met groep 6 want daar zaten meer meiden en toen kreeg ik wel vriendinnen. Dus ik snap dat je de verhouding heel scheef vind , maar nogmaals het zijn wel heel veel jongens dus ik verwacht dat er echt wel een vriendje voor je zoon bij zit.
Alle reacties Link kopieren
OMG, is dit echt?
Alle reacties Link kopieren
oh,ik had mijn reactie getypt toen er nog maar 2 reacties stonden maar vergat blijkbaar op verzenden te drukken
Alle reacties Link kopieren
Dat is precies het risico wat ik net ook al beschreef, demagnumvanellen! Jammer dat het voor jou zo moest lopen!
Miijn dochter zit in een klas met 22 meiden en 1 jongen. Dat is pas een scheve verhouding
Ik zie het probleem ook niet. Wij waren met 6 meiden en 12 jongens op de basisschool in mijn jaar.

Op het voortgezet onderwijs hadden we op een gegeven moment 2 jongens in de klas, en 20 meiden. Bij mijn opleiding lag de verhouding op 80 % vrouw, 20 % man. Is nooit een probleem geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd wel in een klas met meer meiden gezeten en de laatste jaren gymnasium in een klas met 6 jongens en 21 meiden. Voor de jongens was het lastig, toch hebben zij allemaal iemand gevonden met wie zij goed konden opschieten. En wij, de meiden, hadden er al helemaal geen last van. Ik heb van die tijd een aantal hele goede vriendinnen overgehouden. Waarom vind je het eigenlijk een issue?
Alle reacties Link kopieren
quote:tamarara schreef op 10 juni 2012 @ 20:43:

[...]



Zazu zat je bij mij in de klas? Haha, als je nick naar je naam verwijst zeker niet ;) En anders, wie weet :P
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het probleem iik niet zo.Mijn dochter zit in een klas van 10 (kleine school) waarvan maar 3 meiden. Zelf vind ze het helemaal niet erg. Vaak maken ouders er meer een probleem van dan dat de kinderen dat vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat vroeger met twee andere meisjes in de klas op de basisschool, voor de rest allemaal jongens. Was prima. Sterker nog, die twee meiden waren dus meteen mijn beste vriendinnen en we hadden het hartstikke gezellig met z'n drieën. En met al die jongens ook nooit problemen gehad.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Alle reacties Link kopieren
vind dit nou echt van een mug een olifant maken zeg....



Woonde vroeger in een dorp met 600 inwoners, totaal hadden we 40-45 kinderen op de basisschool. Zat in de klas met 7 meiden en 2 jongens..... en je wordt er echt niet dommer door!
Alle reacties Link kopieren
Nou ik zie het probleem niet hoor, jeetje een klas van 22 kinderen, je mag je handen dicht knijpen. Grote kans dat de twee groepen na verloop van tijd toch tot 1 klas samengevoegd gaan worden, als er paar weg gaan door verhuizing, speciaal onderwijs of de hausse aan scheidingen die vanaf de tweede helft van de basisschool gaat plaats vinden. Mijn zoon (2 vwo) zit met 9 jongens en 18 meisjes en dochter (1 vwo) met 8 jongens en 16 meisjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven